Gå til innhold

Dere ultraprosessert mat-fanatikere, hva spiser dere som pålegg på skiva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg sier ultraprosessert mat fanatikere sikter jeg naturligvis til dem som er opptatt av å redusere bruken av UP-mat. (Og det gjør en ikke til fanatiker, var bare en provokasjon 😉

Anonymkode: cb919...28a

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De spiser vel ikke brød heller? 

Anonymkode: 8f2e2...c1d

• Liker 10
Skrevet

Jeg er ingen fanatiker, men prøver å unngå det der jeg kan, spesielt med små barn. Spiser hjemmelaget surdeigsbrød med ost, hjemmelaget syltetøy, nøttesmør, meierismør, egg, avokado - sånne ting. Spiser ikke brød mer enn maks en gang om dagen da. 

Anonymkode: a2b99...00a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke spise hjemmelaget brød? Er det noen stoffer i det mener du som er umtraprosessert? 

• Liker 9
Skrevet

Ost stort sett.

Anonymkode: a6aa9...238

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kunnskapsløs kommentar. 

Anonymkode: 28e21...fd4

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Banan 😉

Anonymkode: 5eacd...60c

Skrevet

Spiser sjelden brød. Men hvis jeg gjør det, så kan jeg finne på å ha linsestuing og grønnsaker på, ost, fiken, syltetøy, brunost, egg, salat, rødbetestuing, advocado med egg og pepper mmmmmm

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg spiser ikke brød lengre. Jeg liker ikke brød. Jeg er lei av brød. 

Du kan putte hva som helst på ei brødskive. Eple f.eks. Det er godt og sunt. 

Endret av Anonvm
Skrevet

Tja, ikke så opptatt av hva det heter, men jeg prøver å spise så rene matvarer som mulig. Mest fordi jeg er kresen og liker ikke ferdig kjøttpålegg, men også pga vekt, helse og økonomi

Spiser igrunnen lite tradisjonell brødskive, men mine favoritter er:

Ovnsbakt kyllingfilet i løvtynne skiver, kombinert med

* Salat, tomat, rødløk. Og tynt lag med hummus el avocado

*Kokt egg, rødbeter og en dært m majones.

* Libabrød/ pitabrød som splittes og fylles med smøreost laget av avrent tyrkisk yoghurt. Fylles med tomat/agurk/salalt/ vårløk/oliven. En liten dært olivenolje. 

* Knekkebrød eller skive med most moden avocado, tomat toppet med salt og pepper.

Anonymkode: 5cc75...12c

• Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor ikke spise hjemmelaget brød? Er det noen stoffer i det mener du som er umtraprosessert? 

Poenget mitt (og jeg tror trådstarters) var at "ultraprosessert" er et flyktig og overforenklet prinsipp, med så mange mulige definisjoner at det blir meningsløst, og totalt irrelevant for vanlige menneskers virkelige liv. Det kommer stadig slike uttrykk - det er ikke så lenge siden vi ble presentert for "supermat" og "plantebasert" - og de gjør folk forvirret og redde, men også oppspilte og fanatiske, og de får det for seg at det er "stoffer" i vanlig mat som er farlige uavhengig av dose. Jo flere som henger seg på trenden, jo mer overbevisende kjennes det.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Poenget mitt (og jeg tror trådstarters) var at "ultraprosessert" er et flyktig og overforenklet prinsipp, med så mange mulige definisjoner at det blir meningsløst, og totalt irrelevant for vanlige menneskers virkelige liv. Det kommer stadig slike uttrykk - det er ikke så lenge siden vi ble presentert for "supermat" og "plantebasert" - og de gjør folk forvirret og redde, men også oppspilte og fanatiske, og de får det for seg at det er "stoffer" i vanlig mat som er farlige uavhengig av dose. Jo flere som henger seg på trenden, jo mer overbevisende kjennes det.

Ultraprosessert er ikke så vanskelig å skjønne. Å spise hjemmelaget brød, smør og ost er ikke avansert.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, ikke så opptatt av hva det heter, men jeg prøver å spise så rene matvarer som mulig. Mest fordi jeg er kresen og liker ikke ferdig kjøttpålegg, men også pga vekt, helse og økonomi

* Libabrød/ pitabrød som splittes og fylles med smøreost laget av avrent tyrkisk yoghurt. Fylles med tomat/agurk/salalt/ vårløk/oliven. En liten dært olivenolje. 

* Knekkebrød eller skive med most moden avocado, tomat toppet med salt og pepper.

Hvor finner du majones som ikke er ultraprosessert?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Brød er alltid prosessert mat, men ikke nødvendigvis utrol-prosessert.

Anonymkode: 696c4...cc8

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den ovnsbakte kyllingfileten, bruker du da en du steker selv og skjærer? Syns jeg ikke finner noe uten tilsetningsstoffer på butikken. 

• Nyttig 2
Skrevet
Portia Catonis skrev (Akkurat nå):

Crazy forslag: Lager den selv kanskje, av olje, egg og litt salt og sitron? :) 

Anonymkode: 4a557...289

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Portia Catonis skrev (2 minutter siden):

Jeg har faktisk ikke funnet det heller, men var ikke så vanskelig fant jeg ut å lage selv. Lager en liten porsjon så den står seg og ikke må kastes. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ultraprosessert er ikke så vanskelig å skjønne. Å spise hjemmelaget brød, smør og ost er ikke avansert.

Enkle folk elsker enkle forklaringer. "Ultraprosessert" er skreddersydd for dem.

Jeg syntes jeg var flink, som baker brød. Lager du ost og smør selv? Jeg er imponert.

• Liker 3
Skrevet

Egg i ulik form (kokt,stekt, røre osv), ost, hjemmelaget syltetøy av ulike typer, banan, avokado, eple, hjemmelaget leverpostei, skinke (lager selv), fenalår (lager selv).

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enkle folk elsker enkle forklaringer. "Ultraprosessert" er skreddersydd for dem.

Jeg syntes jeg var flink, som baker brød. Lager du ost og smør selv? Jeg er imponert.

Ost og smør er ikke ultraprosessert. Noen oster er. Men jeg forstår at det er vanskelig for deg med definisjonen av ultraprosessert mat. Kan anbefale Ultraprocessed People av Chris van Tulleken, og så er det fint om du ikke avsporer tråden min mer. 

• Liker 2
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...