Gå til innhold

Spenningshodepine? 12 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Starter med at jeg vet at ingen her inne kan stille diagnose, men det tror jeg jaggu ikke vikarlegen kunne heller 🙃

Jeg har et barn på 12 år som har slitt en del med hodepine i det siste. Vi har mistenkt for lite søvn og dårlig syn. Sjekket synet, og det var litt nedsatt (0,7) så hun fikk lesebriller. Hun har alltid slitt litt med søvn så vi prøvde melatonin (brukt dette tidligere også i samråd med lege). 

Hodepinen har vedvart, kommer utover dager og er et trykk i pannen. Var hos legen idag og legen mente det var migrene og skrev ut migrenemedisin. Barnet har ikke oppkast, ikke lyssky og fungerer helt fint selvom det er hodepine på gang. Opplever heller ingen aura eller noe, så alt taler jo imot at det er migrene. Etter googling her og der virker det mer sannsynlig med spenningshodepine. Dette mistenker jeg at skyldes telefonbruk. Skjermtiden kommer til å bli ytterligere skrenset inn nå for å se om det hjelper (har allerede begrensninger), men hva mer kan vi gjøre for å teste oss frem?

Kommer til å kontakte Volvat om det ikke blir bedre på et par uker.

Anonymkode: 74ed9...6cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En fysioterapeut kan kjenne på muskulaturen og gi råd i veiledning til 12-åringen. Mer effektiv enn hvis foreldrene maser om kroppsholdning, bevegelse og skjermtid, er min erfaring. 

Anonymkode: 5f9b4...a5d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En fysioterapeut kan kjenne på muskulaturen og gi råd i veiledning til 12-åringen. Mer effektiv enn hvis foreldrene maser om kroppsholdning, bevegelse og skjermtid, er min erfaring. 

Anonymkode: 5f9b4...a5d

Bevegelse og holdning er ikke noe problem grunnet aktiviteten hun driver med 2 ganger i uken. Har såklart tenkt fysio også, men tenker å høre med en annen lege først. Så det jeg kan se for meg at vi bør teste ut først er jo da skjermbruken, både pga. lyset som blir slitsomt for øynene samt at man får en dårlig sittestilling med tlf. Og forsøke enda mer vedr. få bedre søvn

Anonymkode: 74ed9...6cc

Skrevet

Er hun vaksinert mot Covid?

Anonymkode: fbf44...2ba

Skrevet

Hva mener du med at hun har nedsatt syn på 0,7? Har hun styrke +0,75 i brillene eller har hun visus/synsstyrke på 0,7? Jeg tipper uansett hun bruker brillene for lite. Hvis hun har styrke +0,75, bør hun bruke dem stort sett hele tiden hjemme og på skolen. Minimum er til alt hun gjør på nær, selvfølgelig inkludert når hun bruker telefonen. Hvis hun har visus 0,7 har dere antagelig misforstått at det er en lesebrille, for da er det mer sannsynlig at hun trenger dem mest på avstand og kanskje burde hun bruke dem hele tiden. 

Anonymkode: 473a2...05f

Skrevet

Prøv kiropraktor.  Det hjalp for guttungen her😊

Anonymkode: 95bb6...f03

Skrevet

Migrene er underdignostisert og det kan barn ha og. Det er veldig vondt og kan vare i mange dager. Og er arvelig. Oppsøk lege. Selvom fastleger kan lite om det ja

Skrevet

Og ikke vær redd for å gi migrene medisin om dere fikk det. Er så håpløst….ville du selv gått slik i dagevis uten å ta medisin? Hvorfor skal barna tåle mere smerter enn voksne? Synes det høres ut som dere har en god lege som vil hjelpe

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...