AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Ingeniørutdanning Anonymkode: 3d73b...479
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #3 Skrevet 23. januar 2024 Ja enhver teknisk utdanning. Men er du motivert, det kan bli tungt, også alene. https://www.studentum.no/utdanning/bachelor-datateknikk/a67-c3818?isDistance=1 Anonymkode: fc4b0...69b
SPOCA Skrevet 24. januar 2024 #4 Skrevet 24. januar 2024 Det er mange utdanninger, kommer jo helt an på hva man ønsker å studere. Studerer man i Sverige (som også er godkjente utdanninger i Norge), kan man studere og få svært gode jobber. Flere og flere norske utdanningsinstitusjoner begynner å se verdien av nettstudier, men Sverige er ganske mange hakk over Norge. Der har de fleste universitet og høyskoler både emner, bachelor-, magister- og mastergrader. Som nordmann kan du studere helt fritt i Sverige, om du ønsker det. Selv gjorde jeg ferdig lærerutdanningen via nett (jeg hadde tatt mesteparten av lærerutdanningen via fysisk oppmøte, skal sies) ved å studere blant annet matematikk, religion, IT og matematikk ved henholdsvis Høgskulen i Volda, Høyskolen i Østfold, Högskolan i Borås og UiT. I tillegg har jeg studert bedriftsøkonomi via nett ved UiT, og master i informatikk ved Stockholms universitet. Nettstudiene jeg snakker om har enten vært gratis (som i Sverige, i Sverige betaler man ikke semesteravgifter) eller hvor man kun har betalt semesteravgifter (via offentlige høyskoler og universitet i Norge). Uansett, jeg er i dag lektor med opprykk, men jeg kunne også jobbet innen informatikk/IT m.m. Jeg snuser litt på spesialpedagogikk og muligens noe innen helsevitenskap.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #5 Skrevet 24. januar 2024 SPOCA skrev (26 minutter siden): Det er mange utdanninger, kommer jo helt an på hva man ønsker å studere. Studerer man i Sverige (som også er godkjente utdanninger i Norge), kan man studere og få svært gode jobber. Flere og flere norske utdanningsinstitusjoner begynner å se verdien av nettstudier, men Sverige er ganske mange hakk over Norge. Der har de fleste universitet og høyskoler både emner, bachelor-, magister- og mastergrader. Som nordmann kan du studere helt fritt i Sverige, om du ønsker det. Selv gjorde jeg ferdig lærerutdanningen via nett (jeg hadde tatt mesteparten av lærerutdanningen via fysisk oppmøte, skal sies) ved å studere blant annet matematikk, religion, IT og matematikk ved henholdsvis Høgskulen i Volda, Høyskolen i Østfold, Högskolan i Borås og UiT. I tillegg har jeg studert bedriftsøkonomi via nett ved UiT, og master i informatikk ved Stockholms universitet. Nettstudiene jeg snakker om har enten vært gratis (som i Sverige, i Sverige betaler man ikke semesteravgifter) eller hvor man kun har betalt semesteravgifter (via offentlige høyskoler og universitet i Norge). Uansett, jeg er i dag lektor med opprykk, men jeg kunne også jobbet innen informatikk/IT m.m. Jeg snuser litt på spesialpedagogikk og muligens noe innen helsevitenskap. Hvordan er opptakskravene i Sverige? Likt som her? Anonymkode: 1f6bc...831
SPOCA Skrevet 24. januar 2024 #6 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er opptakskravene i Sverige? Likt som her? Anonymkode: 1f6bc...831 Jeg opplever de som enklere. Blant annet får man godkjent matematikk fra videregående selv om man bare har de enklere mattefagene på videregående (for studier som i Norge krever mer matematikk). For meg var det veldig gunstig da jeg ville studere informatikk. Jeg ville ikke kommet inn i Norge. Det sagt, det er enklere å komme inn, men det krever jo mye å studere, så selve studiet er ikke nødvendigvis enklere sånn sett. Men, det gir muligheter for oss som kanskje ikke fikk de beste karakterene i realfag på videregående, men som i dag ikke har problem med disse fagene (jeg har studert både matematikk og naturfag via mine studier).
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #7 Skrevet 24. januar 2024 SPOCA skrev (1 time siden): Jeg opplever de som enklere. Blant annet får man godkjent matematikk fra videregående selv om man bare har de enklere mattefagene på videregående (for studier som i Norge krever mer matematikk). For meg var det veldig gunstig da jeg ville studere informatikk. Jeg ville ikke kommet inn i Norge. Det sagt, det er enklere å komme inn, men det krever jo mye å studere, så selve studiet er ikke nødvendigvis enklere sånn sett. Men, det gir muligheter for oss som kanskje ikke fikk de beste karakterene i realfag på videregående, men som i dag ikke har problem med disse fagene (jeg har studert både matematikk og naturfag via mine studier). Spennende å høre om din erfaring ☺️ hvordan var søkeprosessen? Bodde du i Norge og studerte i Sverige? Eller bodde du i Sverige? Syns det er fint å høre om andre muligheter utenfor Norge. Anonymkode: 1f6bc...831
SPOCA Skrevet 24. januar 2024 #8 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spennende å høre om din erfaring ☺️ hvordan var søkeprosessen? Bodde du i Norge og studerte i Sverige? Eller bodde du i Sverige? Syns det er fint å høre om andre muligheter utenfor Norge. Anonymkode: 1f6bc...831 Veldig enkel og grei. Det er litt som Samordna opptak egentlig. Gå til Antagning.se, søk opp studier, lag profil og du er good to go. Du må bare sende ID og vitnemål. Veldig enkelt og greit, og de er svært behjelpelige. Jeg har aldri bodd i Sverige, har kun studert mens jeg har bodd og arbeidet i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #9 Skrevet 24. januar 2024 SPOCA skrev (58 minutter siden): Veldig enkel og grei. Det er litt som Samordna opptak egentlig. Gå til Antagning.se, søk opp studier, lag profil og du er good to go. Du må bare sende ID og vitnemål. Veldig enkelt og greit, og de er svært behjelpelige. Jeg har aldri bodd i Sverige, har kun studert mens jeg har bodd og arbeidet i Norge. Er de fleste svenske utdanninger godkjent av NOKUT? 🤔 altså tusen hjertelig takk for svar 🙏🙏 Anonymkode: 1f6bc...831
SPOCA Skrevet 24. januar 2024 #10 Skrevet 24. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er de fleste svenske utdanninger godkjent av NOKUT? 🤔 altså tusen hjertelig takk for svar 🙏🙏 Anonymkode: 1f6bc...831 Veldig mange blir automatisk godkjent, ja. Det betyr at man ikke trenger å søke godkjenning. Det var tilfelle for meg. Du kan blant annet lese mer om det her og her. Og sånn er det i Sverige også, at et vitnemål fra videregående i Norge blir f.eks automatisk godkjent i Sverige (ved søking til høyere utdanning). Endret 24. januar 2024 av SPOCA 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå