Gå til innhold

3 uker ferie alene med 2 barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er alene med 3,5 åring og en baby på ca 0,5 år 3 uker i sommer. Vi skal bare være hjemme pga økonomi. Noen tips til hva vi kan finne på? Jeg er trøtt etter krevende svangerskap og i dårlig form så gruer meg litt.

Anonymkode: c6f55...0ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært 100% alene 365 dager siden barna var små. De var litt hos besteforeldre ellers var vi i dyreparken, lokale strender,kino etc

Barna var 6&8 år da jeg ble alene. Kan skjønne at med en så liten kan det være verre dra på kino osv. Har du nettverk? Lettere være 2 voksne på utflukter. 

Anonymkode: 206f4...50e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært 100% alene 365 dager siden barna var små. De var litt hos besteforeldre ellers var vi i dyreparken, lokale strender,kino etc

Barna var 6&8 år da jeg ble alene. Kan skjønne at med en så liten kan det være verre dra på kino osv. Har du nettverk? Lettere være 2 voksne på utflukter. 

6 og 8 er ikke "små barn"..........

Anonymkode: 45f91...529

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du har noen familie og venner av den typen som faktisk bidrar litt når dere møtes så ville jeg invitert dem så ofte som de orker. Sånn at du får flere hender og hjelp med barna + ikke føler deg alene :) Da er det mye lettere å finne på ting som tur på stranda osv også slike steder der den på 3,5 må passes på konstant og mer enn man kanskje klarer med en baby med seg. 

Invitere venner av den eldste med en forelder (og vær ærlig på at den andre må passe mest på de eldste) så kan barna leke mens dere prater. Mange på 6 mnd er jo ganske fornøyd bare de får sitte på fanget eller ligge i nærheten mens man prater uten at de må underholdes spesifikt. 

Har dere hage? Ville håpet på fint vær og lagt opp til mye aktiviteter i hagen. Inngjerdet område den eldste kan leke og skyggeområde der baby kan ligge så du alltid ser begge 2. Passe på å ikke gå fra den eldste med vannlek :) 

Sjekk om barnehager i nærheten er stengt for ferie så kan dere leke der, eller om dere har trygge lekeplasser i nærheten så er det fint. 

Anonymkode: f8abb...877

• Nyttig 1
Skrevet

Du må bare skalere ned. Ha en plan hver dag for hva dere skal gjøre. Ut på eventyr! Det kan være å ut i skogen for å finne det beste klatretreet, sette opp jernbane i hagen eller en park. Piknik i hagen/park. Sette opp et leketelt. Eller surr et laken rundt noen kosteskaft så har dere tipi. Dra på fisketur. Ha dansefest. Bakedag. Badebasseng i hagen. Blåse bobler. Dra å se på dyr.

Alle eventyrene er i gangavstand fra hjemmet, og tar passe lang tid, ikke hele dagen. Da får du vekslet mellom å aktivisere ungene, og roligtid for alle. Det trenger ikke være full fart hele dagen. Dere kan også tegne, male, lese bøker. Lukte på blomstene i bedagelig tempo.

Anonymkode: 54b5c...f2f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg er alene med 3,5 åring og en baby på ca 0,5 år 3 uker i sommer. Vi skal bare være hjemme pga økonomi. Noen tips til hva vi kan finne på? Jeg er trøtt etter krevende svangerskap og i dårlig form så gruer meg litt.

Anonymkode: c6f55...0ae

Hva by bor du i?

Anonymkode: 7d75c...fc4

Skrevet

Jeg bare hadde slappet av hjemme i hagen. Kanskje få besøk av og til, men hovedsaklig rolige dager uten planer. Vannleker i hagen, en gåtur og picnic på en lekeplass osv.

• Nyttig 1
Skrevet

Badebasseng 

såpeboblemaskin

små turer i skogen 

Anonymkode: fbb10...df6

• Liker 2
Skrevet

Sommeren jeg hadde en på 3 og en på 10 mnd var jeg bare hjemme. Vi dro på stranden eller lekte i bakhagen/lekeplass. Noen ganger playdates med noen fra barnehagen. Og barna var strålende fornøyd. Ikke stress om å rekke masse greier. De bryr seg ikke om sånt, de er så små at masse tid med foreldre er topp. Jeg ble sliten og trøtt. Men det ble en fin sommer. Det får nok du og:)

Anonymkode: 79054...9af

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Aller først: det er et halvt år til, så da vil kanskje ting ha endret seg- om du f.eks får et barn som sover mye så vil kanskje formen din være bedre.

Et tips kan være å hvertfall vende babyen til å sove i vogn og der det er litt støy på dagtid, for da kan dere hvertfall være litt mobile på dagtid om du orker. 
Ellers ville jeg bare lagt opp til rolige dager, et plaskebasseng, små turer i nærområdet, bæresele - så blir du jo mobil nok til en liten tur i skogen eller ulendt terreng, kanskje en avtale eller to med venner med barn i samme alder (event avtale med venner fra barnehagen om en lekedate). Legg listen lavt og ta det helt med ro. 

Anonymkode: b8b4f...010

• Liker 1
Skrevet

Jeg var også mye hjemme med treåring og baby om sommeren. Var inne frem til 11/12, var ute og lekte i nærmiljøet og gikk inn igjen ca. klokken 15.00 for amming og middagslaging.

Husker også at jeg dro til et lite, utendørs butikksenter i nærheten hvor vi kjøpe is og gikk litt rundt. 

Vi dro også et par dagsturer til mine foreldre sin hytte. En times kjøring dit.

Anonymkode: 84407...0ad

Skrevet

Har du bil? Isåfall: barnehage-maraton! Pakk med lunsj, drikke, en pose med bøtter&baller&sånt, og selvfølgelig nok av skift til begge ungene - og så besøker du en barnehage om gangen. Regner med at det er i fellesferien siden du spesifiserer at det er 3 uker og du har et barnehagebarn hjemme, så da er jo også barnehagene stengt så man kan benytte seg av utearealene deres, og det er inngjerdet på eldste ikke går noe sted. 

Lekeparker er også fint, men er sjelden godt nok inngjerdet etter min erfaring. 

Piknik i skogen (dersom baby liker å ligge i vogn) er også koselig og kan gjentas med forskjellige stier. 

Anonymkode: f7ee1...d8e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du bil? Isåfall: barnehage-maraton! Pakk med lunsj, drikke, en pose med bøtter&baller&sånt, og selvfølgelig nok av skift til begge ungene - og så besøker du en barnehage om gangen. Regner med at det er i fellesferien siden du spesifiserer at det er 3 uker og du har et barnehagebarn hjemme, så da er jo også barnehagene stengt så man kan benytte seg av utearealene deres, og det er inngjerdet på eldste ikke går noe sted. 

Piknik i skogen (dersom baby liker å ligge i vogn) er også koselig og kan gjentas med forskjellige stier. 

Ingen barnehager her i kommunen er stengt i "fellesferien"

Anonymkode: a5245...b6a

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ingen barnehager her i kommunen er stengt i "fellesferien"

Anonymkode: a5245...b6a

Så rart, i Oslo er nesten alle stengt (mitt inntrykk iallfall). 

Anonymkode: f8abb...877

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva by bor du i?

Anonymkode: 7d75c...fc4

HVILKEN

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis de f.eks er 17 og 19 nå så vil man jo omtale tiden de var i barneskolealder som små. Teit ting å henge seg opp i. 

Anonymkode: 8a295...c6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har også vært mye rundt om i barnehagene. Men mest i helgene. Her er de stengt to uker i juli. Sjekk åpningstidene til de barnehagene det gjelder først. 

Anonymkode: 8a295...c6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og det formidlet jeg også, samtidig ville jeg heller hatt en far til barna og nettverk eller hatt hver sommer alene. Heldigvis brukte jeg barnehagen,de fikk 3 uker fri hver sommer. 

Dessuten hadde jeg også en baby da de små ble 8 &10 år gamle. Overlevde det og gitt. Fikk også tid med de eldste da mini var hos sin far. Er man helt alene gjør man det man kan for å få det til å gå rundt med 2 par hender.

Skrevet

Forresten en 6&8 åring kan være hypre og "små". En 6 åring er et lite barn jo. For meg er bare fra 10 år mer rolige og "eldre".

Handle om personlighet. Ikke alle 6 åringer sitter rolig på kino osv🙈 Tenker du en 6 åring er et stort barn?😅🙈

Skrevet

Men har sine utfordringer....

Jeg ble alene med mine da de var 8 og 12 år. Javel, de er til dels mer selvstendig. Men de har aktiviteter de er med på, skole som skal følges opp, pubertetsopprør osv. Og i den alderen, særlig fra 10 - 12 år og oppover, er det å være med besteforeldre liksom ikke helt ti-på-topp. 

Til ts: senk kravene. Du må ikke finne på noe hver dag. Bor du et sted med andre barn, synes ofte ungene det er mye kjekkere å leke med venner enn å dra på alt mulig vi voksne tror skal være så gøy.

Anonymkode: f6f3a...0f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...