Gå til innhold

Mobbing/utestengelse på grunn av klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 12 år som sammen med en annen venninne er hekta på en tv-serie. Hun og denne venninnen kler seg derfor ofte ut som disse karakterene på skolen, i større og mindre grad. Det startet med at de gjorde det hjemme, men nå har de hang up på det, og gjør det også på skole og fritid. Ikke noe upassende, men de ser jo unektelig ganske snåle ut. 

Kult at de ikke bryr seg har jeg tenkt, frem til nylig. Datteren min rett og slett mobbet. Og utestengt på andre arenaer også. Hun har nå kun denne ene venninnen igjen. Det er tatt opp med skolen flere ganger, men ikke lett å gjøre noe med. Nå har jeg oppfordret henne til å tone det ned, og heller gå tilbake til å kle seg ut hjemme. Og da er hun jo rasende over en liten støttende mor… Men det går jo kraftig ut over det sosiale livet, og det er stygge kommentarer daglig. Så jeg er rett og slett litt rådvill! Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 0cbe3...3d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig. På et tidspunkt i livet må man jo forstå at egne handlinger har konsekvenser, selv om det ikke nødvendigvis er rettferdige konsekvenser. 

Hadde det vært min unge hadde jeg nok forklart det på en ganske nøktern måte, at unger er ganske idiotiske, enten må hun lære seg å heve seg over det, eller så må hun kle seg normalt. 

Dumt at verden/unger/mennesker er sånn, men.

Anonymkode: 9987c...9a6

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vanskelig. På et tidspunkt i livet må man jo forstå at egne handlinger har konsekvenser, selv om det ikke nødvendigvis er rettferdige konsekvenser. 

Hadde det vært min unge hadde jeg nok forklart det på en ganske nøktern måte, at unger er ganske idiotiske, enten må hun lære seg å heve seg over det, eller så må hun kle seg normalt. 

Dumt at verden/unger/mennesker er sånn, men.

(min kommentar er preget av at jeg selv ble mobbet og skolen gjorde ingenting med saken. Når jeg tenker meg om vil det vel kanskje være normalt å kontakte skolen angående mobbing...)

Skrevet

Hvilken tv-serie da? Hvilke klær? Litt vanskelig å svare uten å vite om det er snakk om ekstrem påkledning eller bare noen små detaljer. 

Her tror jeg at jeg hadde forsøkt å få henne til å bruke vanlige klær da. Dumt å la mobberne «vinne», men samtidig bør man lære at enkelte ting/plagg gjør en til et enkelt mål, og at man da velger å sette seg i søkelyset selv. 

Anonymkode: 3b7bd...150

• Liker 2
Skrevet

Veldig vanskelig det der. Det er jo kjempe flott at hun tør å kle seg akkurat slik hun vil. Også er det dette samfunnet da. Ikke tru du er noe som kommer inn. Synd at vi ikke har kommet lenger i tankegang. Bor dere på et lite sted? Jeg kjenner igjen det her vi bor. Men selv så kommer jeg fra storby og der brydde vi oss ikke katten hvordan folk så ut. Jeg forstår frustrasjonen din. Ikke lett. 

Anonymkode: d22ee...48d

• Liker 1
Skrevet

Tøft at din datter kler seg sånn hun vil, selv med mobbing og utestengelse. Så utrolig kul hun er! Kul som ikke blir med i saueflokken! Hjelp henne finne nye arenaer å være sosial i. Ungdomsteater for eksempel. Støtt henne i å gå sin egen vei. Man kan tåle mye dritt, når man har full støtte hjemme. 

Anonymkode: bf7fd...32a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken tv-serie da? Hvilke klær? Litt vanskelig å svare uten å vite om det er snakk om ekstrem påkledning eller bare noen små detaljer. 

Her tror jeg at jeg hadde forsøkt å få henne til å bruke vanlige klær da. Dumt å la mobberne «vinne», men samtidig bør man lære at enkelte ting/plagg gjør en til et enkelt mål, og at man da velger å sette seg i søkelyset selv. 

Anonymkode: 3b7bd...150

Det er ikke relevant. 
men må tilpasse seg samfunnet og ikke gå med noe som skiller seg ut, man kan bli mobbet for det. Og mobbing er vanskelig å komme seg ut av. Så her må din datter bare Tone seg ned, og gå med vanlige klær igjen. Dette for å unngå mer mobbing. Eller hun kan fortsette med stilen sin, og da bli mobbet.. da får hun tenke hva som er best/ verst. 
Nei det er ikke lov å mobbe andre, men vi lever ikke i en perfekt verden, og skolene klarer ikke håndtere mobbing. Om jeg har lyst å gå med rosa hatt eller noe ekstremt blir det fullt snakkis… man må tenke over alt man gjør hvis man skal passe inn i samfunnet. 
trist ja, men samfunnet er ikke kommet lengre enn dette 

Anonymkode: 67bd8...92e

• Liker 2
Skrevet

Hvilken serie er det snakk om? Det vil nok ha en del å si her. Selv kledde jeg meg ganske annerledes enn de jeg gikk på skole med, jeg gikk med skjørt, pene sko og smykker/øredobber helt fra 6.klasse, det skilte seg ut og ble rynket på nesen over. Ble ikke mobbet, bare kommentert som sær. Men hvis hun blir mobbet så må du jo ta en samtale med henne om, det å uttrykke seg selv vs å passe inn, og hva man ønsker mest. 

Anonymkode: 8d62e...fbc

• Liker 1
Skrevet

Skal hun begynne å kle seg som de andre, slik at hun kan henge med mobberene sine da?

"Du mobbet meg da jeg var meg selv, men nå når jeg er som deg, er vi blitt bestevenner. Venner for livet."

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilken serie er det snakk om? Det vil nok ha en del å si her. Selv kledde jeg meg ganske annerledes enn de jeg gikk på skole med, jeg gikk med skjørt, pene sko og smykker/øredobber helt fra 6.klasse, det skilte seg ut og ble rynket på nesen over. Ble ikke mobbet, bare kommentert som sær. Men hvis hun blir mobbet så må du jo ta en samtale med henne om, det å uttrykke seg selv vs å passe inn, og hva man ønsker mest. 

Anonymkode: 8d62e...fbc

Det er en japansk serie, så det er blant annet en lilla dress, (for gutter liksom), flosshatt-lignende, rare bukser…  Ikke noe kjent serie, men det er veldig poppis mellom disse jentene…. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal hun begynne å kle seg som de andre, slik at hun kan henge med mobberene sine da?

"Du mobbet meg da jeg var meg selv, men nå når jeg er som deg, er vi blitt bestevenner. Venner for livet."

Det er jo det som er dritt. Enten får hun være seg selv, alene. Eller så må hun endre seg å få dårlige venner. 

Skrevet

I enkelte tilfeller er det bedre å få barne til å tone ned i klær på skolen rett og slett. 

Jenta her ønsket helst å gå i uniform slik som England og enkelte steder i USA. Ho kjøpte selv men sluttet å bruke på skolen pga hva andre medelever sa. Men behold noe som ho går eks kun i genseren med bukse eller skjørtet med noe annet oven til 

Anonymkode: 07ab3...204

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Saken er at jeg føler dette er en fase. Hun er normalt sett ganske opptatt av fine og vanlige klær. Men hun har alltid vært en sjenert jente, og dette gjør jo at hun får oppmerksomhet. Selv om det er av den negative sorten. 

Siden andre barn nå tar avstand, så er jeg redd denne «fasen» kommer til å ødelegge mye for henne i fremtiden. Hun er jo såpass stor nå. 

Skrevet

Synes det er skikkelig kult at de tør det i en alder av 12 år jeg da. De fleste tør ikke det før de er 14-15. Dette vitner om en trygg unge med selvtillit. 

Jeg synes du skal heie på henne og ta kontakt med skolen. 

Om hun synes det blir for ille slutter hun jo bare å kle seg sånn. 

Anonymkode: eac46...155

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...