Gå til innhold

Fastlegen pensjonerer seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer når en fastlege pensjonerer seg? Vil pasientene automatisk bli overført til en annen lege, eller blir pasientene stående uten fastlege? Må pasientene selv sette seg på venteliste hos noen andre?

Det ryktes at min fastlege skal pensjonere seg. Jeg er kronisk syk, på AAP, og er redd for å bli stående uten fastlege, da speielt mtp fornyelse av resepter, papirarbeid, erklæringer og uttalelser til NAV.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er at en annen lege overtar hjemmelen og pasientlista. Jeg er ganske sikker på at du vil få beskjed fra Helsenorge hva som skjer, og hva du eventuelt må gjøre.

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg fikk automatisk tildelt legen som overtok praksisen.

Anonymkode: c119b...f2f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk automatisk en annen fastlege, og da han sluttet fikk jeg automatisk en ny fastlege igjen.

Anonymkode: d4124...699

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg aktivt lett etter ny lege selv, for å forsøke å unngå å stå uten.

Anonymkode: 80687...f64

Skrevet

Det vanlige er at det kommer en ny lege som overtar den gamle legens praksis. Praksisen blir ofte solgt «inkludert alt» og det betyr at både helsesekretærer, labutstyr og pasientlister følger med. Hvis ingen leger ønsker jobb i din kommune er det mulig at praksisen blir stående tom, og da blir du kanskje uten fastlege. Men journalen og historikken din blir nok ganske sikkert ikke borte.

Anonymkode: c85dd...c20

• Nyttig 2
Skrevet

Kommer an på kommunen du bor i. Normalt blir du tildelt ny fastlege som har ledig kapasitet eller at ny fastlege overtar listen som din nåværende fastlege har. Men det er fastlege mangel så worst case scenario er at du blir stående uten så jeg hadde vært proaktiv og satt meg på venteliste eller byttet om jeg fikk faktisk beskjed om fastlegen min skulle pensjonere seg. Valgte når jeg flyttet nå å stå på venteliste til tross for det var ledig i nærheten av meg fordi den legen som var nærmest var 67-68 år så tenkte at det er bedre å stå på venteliste og ha en lege som ikke er borte om kort tid.

Anonymkode: f4fae...f92

Skrevet

Jeg fikk automatisk ny fastlege da min pensjonerte seg. Den nye legen overtok pasientlista. Altså samme legekontor som før. 

Anonymkode: 1713e...3e3

Skrevet

Hvis kommunen går ansatt ny fastlege får du automatisk ny. Hvis ikke kommer du på liste uten lege. Her jeg bor er det 5000 som ikke har fastlege, foreløpig uklart når kommunen får ansatt flere. De lyser ut stillinger, men får ikke søkere.

Anonymkode: d7fbe...3e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...