AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 Hei Min datter går i 4.trinn. hun har få venner, men er egentlig veldig lett person å ha med å gjøre. Lett å få venner og er lojal og hyggelig. Hun har likevel en tendens til å ta igjen når hun blir snakket til strengt (av venner), pga alle årene med å bli slått og mobbet av guttene. Hun har gått i forsvar modus. Bestevennen har flyttet pga familiesituasjon og hun lekte med en annen, i snart 1 år nå. Jeg ser og hører at når hun er med vennen, så snakker de veldig hardt med hverandre. Ikke stygt,men hardt. F eks: (ved et spill online) Datter: X, ikke TA tingen min Vennen: ok, GREIT DA!! jeg prøver å si til dattera mi at hun kan si ifra på en annen måte/tone. Men, den andre vennen som hun snakker med er egentlig verre. F eks: Vennen: SLUTT Å GJØR DET! eller : X,gjør det og det nå, for det er så morsomt. Så må datteri mi synge eller gjøre apestreker så vennen ler. Eller i et online spill, bestemmer vennen alltid at de skal spille hennes spill,når dattera mi sier at nå kan de spille hennes spill, blir vennen oppgitt og sier enten nei eller at det er kjedelig eller spør -HVORFOR DET??!!det er jo en selvfølge at man spiller noe begge liker. Men det er ikke alltid det er tilfelle. Vi kaller henne for Y. Y er jo snill, bare veldig sjefete. Dattera mi har en i klasse som hun har lekt med siden hun var liten og de leker ofte de 3sammen. Når de 3 er sammen, så ignorerer alltid Y dattera mi,og avfeier alt datteri mi sier eller foreslår. Mens den andre vennen(Q), lytter til og forstår. Y er sånn mot datteri mi hver gang det er flere i leken. De er noen ggr med andre i klassen. Men hun ignorerer og avfeier dattera mi hver gang en annen person er med dem. Dattera mi og Q har veldig lyst å leke sammen bare dem 2. Men da blir Y veldig lei seg og enten går etter dem hele tiden og "joiner" dem og skjønner ikke hvorfor de skal bare være dem. Ellers går hun og sier til hele klassen at disse 2 jentene utestenger henne. Jeg skjønner ikke hvorfor Y er sånn mot dattera mi. De er jo bestevenner,men hun støtter aldri dattera mi. Hun er veldig snill men veldig konfliktsky og tar ikke parti om datteri mi krangler med noen f eks. Datteri mi har snakket med henne om dette og hun sier sorry, og aldri skal gjøre igjen. Men det skjer igjen-hele tiden. Og hun sjefer over og ignorerer dattera mi når andre er med. Dattera mi snakker med henne, hun sier sorry, og skal ikke gjøre igjen. Inntil imorgen. Greia er at min datter og Q ikke greier og riste av seg henne på skolen. De har en policy, at de har ikke lov å si nei, når noen spør om å være med å leke. Skolen har en inkluderende regel som gjelder for alle. Jeg skjønner ikke at en 10 åring ikke kan nektes å leke med andre. Går man ut i verden og inn i en arbeidsplass der alle må si ja? Møter man aldri et nei? Jeg vet ikke hva slags råd jeg skal gi min datter, og hva hun kan gjøre med situasjonen. Jeg har mest lyst til at hun skal være i fred fra denne vennen Y. Uansett om hun leker med Q eller R eller hvem. Hun selv har lyst til å kunne være fri fra Y, men føler seg låst. Vil ikke såre henne, men får ikke lov av skolen å si nei. Skal si at Y er venner med alle, absolutt alle. Krangler aldri med noen og er ekstremt konfliktsky. Går liksom vekk fra situasjonen hvis noen starter en krangel. Men er ganske sjefete i en liten setting. Jeg skjønner at dattera mi ikke er en engel. Hun vet hun er defensiv pga mobbing og alt som skjedde de tidligere årene. Men ellers er hun veldig snill og lojal venne. Hun er også veldig reflekterende. Hun vet at hun er sånn, hun vet at vennene hennes er sånn og sånn. Hun vet hva hun vil og prøver å ikke såre vennen. Men samtidig er hun mye lei seg pga alt som skjer gjennom skoledagen. Jeg vil bare at hun skal ha en rolig og fin skoledag der hun føler hun blir hørt og respektert. Slik det er nå, blir det veldig slitsomt for henne å være på skolen. Anonymkode: e7da5...297
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Inviter hjem noen andre fra klassen. Prøv å lage nye relasjoner med andre? Lurt for datteren din og ha flere å spille på. Anonymkode: a40fc...828 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #3 Skrevet 23. januar 2024 Joda,har gjort det. Dattera mi har både vært hos flere og hatt flere på besøk. Men disse vennskapene var kortvarige. Hun trives best med Q. Anonymkode: e7da5...297
minister-mio Skrevet 23. januar 2024 #4 Skrevet 23. januar 2024 Jeg skjønte ikke den biten med at dattera di og en annen forsøker å riste seg av bestevennen til datteren din på skolen? De vil ikke være med henne? 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #5 Skrevet 23. januar 2024 minister-mio skrev (14 minutter siden): Jeg skjønte ikke den biten med at dattera di og en annen forsøker å riste seg av bestevennen til datteren din på skolen? De vil ikke være med henne? Ja... de vil ha litt alene tid. Det har de aldri på skolen. Anonymkode: e7da5...297
minister-mio Skrevet 23. januar 2024 #6 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja... de vil ha litt alene tid. Det har de aldri på skolen. Anonymkode: e7da5...297 Dattera di og vennen hennes trenger alenetid vekk fra bestevenninna til dattera di mens de er på skolen? Det er ikke sikkert bestevenninna kan sette seg inn i det. Hun føler nok på at de forsøker å riste henne av seg. Det er ikke så rart bestevenninna føler seg utestengt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #7 Skrevet 24. januar 2024 minister-mio skrev (8 timer siden): Dattera di og vennen hennes trenger alenetid vekk fra bestevenninna til dattera di mens de er på skolen? Det er ikke sikkert bestevenninna kan sette seg inn i det. Hun føler nok på at de forsøker å riste henne av seg. Det er ikke så rart bestevenninna føler seg utestengt. Men det er fordi hun er veldig sjefete og ignorerer datteri mi når de er i gruppe. Man må da kunne være litt uten hverandre også. Man må ikke alltid henge etter hverandre hele tiden. Anonymkode: e7da5...297
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #8 Skrevet 24. januar 2024 Jeg tror Y har narsisistiske trekk. Hun forstår tydeligvis ikke andres perspektiver, altså feks hvis datteren din er i en konflikt med noen andre så hadde det vært naturlig at Y forsvarte henne iallefall av og til. Men når man ikke har evne til å sette seg inn i hvordan andre opplever en situasjon, -og det har ikke narsissister- så forholder man seg passiv/ mest opptatt av seg selv. Også det at hun oppfører seg fint i store grupper men plutselig blir sjefete når de er færre tilstede er et tydelig signal. I små grupper har hun mer kontroll på de andre, da det er få til å gripe inn dersom hun oppfører hun seg urimelig. Disse få blir da lettere å manipulere. Klassisk. Regelen om at alle skal inkluderes på skolen er laget med gode hensikter, men slår dessverre litt uheldig ut i denne situasjonen. Y er nok innerst inne veldig usikker på seg selv, og at hun ikke lar datteren din og Q gå i fred tror jeg handler om sjalusi. Som en kjæreste som ikke tåler at kjæresten har venner, og helst vil rydde vennene av veien fordi h*n føler seg truet, redd for å bli valgt bort og forlatt til fordel for den andre. Altså hvis det hadde vært en voksen person som oppførte seg sånn så hadde vi kalt det trakassering/stalking og kontrollerende atferd. Datteren din har rett på et godt skolemiljø uten en person som følger etter henne hvorenn hun går. Jeg syns du bør ta opp med kontaktlærer, eller andre relevante personer på skolen at hun ikke får gå i fred. Y sin oppførsel er ikke normal. Ellers kan vel datteren din også invitere Q med på ting utenom skolen, det kan kanskje være en mulighet for dem til å få litt 'alenetid'. Anonymkode: 8f78a...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #9 Skrevet 24. januar 2024 Min datter og Q får kun alenetid utenfor skolen. De er med hverandre hjem 1gang i uken. Y ER GANSKE SNILL. Moren har lært henne å vike fra konflikt situasjoner for å ikke være offer eller seltaker i konflikten. Derfor hunner konfliktsky. Ikke fordi hun ikke vil være lojal og støttende. Hun er ganske glad i dattera mi. Men som sagt veldig sjefete og datteri får ikke delta i samtaler eller avgjørelser i en gruppe, eller alene med henne for den saks skyld. Q er veldig vennlig og er venner med alle. Dattera mi vil ikke kutte henne ut. Hun vil ha en pause. Hvirdan gjøre dette uten at det blir drama og at hun mister Q helt eller såre henne. Når det gjelder skolen, så har jeg hatt en samtale med dem. De sier at dattera mi kan si nei typ "av og til" Når Y eller noen kommer og spør om å være med. Men ikke konstant. Altså, hvis datter og Q er sammen, og Y kommer og blir med. De sier nei. Og det er lov. 5minutter senere kommer Y tilbake og spør, og dattera mi får ikke si nei. Skjønner dere tegninga? Drt er sånn policy skolen har. For å ikke snakke om at Y går til hele klassen og sladrer at jentene eksluderer henne og er slemme osv. Så kommer hele klassen etter dem. Vi vil slippe dette oppstyret. Anonymkode: e7da5...297 1
minister-mio Skrevet 24. januar 2024 #10 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tror Y har narsisistiske trekk. Hun forstår tydeligvis ikke andres perspektiver, altså feks hvis datteren din er i en konflikt med noen andre så hadde det vært naturlig at Y forsvarte henne iallefall av og til. Men når man ikke har evne til å sette seg inn i hvordan andre opplever en situasjon, -og det har ikke narsissister- så forholder man seg passiv/ mest opptatt av seg selv. Også det at hun oppfører seg fint i store grupper men plutselig blir sjefete når de er færre tilstede er et tydelig signal. I små grupper har hun mer kontroll på de andre, da det er få til å gripe inn dersom hun oppfører hun seg urimelig. Disse få blir da lettere å manipulere. Klassisk. Anonymkode: 8f78a...8d9 Kg ass. Det må jo ikke alltid være personlighetsforstyrrelser. Det kan være en 4.-klassing som har lyst til å henge med vennene sine. En som er trygg i små grupper og usikker når bestevennen forsøker å riste henne av seg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #11 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja... de vil ha litt alene tid. Det har de aldri på skolen. Anonymkode: e7da5...297 Alenetid? Seriøst? De er da for svarte ikke et ektepar. Det de jentene driver med der ER utestengning. Skolen gjør helt rett. Så lenge det er i skoletiden, så skal alle få være med å leke. Lek i mindre grupper foregår på fritiden. Anonymkode: d2486...b81 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #12 Skrevet 24. januar 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Men det er fordi hun er veldig sjefete og ignorerer datteri mi når de er i gruppe. Man må da kunne være litt uten hverandre også. Man må ikke alltid henge etter hverandre hele tiden. Anonymkode: e7da5...297 Dette med at dattera di og venninnen vil være kun de to alene, fordi den andre venninnen ignorerer dattera di i andre settinger, høres litt ut som hevn. Jeg tror dattera di og denne venninnen bør ta en prat sammen med miljøterapeut eller kontaktlærer på skolen for å nøste litt opp i ting og bli enige om noen ting fremover. Denne bestevenninnen vet kanskje ikke hva det hun driver med fører til. Og lærer kan også hjelpe denne i å være med andre også. Men jeg syns også det er litt dårlig gjort om to venninner bare går og skal være alene også får ikke en tredje venninne som faktisk er bestevenninne med en av de, være med. Da er man ikke bestevenner. Eventuelt må man bli enige om å være sammen annenhver dag eller lignende. Og i denne alderen er jenter kjempekranglete og klikkete. Jeg jobber på skole og det er ALLTID sånn på 4-5.trinn. Ofte vokser de det av seg til 7.klasse. De trenger bare veiledning og tid. Anonymkode: f07c9...cd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå