AnonymBruker Skrevet 23. januar #1 Del Skrevet 23. januar Vet dette er mye som blir spurt om - men føler prisene har økt ekstremt de få siste årene, så mange innlegg fra 2016 og eldre lurer jeg på om er upålitelige. Hvor billig klarer man å gjøre en bil per måned? Har venner som sier de bruker 1400 i mnd i gjennomsnitt på en mindre Audi bensin, er ikke dette svært lite? Får nok et relativt bra tilbud på forsikring via familie, men snakker om å kun ha en bil jeg kommer meg fremover med. Har parkering tilgjengelig, men for øyeblikket ikke lademulighet, så må evt lade på ladestasjon (så da blir jo elektrisk dyrere også). Har spart opp en del så kan kjøpe en bil som ikke er fullstendig falleferdig, men reperasjonsbehov kan så klart dukke opp. Bor dessverre rett ved bom som jeg evt må gjennom uansett hvor jeg skal (drit). Tar godt vare på biler, så egenforårsakede skader er ikke særlig relevant, og skifter + lagrer dekk selv greit tror jeg, vasker selv og vedlikeholder greit. Men hva ender man med på generelt hold? Mtp drivstoff + forsikringer + avgifter + kontroller? Kan man klare det på under 2000 i mnd? Anonymkode: c9a5d...f8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #2 Del Skrevet 23. januar Hei. Hvor mye man bruker på bil i måneden er jo veldig individuelt. Det kommer Ann på om du skal ta opp lån på bil eller ikke? hvis du har spart opp en del til bil så kan du ha billån på en bil som er grei, egenkapitalen blir da spytta inn og lånet blir dermed mindre. Alt kommer Ann på hvor dyr bil du skal ha, og hvor mye egenkapital du spytter inn. Jeg kjøpte en bil til 195.000, spytta inn 50.000 selv, og har lån på ca 2200, så kommer forsikring i tillegg. Kjøpte elbil, så slipper fremdeles bom her jeg bor. Anbefaler å ha fullkasko forsikring. Anonymkode: a2c7e...871 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #3 Del Skrevet 24. januar Har 2 biler. En gammel Suv og en ny Tesla. Ikke kjempestor forskjell på utgiftene. Teslaen har større verdifall, men suvén krever mer til reparasjon og litt mer på drivstoff og bompenger. Men uansett, med bom, dekk, bremser, forsikring etc. så kan du regne med minst 4000,- pr mnd. Nesten umulig å komme under det. Kasko på biler under 100.000 er bare tull. Anonymkode: e7266...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #4 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvor billig klarer man å gjøre en bil per måned? Har venner som sier de bruker 1400 i mnd i gjennomsnitt på en mindre Audi bensin, er ikke dette svært lite? Da har du en venn som ikke har peiling på hva de bruker på bil. En ordinær bil har 30000-70000 kroner i verditap i året. Del på 12. Trafikkforsikringsavgift, forsikring, bompenger, drivstoff/strøm og vedlikehold er dyrt. Før kunne du få ett sett med gode sommer- eller vinterdekk i ordinær størrelse 16 tommer for 4-5000 kr. Nå må du snart ut med det dobbelte, og mange kjører rundt med vulgært svære biler med 20 tommers dekk. Beregn heller 20000 kr da. Ca. hvert femte år og, som sagt, to sett. Service på en hybrid er nesten 8-10000 kr, litt rimeligere på en fossilbil, svært mye rimeligere på elbil. Men om du skal under 4000 i måneden må du nesten kjøpe en gammel elbil altså. Anonymkode: 1d91c...735 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #5 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da har du en venn som ikke har peiling på hva de bruker på bil. En ordinær bil har 30000-70000 kroner i verditap i året. Del på 12. Trafikkforsikringsavgift, forsikring, bompenger, drivstoff/strøm og vedlikehold er dyrt. Før kunne du få ett sett med gode sommer- eller vinterdekk i ordinær størrelse 16 tommer for 4-5000 kr. Nå må du snart ut med det dobbelte, og mange kjører rundt med vulgært svære biler med 20 tommers dekk. Beregn heller 20000 kr da. Ca. hvert femte år og, som sagt, to sett. Service på en hybrid er nesten 8-10000 kr, litt rimeligere på en fossilbil, svært mye rimeligere på elbil. Men om du skal under 4000 i måneden må du nesten kjøpe en gammel elbil altså. Anonymkode: 1d91c...735 Dette store verditapet gjelder jo kun nyere biler. Anonymkode: 8fe71...6ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #6 Del Skrevet 24. januar 8 minutter siden, AnonymBruker said: Dette store verditapet gjelder jo kun nyere biler. Anonymkode: 8fe71...6ac Nei, nye elbiler varer ca 10 år og må evt ha nytt batteri. Da kan du dele kostnadet på 10 år. Vanlige biler varer 16 år. Anonymkode: e7266...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 24. januar #7 Del Skrevet 24. januar (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, nye elbiler varer ca 10 år og må evt ha nytt batteri. Da kan du dele kostnadet på 10 år. Vanlige biler varer 16 år. Anonymkode: e7266...ebf Det der er bare tull. BMW anslo levetiden på batteriet i i3 til 20,7 år og ingenting tyder på at eldre Leafer osv. må ha nytt batteri heller. De bilene som trenger det har stort sett hatt svakheter i batteripakken, typisk på tetthet. Gammel Leaf er vanskelig å slå på brukskostnader, men krever nesten at man har tilgang på lading hjemme og ikke trenger å kjøre veldig lange turer. Endret 24. januar av -jk- 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #8 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Da har du en venn som ikke har peiling på hva de bruker på bil. En ordinær bil har 30000-70000 kroner i verditap i året. Del på 12. Trafikkforsikringsavgift, forsikring, bompenger, drivstoff/strøm og vedlikehold er dyrt. Før kunne du få ett sett med gode sommer- eller vinterdekk i ordinær størrelse 16 tommer for 4-5000 kr. Nå må du snart ut med det dobbelte, og mange kjører rundt med vulgært svære biler med 20 tommers dekk. Beregn heller 20000 kr da. Ca. hvert femte år og, som sagt, to sett. Service på en hybrid er nesten 8-10000 kr, litt rimeligere på en fossilbil, svært mye rimeligere på elbil. Men om du skal under 4000 i måneden må du nesten kjøpe en gammel elbil altså. Anonymkode: 1d91c...735 ordinær bil har 30000-70000 kroner i verditap. Hva regner du som ordinær? Har selv kjøpt brukt både Caddy og Transit Conect dieselbil og hatt bare 6-7 tusen i årlig verditap. Billig forbruk,- 0.5 ltr. billig forsikring, billig å skru litt selv. Service på godkjent verksted som er mye billigere en merkeverksted ( 700kr). Glem elbil! Anonymkode: db0f5...6bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #9 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Dette store verditapet gjelder jo kun nyere biler. Anonymkode: 8fe71...6ac Riktig, det blir mindre og mindre til det ikke er noe verdi igjen. AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nei, nye elbiler varer ca 10 år og må evt ha nytt batteri. Da kan du dele kostnadet på 10 år. Vanlige biler varer 16 år. Anonymkode: e7266...ebf For noe tull. Det er titusenvis av 2011-2013 modell Leafer og Teslaer på norske veier, og enda tusenvis av slike er solgt til f.eks. Ukraina. I Europa og US gjenbrukes batterier og drivsystem til å oppdatere klassiske biler med moderne fremdrift. Du er på på kunnskapsnivå ca 2008. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): ordinær bil har 30000-70000 kroner i verditap. Hva regner du som ordinær? Har selv kjøpt brukt både Caddy og Transit Conect dieselbil og hatt bare 6-7 tusen i årlig verditap. Billig forbruk,- 0.5 ltr. billig forsikring, billig å skru litt selv. Service på godkjent verksted som er mye billigere en merkeverksted ( 700kr). Glem elbil! Anonymkode: db0f5...6bf Du vil likevel ha vesentlig høyere driftskostnader enn ved tilsvarende elbil. Det er så opplagt at jeg ikke kan skjønne vi fortsatt snakker om det. En NV200 som matcher dine to eksempler kostet 80000kr i 2020, og har siden bare gått opp i verdi til dette begynner å falle igjen nå med det merkelige bruktmarkedet som har vært. Men den har ikke trengt drivstoff, filter- og væskebytte og alle de feilene du må forvente i alle fall med Volkswagen og EGR ventiler og all slags dritt slipper du også unna. 700kr er 45 minutters arbeid og ingen deler på et fritt verksted, litt under halvtimen på merkeverksted. Hva er det for en service? Jeg har både elbil og bensinbil og er ikke gift med hverken strøm eller drivstoff. Men å påstå tull som at dieselbiler er rimeligere enn elbiler for den gjengse forbrukeren er bare så teit at det må vi nå bare slutte med. Anonymkode: 1d91c...735 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #10 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vet dette er mye som blir spurt om - men føler prisene har økt ekstremt de få siste årene, så mange innlegg fra 2016 og eldre lurer jeg på om er upålitelige. Hvor billig klarer man å gjøre en bil per måned? Har venner som sier de bruker 1400 i mnd i gjennomsnitt på en mindre Audi bensin, er ikke dette svært lite? Får nok et relativt bra tilbud på forsikring via familie, men snakker om å kun ha en bil jeg kommer meg fremover med. Har parkering tilgjengelig, men for øyeblikket ikke lademulighet, så må evt lade på ladestasjon (så da blir jo elektrisk dyrere også). Har spart opp en del så kan kjøpe en bil som ikke er fullstendig falleferdig, men reperasjonsbehov kan så klart dukke opp. Bor dessverre rett ved bom som jeg evt må gjennom uansett hvor jeg skal (drit). Tar godt vare på biler, så egenforårsakede skader er ikke særlig relevant, og skifter + lagrer dekk selv greit tror jeg, vasker selv og vedlikeholder greit. Men hva ender man med på generelt hold? Mtp drivstoff + forsikringer + avgifter + kontroller? Kan man klare det på under 2000 i mnd? Anonymkode: c9a5d...f8a kommer jo helt an på hvor mye du kjører. 2000 holder ikke til 14 dager med drivstoff for meg. Jeg setter av 2000 pr måned til dekk, service og eventualliteter i tillegg til daglig drift av bilen. Antagelig bruker jeg rundt 7-8000 i mnd på bil. men en eldre bil, uten lån, i god stand, lite bruk og billig forsikring så klarer du deg nok på ganske lite. Kjører du så lite at du tenker alle utgifter dekkes av 2000 så vil det ikke ha betydning om du må lade på ladestasjon. Det er mindre reperasjoner og servicer på elbil. Anonymkode: 47d15...524 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #11 Del Skrevet 24. januar Mye har med hvor mye en kjører, hvilke forsikring en har, og hvor mye vedlikehold en kan gjøre selv. Som her så er vi ute med på 3 biler i forsikring ca 2100 i mnd da har 2 stk superforsilring og 1 har delkasko, fri kjørelengde( forsikring via min firma, kun ansatte i firma med familie som får der) Så bruker vi vel ca 2500kr i drivstoff. På den bilen jeg og mannen bruker Alt av vedlikehold gjør vi selv, så kun utgifter til deler når det trengs å skiftes ut. Egentlig utrolig deilig å kunne ordne slikt selv da sparer en utrolig mye penger Anonymkode: cae15...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #12 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Riktig, det blir mindre og mindre til det ikke er noe verdi igjen. For noe tull. Det er titusenvis av 2011-2013 modell Leafer og Teslaer på norske veier, og enda tusenvis av slike er solgt til f.eks. Ukraina. I Europa og US gjenbrukes batterier og drivsystem til å oppdatere klassiske biler med moderne fremdrift. Du er på på kunnskapsnivå ca 2008. Du vil likevel ha vesentlig høyere driftskostnader enn ved tilsvarende elbil. Det er så opplagt at jeg ikke kan skjønne vi fortsatt snakker om det. En NV200 som matcher dine to eksempler kostet 80000kr i 2020, og har siden bare gått opp i verdi til dette begynner å falle igjen nå med det merkelige bruktmarkedet som har vært. Men den har ikke trengt drivstoff, filter- og væskebytte og alle de feilene du må forvente i alle fall med Volkswagen og EGR ventiler og all slags dritt slipper du også unna. 700kr er 45 minutters arbeid og ingen deler på et fritt verksted, litt under halvtimen på merkeverksted. Hva er det for en service? Jeg har både elbil og bensinbil og er ikke gift med hverken strøm eller drivstoff. Men å påstå tull som at dieselbiler er rimeligere enn elbiler for den gjengse forbrukeren er bare så teit at det må vi nå bare slutte med. Anonymkode: 1d91c...735 For noe tull. Bruker verkstedet mitt en time og ti minutter på noe, så BETALER jeg for en time og ti minutter. Tar det en halv time, ja så betaler jeg for halvtimen, altså kr. 350,- Og jeg kjører bare 11-12 tusen kilometer i året. Bruker mindre diesel på et år en hva enkelte fritidsbåter bruker på en søndagstur! Svært sjelden jeg må på verksted, da jeg kjører forsiktig. Her jeg bor passerer jeg null bomstasjoner. Derimot har jeg opplevd elbiler på dårlige veier har slått nedi og ødelagt batteripakken. Hva med dekk-kostnader til tunge elbiler kontra en dieselbil som veier 1100 kg? Problemer i minus 30? Sjekk på skroten hvor mange nye elbiler som står der! God miljøpolitikk? Anonymkode: db0f5...6bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #13 Del Skrevet 24. januar 1 hour ago, -jk- said: Det der er bare tull. BMW anslo levetiden på batteriet i i3 til 20,7 år og ingenting tyder på at eldre Leafer osv. må ha nytt batteri heller. De bilene som trenger det har stort sett hatt svakheter i batteripakken, typisk på tetthet. Gammel Leaf er vanskelig å slå på brukskostnader, men krever nesten at man har tilgang på lading hjemme og ikke trenger å kjøre veldig lange turer. Ja, prøv å reise på ferie i en Leaf..... Anonymkode: e7266...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 24. januar #14 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For noe tull. Bruker verkstedet mitt en time og ti minutter på noe, så BETALER jeg for en time og ti minutter. Tar det en halv time, ja så betaler jeg for halvtimen, altså kr. 350,- Og jeg kjører bare 11-12 tusen kilometer i året. Bruker mindre diesel på et år en hva enkelte fritidsbåter bruker på en søndagstur! Svært sjelden jeg må på verksted, da jeg kjører forsiktig. Her jeg bor passerer jeg null bomstasjoner. Derimot har jeg opplevd elbiler på dårlige veier har slått nedi og ødelagt batteripakken. Hva med dekk-kostnader til tunge elbiler kontra en dieselbil som veier 1100 kg? Problemer i minus 30? Sjekk på skroten hvor mange nye elbiler som står der! God miljøpolitikk? Anonymkode: db0f5...6bf Her tar de betalt for hver påbegynte time ved verksted reprasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #15 Del Skrevet 24. januar jegerrinne skrev (3 minutter siden): Her tar de betalt for hver påbegynte time ved verksted reprasjon Hvorfor ikke sjekke litt rundt? At det kan svare seg å kjøre noen mil er helt åpenbart. Kanskje litt mer omgjengelige folk her jeg bor ute på bondelandet, hva vet jeg. Anonymkode: db0f5...6bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #16 Del Skrevet 24. januar Det er normalt på verksteder å ta betalt for hver påbegynte time og 350 kr timen tar ikke en gang de som jobber svart...BilXtra, Mekonomen og andre billigkjeder ligger på 900 kr/t. Som vanlig med dieselpropagandister har deres ord ingenting med virkeligheten å gjøre. Anonymkode: 1d91c...735 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 24. januar #17 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): For noe tull. Bruker verkstedet mitt en time og ti minutter på noe, så BETALER jeg for en time og ti minutter. Tar det en halv time, ja så betaler jeg for halvtimen, altså kr. 350,- Og jeg kjører bare 11-12 tusen kilometer i året. Bruker mindre diesel på et år en hva enkelte fritidsbåter bruker på en søndagstur! Svært sjelden jeg må på verksted, da jeg kjører forsiktig. Her jeg bor passerer jeg null bomstasjoner. Derimot har jeg opplevd elbiler på dårlige veier har slått nedi og ødelagt batteripakken. Hva med dekk-kostnader til tunge elbiler kontra en dieselbil som veier 1100 kg? Problemer i minus 30? Sjekk på skroten hvor mange nye elbiler som står der! God miljøpolitikk? Anonymkode: db0f5...6bf 1100kg? Tar gjerne imot link til nyere dieselbil som veier 1100kg. Min erfaring er at nyere dieselbiler veier nesten like mye som tilsvarende elbiler. Kanskje 100-200kg forskjell, noe som har minimal innvirkning på dekkforbruket. Slå nedi og ødelegge noe kan man gjøre med alle biler, er ikke en ukjent problemstilling at man kan slå bunnpanna nedi så all olja raskt lekker ut og motoren skjærer seg. I minus 30 er det stort sett nyere dieselbiler som får problemer, bl.a pg.a at AdBlue fryser i -11 grader. Jeg har aldri opplevd problemer med elbil i kulda, og vi har ofte -25 til -30 på hytta i desember/januar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 24. januar #18 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mye har med hvor mye en kjører, hvilke forsikring en har, og hvor mye vedlikehold en kan gjøre selv. Som her så er vi ute med på 3 biler i forsikring ca 2100 i mnd da har 2 stk superforsilring og 1 har delkasko, fri kjørelengde( forsikring via min firma, kun ansatte i firma med familie som får der) Så bruker vi vel ca 2500kr i drivstoff. På den bilen jeg og mannen bruker Alt av vedlikehold gjør vi selv, så kun utgifter til deler når det trengs å skiftes ut. Egentlig utrolig deilig å kunne ordne slikt selv da sparer en utrolig mye penger Anonymkode: cae15...021 Dere tar vel ikke EU kontroll selv samt at tid er penger, samt avanserte feil kan dere vel neppe ta selv så det tror jeg neppe er normalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 24. januar #19 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er normalt på verksteder å ta betalt for hver påbegynte time og 350 kr timen tar ikke en gang de som jobber svart...BilXtra, Mekonomen og andre billigkjeder ligger på 900 kr/t. Som vanlig med dieselpropagandister har deres ord ingenting med virkeligheten å gjøre. Anonymkode: 1d91c...735 Min lokale Mekonomen tar 1245,- per time inkl. mva. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 24. januar #20 Del Skrevet 24. januar (endret) Bil er dyrt uansett, folk glemmer å ta med effekter som ikke treffer lommeboka direkte. Jeg har en diesel som helt klart nærmer seg utskiftning, men som er godt representert for en 10 år gammel bil, koster fremdeles godt med penger. Verdi 100000 ish Verditap 10000 (830 NOK per måned) Drivstoff 8000 (700 NOK per måned) Bompenger 12000 (1000 per måned) Service 12000 hvert andre år (500 NOK per måned) Forsikring kasko 6000 (500 per måned) Veiavgift 2820 (235 NOK per måned) Dekk x8 (hvert 3 år) 16000 (440 NOK per måned Reparasjon (snitt siste 3 år) 8000 (660 NOK per måned) Total kostnad per måned 4850 NOK De som sier de bruker 1400 NOK på en pent brukt bensinbil vet ikke hva de snakker om eller rett og slett ikke tar vare på bilen i det hele tatt. Dette er grunnen til at drivstoff ikke betyr så mye om man ikke kjører veldig mye i løpet av året, bompenger er faktisk betydelig mer for meg en diesel. Endret 24. januar av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå