AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 Folk som (forhåpentligvis) har en del peiling på ting som muligens burde rettes opp i. Er det mulig å bestille noen sånne tjenester i Norge, hvis man er bekymret for å "kjøpe katta i sekken" når man skal flytte? Anonymkode: a5693...fbb
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Vi hadde med oss en byggmester som vi kjente til privat. (Betalte timelønn) Han fortalte at det var vanlig at han fikk forespørsel om å bistå ved huskjøp. Anonymkode: d5f97...413
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #3 Skrevet 23. januar 2024 Takstmann Anonymkode: 113e9...405 4 3
newman01 Skrevet 24. januar 2024 #4 Skrevet 24. januar 2024 Eneste utfordringen i Norge er at det ikke er så god tid til å avtale med fagfolk før budrunde starter. Er man griserik er det selvfølgelig ikke noe problem å ansette to takstmenn, en tømrer, arkitektfirma og en offentlig saksbehandler før man starter prosessen med å se på brukte boliger på finn. Men for alle oss andre er det utfordrende om man har første visning på torsdag for å se på et hus, og om man liker bygget hente inn en fagperson til neste visning på søndag, med påfølgende budrunde mandag morgen. Å ta med seg fagfolk på første visning kan bli dyrt i lengden, for man veit jo ikke om man liker et hus før man har sett det. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #5 Skrevet 24. januar 2024 newman01 skrev (23 minutter siden): Å ta med seg fagfolk på første visning kan bli dyrt i lengden, for man veit jo ikke om man liker et hus før man har sett det. Vi la inn bud med forbehold om at boligen besto inspeksjon. Det var tvangssalg, og vi ville ikke kjøpe uten at fagmann hadde sett på tilstanden til boligen. Det var ingen problemer med det, og vi fikk tilslaget. (Dessverre var det veldig mange skjulte feil og mangler som ikke ble oppdaget under inspeksjonen, men det er en annen historie. Det forteller jeg bare for å vise at selv en grundig gjennomgang før kjøp ikke alltid er nok til å vise om du er i ferd med å kjøpe katta i sekken). Anonymkode: d5f97...413
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #6 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi la inn bud med forbehold om at boligen besto inspeksjon. Det var tvangssalg, og vi ville ikke kjøpe uten at fagmann hadde sett på tilstanden til boligen. Det var ingen problemer med det, og vi fikk tilslaget. (Dessverre var det veldig mange skjulte feil og mangler som ikke ble oppdaget under inspeksjonen, men det er en annen historie. Det forteller jeg bare for å vise at selv en grundig gjennomgang før kjøp ikke alltid er nok til å vise om du er i ferd med å kjøpe katta i sekken). Anonymkode: d5f97...413 Dette du skriver her er viktig. Og en av grunnene til at jeg har kjøpt nybygg to ganger(selv om man ikke blir skånet for feil der heller). Skulle jeg hatt med meg fagperson på flere visninger på bruktbolig, kunne det blitt en latterlig høy pris🥴 Anonymkode: bd1ae...3db
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 Det står jo veldig mye informasjon i takstmannen sin rapport, hvis man gidder å lese den. Men skjulte feil og mangler er uansett vanskelig å oppdage uten å rive. Anonymkode: e9e45...972 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #8 Skrevet 26. januar 2024 Jeg har hatt med byggmestere to ganger, begge gangene til totalrenoveringsprosjekter. Ingen av de ville ta betalt for oppdragene - vil tro dette er litt uvanlig - uansett ville prisen for noe slikt bare blitt 2-3000kr. på første prosjekt, som ville vært ombygging av et næringslokale til bolig, fant byggmesteren noe teknisk ved taket som ville rasert det ellers så rause budsjettet, så det falt i grus. Andre gangen var et dødsbo av en enebolig, med fukt og null vedlikehold siden byggår på 60tallet. Byggmesteren ramset opp priser for ditt og muligheter for datt under hele befaringen, og lyttet til hva jeg ønsket. Det ble - tross prosjektets omfang - kjøp av boligen - og han fikk jobben (på timer), og traff spikeren på hodet ifht estimatet på alle fag, som han gav på strak arm under den 30min befaringen. Mitt råd er ta med en erfaren byggmester, de vet hva ting koster å fikse med dagens byggepriser, og vet hva de skal se etter basert på byggeår/ det byggtekniske. Alt kan nemlig fikses dersom budsjettet er tilstrekkelig, og alt koster mer enn man tror uten fagkompetanse. Anonymkode: 86b64...b46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå