Gå til innhold

Har vært naiv - min eldre bror til leietaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg bor isammen med min mann og to små barn på 3 og 4 år. 

Vi kjøpte oss ny bolig med mulighet for utleie i sokkelleilighet, og pusset opp denne i sommer/høst i fjor. 

Jeg har en eldre bror som har fra tidlig alder ramlet ut fra skole og jobb, og ikke har klart å leve opp til «samfunnets» forventninger. Det har vært en del fest og fyll, og rusbruk (mest hasj-røyking) med han opp igjennom, men føler at han har roet seg en del. 

Han sporte oss plutselig om han kunne flytte inn i vår sokkelleilighet, og vi tenkte at dette kunne være bra for han, og at vi kansje kom til å angre dersom vi ikke gav det et forsøk, det var på en merkelig måte trygt for oss også å leie ut til egen bror, med tanke på at vi ikke har leid ut før, og er ikke vant med «fremmede» folk i vårt hus. Det ble bestemt at han skulle få lov, og har nå bodd her siden oktober. 

Han er egentlig en veldig rolig leietaker, og betaler oss fast 8000,- per måned. Kan spille høy musikk når vi er vekke, men tar ned lyd når vi kommer hjem og respekterer det.  

Men tror det følelsesmessige hos meg tar overhånd, at jeg sliter med å ha det så tett på (fordeom jeg egentlig ikke ser mye til det, men holder at jeg senser og vet for mye). Og kjenner at det trigger meg når jeg ser at han bruker mye alkohol(føler han er på veg til å bli alkoholiker), jeg vet også at det blir med litt hasj-røyking her og der (spesielt etter han har fått penger).

Han plager oss ikke, men til et eksempel når vi var på vei ut døren på søndags formiddag, kommer han ut for å ta en røyk med en øl i handa…. Dette er jo egentlig som forventet, men hadde alikevel et lite håp om at å flytte i kjeller under oss ville gjøre han til et «bedre menneske»… naiv tanke, yes iknow.. 

Sa sist til mannen min idag at jeg ikke tror jeg kan holde ut med dette lenge, da jeg ikke ønsker at når barna blir større så kan de møte på en «full-onkel» i trappeoppgangen… det blir så sært og trist for meg..  

tanker/meninger?🙈 føler meg som sagt dust fra før som trodde dette kom til å gå greit… og av og til kan jeg tenke om jeg overreagerer… gudene vet

Anonymkode: 1d0ab...e96

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sa sist til mannen min idag at jeg ikke tror jeg kan holde ut med dette lenge, da jeg ikke ønsker at når barna blir større så kan de møte på en «full-onkel» i trappeoppgangen… det blir så sært og trist for meg..  

Er det fordi du vil skåne de for en full onkel eller full voksen?

Du vet jo ikke hva du får med en ny leieboer eller hvor mye mer utenfor broren din havner og det å se han ta seg en cigg med øl i handa er nødvendigvis ikke mer traumatiserende enn å se han rave rundt drita full i sentrum fordi han har fått seg kommunal bolig med en haug av drikkekommpisser. Så lenge det ikke går utover liv og helse til barna så tror jeg de er utmerket i stand til å forstå at onkel er syk og er slik men det er ikke han sin feil og vi er fremdeles glad i han om man fremlegger dette på en pedagogisk god måte. Barn som vokser opp i byen som ser uteliggere, narkomane og mer av skyggesiden av livet er imo mer robuste enn de som er vokst opp på bygda hvor det er mindre synlig eller i bydeler med god sosioøkonomi ettersom de blir skjermet for livets realiteter.

Anonymkode: 2f81e...735

• Liker 5
Skrevet

Advarte vi deg ikke mot dette for litt siden i en "tråd om en bror som skulle flytte inn"

Anonymkode: abe20...800

• Liker 1
Skrevet

Barna forstår nok at onkel har litt problemer. Jeg tenker litt på Marilkem og han der farbror som bodde i nabohuset. Moren til Marikken var helt imot at hun gikk dit, men faren mente at det var greit at hun så at det var ulike mennesker og lodd her i livet. 

Kanskje barna dine lærer noe av det og? 

Anonymkode: c7d30...194

• Liker 2
Skrevet

Så du har tenkt å leie ut på nytt med 

Billet merk

Ikke alkohol eller røyk.

Ikke lov med høy musikk  uansett om vi er hjemne eller ikke?

Anonymkode: abe20...800

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...