AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Del Skrevet 23. januar 2024 Vurderer å søke en jobb jeg har lyst på, men samtidig vet jeg at jeg da må ned i lønn (den nye jobben er dårligere betalt) Jeg har en nedre grense for hvor langt ned jeg kan gå i lønn. Og synes det er dumt om dette går hele veien med referanser etc -de gir meg jobbtilbud og først da får jeg vite lønnen - da med fare for at jeg må takke nei.. har mest lyst å spørre før jeg søker, men skjønner jo at det er helt uaktuelt.. Men hva er vanlig/greit ifht å søke ny jobb og få avklart lønn?? Anonymkode: 0cd2a...ed7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet 23. januar 2024 #2 Del Skrevet 23. januar 2024 (endret) Du kan nok spørre spørsmålet under intervju. Jeg mener at jeg gjorde det. Jeg synes ikke det er feil å spørre om lønnen. Det er lønn som gjør at vi jobber Endret 23. januar 2024 av Eloise12345 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #3 Del Skrevet 23. januar 2024 du kan evt spørre om lønn fra en anonym epost, bare si du vurderer søke men vil gjerne høre noe mer ang lønn. Evt tar du i intervjuet. Jeg synes vi alle bør bli flinkere til å diskutere lønn åpent. Det er en uting at slikt ikke står i annonsen. Anonymkode: 134b9...e50 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #4 Del Skrevet 23. januar 2024 Som arbeidsgiver tar jeg alltid opp lønn under førstegangs jobbintervju. Dersom det er fullstendig mismatch mellom forventning og tilbud, så er det like greit å få avklart det med en gang, så slipper begge parter å kaste bort mer tid. Anonymkode: 92d78...60a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 23. januar 2024 #5 Del Skrevet 23. januar 2024 Klart du kan. Lønn og velferdsgoder er noe jeg alltid tar opp med søkerne mot slutten av intervjuet. Og det er mange som gjør dette. Lønn er trossalt et insitiament. Ellers kan du jo nevne det om intervjuer spør om du har noen spørsmål 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #6 Del Skrevet 23. januar 2024 Du kan fint kontakte HR og høre om lønnsspennet i den aktuelle stillingen før du drar på intervju. Anonymkode: 3425e...dd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontorotta Skrevet 23. januar 2024 #7 Del Skrevet 23. januar 2024 Enten tar du kontakt i forkant jobbsøknaden og spør om forventet lønn, eller så tar du det opp under intervjuet. Ved de siste intervjuene jeg har vært på, har dette spørsmålet kommet automatisk fra arbeidsgiver. Opplevde ved et intervju at jeg hadde dem i min hule hånd, men da jeg sa ønsket mitt, ble det stille rundt bordet. Der var mitt minstekrav for høyt for bedriften. Vurderte å søke et par andre plasser etterpå, men lot å vær å søke. da jeg visste lønna ville være for lav for meg. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #8 Del Skrevet 23. januar 2024 Ring før du søker. Ikke noe vits å bruke tid på søknad og stille opp på intervju om det er helt uaktuelt pga lønnen. Anonymkode: 68f27...962 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dol_br Skrevet 23. januar 2024 #9 Del Skrevet 23. januar 2024 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Vurderer å søke en jobb jeg har lyst på, men samtidig vet jeg at jeg da må ned i lønn (den nye jobben er dårligere betalt) Jeg har en nedre grense for hvor langt ned jeg kan gå i lønn. Og synes det er dumt om dette går hele veien med referanser etc -de gir meg jobbtilbud og først da får jeg vite lønnen - da med fare for at jeg må takke nei.. har mest lyst å spørre før jeg søker, men skjønner jo at det er helt uaktuelt.. Men hva er vanlig/greit ifht å søke ny jobb og få avklart lønn?? Anonymkode: 0cd2a...ed7 Du allerede vet ar jobben er i utgangspunktet dårligere betalt: hvis du får jobbtilbud med tilsvarende kontrakt hvor du kan se endelig lønnstilbud kan du bruke anledningen til å forhandle lønn før du signerer kontrakt - hvis du mener du bør ha mer iht. din utdanning/ansiennitet/osv. Det er lov å prøve seg. Synes det er umulig for HR å besvare dette spørsmålet fordi lønna er ofte individuelt tilpasset, spørs om bransje/sektor/tariff, osv. Endret 23. januar 2024 av dol_br 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #10 Del Skrevet 23. januar 2024 Var nettop på intervju til min første relevante jobb etter utdanning. Var også usikker på tilnærmingen til dette. Til min lettelse tok arbeidsgiver det opp først og ønsket å vite hvilke forventninger jeg hadde lønnsmessig. Nettop av den grunn at det var litt bortkastet tid for begge parter om det var fullstendig mismatch. Anonymkode: a5f03...5c3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #11 Del Skrevet 23. januar 2024 Vi tar det opp med kandidaten(e) hva de forventer i lønn når vi kaller inn til intervju. Vi prøver å holde oss innenfor ei hvis ramme så det er lik betaling for likt arbeid innad i bedriften. Om dette er langt utenfor våre lønnsrammer forteller vi det, slik at vi ikke kaster bort vår eller kandidatens tid på et intervju som sannsynligvis ikke fører til noe uansett. Anonymkode: d7818...c50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 23. januar 2024 #12 Del Skrevet 23. januar 2024 Det er en av grunnene til at vi som ansetter spør om lønnsforventning. Vi ønsker ikke å bruke masse tid på en kandidat som ikke matcher det vi kan tilby, og kandidaten kan få beskjed om det og så diskuterer vi om vi skal avslutte prosessen dersom vi står veldig langt fra hverandre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #13 Del Skrevet 23. januar 2024 Hvis du blir invitert til førstegangsintevju, så kan du spørre der. Greit å få avklart med en gang. Referanser behøver du ikke oppgi før etter intervju og da har du fått nødvendig avklaring. Anonymkode: c1c28...3d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #14 Del Skrevet 23. januar 2024 TS her - takk for mange fine og gode svar! Da sender jeg søknad og sørger for å få det avklart under et evnt intervju! Anonymkode: 0cd2a...ed7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #15 Del Skrevet 24. januar 2024 Ville spurt om det FØR intervju. Bare tull å kaste bort 1 time unødvendig. Anonymkode: ebc15...75c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå