AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #21 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skrøpelig? Får opp dette: Vaksinen gir omkring 85 % beskyttelse mot vannkopper, og minst 95 % beskyttelse mot moderat og alvorlig sykdom. Anonymkode: a18f0...de9 Blir ikke det sagt om alle vaksiner? I det minste fra produsentene? Synes å mene at jeg har sett de tallene der før... Anonymkode: ae0ef...5fe
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #22 Skrevet 24. januar 2024 Har vurdert denne til min gutt på 11år som fortsatt ikke har hatt, selv om han har vært med mange rett før de fikk utbrudd. Er den dyr? Anonymkode: f3a11...c65
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #23 Skrevet 24. januar 2024 Jeg har lyst til at mine barn skal ta den også, de er 16 og 12 år og ingen av de har hatt det. Anonymkode: c341f...df0
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #24 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har vurdert denne til min gutt på 11år som fortsatt ikke har hatt, selv om han har vært med mange rett før de fikk utbrudd. Er den dyr? Anonymkode: f3a11...c65 Nei, jeg mener det var rundt 300 kr. Mulig eldre barn får tatt den gratis også siden de kan bli sykere? Anonymkode: a18f0...de9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #25 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Både onkel og oldemor fikk helvetesild. En helt grusom og smertefull infeksjon som ofte er langvarig. Jeg visste faktisk ikke at man ikke kunne få det uten vannkopper først. Trodde det holdt å ha herpes virus i kroppen. Men dette ville nok vært det totalt avgjørende for meg. La dem få vaksine! Og full på om det trengs om 10-20 år. Voksne som ikke har hatt vannkopper eller har hatt det så mildt som små at de nesten ikke har merket det burde også vaksinere seg. Min mor havnet nesten på sykehus med vannkopper da hun ble smittet av meg som liten. Hun trodde hun hadde hatt det, men det var antagelig meslinger hun hadde da hun var liten. Anonymkode: 03795...133 Finnes vaksine mot helvetesild nå, som man kan ta fra fylte 50år (ikke vanlig å få det før dette). Anonymkode: 455bf...25d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #26 Skrevet 25. januar 2024 On 1/24/2024 at 8:30 AM, AnonymBruker said: Fordi ungene må ha det. Jo eldre de blir jo mer syke blir de av vannkopper. Forøvrig. Jeg hadde en prikk da jeg var liten. Da min sønn fikk det ble jeg ikke smittet på nytt. Jeg er tydelig immun med min ene prikk Anonymkode: 92e3d...b7e Min sønn fikk også en prikk da han var 2,5 og det var vannkopper utbrudd i barnehagen. Men 3 år senere fikk han det på nytt og nå i full blomst. Legen sa at det skjer, man får ikke nødvendigvis full immunitet av bare 1 prikk. Anonymkode: 4434e...02e
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #27 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 10.49): Uansett, så er vaksiner noe som må tas hos fastlegen her, så tror ikke det er verdt å spørre om vi får lov. Fastlegekontoret er ikke så serviceinnstilt akkurat. De setter ikke vaksinene som inngår i barnevaksinasjonsprogrammet heller. Man er tvunget til å gå på helsestasjonen. Anonymkode: 226ff...300 Har sjekket. Som ventet, så vaksinerer de ikke her hvis man ikke er i en risikogruppe. Ikke hvis jeg betaler heller. Det koster rundt en tusenlapp for to doser. Skulle gjerne kjøpt den, men sånn er det når vi mangler vaksinasjonskontor. Anonymkode: 226ff...300
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #28 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 16.54): Blir ikke det sagt om alle vaksiner? I det minste fra produsentene? Synes å mene at jeg har sett de tallene der før... Anonymkode: ae0ef...5fe Jo, kan godt hende du har sett tilsvarende tall for andre vaksiner. For at de skal være nyttige bør de jo jo gi en viss beskyttelse. Hvis vaksiner har dårlig effekt, blir de gjerne ikke anbefalt. Kanskje unntatt influensavaksine, som f.eks kan ha 60 % beskyttelse. Samtidig er influensa også såpass smittsomt at det likevel kan være nyttig. Selv har jeg også tatt vaksiner som ikke gir full beskyttelse, som f.eks rabies, tror den var estimert til 80 %. Så det varierer fra vaksine til vaksine, men en viss effekt bør de ha før man anbefaler dem, ev. at sykdom er veldig smittsom eller med alvorlige konsekvenser. BCG hadde vel ca 58 % beskyttelse, men det var en alvorlig sykdom, og vaksiner hjelper da mot at de sprer seg. Hjelper veldig når en stor del av befolkningen har en viss beskyttelse. Men, nå finnes det lite tuberkulose her lenger, og da er det ikke like mye poeng, så den ble fjernet fra barnevaksinasjonsprogrammet. Anonymkode: a18f0...de9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå