AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 Datteren min skal konfirmeres til våren, og jeg ønsker innspill på gjesteliste og litt diverse. Jeg og barnas far skilte oss for rundt 10 år siden. Faren har opp igjennom årene alltid vist kjærlighet overfor barna, men alltid tatt lite ansvar, og det meste av praktisk og emosjonell oppfølgning er blitt overlatt til meg. Etter hvert som barna ble ungdommer, har de beveget seg mer og mer vekk fra han, og de bor nå 100 % hos meg. Snakker sporadisk med sin far på tlf og en sjelden middag og ny og ne. Han gir dem lommepenger og et minimum av barnebidrag til meg, ellers ingen hjelp. Jeg har ikke mye kontakt med han, men vi har likevel et ok forhold. Rett etter vi ble skilt, og i ganske mange år, bodde barnas far med en ny samboer. Barna mine fikk raskt et veldig godt og nært forhold til henne, og de fikk også to barn. Jeg er takknemlig for hvor godt hun alltid har stilt opp for mine barn, og hun og jeg har etter hvert også fått et godt forhold. For ca et år siden tok samboerskapet slutt. Det var et opprivende brudd med mye konflikter. Barnas far bor nå alene og er ikke på talefot med eks-samboeren. De forholder seg kun på sms, og levering av de to små barna foregår i barnehage og med minst mulig kontakt. Jeg har fått "begges versjon" på bruddet og konfliktene, og ser at det helt klart er han som er mest vanskelig. Så er det snart konfirmasjon. Dersom det ikke var slutt mellom dem, ville det naturlige være å invitere barnas far, samboer, og de to små barna. Nå er det vanskelig, siden de to ikke vil være i samme rom. HUN ville sikkert klart å "ta seg sammen for barnas skyld", sånn at alle kunne få kommet, men HAN sier han ikke kommer hvis eks'en kommer. (Viktig å merke seg at dette er en far som tar lite ansvar for andres følelser, og han kommer heller ikke til å bidra med å planlegge konfirmasjonen eller hjelpe til med noe, med mindre jeg "krever det".) Jeg synes litt synd på datteren min, for vi har ganske liten familie og uansett ikke mange som kommer. Og det er jo rart om faren ikke skulle komme... På den annen side er det han som er vanskelig, og eks-samboeren hans er veldig nær min datter. Hun har faktisk mer kontakt med datteren min etter det ble slutt, enn det faren hennes har. Jeg har spurt datteren min om hva hun synes, og hun synes det er vanskelig og vet ikke. Jeg tenker følgende alternativer: 1. Invitere begge to + barna deres. Risikerer da at faren ikke kommer. 2. Invitere kun faren (og barna) , fordi "blod er tykkere enn vann". Evt. andre forslag? Anonymkode: dfb57...247 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Så du vil dumpe faren som gjest for en venninne? Anonymkode: 7f8f9...14e 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #3 Skrevet 23. januar 2024 Jeg ville invitert far og halvsøsken Anonymkode: 4cd39...b44 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #4 Skrevet 23. januar 2024 Jeg synes det er en selvfølge at du velger alternativ 1. Det er din datters dag og da skal ikke faren være vanskelig og styre hvem hun vil ha hos seg. Så om han velger å ikke komme får han gjøre det. Jeg mener generelt en bare skal drite i de som er så barnslige og sier at "hvis den og den kommer, så kommer ikke jeg", så viktige er ingen. Så inviter begge, plasser de lengst mulig fra hverandre på bordet. Datteren din skal iallfall ikke trenge å velge, for hun vil i utgangspunktet ha begge der. Anonymkode: 0537c...c6e 15 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #5 Skrevet 23. januar 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Så du vil dumpe faren som gjest for en venninne? Anonymkode: 7f8f9...14e Nei det er faren som velger å dumpe konfirmasjon fordi han ikke klarer å være voksen i noen timer. Anonymkode: a7e12...7e8 15 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #6 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så du vil dumpe faren som gjest for en venninne? Anonymkode: 7f8f9...14e Nei, ikke for en venninne. Men hun er nærmere min datter enn det faren er. Anonymkode: dfb57...247 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #7 Skrevet 23. januar 2024 Dersom datteren vil bør tidligere stemor selvfølgelig inviteres! Far får bare ta seg sammen og skjerpe seg! Fortell kan han gjøre andre dager enn på selve konfirmasjonsdagen! Anonymkode: dd595...a45 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #8 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, ikke for en venninne. Men hun er nærmere min datter enn det faren er. Anonymkode: dfb57...247 Og der har du svaret. Dere kan ikke droppe å invitere henne. Anonymkode: 0537c...c6e 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #9 Skrevet 23. januar 2024 Hadde nok valgt å invitere far og søsken. Anonymkode: 31da1...adb 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #10 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, ikke for en venninne. Men hun er nærmere min datter enn det faren er. Anonymkode: dfb57...247 Jo hun er ikke familie lenger. Anonymkode: 7f8f9...14e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #11 Skrevet 23. januar 2024 Du frarøver fars mulighet til å komme i konfirmasjonen, for du vet han ikke kommer om du ber venninnen din. Anonymkode: 7f8f9...14e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #12 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og der har du svaret. Dere kan ikke droppe å invitere henne. Anonymkode: 0537c...c6e Men altså, da er det stor sjanse for at faren ikke kommer. Jeg tror det er en reell trussel, ikke bare noe han sier. Og jeg lurer på om det vil sette dype spor i min datter å tenke tilbake på at hennes egen far valgte å ikke komme i konfirmasjonen. Ønsker jo helst å skåne henne fra det. Derfor jeg er i tvil. TS Anonymkode: dfb57...247 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #13 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du frarøver fars mulighet til å komme i konfirmasjonen, for du vet han ikke kommer om du ber venninnen din. Anonymkode: 7f8f9...14e Det klarer faren helt fint selv. Verken mor eller datter nekter han å komme. At en person skal styre gjestelisten ut ifra hvem han synes er dum er bare teit å i det heletatt vurdere. Anonymkode: 0537c...c6e 4
Gjest Bella78 Skrevet 23. januar 2024 #14 Skrevet 23. januar 2024 Jeg ville valgt faren og småsøsknene, siden han tross alt er faren… men absolutt en lei situasjon, og enig i at han burde kunne ta seg sammen de timene. Dersom eks er oppegående som hun virker, så forstår hun nok dilemmaet ditt og aksepterer det. Det er en merkedag i ungdommens liv, dere skal sikkert ta bilder etc som man har resten av livet, besteforeldre etc fra fars side… Men ikke legg valget på datteren din, greit nok at dere har snakket litt om det, men syns ikke byrden av valget skal ligge på henne.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #15 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du frarøver fars mulighet til å komme i konfirmasjonen, for du vet han ikke kommer om du ber venninnen din. Anonymkode: 7f8f9...14e Det er ikke venninnen min… Jeg skrev vi har et godt forhold, thats it. Jeg vil bare min datters beste og er usikker på hva det er. TS Anonymkode: dfb57...247 2 3 1
Me for life Skrevet 23. januar 2024 #16 Skrevet 23. januar 2024 Et alternativ kan jo være at pappan kommer til middag og taler, så drar han og stemor kommer til kaker og kos. Jeg personlig synes det er barnslig, men bedre enn å unnlate stemor fullstendig. 2 1 2
Snublefot62 Skrevet 23. januar 2024 #17 Skrevet 23. januar 2024 Du kan ikke endre andre. Du kan heller ikke styre andre. Inviter begge to. Dersom faren velger å ikke komme så er det hans valg, hans ansvar. Ikke ditt. 7 1
Gjest Bella78 Skrevet 23. januar 2024 #18 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke venninnen min… Jeg skrev vi har et godt forhold, thats it. Jeg vil bare min datters beste og er usikker på hva det er. TS Anonymkode: dfb57...247 Jeg skjønner det er leit for datteren din uansett her nå ❤️ men tenk på hva som er lettest for henne å leve videre med? Å ikke invitere eks er leit, men likevel forståelig i denne situasjonen… At hennes egen far ikke kommer, det er noe som kan sette spor i lang lang tid…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #19 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo hun er ikke familie lenger. Anonymkode: 7f8f9...14e Det er hun! Hun er moren til søsknene til konfirmanten, konfirmanten har bedre forhold til henne enn den råtne slasken av en far Anonymkode: a261a...b91 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #20 Skrevet 23. januar 2024 Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Du kan ikke endre andre. Du kan heller ikke styre andre. Inviter begge to. Dersom faren velger å ikke komme så er det hans valg, hans ansvar. Ikke ditt. Enig. Er bare redd det vil være veldig sårt for min datter at ikke faren kommer. TS Anonymkode: dfb57...247
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå