Gå til innhold

Søke avlastning gjennom barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er redd for mye negative kommentarer- gjerne vær ærlig, men helst ikke for mye hat.

Jeg ble relativt ung mor for 2 år siden, og lite gikk som planlagt. Har selv en historie med omsorgssvikt, bodd i  fosterhjem og gått flere år i behandling. Var i en god periode, hadde det jeg trodde var drømmemann og drømme bolig da jeg ble gravid. ( jeg hadde egt fått beskjed om at jeg ville slite med å få barn, så var veldig glad) Akuratt fullført en bachelor med gode jobbmuligheter. Så viste det seg at  veldig lite ble som tenkt. Far trakk seg helt bort etter fødsel og valgte oss bort, jeg slet med å få jobb pga jeg da ikke kunne jobbe turnus og satt igjen med å måtte flytte til en liten leilighet og alene om omsorg. Dette påvirket psyken min svært dårlig. Har prøvd å holde en fasade, men ser at den begynner å knekke. Jeg vet nesten ikke hvem jeg er lenger og orker ikke noe av det jeg gjorde før. Gjør så godt jeg kan med barnet, men til tider er det faktisk ikke godt nok tror jeg. Hater meg selv for at jeg satt meg selv i en sånn situasjon og ønsker ofte barnet vekk. Får barnepass en gang i mnd ca, hender jeg lander litt i meg selv da. Dessverre er det eneste mulighet for pass, og de kan ikke oftere. Har tenkt på å leie inn en ungdom els, men vet ikke om jeg vil klare å administrere det- hadde trengt noen som bare kunne ta over og som man var trygge på. Går til lege jevnlig, i behandling og prøver å gjøre mest mulig positive aktiviteter med barnet- for å holde meg gående. Tatt foreldrekurs, veilending osv. men er ikke der skoen trykker. Tror bare jeg ikke takler belastningen og ansvaret for barnet  alene, i tillegg til egne utfordringer. Lurer på om jeg skal ta steget å be barnevernet om hjelp, tror dere det er noe poeng? Tenker ofte på om alle har det sånn, og at jeg bare må skjerpe meg. Samtidig klarer jeg ikke bare å skjerpe meg….all ære til de som mestrer hverdagen med barn- både alene og sammen…. 

Anonymkode: 00279...8bc

• Hjerte 14
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes absolutt du kan be barneverntjenesten om hjelp til avlastning ja. Dessuten er det kanskje "homestart" i din kommune som kan passe barnet litt?

Synes forresten du virker som en super mor jeg, som innser at du trenger litt hjelp❤️

Lykke til!

Anonymkode: 58485...9b2

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Kan ingenting om dette, men sender deg en støtteklem ❤️ Du er flink som gjør ditt beste!

Anonymkode: 561fd...6fa

• Hjerte 3
Skrevet

Uff… barnevernet gir meg ståpels, frysninger og mareritt på samme tid. 
Mulig det finnes hjelp å få der, men frykter du setter deg i en enda vanskeligere situasjon… 

hva med å kontakte fvk først? 

Anonymkode: 8bf30...03d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg synes absolutt du kan be barneverntjenesten om hjelp til avlastning ja. Dessuten er det kanskje "homestart" i din kommune som kan passe barnet litt?

Synes forresten du virker som en super mor jeg, som innser at du trenger litt hjelp❤️

Lykke til!

Anonymkode: 58485...9b2

Har homestart her, hørt de har lange ventetider… men kanskje jeg skal prøve det først…

Tusen takk♥️

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig det finnes hjelp å få der, men frykter du setter deg i en enda vanskeligere situasjon… 

Barnevernet er ikke farlige. 

Anonymkode: 561fd...6fa

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, er jo usikker… ønsker jo ikke mye styr og oppstandelser… vet jo at det kan være tungt om de går inn…

skulle til å spør hva fvk stod for.. men regner med familievernkontoret… ikke tenkt på de siden bruddet egt.. skal sjekke de ut…

Skrevet

Ingen skam å be om hjelp når man faktisk trenger det. Som det absolutt høres ut som at du gjør. Man vil gjerne holde fasaden, men det er ikke ett godt alternativ når ting rakner litt etter litt på baksiden og blir til enda større problemer.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Barnevernet er til stor hjelp for veldig mange. De er ikke ute etter å ødelegge livet til ts. Tvert imot. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Bvt kan innvilge rett til besøkshjem. Det kan feks være en helg i mnd. De finner trygge voksenpersoner, besøker hjemmet å ser at det er plass og greit stelt i tillegg til at de krever politiattest. Tryggere enn å leie inn noen selv. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hei

Jeg har erfaring med å søke avlastning via barnevernet. 
Først og fremst må du levere en bekymringsmelding på deg selv. Ikke bli stresset over dette, det at du ber om hjelp og ser dine egne begrensninger viser at du er en god mor som bryr seg om barnet sitt. 
Det du burde gjøre er å kontakte barnevernet og be om et møte, det vil nok gjøre at det føles litt mindre skummelt enn om du bare sender et brev og blir sittende å vente på svar. 

I mitt tilfelle så var det allerede mistanke om en diagnose da barnet mitt var svært krevende. Men i påvente av utredning og tiltak fra rett instans, betalte barnevernet for avlastning i ca et år. Det var uproblematisk og jeg følte ikke noe frykt for at de skulle ta fra meg barnet selvom jeg ba om denne hjelpen. 

Anonymkode: c160f...286

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg spørte bv om hjelp til avlastning. De skulle ha full undersøkelse med skole for å se om barna trengte avlastning. Det var ikke barna som trengte det, meg JEG. Jeg stoppet saken, da det ble for stor sak for meg. Så vet ikke om bv hjelper så mye, uten å lage styr og sette deg i gapestokk. 

Anonymkode: 07bd8...c0e

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

En bekjent av meg ble alene med to små barn da barnefar tok livet sitt.       ( barna var 6 & 3 år). Hun hadde både foreldre og ei søster som hjalp henne noe, men trengte mer avlastning. Hun fikk avlasting ei helg pr mnd, ordnet via barnevernet. 

Jeg syns du kan søke råd hos dem; spørre om det er mulighet for litt avlastning siden barnefar har null samvær slik jeg forstår. 

Jeg syns det virker som du gjør så godt du kan, og at du nå tar ansvar når du kjenner at det er for vanskelig. Og utdanninga di er ikke bortkasta; kanskje er du om noen år i en annen livssituasjon og nye jobbmuligheter åpner seg 😊 Enten at du er samboer igjen, eller at barnet er større og du lettere kan ha barnevakt hvis du jobber sent. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde IKKE turt det. 

Anonymkode: 29de1...bfa

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde kontaktet home-start i kommunen.

Også ville jeg tatt en telefon til barnevernstjenesten. Spurt om et møte og lagt alt på bordet. 
Det er ikke slik at barnevernet higer etter å ta barn fra foreldrene sine, det er alt for få fosterhjem her i Norge til det (man har jo ikke nok til de som trenger det engang). 

Anonymkode: e5e03...929

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Slutt å skremme folk.

Anonymkode: 4cd89...527

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei! Jeg er redd for mye negative kommentarer- gjerne vær ærlig, men helst ikke for mye hat.

Jeg ble relativt ung mor for 2 år siden, og lite gikk som planlagt. Har selv en historie med omsorgssvikt, bodd i  fosterhjem og gått flere år i behandling. Var i en god periode, hadde det jeg trodde var drømmemann og drømme bolig da jeg ble gravid. ( jeg hadde egt fått beskjed om at jeg ville slite med å få barn, så var veldig glad) Akuratt fullført en bachelor med gode jobbmuligheter. Så viste det seg at  veldig lite ble som tenkt. Far trakk seg helt bort etter fødsel og valgte oss bort, jeg slet med å få jobb pga jeg da ikke kunne jobbe turnus og satt igjen med å måtte flytte til en liten leilighet og alene om omsorg. Dette påvirket psyken min svært dårlig. Har prøvd å holde en fasade, men ser at den begynner å knekke. Jeg vet nesten ikke hvem jeg er lenger og orker ikke noe av det jeg gjorde før. Gjør så godt jeg kan med barnet, men til tider er det faktisk ikke godt nok tror jeg. Hater meg selv for at jeg satt meg selv i en sånn situasjon og ønsker ofte barnet vekk. Får barnepass en gang i mnd ca, hender jeg lander litt i meg selv da. Dessverre er det eneste mulighet for pass, og de kan ikke oftere. Har tenkt på å leie inn en ungdom els, men vet ikke om jeg vil klare å administrere det- hadde trengt noen som bare kunne ta over og som man var trygge på. Går til lege jevnlig, i behandling og prøver å gjøre mest mulig positive aktiviteter med barnet- for å holde meg gående. Tatt foreldrekurs, veilending osv. men er ikke der skoen trykker. Tror bare jeg ikke takler belastningen og ansvaret for barnet  alene, i tillegg til egne utfordringer. Lurer på om jeg skal ta steget å be barnevernet om hjelp, tror dere det er noe poeng? Tenker ofte på om alle har det sånn, og at jeg bare må skjerpe meg. Samtidig klarer jeg ikke bare å skjerpe meg….all ære til de som mestrer hverdagen med barn- både alene og sammen…. 

Hadde du bodd her jeg bor skulle jeg gjerne hjulpet deg. Har ett barn på deltid, og skulle gjerne hatt flere barn rundt meg.

Anonymkode: 0597c...edd

Skrevet

Jeg kan hjelpe privat? Bor på Østlandet, en time fra Oslo. 

Anonymkode: a6ccc...c53

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan hjelpe privat? Bor på Østlandet, en time fra Oslo. 

Jeg har store barn, er en kvinne på 40+ 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du bodd her jeg bor skulle jeg gjerne hjulpet deg. Har ett barn på deltid, og skulle gjerne hatt flere barn rundt meg.

Anonymkode: 0597c...edd

Takk for det ♥️ Bor sikkert ulike steder, bor i Sør-Norge… 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...