Gå til innhold

Normalt at 11 åringer er slitne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en flott jente på 11 år. Puberteten er i gang,  hun trives greit på skolen,  men klassen er liten(kum 9 stk), og det oppstår jevnlig verbal munnhuggerig, kommentarer eller utbrudd i klassen, lærer er hard på grenser og hva som er greit . De er 6 jenter ogn3 gutter i klassen.

Hun er en grubler, og har alltid tenkt mye på ting hun opplever, ting som skjer, ting hun ikke hsr kontroll på etc. Den siste 1.5 mnd opplever vi at hun virker mer sliten,  særlig etter skolen. Matlysten er opp og ned. Hun virker ikke syk,  bare utladet.  Var hos lege(for noe helt annet like før jul). Tok noen blodprøver,  alt oki. 

Har prøvd å lese meg opp på pubertet, men finner stort sett artikler om tenåringer som trenger mere søvn enn før, er mye i egen sone, følger ikke med og zoomer ut. Hun er jo bare 11 år, men kan alt dette likevel skyldes puberteten? Må legge til at hun sover fra ca 2145-0630.

Anonymkode: 8232c...168

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Ombygging i hode og kropp på gang og belastning på skole- høres normalt ut- trening og andre aktiviteter? 

Anonymkode: 9ebb5...1cf

Skrevet

Hva som regnes som normalt er jo ganske bredt, men min 11-åring er ikke slik i alle fall (og ingen av hennes eldre søsken er eller har vært slik heller) og som deg hadde jeg også reagert på dette hos et ellers friskt barn. Min 11-åring har god matlyst og er aktiv og sosial, grubler ikke over ting på den måten du beskriver og er ikke sliten. Hun sover ca 9 timer om natten. Jeg tenker at det viktigste å spørre seg selv er om hun har det bra? Om hun har det ville jeg hatt litt is i magen og sett hvordan det går framover, men jeg tenker at vedvarende lav energi hos et barn ikke høres normalt ut og jeg ville ønsket å utelukke andre årsaker før jeg evt avskrev det med pubertet som forklaring. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja. Ombygging i hode og kropp på gang og belastning på skole- høres normalt ut- trening og andre aktiviteter? 

Anonymkode: 9ebb5...1cf

Hun trener 2-3x i uka,  er på skole,  gjør lekser , virker normal i humør , men sier hun er sliten

Skrevet
Arkana skrev (42 minutter siden):

Hva som regnes som normalt er jo ganske bredt, men min 11-åring er ikke slik i alle fall (og ingen av hennes eldre søsken er eller har vært slik heller) og som deg hadde jeg også reagert på dette hos et ellers friskt barn. Min 11-åring har god matlyst og er aktiv og sosial, grubler ikke over ting på den måten du beskriver og er ikke sliten. Hun sover ca 9 timer om natten. Jeg tenker at det viktigste å spørre seg selv er om hun har det bra? Om hun har det ville jeg hatt litt is i magen og sett hvordan det går framover, men jeg tenker at vedvarende lav energi hos et barn ikke høres normalt ut og jeg ville ønsket å utelukke andre årsaker før jeg evt avskrev det med pubertet som forklaring. 

Hun har ikke startet ned grubling nå, det har hun gjort siden hun kunne sette ord på det hun tenker, i hennes tilfelle ca 2.5 år

Skrevet

Det er vanlig at en 11 åring føler seg tom for energi. Hjerne og kropp gjennomgår mange forandringer. De kan virke tafatte, sløve og med lavt stemningsleie for en periode. Som om det er en kneik de må forbi

Anonymkode: 7aef7...50b

Skrevet

Ble hun sjekket for cøliaki? 

Anonymkode: 32952...958

Skrevet

Min 11åring har også nå blitt sååååå sliten. Hun sier hun er helt ‘mentalt utslitt’ og får nok sosialt påfyll på skolen. Hun er for kul for sitt eget beste og fikk hun velge så hadde hun ligget på ryggen i sofa med tlf i trynet fra etter skole til leggetid. For hun er såååå sliten.
Opplevde nøyaktig det samme med storesøster som nå er ferdig med både ‘såååå sliten’ og deretter ‘alle er så sykt dust’. Heldigvis 😅

Hun på 11 har også blitt utrolig surrete, mistet fornuften, blitt slepphendt osv. Jeg tror vi er midt i det som kalles ‘ombyggingsfasen’ og siden jeg er på runde to så tar jeg akkurat dette med knusende ro:)

Anonymkode: 0a88e...a68

• Liker 1
Skrevet

Hm.. går mye i hodevondt og kvalme her.. + hyppige humørsvingninger og blitt mindre sosial?🤔 

Anonymkode: 96209...cbc

Skrevet

Om hun er sliten, så burde hun kanskje legge seg litt før? 
11åringen her legger seg 21:30, og vekkes 7:30, så da får han over en time mer enn jenta di.

Anonymkode: 04e8e...15b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om hun er sliten, så burde hun kanskje legge seg litt før? 
11åringen her legger seg 21:30, og vekkes 7:30, så da får han over en time mer enn jenta di.

Anonymkode: 04e8e...15b

Må opp 0630 i fht skolebuss og avstand til bussen.  Skolestart er kl 08. Bussen bruker 35 min , henter ca 0720. Har prøvd å legge tidligere,  da blir hun liggende i timer uten å få sove, da hun ikke er trøtt nok. Er hun i seng til jl 21, sovner hun innen2130. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...