Gå til innhold

Større sjanse for celleforandringer ved mange seksualpartnere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier: Er det større sjanse for å få celleforandringer ved mange seksualpartnere? 

Har vært i et fast forhold i 8 år, men bekymret for at det er større sjanse for å få celleforandringer, siden jeg har hatt endel seksualpartnere for 10-12 år siden. 

Noen som vet? 

Anonymkode: 1b921...02f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som overskriften sier: Er det større sjanse for å få celleforandringer ved mange seksualpartnere? 

Har vært i et fast forhold i 8 år, men bekymret for at det er større sjanse for å få celleforandringer, siden jeg har hatt endel seksualpartnere for 10-12 år siden. 

Noen som vet? 

Anonymkode: 1b921...02f

Nja. Det er jo mye større sjans for at du har fått hpv virus om du har vært bortpå flere. Viktigste er å sjekke seg ofte nokk,så slipper du å bekymre seg for det :)

• Liker 1
Skrevet

Ja fordi da er sjansen større for å få hpv, da den smitter seksuelt. 

Anonymkode: f31ff...b00

• Liker 1
Skrevet

For alle kvinner som ikke er hpv-vaksinert er det dumt å ligge med menn uten prevensjon, og jo fler menn, jo større sjanse. Men de av mine venninner som har hatt celleforandringer har ikke hatt en haug med partnere. De fikk seg bare ny kjæreste som smittet dem.

Anonymkode: 785b9...916

• Liker 1
Skrevet

Man kan vel si ja til det. 

Du har jo økt sjanse for HPV ved å ha hatt sex med flere. HPV kan jo føre til celleforandringer som vi vet. 

Viktig å følge livmorhalsprogrammet. Det utvikler seg jo over mange år, så du er sånn sett i en "farlig" tid framover. 

Anonymkode: f5c4a...26c

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelig informasjon og avsporinger.

Sciurus, mod

Skrevet

Nja. En faktor inn er jo også hvor mange seksualpartnere de du har hatt sex med har hatt før deg. 

Jeg har bare hatt sex med tre stk og synes ikke det er veldig mange, normale forhold med normale menn. Men jeg har hatt alvorlige celleforandring og måtte bli konisert, så jeg har tydeligvis klart å bli smittet med hpv fra en av de tre. 

Anonymkode: 2e7ae...403

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, definitivt. Husk å ta HPV-vaksinen. 

• Liker 1
Skrevet

Sjansen er større, fordi hpv er en kjønnssykdom/smitter via sexuell kontakt. Og det er hpv-viruset som gir celleforandringer. Jo flere sexualpartnere, jo større sjanse for å få hpv.

Men det spiller også inn hvem man ligger med. Om alle man ligger med er jomfru er sjansen liten for å få hpv. Om man ligger med én person som har «ligget med halve byen» så er sjansen for å få hpv ganske stor.

Anonymkode: e4a23...aeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For alle kvinner som ikke er hpv-vaksinert er det dumt å ligge med menn uten prevensjon

Kondomer gir ingen god beskyttelse mot HPV-smitte, da det smitter ved all slimhinnekontakt.
Du kan f.eks. smitte deg selv fra munn til underliv. Vaksine er det eneste som virkelig er effektivt.
Ellers: Sjekk deg hvert 3. år.

Skrevet

Om man ikke er vaksinert, øker selvsagt smittefaren dess flere partnere man har ubeskyttet sex med. Man kan også være uheldig og bli smittet av sin aller første kjæreste - som jeg ble.

Ta celleprøver ladies, det redder bokstavlig talt liv!

Det mange ikke er obs på er at alle slimhinner kan smittes av HPV-viruset og stadig flere får kreft i munnhule og svelg pga oralsex.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...