Gå til innhold

Vannkoppvaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har tatt vannkoppvaksine selv eller til barnet deres. Gjorde dere det via fastlegen (men betalte) eller et annet sted? Fikk dere eller barnet noen bivirkninger av den vaksinen?

Ønsker å gi den til eget barn. Hun har hittil ikke hatt noen bivirkninger av de vanlige vaksinene som fås på helsestasjonen. Om din fikk bivirkninger av vannkoppvaksinen, si gjerne om barnet også fikk bivirkninger av andre vaksiner :) 

(Med bivirkninger så mener jeg feber osv etter vaksinen)

Anonymkode: d237b...373

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig denne burde vært i forumet "Kropp og helse" så mod må gjerne flytte den :)

Skrevet

Fikk den gratis da vi har et barn med en autoimmun sykdom. Ingen bivirkninger. Men du skal vite at det finnes veldig varierende grad om man får nok antistoffer eller ikke. Det er dessuten kun gjennomgått sykdom som gir livsslang immunitet. Gir dere vaksine nå er dere for det første ikke sikret at barnet ikke får vannkopper, og for det andre må barnet for resten av livet huske å ta en boosterdose.

• Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, snurk said:

Fikk den gratis da vi har et barn med en autoimmun sykdom. Ingen bivirkninger. Men du skal vite at det finnes veldig varierende grad om man får nok antistoffer eller ikke. Det er dessuten kun gjennomgått sykdom som gir livsslang immunitet. Gir dere vaksine nå er dere for det første ikke sikret at barnet ikke får vannkopper, og for det andre må barnet for resten av livet huske å ta en boosterdose.

Takk for info, dette visste jeg ikke. Fikk du den informasjonen der dere tok den? Fikk dere hos fastlegen siden barnet har autoimmun sykdom?

Har inntrykk av at vaksinen er vanligere i en del andre land enn i Norge så antok egentlig at den ga full immunitet.

Skrevet

Barna våre tok den hos kommunens vaksinasjonskontor. Ingen bivirkninger.

De mente at den sannsynligvis ville vare ut livet, men at det var noe usikkerheter rundt det. Så jeg har faktisk angret litt med tanke på at de kanskje må fylle på, og evt. kan få sykdommen i voksen alder hvis de glemmer det.

Det positive er at man ikke kan få helvetesild som gammel, hvis man ikke har hatt sykdommen. Vi har besteforeldre som er svært plaget av helvetesild, så det var det vi ønsket å unngå for våre barn.

Anonymkode: ddaf6...2bb

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Barna våre tok den hos kommunens vaksinasjonskontor. Ingen bivirkninger.

De mente at den sannsynligvis ville vare ut livet, men at det var noe usikkerheter rundt det. Så jeg har faktisk angret litt med tanke på at de kanskje må fylle på, og evt. kan få sykdommen i voksen alder hvis de glemmer det.

Det positive er at man ikke kan få helvetesild som gammel, hvis man ikke har hatt sykdommen. Vi har besteforeldre som er svært plaget av helvetesild, så det var det vi ønsket å unngå for våre barn.

Anonymkode: ddaf6...2bb

Takk for info og synspunkt! Det med helvetesild er det jeg også har hørt som gjorde at jeg først begynte å vurdere vaksinen. Pluss at jeg selv husker det som veldig plagsomt og ille med vannkopper som barn (fikk det kanskje litt sent jeg tror jeg var 7-8)

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min fikk vaksinen da han var omtrent 2, ingen bivirkninger. Dro på noe sånn reisevaksinesenter eller noe, fastlegen trengte ikke henvise. 

Anonymkode: 68c9e...6d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere som har tatt vannkoppvaksine selv eller til barnet deres. Gjorde dere det via fastlegen (men betalte) eller et annet sted? Fikk dere eller barnet noen bivirkninger av den vaksinen?

Ønsker å gi den til eget barn. Hun har hittil ikke hatt noen bivirkninger av de vanlige vaksinene som fås på helsestasjonen. Om din fikk bivirkninger av vannkoppvaksinen, si gjerne om barnet også fikk bivirkninger av andre vaksiner :) 

Hvor god ide er dette egentlig? Hvis den må fylles på. De andre sykdommene vi vaksineres mot florerer jo ikke i samfunnet så glemmer vi å fylle på så er det ikke krise. Men akkurat denne sykdommen er jo overalt

Anonymkode: 92e3d...b7e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du får sikkert høre av mange at det er helt unødvendig med vannkopp vaksine, men hadde jeg visst hvor syke mine skulle bli av vannkoppene hadde jeg ikke nølt med å vaksinere dem for at de skulle få slippe det de måtte gjennom💔

Først eldste på 3 år. Høy feber 40+ i to dager. Totalt sengeliggende. Telefon til legevakten pga allmenntilstanden. Den ellers så viltre jenta sov nå døgnet rundt. Samtidig økte prikkene på. Store verkebyller over absolutt hele kroppen. Og når vi trodde det ikke skulle være plass til mer prikker kom det stadig nye. Det tok nesten to uker med kløe og verk i blemmene før de begynte å tørke. To uker nesten uten søvn og masse lidelser og gråt døgnet rundt💔 Så fikk minsten på bare 1 år samme fo løpet 2-3 uker senere. Hun var ikke fullt så sterkt angrepet men ikke langt i fra. Mye unødvendig lidelse hos begge to med andre ord, som de altså kunne ha sluppet. Og med tanke på allmenntilstanden til eldste på 3 år så vil jeg si det var i grenseland til alvorlig forløp. Hun har også 6 stor arr på kroppen etter blemmer som ble til stor sår hun klorte opp. To på brystet/brystkassen og to på magen. Ett under øyet/øvre kinn.  Arrene er ganske store og synlige fortsatt nå som 8 åring og hun vil sikkert kunne ha komplekser for dem i senere tid.

Anonymkode: 03795...133

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får sikkert høre av mange at det er helt unødvendig med vannkopp vaksine, men hadde jeg visst hvor syke mine skulle bli av vannkoppene hadde jeg ikke nølt med å vaksinere dem for at de skulle få slippe det de måtte gjennom💔

Først eldste på 3 år. Høy feber 40+ i to dager. Totalt sengeliggende. Telefon til legevakten pga allmenntilstanden. Den ellers så viltre jenta sov nå døgnet rundt. Samtidig økte prikkene på. Store verkebyller over absolutt hele kroppen. Og når vi trodde det ikke skulle være plass til mer prikker kom det stadig nye. Det tok nesten to uker med kløe og verk i blemmene før de begynte å tørke. To uker nesten uten søvn og masse lidelser og gråt døgnet rundt💔 Så fikk minsten på bare 1 år samme fo løpet 2-3 uker senere. Hun var ikke fullt så sterkt angrepet men ikke langt i fra. Mye unødvendig lidelse hos begge to med andre ord, som de altså kunne ha sluppet. Og med tanke på allmenntilstanden til eldste på 3 år så vil jeg si det var i grenseland til alvorlig forløp. Hun har også 6 stor arr på kroppen etter blemmer som ble til stor sår hun klorte opp. To på brystet/brystkassen og to på magen. Ett under øyet/øvre kinn.  Arrene er ganske store og synlige fortsatt nå som 8 åring og hun vil sikkert kunne ha komplekser for dem i senere tid.

En ting til. Da mine hadde vannkopper ville venner komme på besøk for å smitte ungene sine hos oss😳 Helt sjokkert over at dette med ‘vannkoppe selskap’ ikke er utdatert. Det burde være ulovlig! Og jeg nektet dem selvfølgelig å komme. Hadde aldri tilgitt meg selv om jeg inviterte dem bort og barna dere ble alvorlig syke av vannkopper😞

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for info og synspunkt! Det med helvetesild er det jeg også har hørt som gjorde at jeg først begynte å vurdere vaksinen. Pluss at jeg selv husker det som veldig plagsomt og ille med vannkopper som barn (fikk det kanskje litt sent jeg tror jeg var 7-8)

Både onkel og oldemor fikk helvetesild. En helt grusom og smertefull infeksjon som ofte er langvarig. Jeg visste faktisk ikke at man ikke kunne få det uten vannkopper først. Trodde det holdt å ha herpes virus i kroppen. Men dette ville nok vært det totalt avgjørende for meg. La dem få vaksine! Og full på om det trengs om 10-20 år. Voksne som ikke har hatt vannkopper eller har hatt det så mildt som små at de nesten ikke har merket det burde også vaksinere seg. Min mor havnet nesten på sykehus med vannkopper da hun ble smittet av meg som liten. Hun trodde hun hadde hatt det, men det var antagelig meslinger hun hadde da hun var liten.

Skrevet

Snakket med fastlege om nettopp dette i forrige uke og han mente at den vaksinen er såpass skrøpelig at den egentlig bare er til nytte for gravide som ikke har hatt vannkopper pga varighet. 

Anonymkode: 16f19...69a

Skrevet

Helsestasjonen, ingen bivirkninger. Men resultatet av det var sprøyteskrekk…. Vi fikk bare satt én dose pga det. Var ikke verdt det, siden vi nå ikke vet om vi får satt neste vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet. 

Anonymkode: 47cdb...a1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En ting til. Da mine hadde vannkopper ville venner komme på besøk for å smitte ungene sine hos oss😳 Helt sjokkert over at dette med ‘vannkoppe selskap’ ikke er utdatert. Det burde være ulovlig! Og jeg nektet dem selvfølgelig å komme. Hadde aldri tilgitt meg selv om jeg inviterte dem bort og barna dere ble alvorlig syke av vannkopper😞

Fordi ungene må ha det. Jo eldre de blir jo mer syke blir de av vannkopper.   Forøvrig. Jeg hadde en prikk da jeg var liten. Da min sønn fikk det ble jeg ikke smittet på nytt. Jeg er tydelig immun med min ene prikk

Anonymkode: 92e3d...b7e

Skrevet

Du kan ta den på reiseklinikken, iallefall her i Oslo. Denne vaksinen er en del av barnevaksinene i de fleste andre land, så så ubrukelig kan den vel neppe være. Vi vaksinerer våre.

Anonymkode: d98ab...e6a

Skrevet

Tok den også bare på et sånt privat vaksinasjonssenter. Den er del av barnevaksinasjonsprogrammet i landet mannen kommer fra og jeg syns det hørtes fornuftig ut. Begge mine har forresten fått feber av vaksiner, spesielt MMR (som også er levende vaksine) men ingen av de reagerte på denne. 👍

Anonymkode: dd0c3...392

Skrevet

Min yngste fikk det satt i forbindelse med andre vaksiner mens han var baby. Så helsestasjonsykepleier satte dem. Angret på at eldstemann ikke fikk. Ville ikke gi to ekstra sprøyter da han var 3

Vi ville beskytte mot helvetesild. Ingen grunn til å få vannkopper heller faktisk.

Som med alle virus så vil immunforsvaret bli reaktiveri hvis man er borti viruset. Så derfor er det mest sannsynlig ikke behov for boosterdose. 

Anonymkode: 2d311...f22

Skrevet

Fristende, siden barnet mitt er av den sensitive sorten som ikke sover når hun er syk. Ser for meg at vannkoppene kommer til å bli et ork. Husker at jeg selv var kjempesyk med 40 i feber da jeg fikk det som 13-åring, og så har jeg arr i ansiktet ennå. Bestefaren min hadde helvetesild og det var noe grusomme greier.

Jeg ville ha undersøkt om min kunne fått vaksinen hvis hun da hadde mye mindre sjans for å få helvetesild. Men her står det at man kan få helvetesild uansett, bare at risikoen ser ut til å være lavere (de er ikke en gang sikker på om risikoen er lavere?):  "I likhet med sykdommen gir vaksinen en vedvarende infeksjon som kan føre til herpes zoster senere i livet, men risikoen ser ut til å være lavere enn etter vannkoppesykdom" https://www.fhi.no/va/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/varicella--og-herpes-zostervaksinas/?term=

Uansett, så er vaksiner noe som må tas hos fastlegen her, så tror ikke det er verdt å spørre om vi får lov. Fastlegekontoret er ikke så serviceinnstilt akkurat. De setter ikke vaksinene som inngår i barnevaksinasjonsprogrammet heller. Man er tvunget til å gå på helsestasjonen. 

Anonymkode: 226ff...300

Skrevet

Jeg husker ikke helt, men mener fastlege skrev ut og at vi fikk til en avtale med helsesøster som barnet kjente, så vi tok den der. Mener å huske at vi betalte selv, men at det ikke var så dyrt.

Jeg hadde vannkopper som 6-åring og husker fortsatt hvor fælt det var, så vi tenkte ungene kunne få slippe.

Anonymkode: a18f0...de9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Snakket med fastlege om nettopp dette i forrige uke og han mente at den vaksinen er såpass skrøpelig at den egentlig bare er til nytte for gravide som ikke har hatt vannkopper pga varighet. 

Anonymkode: 16f19...69a

Skrøpelig? Får opp dette:

Vaksinen gir omkring 85 % beskyttelse mot vannkopper, og minst 95 % beskyttelse mot moderat og alvorlig sykdom.

Anonymkode: a18f0...de9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...