Gå til innhold

Når er barn gamle nok til at nye tenner ikke gjør vondt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenner blir jo ofte brukt som unnskyldning for dårlige netter og sutrete babyer. Men utbrudd av nye tenner er jo ikke smertefullt for skolebarn og voksne. På søvnsider blir også tannfrembrudd trukket frem som årsak til søvnavbrudd for babyer under 1 år, men ikke for 18 mnd og over.

Opplever dere at smerter ved tannfrembrudd først og fremst et babyfrnomen? Eller er det like vanlig ved feks toårsjeksler? Tenker spesielt på hvordan det evt påvirker søvn.

Anonymkode: e9745...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår er 1 år og 8 mnd nå og strever med tannfrembrudd. Ikke like sutrete som tidligere, særlig ikke på nettene. Men han går med hendene inni munnen og kjenner etter og tygger. Bruker smokk til å tygge på.

Det er nok ikke plagsom etter man mister melketenner fordi det allerede er banet vei. De står jo på en måte i kø i tannkjøttet.

Anonymkode: d7719...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var dritvondt å få visdomstenner som 19åring, så jeg vil si 20 år.

Anonymkode: d49ff...bc2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja min unge har sovet dårlig, bitt på alt og siklet masse hver eneste dag og natt siden hun var 3 mnd og til langt over året. Føler folk bare skylder på tannfrembrudd for absolutt alt. 

Anonymkode: cc119...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 36 år og har en visdomstann som vokser ca 1 mm i året fordi det egentlig ikke er plass til den. Det gjør dritvondt! Så minst 37..

Anonymkode: ac34c...5f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det dårlige netter når det kom nye tenner på barnet på 1 år og 10 måneder. Det gjør nok ekstra vondt fordi de ikke skjønner helt hva som skjer, og heller ikke kan fortelle det.

Hvis jeg tar meg selv som eksempel så har jeg noen ganger vært syk med symptomer jeg aldri har hatt før. Da blir det ekstra ubehagelig. Så finner jeg ut hva som skjer, og da er det plutselig ikke så ubehagelig lenger.

Anonymkode: 704a8...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Standard er vel egentlig ikke at visdomstenner gjør vondt. Det gjør vondt dersom det er for lite plass til de. Nå tenkte jeg i utgangspunktet på tannfrembrudd i ordinære løp. Bare selve frembruddet av tannen. 

Jeg er bare så nysgjerrig på hvorfor det blir brukt som forklaring på brudd på søvn før barnet er 1 år, men ikke etter - selv om det også etter kommer tenner... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snart 6-åring våknet gråtende her en natt fordi det var så vondt i munnen og øret. Jeg trodde først det måtte være ørebetennelse, men det viste seg å være en 6-års jeksel som var på vei opp. Hun har til nå vært veldig plaget to netter, og etter det sagt at det er "litt plagsomt, men ikke vondt lenger".

Anonymkode: 4b1b9...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Standard er vel egentlig ikke at visdomstenner gjør vondt. Det gjør vondt dersom det er for lite plass til de. Nå tenkte jeg i utgangspunktet på tannfrembrudd i ordinære løp. Bare selve frembruddet av tannen. 

Jeg er bare så nysgjerrig på hvorfor det blir brukt som forklaring på brudd på søvn før barnet er 1 år, men ikke etter - selv om det også etter kommer tenner... 

Tror folk bare ikke vil innse at barn under 1 år ofte våkner mye om natten helt uten noen spesiell grunn... 

Kan aldri huske at det gjorde noe vondt å få tenner, og jeg var sent ute så jeg fikk mange av voksentennene mine langt ut i barneskolealder og 8. klasse (trakk de siste melketennene på ungdomsskolen...)

Anonymkode: cc119...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenner blir jo ofte brukt som unnskyldning for dårlige netter og sutrete babyer. Men utbrudd av nye tenner er jo ikke smertefullt for skolebarn og voksne. På søvnsider blir også tannfrembrudd trukket frem som årsak til søvnavbrudd for babyer under 1 år, men ikke for 18 mnd og over.

Opplever dere at smerter ved tannfrembrudd først og fremst et babyfrnomen? Eller er det like vanlig ved feks toårsjeksler? Tenker spesielt på hvordan det evt påvirker søvn.

Hvem har sagt at det å få tenner ikke gjør vondt for eldre barn og voksne?

De fleste tenner gjør ikke vondt. Men jeg måtte ta med førsteklassingen min til tannlegen pga smerter, og fikk konstatert at det skyldtes nye tenner på vei opp. Selv måtte jeg ta smertestillende for å få sove da visdomstennene mine var på vei.

Så jo, tenner kan absolutt gjøre vondt!

Anonymkode: a9835...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...