Gå til innhold

Blir ikke hørt og tatt på alvor av ppt og barnehagen, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har innlagt dren i begge ører og henger etter med språket. Han er snart 4 år og har veldig utydelig språk, snakker ikke sammenhengende og kan langt færre ord enn gjennomsnittet på som egen alder. Han fikk innlagt dren i sommeren 2023, og har siden sa fått bedre språk. Det vil si at han kan flere ord må enn før og lærer stadig flere ord. Vi merker tydelig at språket utvikler seg og han gjør fremgang. Men til tross for dette henger han langt etter jevnaldrende og det plager meg veldig. Det nærmer seg skolestart, selvom det er 2 år til, så bekymrer jeg meg veldig for det. 

PPT har vært på banen siden mars 2023. Det var jeg som «maste» meg til det. Men PPT har gjort ingenting, bortsett fra å observere barnet 2-3 ganger, og konkludert med «vi ser det an» og «det vil gå seg til». Tidlig i mars 2023 ville ppt ikke gjøre noe før dren var innlagt. I juni 2023 fikk vi innlagt dren, men da ville de se an noen måneder. I oktober 2023, konkluderte ppt med at de ville se an i litt til. Og samme konklusjon fikk jeg på møtet i desember 2023. Neste uke har jeg nytt møte med ppt og jeg er redd for å høre det samme igjen. Det settes inn absolutt INGEN tiltak for å hjelpe han med språket, jeg har etterlyst både språkgrupper i barnehagen, ekstra språkstøtte / lek i mindre grupper. Barnehagen støtter oppunder ppt sin konklusjon ved å si at «han leker så fint med de andre osv». Men jeg SER at han faller utenfor! Han er mer fysisk og herjer mye, han er mye frustrert hjemme og forteller at han har lekt alene og gjort «ingenting» i barnehagen.

Det er ikke gjennomført noen kartlegginger av barnet mitt annet enn de 2-3 observasjonene. Det innebærer i praksis at ppt personen observere i 50 minutter 2 ganger i året. Jeg har etterlyst referat på hvert eneste møte med ppt og barnehage, uten å få det. Jeg har etterlyst at de tester barnet mitt, men da har barnehagen sagt at det ser de ikke behov for. Hva gjør jeg?! Siden det ikke skrives referat etter møtene bortforklarer de avtaler som er gjort, og det blir helt meningsløst. Jeg føler meg helt rådvill her. Kan noen hjelpe meg? 

Anonymkode: c9ebe...134

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehagen og ppt er kompetente og har 3-5års utdanning så deres mening har tyngde. Barnehagen ser barnet hver dag i lek med andre. At barnet forteller «jeg har lekt alene eller gjort ingenting» kan være fordi du har fokus på det og det merke barnet. Gir barnehagen tilbakemelding om dagen? Hva sier de om dagen hans? 

Kan han være frustrert hjemme fordi det er mye fokus på at han språklig ikke der hvor de jevnaldrende er? Hvordan snakke du med han og om han over hodet hans? 

Ikke meningen og rette søkelyset mot deg, men når barnehagen og ppt ser at «vi ser an» så ser de mest sannsynlig noe du ikke ser fordi de nettopp har kompetanse på området og de ser at ting går i riktig retning. Ikke sammenlign han med andre jevlandrene, han følger sitt tempo og som du sier så ser du også fremgang.. han skal gå i barnehagen i 2 år til. Dette kommer til å gå fint 😊 

Anonymkode: 909ba...d15

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror bhg og PPT har rett i at det er greit å se det an. 

Og som forrige AB sier; at han sier at han ikke har lekt med noen og at han ikke har gjort noenting - det er vanlig at barn sier selv om de har lekt masse. 

Anonymkode: 79dd1...d52

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Med dagens fravær i personalet, kan det være umulig å sette opp språkgrupper og mindre grupper.
Har du undersøkt noe form for språkkartlegging i privat regi?

Anonymkode: 1f4e2...eb1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Barnehagen og ppt er kompetente og har 3-5års utdanning så deres mening har tyngde. Barnehagen ser barnet hver dag i lek med andre. At barnet forteller «jeg har lekt alene eller gjort ingenting» kan være fordi du har fokus på det og det merke barnet. Gir barnehagen tilbakemelding om dagen? Hva sier de om dagen hans? 

Kan han være frustrert hjemme fordi det er mye fokus på at han språklig ikke der hvor de jevnaldrende er? Hvordan snakke du med han og om han over hodet hans? 

Ikke meningen og rette søkelyset mot deg, men når barnehagen og ppt ser at «vi ser an» så ser de mest sannsynlig noe du ikke ser fordi de nettopp har kompetanse på området og de ser at ting går i riktig retning. Ikke sammenlign han med andre jevlandrene, han følger sitt tempo og som du sier så ser du også fremgang.. han skal gå i barnehagen i 2 år til. Dette kommer til å gå fint 😊 

Anonymkode: 909ba...d15

Vi er veldig opptatt av å snakke positivt om han og med han, det gjør vi både hjemme og i andre sammenhenger. Men jeg har mye fokus på språk og det kan godt hende at han er lei av «hvem har du lekt med i barnehagen?» eller « hva har du gjort i dag?

Utfordringen er at vi får lite eller ingen info ved henting i barnehagen. De sier bare «han har hatt en fin dag». Når vi spør hva de har lekt med, så svarer de «han har lekt med ulike ting, inne og ute». De gangene vi får «han har lekt Paw patrol med Per og Pål» så lager jeg en samtale ut av det hjemme. Og da får jeg ofte bedre svar enn «ingenting» og «vet ikke». Men det er vanskelig å ha et samtale emne når jeg ikke vet hva han har gjort. Dette har jeg tatt opp med barnehagen mange ganger, men kommer ikke noen vei med det..

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg tror bhg og PPT har rett i at det er greit å se det an. 

Og som forrige AB sier; at han sier at han ikke har lekt med noen og at han ikke har gjort noenting - det er vanlig at barn sier selv om de har lekt masse. 

Anonymkode: 79dd1...d52

Jeg har som sagt ikke noe imot å se det an en stund, men er redd for at det ikke vil gå seg til innen skolestart. Det er bekreftet at det er strek sammenheng mellom sen språkutvikling og lesevansker blant annet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Misforstå meg rett, alt jeg ønsker er at det skal gå fint og at han skal greie seg bra. Men er så redd for at han ikke får den oppfølgingen han trenger og at han ender opp med å bli ensom og venneløs pga manglende språk. Selvom barnehagen per nå sier han har mange å leke med,så er jeg redd det endrer seg raskt når han ikke henger med. 

Skrevet

Jeg skjønner at du er bekymret og vil ha mer oppfølging. Jeg synes det høres litt slapt ut av barnehagen og ppt, og kanskje litt pga ressursmangel fra barnehagens side. Jeg kjenner ikke prosessen med hjelp fra PPT men kan man klage på noen måte eller be om en grundigere begrunnelse på avgjørelsen de har tatt? 

Er det en stor barnehage? Er det andre barnehager i nærheten, kanskje noen mindre? Eller noen som har mer fokus på språk?

Kan man få noe logoped eller noe utenom barnehagen? Må det gjennom PPT eller kan fastlegen hjelpe?

Her på KG ser jeg jevnt over i tråder om språk at folk er veeeeldig på at "det ordner seg" og "mitt barn var kjempetreig men snakker fint nå" osv...

Anonymkode: 428ae...62d

Skrevet

Barn lever mer i nuet.

Å prate om barnehagen trenger dere ikke. Fokuser på ting hjemme.

Hva som skjer der og da.

Spørre om hvordan dagen har vært, er noe man gjør med voksne.

Anonymkode: d1d70...262

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn lever mer i nuet.

Å prate om barnehagen trenger dere ikke. Fokuser på ting hjemme.

Hva som skjer der og da.

Spørre om hvordan dagen har vært, er noe man gjør med voksne.

Anonymkode: d1d70...262

Det kan da være fint å prate med barn om ting som har skjedd nylig, det hjelper dem å huske. 

Anonymkode: 428ae...62d

Skrevet

Personlig foretrekker jeg «føre var» fremfor «se det an». Det finnes flere ulike kartleggingsverktøy som barnehagen kunne brukt. Når de vet at han er forsinket pga dren så er det ikke urimelig av deg å tenke at det burde vært gjort en ekstra innsats.

Det du kan gjøre er å jobbe ekstra med språket hjemme. Les bok hver dag. Dramatiser historier med små lekefigurer (f.eks bukkene bruse og lignende). Matlaging og måltider er også fine situasjoner å sette ord på alt mulig. Finn en podcast eller lydbok om pedagogikk som du kan høre på på vei til jobb. Hvis du ikke allerede gjør disse tingene så er 10 minutter hver dag et fint sted å begynne.

Evt bytte barnehage. 

Anonymkode: 177ba...4ed

• Nyttig 3
Skrevet

Det finnes mange pedagogisk hjelpemidler å få kjøpt. Sprell har mye fint. Sangkort er ofte brukt i barnehager. Dra på biblioteket på lørdag!

Anonymkode: 177ba...4ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vi er veldig opptatt av å snakke positivt om han og med han, det gjør vi både hjemme og i andre sammenhenger. Men jeg har mye fokus på språk og det kan godt hende at han er lei av «hvem har du lekt med i barnehagen?» eller « hva har du gjort i dag?

Utfordringen er at vi får lite eller ingen info ved henting i barnehagen. De sier bare «han har hatt en fin dag». Når vi spør hva de har lekt med, så svarer de «han har lekt med ulike ting, inne og ute». De gangene vi får «han har lekt Paw patrol med Per og Pål» så lager jeg en samtale ut av det hjemme. Og da får jeg ofte bedre svar enn «ingenting» og «vet ikke». Men det er vanskelig å ha et samtale emne når jeg ikke vet hva han har gjort. Dette har jeg tatt opp med barnehagen mange ganger, men kommer ikke noen vei med det..

Det svarer min jente på snart 6 år også når jeg spør hva hun har gjort i barnehagen.  Det er veldig vanlig. Hun har ingen problemer med språk. 

Barn utvikler språk utrolig raskt. Og 2 år er mye tid! 

Anonymkode: 77160...531

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er helt vanlig å vente litt og se etter å ha lagt inn dren. 

Anonymkode: ff120...91a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barnet mitt har innlagt dren i begge ører og henger etter med språket. Han er snart 4 år og har veldig utydelig språk, snakker ikke sammenhengende og kan langt færre ord enn gjennomsnittet på som egen alder. Han fikk innlagt dren i sommeren 2023, og har siden sa fått bedre språk. Det vil si at han kan flere ord må enn før og lærer stadig flere ord. Vi merker tydelig at språket utvikler seg og han gjør fremgang. Men til tross for dette henger han langt etter jevnaldrende og det plager meg veldig. Det nærmer seg skolestart, selvom det er 2 år til, så bekymrer jeg meg veldig for det. 

PPT har vært på banen siden mars 2023. Det var jeg som «maste» meg til det. Men PPT har gjort ingenting, bortsett fra å observere barnet 2-3 ganger, og konkludert med «vi ser det an» og «det vil gå seg til». Tidlig i mars 2023 ville ppt ikke gjøre noe før dren var innlagt. I juni 2023 fikk vi innlagt dren, men da ville de se an noen måneder. I oktober 2023, konkluderte ppt med at de ville se an i litt til. Og samme konklusjon fikk jeg på møtet i desember 2023. Neste uke har jeg nytt møte med ppt og jeg er redd for å høre det samme igjen. Det settes inn absolutt INGEN tiltak for å hjelpe han med språket, jeg har etterlyst både språkgrupper i barnehagen, ekstra språkstøtte / lek i mindre grupper. Barnehagen støtter oppunder ppt sin konklusjon ved å si at «han leker så fint med de andre osv». Men jeg SER at han faller utenfor! Han er mer fysisk og herjer mye, han er mye frustrert hjemme og forteller at han har lekt alene og gjort «ingenting» i barnehagen.

Det er ikke gjennomført noen kartlegginger av barnet mitt annet enn de 2-3 observasjonene. Det innebærer i praksis at ppt personen observere i 50 minutter 2 ganger i året. Jeg har etterlyst referat på hvert eneste møte med ppt og barnehage, uten å få det. Jeg har etterlyst at de tester barnet mitt, men da har barnehagen sagt at det ser de ikke behov for. Hva gjør jeg?! Siden det ikke skrives referat etter møtene bortforklarer de avtaler som er gjort, og det blir helt meningsløst. Jeg føler meg helt rådvill her. Kan noen hjelpe meg? 

Alle barn sier de har gjort «ingenting» i barnehagen. du må stole på barnehagen her 

Anonymkode: d4e75...999

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har virkelig ingen i denne prosessen fortalt deg at det aller mest normale er at barn ikke forteller noe om hva de gjør i barnehagen? Det er liksom en greie det. At de legger dagen igjen der. En er heldig om en får et nikk om en spør om de har hatt det gøy liksom. 

vi har en fireåring med ekstremt bra språk som er veltilpasset og leker med alle. Spør du han hva han har gjort i barnehagen så svarer han ingenting elller vet ikke konsekvent.. 

Sier barnehagen at han leker bra så gjør han det

Anonymkode: d4e75...999

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis det ikke er tatt språktest, så ville jeg etterlyst det. Her er gjøres det alltid Reynell språktest sammen med første observasjon, og kartlegger både språkproduksjon og språkforståelse 🙂

Anonymkode: 09e9e...263

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Den type spørsmål svarer ikke mine barn på heller. «Hva har du gjort i dag» er er altfor stort spørsmål for en på 4. 

Anonymkode: d1177...380

Skrevet

Har han fått en hørselstest? Etter innlagt dren?

Anonymkode: 3ab63...e66

• Liker 1
Skrevet

Skriv mail og be om referat. Ha alt skriftlig. Etterlys referat, hver gang. Purre. Meld avvik om dere ikke mottar det. 

Anonymkode: d95c2...ca6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...