Gå til innhold

Hvorfor finnes ikke kapselhoteller i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes nattoget skulle tilbudt sovekapsler/kapselhotell. Gjerne bittelitt romsligere (mindre klaustrofobisk) enn i lenken til ts, og selvfølgelig med vindu slik at man kan nyte naturen og utsikten når man er våken. Det tror jeg hadde blitt veldig populært.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grønt blad skrev (53 minutter siden):

Jeg synes nattoget skulle tilbudt sovekapsler/kapselhotell. Gjerne bittelitt romsligere (mindre klaustrofobisk) enn i lenken til ts, og selvfølgelig med vindu slik at man kan nyte naturen og utsikten når man er våken. Det tror jeg hadde blitt veldig populært.

Nattog med sovekupé er en super måte å reise på, men de tomannskupéene som er i dag er jo strengt tatt ikke større enn to kapsler...

Anonymkode: 3f029...a16

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nattog med sovekupé er en super måte å reise på, men de tomannskupéene som er i dag er jo strengt tatt ikke større enn to kapsler...

Anonymkode: 3f029...a16

Reiser man alene, må man likevel bestille og betale for en hel kupe. Med sovekapsler betaler for den sengeplassen man faktisk har behov for. Tenker det er bra for kundene og man får utnyttet kapasiteten bedre. 

Jeg mener det fortsatt må være sovekupeer, men tenker man også burde ha sovekapsler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min arbeidsgiver sendt meg på kapselhotell hadde jeg klikket i vinkel... Jeg skal ha plass til både meg selv og bagasjen, og jeg skal ha bad med dusj.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (3 timer siden):

Grønt blad skrev (1 time siden):

Reiser man alene, må man likevel bestille og betale for en hel kupe. Med sovekapsler betaler for den sengeplassen man faktisk har behov for. Tenker det er bra for kundene og man får utnyttet kapasiteten bedre. 

Jeg mener det fortsatt må være sovekupeer, men tenker man også burde ha sovekapsler.

Nå har de jo begynt med slike løsninger på nyleverte nattog andre steder i Europa, så for tog vil jeg tro dette kommer. 
Det er jo et fint alternativ til å kjøpe seng i rom med fremmede, som har vært det billigste alternativet tidligere. (Alternativt har man kunnet gjøre som man MÅ i Norge, og kjøpe hele kupeen. 

For å slippe tomme senger på toget, er det jo bedre at de som reiser alene får sin ene seng og sitt private område, selv om det er en trang kapsel og ikke et helt rom. Man hadde jo ikke mer enn egen seng når man delte med ukjente heller. 

Anonymkode: 8be33...d62

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nå har de jo begynt med slike løsninger på nyleverte nattog andre steder i Europa, så for tog vil jeg tro dette kommer. 
Det er jo et fint alternativ til å kjøpe seng i rom med fremmede, som har vært det billigste alternativet tidligere. (Alternativt har man kunnet gjøre som man MÅ i Norge, og kjøpe hele kupeen. 

For å slippe tomme senger på toget, er det jo bedre at de som reiser alene får sin ene seng og sitt private område, selv om det er en trang kapsel og ikke et helt rom. Man hadde jo ikke mer enn egen seng når man delte med ukjente heller. 

Jeg visste ikke at det allerede brukes ute i Europa. Håper det kommer hit til Norge snart! Og kanskje man kunne fått nattogruter ut i Europa. Tenk å krype inn i sovekapselen om kvelden, og våkne opp i Hamburg 🤩

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savner noe lignende ved Gardermoen, eller rom man kan bestille for bare noen timer. Er mange ganger jeg har hatt 6-4 timer jeg må henge på Gardermoen. Da flyene enten kommer sent, eller går veldig tidlig. Og jeg gidder ikke å betale 2000 kr for hotell rom, for kun de få timene.

Anonymkode: 5a994...ec2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (6 minutter siden):

Jeg visste ikke at det allerede brukes ute i Europa. Håper det kommer hit til Norge snart! Og kanskje man kunne fått nattogruter ut i Europa. Tenk å krype inn i sovekapselen om kvelden, og våkne opp i Hamburg 🤩

Ja, nattog til Kontinentet hadde vært noe! Skulle gjerne sovet meg fra Oslo til Hamburg eller Berlin. 
Men dessverre så jobber norske myndigheter mot dette, mens andre lands myndigheter og togselskaper kunne tenke seg nattog til Oslo. (Svenskene har nattog til Hamburg og Berlin. Men vi Nordmenn må enten til Malmø eller Stockholm for å benytte oss av det.) 

Nå har ikke jeg reist alene, men reist med familien. Og da er jo nattog genialt. Sovne i Wien og våkne i Venezia er luksus!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Stinker brannfarlig.

Anonymkode: 88f78...be3

Ikke farligere enn en køyeseng i en sovesal. Det er jo praktisk talt det en kapsel er. 

Anonymkode: 2c0ba...b0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, med mange andre Europere har ikke engang fått plass i en slik kapsel, hvertfall ikke komfortabel. Prøv å putt en mann på 195cm og 120kg i en sånn..

Anonymkode: a192c...4b0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/23/2024 at 10:17 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor starter ingen kapselhoteller i Norge?

Sånne mikrorom som koster mindre enn det halve av vanlige hotellrom der det kun er madrass, strømuttak for lading og wifi. Lydisoledende materiale i veggene. I Japan der de oppstod først og finnes i flere byer er de typisk på 1 x 1 x 2 meter. En god løsning når man kun er interessert i en ting: å sove. Med lang reisevei til jobb i byen og på dager med lang overtid så kommer mange så sent hjem at man rekker ikke stort annet enn å sove før en ny dag på jobb. Kapselhotell hadde vært midt i blinken for meg noen ganger. Dusj har jeg på jobben.

https://da.wikipedia.org/wiki/Kapselhotel

Anonymkode: a1ff4...ac3

Sykt klaustrofobisk opplegg!😳

Anonymkode: 5946e...b34

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 1.17):

Det får de da.

Anonymkode: f87e1...2ae

Nei. 
Jeg har fagbrev som resepsjonist, og hadde  350 000 i året ved full stilling, inkludert tillegg og overtid. Dette er noen få år siden, men jeg hadde altså høyeste lønn av alle resepsjonistene.

Grunnen til at jeg jobba så mye overtid var for å kunne betale huslånet. Ble sykemeldt til slutt på grunn av stress.

Anonymkode: 0fb0e...834

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grønt blad skrev (På 24.1.2024 den 10.10):

I gamle dager betalte man kun for egen soveplass. Det var tre køyer i kupeen og helt vanlig å sove sammen med fremmede av samme kjønn. Har kjørt på den måten mange ganger mellom Oslo og Bergen, for eksempel. 

Anonymkode: 97e7a...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 12.50):

Savner noe lignende ved Gardermoen, eller rom man kan bestille for bare noen timer. Er mange ganger jeg har hatt 6-4 timer jeg må henge på Gardermoen. Da flyene enten kommer sent, eller går veldig tidlig. Og jeg gidder ikke å betale 2000 kr for hotell rom, for kun de få timene.

Anonymkode: 5a994...ec2

Er det noen steder i Norge der jeg ser for meg at kapselhotell hadde vært noe å satse på, så er det på større flyplasser. Hvis man blir sittende værfast eller flyet ikke går av andre årsaker, og man må vente til langt utpå natta eller til neste morgen, hadde jo kapselhotell vært genialt. I stedet for at folk må sove i venteområdet i terminalen, kunne de ha fått tilbud om hver sin kapsel. Jeg er sikker på at flyplassene hadde spart penger på å tilby dette i stedet for å sende folk med tog/buss til nærmeste hotell. i tillegg hadde de unngått for mange folk i terminalen og problemer med stjålet bagasje.
Som reisende hadde jeg i hvertfall heller villet ligge i en kapsel enn på en hard sofa/stol i terminalen blant masse fremmede mennesker. Det hadde også vært enklere å sove i en kapsel på flyplassen enn å reise til et hotell et stykke unna.

Anonymkode: fcfff...4e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 22.50):

Du får en buss/ togbillett til den prisen i distriktet. 

Hvordan mener du man skulle klart å drifte noe slikt til den prisen? For og si det sånn resultatet hadde vært at det heller fristet med en togbillett tur retur. 

Du må bygge noe som holder norsk standard, da også ifht til brann/rømming. 

Du må ha bemanning som skal ha norsk lønn og som du skal betale norske avgifter på. 

Du må bygge fellesareal som toaletter/bad som holder norsk standard også ifht forskrifter. 

Du må ha eller sende alt av tøy til et vaskeri. Men et slikt konseptet vil hyppigheten på vask være langt over hva man har på et vanlig hotell. 

Du må ha belegg for å holde åpent. Å ha et døgn kontinuerlig tilbud hvor du har en gjest en gang i uken er dårlig business. 

Du må ta høyde for at noen ikke gjør opp for seg.

Osvosv... 

Liv laga når produktets pris skal ligge på 300-400 kr, nej.

Anonymkode: c68ce...bb6

Man trenger vel egentlig bare en resepsjonist og renholdspersonale. Og en deltidsansatt vaktmester e.l.
Kundene kan ta av sengetøyet selv og legge det i en boks eller sjakt som tømmes av renholdspersonalet og vaskes på vaskeri. Hvorfor skal kapselhotellrom vaskes oftere enn hotellrom? De vaskes etter bruk, og det gjør jo hotellrom også. Toalett og bad som er felles er rimeligere i både bygging og drift enn ett bad/toalett pr rom/kunde, og begge deler har samme krav til standard ifht forskrifter.

Jeg tenker at kapselhotell er en god ide som sove/hvileplass på de største flyplassene, men som et eget konsept på lik linje med vanlige hoteller tror jeg det funker dårlig i Norge. Vi er for få mennesker og når vi først bor borte vil vi nok helst ha et helt rom eller en hel leilighet.

Anonymkode: fcfff...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får flashback til tomannstelt med luftmadrass og av og påkledning….

Anonymkode: b03e4...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (På 24.1.2024 den 8.35):

Genialt forslag. Også at det gjøres litt større. Egentlig små enmannskupeer med ståhøyde hvor man kan både sitte og sove.  Hadde elsket å dra på togreise slik.

Anonymkode: f3607...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 23.13):

Ja skulle man tatt 300-400 for et hotellrom i Norge kunne man lagt ned med en gang. Hotellbransjen er en av de dårligste betalte bransjene i landet fra før av, men at de ansatte skal få en lønn å leve av er  vel ikke så viktig...

Anonymkode: ff36c...0ed

Kanskje de bør tenke annerledes da? Blir jo ikke mer penger av tomme rom heller.

Anonymkode: d090a...8fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I gamle dager betalte man kun for egen soveplass. Det var tre køyer i kupeen og helt vanlig å sove sammen med fremmede av samme kjønn. Har kjørt på den måten mange ganger mellom Oslo og Bergen, for eksempel. 

Anonymkode: 97e7a...2f4

Haha. Ja det var gode minner det. I gamle dager med NSB og de eldre togsettene. Du havnet på kupe med vilt fremmede. 
Jeg reiste ofte med sovekupé Oslo-Trondheim. En gang delte jeg (er mann) sovekupé med to jenter. NSB hadde overbooket sovekupeene og konduktør spurte om det var greit for meg om to jenter kunne dele sovekupe med meg. Ville ikke være kjip så jeg sa ja. 
Jeg lå i enkeltsenga og de i dobbeltdekkeren. De lå og fniste og lo mesteparten av turen. Litt promille ja. Måtte snu meg og kikke vekk hver gang hun i øverste senga klatret ned fra senga og skulle på do. Da hun ikke hadde noe undertøy under nattkjolen. 

Anonymkode: a2fdf...795

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...