AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 Jeg har en kjæreste som aldri gidder å tilby hjelp. Det kan være små ting å fikse i huset, tunge ting som skal bæres, ting som skal kastes på miljøstasjonen, snømåking, oppvask når jeg har laget middag.. Han tilbyr aldri å hjelpe. Vi bor ikke sammen, men jeg trodde at gode menn som er glad i kjæresten sin ønsket å være til hjelp? Det kan godt være han hadde hjulpet om jeg hadde spurt, men det gjør noe med det, syns jeg. Han vet at jeg kaver med sånt fordi jeg har kroniske muskelsmerter, men lar meg altså bare holde på, selv om det hadde vært veldig enkelt for han å gjøre noe av det. Jeg blir så skuffet av dette😕 Flere med samme opplevelse? Burde jeg bare være direkte å spørre om hjelp? Han er jo ikke så fjern at han ikke skjønner at han burde hjelpe, han tenker når tanken, men slår det fort fra seg, tipper jeg. Og da er det jo ikke noe gøy å spørre… Anonymkode: 27c1e...1c3 12
petterm Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Ikke godt å si hvorfor han ikke hjelper. I utgangspunktet et dårlig tegn, kjærester hjelper hverandre! Kanskje han er usikker på hva slags hjelp du ønsker av han? Hvis du ellers er fornøyd med kjæresten så synes jeg godt du kan si at du hadde satt pris om han kunne være litt mer på tilbudssiden med å hjelpe deg. Utfordre han litt! Det bør ikke være nødvendig å mase på han! Det blir både du og ham lei av! Hvis han faktisk skjerper seg og begynner å hjelpe så kan du godt gi positive tilbakemeldinger. Ikke overdrevet, og ikke hver gang, kanskje. 8 2
ThereGoesBob Skrevet 23. januar 2024 #3 Skrevet 23. januar 2024 Han ønsker nok å gli inn i et typisk mannsdominert tilværelse der fruen gjør husarbeidet. Synes synd på fyren som ikke vet bedre. Han tar deg nok allerede for gitt. 7 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #4 Skrevet 23. januar 2024 petterm skrev (8 minutter siden): Ikke godt å si hvorfor han ikke hjelper. I utgangspunktet et dårlig tegn, kjærester hjelper hverandre! Kanskje han er usikker på hva slags hjelp du ønsker av han? Hvis du ellers er fornøyd med kjæresten så synes jeg godt du kan si at du hadde satt pris om han kunne være litt mer på tilbudssiden med å hjelpe deg. Utfordre han litt! Det bør ikke være nødvendig å mase på han! Det blir både du og ham lei av! Hvis han faktisk skjerper seg og begynner å hjelpe så kan du godt gi positive tilbakemeldinger. Ikke overdrevet, og ikke hver gang, kanskje. Takk for forståelse, ja jeg også tenker jo at kjærester ønsker å hjelpe hverandre, og syns det er sjokkerende og skuffende hver gang jeg opplever at han ikke gidder. Jeg kan snakke om at jeg må få ordnet det og det, men at jeg alltid utsetter det for det er så tungt å bære, f.eks. Han svarer bare «åja».. helt merkelig! Sånn er det hver gang, hvis noe blir ødelagt i hjemme, så kan jeg si at det må jeg få ordnet på et vis, men jeg vet ikke hvordan, eller det klarer jeg ikke, så jeg må prøve å finne noen som kan hjelpe. Og han svarer fortsatt bare «åja», eller noe annet kort, avsluttende. Tilbyr ikke å hjelpe. Nå er han ikke så flink til emosjonell støtte heller da, så jeg begynner jo å skjønne at jeg ikke har skutt gullfuglen, akkurat.. Men vi kjenner hverandre fra før og har masse felles venner, så det hele blir veldig guffent om vi ikke skulle få det til. Men jeg kan kanskje snakke med han om det, hvis jeg klarer å finne de rette ordene uten at han skal føle seg angrepet😬 Anonymkode: 27c1e...1c3 1 8
Maskinfører Skrevet 23. januar 2024 #5 Skrevet 23. januar 2024 Man skal ikke trenge og spørre om sånt det skal en kjæreste tilby 😊 7 2 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #6 Skrevet 23. januar 2024 ThereGoesBob skrev (10 minutter siden): Han ønsker nok å gli inn i et typisk mannsdominert tilværelse der fruen gjør husarbeidet. Synes synd på fyren som ikke vet bedre. Han tar deg nok allerede for gitt. Mulig du har rett i det siste du skriver der😕 Men mannsdominert tilværelse.. isåfall hadde han jo hjulpet litt med mer maskuline arbeidsoppgaver da? Som å bære litt tungt og få kastet det som bør kastes på miljøstasjonen? Som å måke bilen min når den er nedsnødd osv? Han gidder ikke det heller. Anonymkode: 27c1e...1c3 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #7 Skrevet 23. januar 2024 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Man skal ikke trenge og spørre om sånt det skal en kjæreste tilby 😊 Ja det har vært min erfaring tidligere også. Derfor blir jeg så enormt skuffet og lei meg, det er ikke sånn som dette det skal være😔 Anonymkode: 27c1e...1c3 2 3
Fjaselina Skrevet 23. januar 2024 #8 Skrevet 23. januar 2024 Han virker ikke. Defekt kjæreste kan med fordel byttes. 11 1 16
petterm Skrevet 23. januar 2024 #9 Skrevet 23. januar 2024 Selv om dere er i samme omgangskrets så bør det gå greit å slutte å være kjærester. Du kan ikke fortsette å ha han som kjæreste bare på grunn av det. Hvis han ikke er en støtte på andre måter heller så virker det som om du blir utnyttet. Du får bare kjøle ned forholdet og prøve å avslutte uten for mye dramatikk. 12 3
Maskinfører Skrevet 23. januar 2024 #10 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det har vært min erfaring tidligere også. Derfor blir jeg så enormt skuffet og lei meg, det er ikke sånn som dette det skal være😔 Anonymkode: 27c1e...1c3 Ja det skjønner jeg også at du ble nei det er ikke sånn det skal være gjorde alt for hun jeg var sammen med for snart 13 år siden ☹️
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #11 Skrevet 23. januar 2024 Maskinfører skrev (Akkurat nå): Ja det skjønner jeg også at du ble nei det er ikke sånn det skal være gjorde alt for hun jeg var sammen med for snart 13 år siden ☹️ Sånne som deg er gode kjærester. Sånn var eksen min også. Anonymkode: 27c1e...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #12 Skrevet 23. januar 2024 Fjaselina skrev (4 minutter siden): Han virker ikke. Defekt kjæreste kan med fordel byttes. Defekt kjæreste, ja der sa du det! Anonymkode: 27c1e...1c3 4 1
Maskinfører Skrevet 23. januar 2024 #13 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånne som deg er gode kjærester. Sånn var eksen min også. Anonymkode: 27c1e...1c3 Ja jeg var det ☹️ men så gikk moren min bort da så da var jeg nok ikke så bra lengre
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #14 Skrevet 23. januar 2024 petterm skrev (1 minutt siden): Selv om dere er i samme omgangskrets så bør det gå greit å slutte å være kjærester. Du kan ikke fortsette å ha han som kjæreste bare på grunn av det. Hvis han ikke er en støtte på andre måter heller så virker det som om du blir utnyttet. Du får bare kjøle ned forholdet og prøve å avslutte uten for mye dramatikk. Ja vi får se om det bare må bli sånn. Hadde det vært verdt et forsøk på å prate om dette? Jeg sier at han ikke er en emosjonell støtte heller, men jeg tror årsaken til det er en dårlig utviklet emosjonell side. Han har mye følelser på innsiden, men har vært vant til å skjule det. Han jobber med å åpne opp gradvis, han sier dette selv og ønsker det selv. Men jeg tror han ikke vet hvordan man skal være en emosjonell støtte for andre. Anonymkode: 27c1e...1c3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #15 Skrevet 23. januar 2024 Maskinfører skrev (2 minutter siden): Ja jeg var det ☹️ men så gikk moren min bort da så da var jeg nok ikke så bra lengre Så leit at moren din gikk bort❤️ Men det skulle jo ikke ha påvirket ditt forhold. Anonymkode: 27c1e...1c3 1
Maskinfører Skrevet 23. januar 2024 #16 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så leit at moren din gikk bort❤️ Men det skulle jo ikke ha påvirket ditt forhold. Anonymkode: 27c1e...1c3 Ja det var det ☹️❤️ hun gikk bort høsten 2011 58 år gammel nei jeg sendte en sms til hun jeg var sammen med og sa at mor hadde sovnet inn hun ringte opp etter 15 minutter kondolerte og sa at hun ville gjøre det slutt og det var jo bare og respektere Lørdag 16 Desember 2023 sovnet min far inn 78 år gammel så 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #17 Skrevet 23. januar 2024 Maskinfører skrev (2 minutter siden): Ja det var det ☹️❤️ hun gikk bort høsten 2011 58 år gammel nei jeg sendte en sms til hun jeg var sammen med og sa at mor hadde sovnet inn hun ringte opp etter 15 minutter kondolerte og sa at hun ville gjøre det slutt og det var jo bare og respektere Lørdag 16 Desember 2023 sovnet min far inn 78 år gammel så Det var utrolig dårlig av henne å avslutte forholdet samme dagen som moren din gikk bort, hun burde vært der for deg den første perioden. Da fortjener du bedre! Kondolerer med faren din❤️ Anonymkode: 27c1e...1c3 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #18 Skrevet 23. januar 2024 Eks min forventet jeg skulle komme å male grunnmuren hos han hver sommer, vindu, karmer og dører, vaske kjelleren hans som fingere som kontor og verksted hver måned, klippe han, ha middag til han hver dag og vaske opp, booke kunder, fakturere , m.m.. fordi han jobber og moren hans og han sa det er synd på han, stakkars. Jeg har egen leilighet å ta meg av og enslig mor, nok med eget og jeg ba aldri han gjøre en skitt hos oss. Uansett hvor mye jeg hjalp han med så fikk jeg høre det aldri var nok! Anonymkode: da8cc...aed 1 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #19 Skrevet 23. januar 2024 Om jeg ikke tar helt feil hadde du en tråd om samme typen for kort tid siden, at du laget middag hos ham, han gadd ikke bidra med å rydde opp, bare gikk og satte seg, ikke tilbydde han seg å måke bilen når du skulle hjem til deg selv etter at du hadde gjort mye for ham? Der var det også skrevet at han ikke var god på emosjonell støtte. Om du er samme eller ikke så tenker jeg svaret er det samme som i den tråden. Dere er godt voksne (antar jeg), så at han skal forandre seg, det kan du ikke regne med. Om han ønsker å foreandre seg, da må han skaffe seg profesjonell hjelp. I tillegg bør dere da også gå i parterapi, slik at han/dere der kan lære dere både å kommunisere bedre og jobbe sammen og støtte hverandre. Men en godt voksen mann som tar deg for gitt, ikke gidder å støtte deg, og som ikke ser deg og viser omtanke - det er en mann du har det bedre uten. At dere er i samme vennegjeng er ikke mer problem enn du gjør det til selv. Om du avslutter kan du holde på at det viste seg at selv om dere passer godt som venner, så er dere litt for forskjellige til å passe sammen som kjærester. Og så holde til akkurat de ordene, uten å brette ut noe om forholdet. Om du er den samme som hadde den andre tråden, så anbefaler jeg deg å vurdere noen timer hos terapeut selv også, for å finne ut hvorfor du velger å bli hos en mann som ikke er en støttende partner, hverken emosjonelt eller praktisk. Vil du ha en bedre partner (som du fortjener), så må du først kvitte deg med en dårligere partner... Anonymkode: 82664...72f 2 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #20 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eks min forventet jeg skulle komme å male grunnmuren hos han hver sommer, vindu, karmer og dører, vaske kjelleren hans som fingere som kontor og verksted hver måned, klippe han, ha middag til han hver dag og vaske opp, booke kunder, fakturere , m.m.. fordi han jobber og moren hans og han sa det er synd på han, stakkars. Jeg har egen leilighet å ta meg av og enslig mor, nok med eget og jeg ba aldri han gjøre en skitt hos oss. Uansett hvor mye jeg hjalp han med så fikk jeg høre det aldri var nok! Anonymkode: da8cc...aed Det var jo helt ekstremt da! Skjønner at du reagerte veldig på det! Her er det ikke snakk om sånt altså, her er det sjeldne enkeltsaker jeg ikke har så lett for å gjøre selv, som han hadde hatt veldig lett for å hjelpe med. Anonymkode: 27c1e...1c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå