Gå til innhold

Hvordan øke forbrenning på stillesittende jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på kontor. Veldig stillesittende jobb og lange dager, i dag hadde jeg 2000 skritt i løpet av hele dagen før jeg gikk på kveldstur. Er det noe jeg kan gjøre som vil ha positiv virkning i løpet av dagen? Mtp sette i gang kroppen og forbrenningen og litt mindre passiv store deler av dagen. Jobben må gjøres ved skrivepulten. 

Det jeg kan gjøre, men vet ikke om det hjelper:

-har hev-senk pult, kan variere mellom å stå og sitte

-kontoret har 5 etg, jeg tar alltid trapp fremfor heis. Jeg kan gå «tur» opp alle trappene og ned igjen et par ganger ekstra i løpet av dagen.

-jeg kan gjøre squats/knebøy, vegg-push up på do

-jeg kan ikke gjøre masse øvelser ved pulten min, sitter i landskap og er ikke komfortabel med å gjøre feks knebøy ved pulten i løpet av arbeidsdagen foran kollegaer. Med mindre noen har forslag til diskre øvelser som kan gjøres?

noe mer? Og vil dette egentlig være «til hjelp»? Ønsker å gå ned i vekt (fokus på kosthold, og trening på kveld), men ønsker å øke forbrenning i løpet av arbeidsdagen om det er mulig. 

Anonymkode: e35e6...fc2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre å legge det til utenfor arbeidstiden eller gå en tur i lunsjen og spise matpakka mens du går

Anonymkode: 3a568...413

• Liker 2
Skrevet

Hva spiser du  i løpet av arbeidsdagen? Det er av størst  betydning ang vekta. Vanskelig å være diskret aktivt i landskap, så det beste alternativet der er å kjøre en sang eller 2 og ta til trappene. Da får du litt puls i 5-10 minutter. Og hev pulten og stå så mye som du orker.Gjør det selv, og det har hatt bra effekt. I tillegg er jeg aktiv etter jobb også. Spiser kun lunsj og middag, unngår å spise immellom, og det har vært effektivt for magemålet. Har gått ned flere cm rundt livet. Føler generelt jeg har mer energi. Passer på å få nok søvn og legger istedenfor å sitte oppe og se tv og bli fysen på noe godt.

Anonymkode: 70c6d...203

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bedre å legge det til utenfor arbeidstiden eller gå en tur i lunsjen og spise matpakka mens du går

Anonymkode: 3a568...413

Ja jeg trener på kvelden. 
Jeg har betalt lunsj for å være tilgjengelig så jeg kan ikke gå ut i lunsjen. 

• Liker 1
Skrevet

Styrketrening på do vil ikke gjøre så mye for forbrenningen (er så klart sunt, men brenner ikke særlig med kalorier). Gå heller i trappene. Stå i stedet for å sitte. 

https://hardworkout.no/sa-flere-kalorier-forbrenner-a-pa-jobben/#:~:text=Å stå forbrenner flere kalorier&text=En ny undersøkelse fra Universitet,de som hadde vanlig kontorpult.

Anonymkode: f6110...057

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva spiser du  i løpet av arbeidsdagen? Det er av størst  betydning ang vekta. Vanskelig å være diskret aktivt i landskap, så det beste alternativet der er å kjøre en sang eller 2 og ta til trappene. Da får du litt puls i 5-10 minutter. Og hev pulten og stå så mye som du orker.Gjør det selv, og det har hatt bra effekt. I tillegg er jeg aktiv etter jobb også. Spiser kun lunsj og middag, unngår å spise immellom, og det har vært effektivt for magemålet. Har gått ned flere cm rundt livet. Føler generelt jeg har mer energi. Passer på å få nok søvn og legger istedenfor å sitte oppe og se tv og bli fysen på noe godt.

Anonymkode: 70c6d...203

Jeg spiser kun mellom kl 12-19 (gjort det i flere år). På jobb-lunsj spiser jeg to knekkebrød med magerost, og har paprika og agurk (mye) i en boks som jeg spiser litt ved siden av og litt oppå knekkebrødene. Har også med eple eller en gulrot. Drikker vann. Dette holder meg behagelig mett frem til middag. Jeg er egentlig ikke åpen for kostholdsråd på lunsj/kontor, for dette fungerer såpass bra for meg og når jeg tidligere har laget feks salat til lunsj så blir jeg raskere sulten eller får hodepine, knekkebrød fungerer for meg.
Så det er egentlig ekstra bevegelse/trening i løpet av arbeidsdagen jeg ønsker råd om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Styrketrening på do vil ikke gjøre så mye for forbrenningen (er så klart sunt, men brenner ikke særlig med kalorier). Gå heller i trappene. Stå i stedet for å sitte. 

https://hardworkout.no/sa-flere-kalorier-forbrenner-a-pa-jobben/#:~:text=Å stå forbrenner flere kalorier&text=En ny undersøkelse fra Universitet,de som hadde vanlig kontorpult.

Anonymkode: f6110...057

Legghev som nevnes i denne linken er lett å utføre ved kontorpulten uten at det er veldig tydelig. Takk!

• Nyttig 1
Skrevet

Synes ikke du skal stresse deg med å få inn mer trening på jobb. Du gjør allerede mange tiltak. Kan også bli forstyrrende for arbeidet om du hyppig føler du må være aktiv. Legg inn en effektiv trening også FØR jobb.

Anonymkode: 9cc34...e11

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Trening etter/før jobb

Gå/sykle til og fra jobb

Vær aktiv når du kommer hjem, ikke sleng deg i sofaen.

Så har du mange fine tiltak på jobb allerede.

Anonymkode: 37a4c...f17

Skrevet

Walking pad om du har mulighet som kan plasseres under pulten 

Anonymkode: e5948...fe5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 22.18):

Jeg jobber på kontor. Veldig stillesittende jobb og lange dager, i dag hadde jeg 2000 skritt i løpet av hele dagen før jeg gikk på kveldstur. Er det noe jeg kan gjøre som vil ha positiv virkning i løpet av dagen? Mtp sette i gang kroppen og forbrenningen og litt mindre passiv store deler av dagen. Jobben må gjøres ved skrivepulten. 

Det jeg kan gjøre, men vet ikke om det hjelper:

-har hev-senk pult, kan variere mellom å stå og sitte

-kontoret har 5 etg, jeg tar alltid trapp fremfor heis. Jeg kan gå «tur» opp alle trappene og ned igjen et par ganger ekstra i løpet av dagen.

-jeg kan gjøre squats/knebøy, vegg-push up på do

-jeg kan ikke gjøre masse øvelser ved pulten min, sitter i landskap og er ikke komfortabel med å gjøre feks knebøy ved pulten i løpet av arbeidsdagen foran kollegaer. Med mindre noen har forslag til diskre øvelser som kan gjøres?

noe mer? Og vil dette egentlig være «til hjelp»? Ønsker å gå ned i vekt (fokus på kosthold, og trening på kveld), men ønsker å øke forbrenning i løpet av arbeidsdagen om det er mulig. 

gå eller sykle til jobb.

Anonymkode: 8e3ed...537

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Walking pad om du har mulighet som kan plasseres under pulten 

Anonymkode: e5948...fe5

Nei,nei,nei! Dette vil være til bråk og plage for de andre ansatte. 

Jeg ville trent før jobb. Det gir en kickstart på dagen og forbrenninga.

Endret av Ugresset
Bråk,ikke bruk
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 22.44):

Jeg spiser kun mellom kl 12-19 (gjort det i flere år). På jobb-lunsj spiser jeg to knekkebrød med magerost, og har paprika og agurk (mye) i en boks som jeg spiser litt ved siden av og litt oppå knekkebrødene. Har også med eple eller en gulrot. Drikker vann. Dette holder meg behagelig mett frem til middag. Jeg er egentlig ikke åpen for kostholdsråd på lunsj/kontor, for dette fungerer såpass bra for meg og når jeg tidligere har laget feks salat til lunsj så blir jeg raskere sulten eller får hodepine, knekkebrød fungerer for meg.
Så det er egentlig ekstra bevegelse/trening i løpet av arbeidsdagen jeg ønsker råd om. 

Ikke send epost hvis du kan gå bort til kollega for å snakke.

Velg kaffemaskin lengre unna, helst i en annen etasje.

Hent kaffe og vann i flere runder, hver for seg. Har dere frukt kan du hente det i en ekstra tur.

Gå en runde i gangene/titt ut et vindu hver gang du trenger å tenke på en problemstilling.

Anonymkode: c41c6...43b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er i veldig lik situasjon som deg, får max 1000 skritt ila arb.dagen min. Så jeg må også tenke mer aktivitet hele tiden. Jeg må gå litt til scanner/ printer, så jeg går en tur pr ark (samler aldri opp, med mindre jeg har hastverk). Jeg småjogger på do, og går alltid til kollegaer jeg vil snakke med. Om jeg er alene i lokalet, tar jeg en kort youtube treningsøkt, type fem minutt.

Arb.giver er faktisk pliktig til å legge til rette for fysisk aktivitet, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det jeg gjør. 

På sommeren spaserer jeg deler av arb.veien. Og noen ganger tar jeg en kort aerobic økt før jeg går på jobb. 

Med så passiv arbeidsdag, må vi være kretive for å holde oppe blodsirkulasjonen!

Anonymkode: bcc5a...434

Skrevet

Leste en artikkel i BT om at å fryse forbrenner masse kalorier, så kle seg lettere vil øke forbrenningen. 

Anonymkode: 31577...31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...