AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Del Skrevet 23. januar 2024 Voksenvekt er på 4kg. Han er 7 mnd gammel. Bak på posen til fóret står det at han skal ha 120g i døgnet. Han fikk 30g to ganger om dagen. Fordi vi brukte mye godbiter til trening og mental stimuli. Og han fikk slikkematte med vom og diverse. Mye mat til sammen, helt sikkert. Veterinæren sa han var tykk på 12 ukerskontrollen. Greit nok. Jeg har droppet alt av godbiter pg vom og bruker nå kun tørrfôr som godbiter. Droppet alt av godbiter i flere måneder. Igjen fikk jeg beskjed om at han er for tykk!! Og han får 100g mat i døgnet, jeg holder av litt til trening og slikt, så han får ikke alt til måltidene men aldri mer enn 100g i døgnet. Det er 20g mindre enn det som står på pakken og jeg har nå fått beskjed om å gå ned til 40g to ganger i døgnet. Han er veldig aktiv. Er ikke 80g tørrfôr alt for lite for en valp i vekst? Jeg vet det finnes formler for hvor mye en hund skal ha, men de formlene forstår jeg ingenting av. Anonymkode: 8235a...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #2 Del Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Voksenvekt er på 4kg. Han er 7 mnd gammel. Bak på posen til fóret står det at han skal ha 120g i døgnet. Han fikk 30g to ganger om dagen. Fordi vi brukte mye godbiter til trening og mental stimuli. Og han fikk slikkematte med vom og diverse. Mye mat til sammen, helt sikkert. Veterinæren sa han var tykk på 12 ukerskontrollen. Greit nok. Jeg har droppet alt av godbiter pg vom og bruker nå kun tørrfôr som godbiter. Droppet alt av godbiter i flere måneder. Igjen fikk jeg beskjed om at han er for tykk!! Og han får 100g mat i døgnet, jeg holder av litt til trening og slikt, så han får ikke alt til måltidene men aldri mer enn 100g i døgnet. Det er 20g mindre enn det som står på pakken og jeg har nå fått beskjed om å gå ned til 40g to ganger i døgnet. Han er veldig aktiv. Er ikke 80g tørrfôr alt for lite for en valp i vekst? Jeg vet det finnes formler for hvor mye en hund skal ha, men de formlene forstår jeg ingenting av. Anonymkode: 8235a...703 Hvis tørrforet du bruker er for små raser, og han får vom, går det an å bruke tørrfor for større raser. Da er det vesentlig mindre kalorier per gram fordi de gjerne helst skal få spise mer volum uten å legge på seg for mye. For beregnet på de minste rasene er ofte svært fete. se på fettinnholdet i tingene du bruker, det er STORE forskjeller på ulike produkter. Anonymkode: 20035...3b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 23. januar 2024 #3 Del Skrevet 23. januar 2024 Jeg følger aldri det som står på baksiden av posen, hvor mye hver hund trenger er veldig individuelt. Du ser jo selv om hunden er tykk eller tynn og fôrer deretter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #4 Del Skrevet 23. januar 2024 Veterinæren sier jo at hunden er litt tykk, så du sulter jo den ikke. Glem hva pakken sier. Den kan gi en pekepinn, men det er ikke noe man skal følge religiøst. Mine hunder tar til seg mer næring under/etter løpetid og legger lettere på seg enn resten av året selv om jeg gir like mye mat og like mye fysisk aktivitet som resten av året. Jeg minsker og øker matmengden utifra hvordan de ser ut, ikke ut i fra hva pakken sier. Anonymkode: 86cc5...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 24. januar 2024 #5 Del Skrevet 24. januar 2024 Bløter du opp tørrfôret? 80 gram gjennombløtt tørrfôr blir mye mat vs kun tørre kuler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå