Gå til innhold

Krydder utgått på dato

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var nettopp å handlet og fant ut når vi kom hjem at det ene kryddet vi plukket med oss er to måneder over «best før». Utrolig kjipt å se når vi først er hjemme.. Smaken fortsatt bra tenker dere? 

Anonymkode: adf93...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke farlig, men smaken var være litt forandret og/eller tammere. 

Jeg hadde gått tilbake og klaget på butikken. Du får nok ny 👍🏼

Anonymkode: d4986...739

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gått tilbake med det, men spiser krydder med best før for flere år siden uten problemer. Er det oppbevart tørt så blir det bare mindre smak av det, ellers helt ok å spise. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har krydder som gikk for 5 år siden. Det går nok helt fint. Du får nok byttet den i butikken om du tar den med tilbake. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde personlig ikke orket å bytte det, for å unngå mer matsvinn. Har spist krydder som er over ti år gammelt, null problem. :ler:

Anonymkode: 2f7e4...078

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har krydder fra 1972 i skapet fra farmor. Like fint den dag i dag. Bare fargen som har forandret seg. 

Ja, tar vare på det for å se hvor lenge det holder seg 😅

Anonymkode: f7329...497

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

To måneder over best før tipper jeg smaken fremdeles er som den skal være. 

Men som flere skriver her, så holder krydder seg lenge etter best før, det blir bare gradvis litt tammere i smaken og litt svare i fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har krydder fra 1972 i skapet fra farmor. Like fint den dag i dag. Bare fargen som har forandret seg. 

Ja, tar vare på det for å se hvor lenge det holder seg 😅

Anonymkode: f7329...497

Jeg har krydder fra 1990 eller 1991 - også like fint i dag :)

Jobbet før med flere som alle sa at krydder som regel er like fine i minst fem år etter dato. Min erfaring er at det holder mye lenger. Brukte akkurat opp en stor boks med krydder som gikk ut på dato rundt 2010, testet siste rester smaksmessig med fersk, og kjente ikke forskjell.

Anonymkode: 96f7c...9cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvem sjekker egentlig dato på krydder?

Anonymkode: 2fe3c...681

Det er jo noe med at hun som kunde har betalt full pris for et produkt som har gått ut på dato, og når krydderet skal stå hjemme hos en i kanskje et år eller to før det er brukt opp, så er det greit at det er noenlunde "ferskt" når det kjøpes.

Anonymkode: c9912...609

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å spise krydder som er to mnd - eller langt mer - over 'best før'. Jeg har dog ingen interesse av å kjøpe krydder som er to mnd over dato, og i alle fall ikke til fullpris. I tillegg gir det er svært dårlig inntrykk av butikken at de ikke har mer orden i varene enn som så. Her hadde jeg gått tilbake med krydderglasset.

Anonymkode: da3a0...421

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er jo noe med at hun som kunde har betalt full pris for et produkt som har gått ut på dato, og når krydderet skal stå hjemme hos en i kanskje et år eller to før det er brukt opp, så er det greit at det er noenlunde "ferskt" når det kjøpes.

Jeg leste hovedinnlegget så du trenger ikke å belære meg. Så igjen spør jeg hvem sjekker dato på krydder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg leste hovedinnlegget så du trenger ikke å belære meg. Så igjen spør jeg hvem sjekker dato på krydder?

Du svarer i en tråd på et diskusjonsforum, og da er det helt naturlig at andre brukere også poster svar. Jeg, og sikkert mange andre, sjekker dato på alt jeg kjøper. Det gjør jeg fordi jeg tidligere har opplevd å komme hjem med varer som er utgått på dato, og har betalt full pris for dem. Det kan vel heller ikke du mene er riktig.

Når en vare er utgått på dato har ikke butikken lov til å selge den, dette vet jeg fordi det har skjedd at jeg har oppdaget utgått dato når jeg skulle betale i kassen, og så tilbudt meg å kjøpe varen til en redusert pris. Det fikk jeg beskjed om at de ikke hadde lov til å gjøre, er visst strenge regler for det.

Så det er kun en konstatering, og ikke noe belæring, at krydder som er utgått på dato kan brukes i lengre tid (må jo smake på det, slik at man vet at smaken er grei), men at man selvsagt ikke skal betale full pris i butikken for sånt. Jeg ville ha gått tilbake og fått et produkt av nyere dato. Vanligvis har jeg stående krydder i ganske lang tid, siden jeg har mye å velge blant, og da er det selvsagt best at det er noenlunde ferskt når jeg kjøper det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...