Gå til innhold

Din beste bolleoppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forsøkt så mange nå, men synes ikke de blir like søte og gode som jeg husker fra jeg var liten. Har folk begynt med mindre sukker i bolledeigen? De aller fleste oppskrifter er like. 900-1000 g. mel, 4-5 dl. melk, 150-170 g. sukker, 170-200 g. smør osv. Har prøvd ut Det søte liv, Tine, godt.no osv. Hvor mye mer sukker enn oppskriften tilsier kan jeg ha før det blir kluss?

Hvilken bolleoppskrift bruker du som virkelig er søte og luftige boller? Hvor ungene omtrent spiser opp bolledeigen fordi den er så søt og god?

Anonymkode: c7c9e...c0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1kg mel
2.5 dl sukker
1 pakke gjær
1ts salt, men ikke ha den oppå gjæret/gjæra/gjæren? hva er gjær i flertall
mye kardemomme
4.5dl melk
1 egg
150g smør i terninger

Bland det tørre, ha i det våte (mist romtemperert), elt i et kvarter på lav hastighet, ha i smøret og elt litt mer, hev i 90 minutter, bak ut, hev i 60 minutter, stek på over og undervarme 210 grader i 10 minutter.

Har du ikke kjøkkenmaskin må du elte til du blir støl og litt mer, om du er like dårlig trent som meg.

Selv føler jeg at jeg har "knekt bollekoden" med å gjøre som dette. De blir virkelig innmari luftige ❤️ 

Anonymkode: 18da7...4f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1kg mel
2.5 dl sukker
1 pakke gjær
1ts salt, men ikke ha den oppå gjæret/gjæra/gjæren? hva er gjær i flertall
mye kardemomme
4.5dl melk
1 egg
150g smør i terninger

Bland det tørre, ha i det våte (mist romtemperert), elt i et kvarter på lav hastighet, ha i smøret og elt litt mer, hev i 90 minutter, bak ut, hev i 60 minutter, stek på over og undervarme 210 grader i 10 minutter.

Har du ikke kjøkkenmaskin må du elte til du blir støl og litt mer, om du er like dårlig trent som meg.

Selv føler jeg at jeg har "knekt bollekoden" med å gjøre som dette. De blir virkelig innmari luftige ❤️ 

Takk! Og de er søte og gode?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja etter min smak, i alle fall. Tror den oppskrifta jeg har justert litt på hadde en desiliter mindre. Men altså, det blir ikke mislykka om du har i litt mer. :) 

Skrevet

Jeg syns denne oppskriften fra Fru Timian er en av de beste, og siden det bare er 100 gr sukker i denne, så kan du jo øke til 150 og se om du liker dem bedre da?

Jeg bruker 100 gram og har i rosiner, de gir ekstra søtsmak. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Forresten er jeg litt autist av meg, og veier hver bolle for å få de like store. Synes rundt 65g deig per bolle er passelig. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forresten er jeg litt autist av meg, og veier hver bolle for å få de like store. Synes rundt 65g deig per bolle er passelig. :) 

Haha, det gjør jeg også! Syns de blir jevnere stekt, men er ikke sånn helt på grammet nøye, men mellom 68 og 72 gram, sånn omtrent. :ler:

Skrevet
Just now, Brunhilde said:

Haha, det gjør jeg også! Syns de blir jevnere stekt, men er ikke sånn helt på grammet nøye, men mellom 68 og 72 gram, sånn omtrent. :ler:

Jeg har 1 gram slingringsmonn, ler av meg selv hver gang 😂

• Liker 1
Skrevet

Uten tvil - trines matblogg sine boller blir best! Får alltid mye skryt når jeg lager de.

• Nyttig 1
Skrevet

Søk opp «Verdens beste boller» de er absolutt de beste jeg har smakt. Sukkeret kan du endre på selv. Jeg synes sukker innholdet i disse bollene er bra nok etter min smak.

Skrevet

Det er jo tusen oppskrifter på boller når man googler. Dere må jo legge ved link. Trines matblogg f.eks har mange bolleoppskrifter. 

Anonymkode: 81ffa...260

Skrevet
Eva-Lena skrev (8 minutter siden):

Søk opp «Verdens beste boller» de er absolutt de beste jeg har smakt. Sukkeret kan du endre på selv. Jeg synes sukker innholdet i disse bollene er bra nok etter min smak.

Er det ikke den jeg lenker til lenger oppe, da? :klo:

Skrevet
Brunhilde skrev (Akkurat nå):

Er det ikke den jeg lenker til lenger oppe, da? :klo:

Mulig det. Jeg svarte på hi og leste ikke alle andre svar.

Skrevet

De verdens beste fra detsoteliv som er linket over her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har forsøkt så mange nå, men synes ikke de blir like søte og gode som jeg husker fra jeg var liten. Har folk begynt med mindre sukker i bolledeigen? De aller fleste oppskrifter er like. 900-1000 g. mel, 4-5 dl. melk, 150-170 g. sukker, 170-200 g. smør osv. Har prøvd ut Det søte liv, Tine, godt.no osv. Hvor mye mer sukker enn oppskriften tilsier kan jeg ha før det blir kluss?

Hvilken bolleoppskrift bruker du som virkelig er søte og luftige boller? Hvor ungene omtrent spiser opp bolledeigen fordi den er så søt og god?

Du kan tilsette ganske mye mer sukker før det blir kluss.

Lag en liten deig og prøv deg fram.

Jeg liker selv søt gjærbakst og bruker minst 20-50% mer sukker enn de fleste oppskrifter.

Anonymkode: 19e69...f9b

Skrevet

Jeg husker ikke navnet, men på p4.no la de ut bolleoppskriften til et lite bakeri som er kjent for Norges beste kanelboller. Den oppskriften er sinnsykt god, og vil du ha vanlige boller, dropper du jo bare siste operasjon med smør, sukker og kanel :) 

Mer kardemomme gir mer smak synes mange, men jeg bruker ingen- liker det ikke. 

Anonymkode: 8a5ce...41c

Skrevet

Statoilboller er de beste bollene, uten diskusjon

Har prøvd mange oppskrifter og ingen har blitt så gode som de

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg husker ikke navnet, men på p4.no la de ut bolleoppskriften til et lite bakeri som er kjent for Norges beste kanelboller. Den oppskriften er sinnsykt god, og vil du ha vanlige boller, dropper du jo bare siste operasjon med smør, sukker og kanel :) 

Mer kardemomme gir mer smak synes mange, men jeg bruker ingen- liker det ikke. 

Anonymkode: 8a5ce...41c

Det er vel fra bakeriet i Lom, er det ikke? De har en "egen" oppskrift på rosinboller også.

• Liker 1
Skrevet

De fra Bakeriet i Lom er sykt gode, ja!

Anonymkode: d1ee2...fa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...