Gå til innhold

Bil - kostnader


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Veldig flott oversikt, @NakenPanda! Nå: 8000 kr i drivstoff ved 0,5 l/mil til 20 kr blir vel 400 liter fordelt over 8000 kilometer. En elbil med snittforbruk sommer/vinter på 0,18 kWt/km bruker 1440 kWt à 1,20 kr/kWh inkl. nettleie så det blir 1728 kr. Noe bompengerabatt blir det også, avhengig av hvor du er hen, ingen reparasjon og service til 3000 kr istdf. ... vipps, er mesteparten av budsjettet borte.

Anonymkode: 1d91c...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er normalt på verksteder å ta betalt for hver påbegynte time og 350 kr timen tar ikke en gang de som jobber svart...BilXtra, Mekonomen og andre billigkjeder ligger på 900 kr/t. Som vanlig med dieselpropagandister har deres ord ingenting med virkeligheten å gjøre.

Anonymkode: 1d91c...735

Kanskje lese hva som står? 350 ganger to er 700! Ja! Tar arbeidet en halvtime, ja så betaler jeg for halvtimen altså 350

Anonymkode: db0f5...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
-jk- skrev (1 time siden):

1100kg? Tar gjerne imot link til nyere dieselbil som veier 1100kg. Min erfaring er at nyere dieselbiler veier nesten like mye som tilsvarende elbiler. Kanskje 100-200kg forskjell, noe som har minimal innvirkning på dekkforbruket.

Slå nedi og ødelegge noe kan man gjøre med alle biler, er ikke en ukjent problemstilling at man kan slå bunnpanna nedi så all olja raskt lekker ut og motoren skjærer seg.

I minus 30 er det stort sett nyere dieselbiler som får problemer, bl.a pg.a at AdBlue fryser i -11 grader. Jeg har aldri opplevd problemer med elbil i kulda, og vi har ofte -25 til -30 på hytta i desember/januar.

Nå kjører jeg en eldre dieselbil så alt du nevner her er ikke relevant. Ta en tur til bilskroten og se hvor mange nye elbiler som er skrotet!

Anonymkode: db0f5...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå kjører jeg en eldre dieselbil så alt du nevner her er ikke relevant. Ta en tur til bilskroten og se hvor mange nye elbiler som er skrotet!

Anonymkode: db0f5...6bf

2007 mod. Citroen C3 diesel rett i overkant av 1100kg.

Anonymkode: db0f5...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye veier en Tesla mod. S? Like mye som en diger gammel Cadilac? Hva blir dekk-kostnader her?

Anonymkode: db0f5...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Poenget er at ingen kommer til å kjøpe en 10 år gammel elbil. Å bytte batteriet koster like mye som bilen - om ikke mer. Så ila 10 år er det bare å begynne på nytt. Og at elbiler ikke koster noe i service er en myte. Tesla har 5/8 års garanti - men hva skjer etter det.....

Anonymkode: e7266...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
-jk- skrev (3 timer siden):

1100kg? Tar gjerne imot link til nyere dieselbil som veier 1100kg. Min erfaring er at nyere dieselbiler veier nesten like mye som tilsvarende elbiler. Kanskje 100-200kg forskjell, noe som har minimal innvirkning på dekkforbruket.

Slå nedi og ødelegge noe kan man gjøre med alle biler, er ikke en ukjent problemstilling at man kan slå bunnpanna nedi så all olja raskt lekker ut og motoren skjærer seg.

I minus 30 er det stort sett nyere dieselbiler som får problemer, bl.a pg.a at AdBlue fryser i -11 grader. Jeg har aldri opplevd problemer med elbil i kulda, og vi har ofte -25 til -30 på hytta i desember/januar.

Det er faktisk flere artikler om elbiler som sliter dekk noe vanvittig mot bensin/dieselbiler. Det pga vekt, og krefter. Og det trenger du ikke link til noe som helst for å forstå. At elbiler ikke har problem i kulda, er ikke alle enda som slipper unna. Det er noen som holder med -10/15 kalde så er 12V batteriet tomt for strøm. Og når det er tomt våkner ikke heller ikke bilen. Finnes test på det fra elbilforeningen.

Anonymkode: 59390...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok regnestykket bensinbil vs. elbil en stund tilbake og fant ut at elbil ikke lønner seg enda, spesifikt for meg vel å merke.

Jeg har en gammel Fabia som kostet 13k og som er i svært god tilstand. De siste årene ble det brukt ytterlige 50k på den. Mine venner mente det var galskap der og da. Den har vært vedlikeholdsfri siden og alt som må gjøres er olje om litt. Kjører den mye og er kjempe fornøyd.

Det som gjør bilholdet så billig er at alt er nedbetalt. Problemet jeg har med elbiler som går 400km på vinteren, er at jeg faktisk må finansiere disse med dyre lån og at forsikringen også blir dyrere. Hvis jeg ser at folk finansierer flere hundre tusen til langt over ti prosent i rente, så virker det sykt for min del.

Og jeg kan ikke lade hjemme. Og det er dette som velter budsjettet for godt.

Borettslaget tar 4kr. Hurtiglader er ofte opp i 7kr.

Akkurat nå velger jeg heller å spare opp en større sum og når den dagen kommer om fire til fem år, så kjøper jeg en brukt og grei elbil kontant. Slik må det bli. Har ikke sjans i dag.

Anonymkode: f8430...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veldig flott oversikt, @NakenPanda! Nå: 8000 kr i drivstoff ved 0,5 l/mil til 20 kr blir vel 400 liter fordelt over 8000 kilometer. En elbil med snittforbruk sommer/vinter på 0,18 kWt/km bruker 1440 kWt à 1,20 kr/kWh inkl. nettleie så det blir 1728 kr. Noe bompengerabatt blir det også, avhengig av hvor du er hen, ingen reparasjon og service til 3000 kr istdf. ... vipps, er mesteparten av budsjettet borte.

Anonymkode: 1d91c...735

Problemet er at elbiler generelt er nye og dyre, så i forhold til en sliten diselbil er verdi tapet enormt.

Jeg la akkurat inn en eldader her hjemme for neste bil og det kostet over 20 000 NOK, kan kjøre et par år med diesel for den prisen, igjen folk tenker ikke sånn at den reelle kostnaden kommer fram dessverre. Det er vel sånn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor mye veier en Tesla mod. S? Like mye som en diger gammel Cadilac? Hva blir dekk-kostnader her?

Anonymkode: db0f5...6bf

Min gamle Model S veide 2100kg. Den hadde gått 94.000km når jeg solgte den, da var vinterdekkene fortsatt originale. Sommerdekkene var byttet en gang. 

Men vekten går nedover, har nå en Model Y og den har mer innvendig plass enn min gamle Model S. Den går også lengre, og har 4WD. Den veier 1989kg. Jeg tror man skal slite med å finne mange (om noen) dieselbiler med lavere vekt som har like mye bagasjeplass. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er faktisk flere artikler om elbiler som sliter dekk noe vanvittig mot bensin/dieselbiler. Det pga vekt, og krefter. Og det trenger du ikke link til noe som helst for å forstå. At elbiler ikke har problem i kulda, er ikke alle enda som slipper unna. Det er noen som holder med -10/15 kalde så er 12V batteriet tomt for strøm. Og når det er tomt våkner ikke heller ikke bilen. Finnes test på det fra elbilforeningen.

Anonymkode: 59390...a26

Pga. krefter ja. Så det styrer sjåføren selv. Våre to Teslaer står permanent i "chill mode", som begrenser makseffekten og gir en mykere pedalrespons. De fleste elbiler har tilsvarende moduser (eco eller lignende), bruker man de og kjører pent sliter man lite dekk. 

Enkelte elbilmodeller har utfordringer med lading av 12V batteri ja. De fleste har dog løst denne problematikken nå, som regel med en software-oppgradering. Det er kun dårlig styringslogikk som gir slike utfordringer, og ikke noe elbiler sliter med av design. Min gamle VW TDI slet også veldig med å holde 12V batteriet ladet på vinteren, det var det vanskeligere å gjøre noe fornuftig med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
-jk- skrev (34 minutter siden):

Min gamle Model S veide 2100kg. Den hadde gått 94.000km når jeg solgte den, da var vinterdekkene fortsatt originale. Sommerdekkene var byttet en gang. 

Men vekten går nedover, har nå en Model Y og den har mer innvendig plass enn min gamle Model S. Den går også lengre, og har 4WD. Den veier 1989kg. Jeg tror man skal slite med å finne mange (om noen) dieselbiler med lavere vekt som har like mye bagasjeplass. 

Kjørt 94.000km og vinterdekk originale? De dekka skulle jeg likt å sett! Men hva koster et sett dekk til disse bilene da, kontra til en Citroen C3 med vekt 1100kg? Tror jeg kjører lengre, ja. Så trenger du ikke brife av at du stadig vekk kjøper Teslaer til mange hundre tusen kroner? Er faktisk mange i landet som sliter for å få hver krone til å strekke til.. bagasjeplass eller ikke.

Anonymkode: db0f5...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjørt 94.000km og vinterdekk originale? De dekka skulle jeg likt å sett! Men hva koster et sett dekk til disse bilene da, kontra til en Citroen C3 med vekt 1100kg? Tror jeg kjører lengre, ja. Så trenger du ikke brife av at du stadig vekk kjøper Teslaer til mange hundre tusen kroner? Er faktisk mange i landet som sliter for å få hver krone til å strekke til.. bagasjeplass eller ikke.

Anonymkode: db0f5...6bf

Til min senere Model X (solgt når den hadde gått 176kkm) byttet jeg vinterdekk en gang. Det byttet kostet omkring 14.000,-, men dekk har steget en del i pris siden den gang etter hva jeg skjønner. Kjøpte Continenal VikingContact 7. Dekka på S'en var Nokian Hakka R2 og orignalt på X var Hakka R3. Utrolig holdbare greier.

Ellers er det vel ikke noen bombe at dekk er langt billigere til en mye mindre bil. Men en C3 hadde jeg hatt minimal bruk for. Ikke hadde den kommet opp til hytta vår vinterstid, ikke hadde den kunnet frakte en henger med materialer hjem eller dit, og ikke kunne den trukket campingvogna eller fraktet feriebagasjen. Så da bryr jeg meg egentlig fint lite om hvor billige dekk den bruker eller hvor mye den veier. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjøper EU-godkjente biler til under 20 000, og har dem i 2 år+ før jeg vraker dem og kjøper en ny når reparasjonene blir for dyre for bilen. Jeg har funnet meg en billig mekaniker som reparerer privat, og det har hendt at jeg har faktisk fått gratis hjelp også, både av han og faktisk av husverten min. Det jeg bruker på dette er forsikring på kr 479/mnd, bensin på 500-1000, og innkjøp/reparasjon ca. 1000 i  mnd som jeg legger av til den dagen jeg må reparere den eller bytte den ut.
Jeg har også fått hjelp av mekanikeren min til å kjøpe bil to ganger. Vet ikke hvordan jeg snubler borti disse folkene altså, men er veldig takknemlig for slike engler i livet mitt. Jeg hadde ikke hatt råd til å ha bil på noen annen måte da jeg har ekstremt lav inntekt.

Anonymkode: dccaf...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trollet sjøl snakker også om Caravelle eller Transit Connect, så det er ingen særlig kobling mellom argumenta.

Anonymkode: 1d91c...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en splitter ny elbil, og tok opp lån. Mitt regnestykke ser slik ut:

Lån: 5500 kr mnd

Forsikring: 960 kr mnd 

Lading elbil: 1000 kr mnd 

 

I tillegg legger jeg av 1800 kr mnd på en bilbufferkonto. Med følgende tanker: 

Bompassering: 6000 kr årlig

Dekkhotell: 1600 kr årlig

Service: 5000 kr årlig (service hver 2 år)

Avsetting til nye dekk: 4000 kr årlig 

Bilvask: 2400 kr årlig. Da har jeg abonement på vinteren. Spyler bare av hjemme somregel på sommerstid.

Rekvisita: 500 kr årlig 

Lakkbehandling: 2100 kr årlig

 

Jeg tar ikke høyde for verditap, og ingen reparasjoner foreløpig da jeg har en ny bil. Jeg vil nok måtte justere beløpet noe mer etterhvert, når bilen vil behøve EU-kontroll og reparasjon, så vil jeg i god tid legge inn en buffer der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er mulig å ha lavere kostnader mht bil om du klarer å reparere selv. Og har en vanlig bil som har solgt mye og det finnes et godt marked for deler. Folk i dag virker helt hjelpesløse. Før bygde folk både hus og hytter selv.

Anonymkode: e7266...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjører diesel stasjonsvogn 2021 mod, ca 60.000 km i året (ny pris ca 1.300.000). Ikke noe i mot elbil, men bruksmønsteret mitt og tilgjengelige ladere der jeg kjører var for dårlig utbygd når jeg kjøpte denne for 2,5 år siden, derfor ikke El.

Siden jeg tilbringer ca 1000 timer i bilen pr år så er comfort, støynivå og sikkerhet de kriteriene som veier mest ved mitt bilvalg.

Mine reele bilkostnader ser derfor ca slik ut pr mnd (har ikke lån, så reelt verditap ser jeg :

12.000 kr Kalkulert verditap

2.500 kr forsikring/veiavgift

7.500 kr diesel

2.000 kr service/vedlikehold

1.000 kr dekk

400 kr vask/polering (gjør alt selv, vasker på selvvaske anlegg om vinteren)

Totalt 25.400 kr/mnd, 304.800 kr/år som igjen gir 5,08 kr/km.

Jeg reiser mye i jobb (bodde 162 netter på hotel i 2023), så ikke sikker på om regnestykket hadde sett så mye bedre ut med elbil. Siden veldig mye av lading måtte vært gjort via hurtiglader langs veien er jeg usikker på om det hadde blitt så store besparelser på drivstoff. Servicekost kunne vært litt redusert, men om jeg ser på prisene til merket jeg har så snakker vi om en plass mellom 5-800 kr mnd.

 

Så ved mitt bruksmønster med bil i samme prisklasse vil jeg tro at reell km kostnad for elbil ville vært ca 4,5 kr/km med mulig besparelse på ca 30.000 kr/år eller ca 10% om ikke dette blir tatt igjen pga dyrere forsikring. Har sjekket litt på elbil og der er forsikring ca 10-15.000 dyrere i året.

Anonymkode: 61e34...f60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wow, for et spesielt bruksmønster og for noen ville kostnader. Du har helt rett i at hurtiglading ville ha tvunget opp kostnadene på tilnærmet diesel-pris-nivå. Likevel, 30000 kr i året...det er da noe.

Anonymkode: 1d91c...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...