Gå til innhold

Har jeg celleforandringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor tok jeg celleprøve som viste hpv slik at jeg fikk ny time seks måneder senere. Det var for en uke siden, og nå har jeg fått ny time i februar.

Er det sannsynligvis noe galt da? 

Anonymkode: 65203...ce2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får du vel bare ny time vær 6 mnd for å følge med 

Skrevet

Kontroll vil jeg tro.  :) 

Anonymkode: bad88...1f9

Skrevet

Du får vite det om du har celleforandringer. De finnes i grad 1, grad 2 eller grad 3. Ved grad 3 får du utført konisering. Enkelt og smertefritt. 

Anonymkode: 381a9...418

Skrevet

99% av oss har hpv

Skrevet
Sofakona skrev (16 minutter siden):

Da får du vel bare ny time vær 6 mnd for å følge med 

Har jo fått ny time om under 1 måned. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du får vite det om du har celleforandringer. De finnes i grad 1, grad 2 eller grad 3. Ved grad 3 får du utført konisering. Enkelt og smertefritt. 

Ja, men får vel ikke vite det over tlf. Det er vel det jeg evt får vite i februar?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

99% av oss har hpv

Javel, men jeg har altså en av de typene som kan føre til kreft og blir nå fulgt opp for det. 99% blir ikke fulgt opp med hyppige kontroller. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, men får vel ikke vite det over tlf. Det er vel det jeg evt får vite i februar?

Javel, men jeg har altså en av de typene som kan føre til kreft og blir nå fulgt opp for det. 99% blir ikke fulgt opp med hyppige kontroller. 

Du får brev i posten ca 4-6 uker etter konisering av sin 3 . Hvordan inngrepet forløp seg mm. Så  er det kontroll etter 6 mnd. Deretter  kontroll etter 3 år. Lykke til 🤗

Endret av Rødstrupa
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis det er celleforandringer som må gjøres noe med så det ikke sprer seg så håper jeg legen ringer deg så du blir forberedt på hva som skjer videre.

Min fastlege ringte til meg for å si at det var celleforandringer og at hun sendte henvisning til sykehuset. Hun sa at hun ringte for at jeg ikke skulle bli redd når jeg fikk brevet sånn "helt uten videre". 

Anonymkode: 78e8a...649

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvis det er celleforandringer som må gjøres noe med så det ikke sprer seg så håper jeg legen ringer deg så du blir forberedt på hva som skjer videre.

Min fastlege ringte til meg for å si at det var celleforandringer og at hun sendte henvisning til sykehuset. Hun sa at hun ringte for at jeg ikke skulle bli redd når jeg fikk brevet sånn "helt uten videre". 

Anonymkode: 78e8a...649

Har ikke fått noe tlf i hvert fall. 

Skrevet

Jeg ville ringt og hørt. Kan også være at prøven din var forurenset og du bare må ta ny prøve.

Skrevet
Fireflies skrev (13 minutter siden):

Jeg ville ringt og hørt. Kan også være at prøven din var forurenset og du bare må ta ny prøve.

Hm ja det kan jo også hende. Er ikke så glad i telefoner, men får kanskje ta og ringe i morgen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hm ja det kan jo også hende. Er ikke så glad i telefoner, men får kanskje ta og ringe i morgen. 

Hvis du har app/hjemmeside til legen så kan du også sende melding som de svarer på 😃 Noen kontor er også koblet opp til Helse-Norge appen. 

Skrevet

Hei. Veldig dårlig at de ikke ringer og informerer om dette og bare sender deg ny time om 1 mnd . Men kanskje du har det samme som meg😊jeg tok celleprøve for 1 år siden . Den viste hpv ( ikke 16/18) nen normale celler . Tok ny nå i januar . Den viste fortsatt hpv og lette celleforandringer . Fikk time for kolposkopi og biopsi i februar på sykehuset men siden jeg er elendig på å vente på sånne ting så tar jeg det privat imorgen . Gyn forsikret meg om at dette var null dramatikk men jeg blir allikevel litt stressa .  De tar biopsi for å sjekke om det er celleforandringer de må fjerne eller om de bare kan følge med på det 

Anonymkode: 40c20...61f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du får ikke vite i februar om du hadde celleforandringer på den prøven du hadde tidligere. Det hadde du ikke. 

Har du positiv hpv sjekkes også prøven for evt.celleforandringer. Har du kun hatt positiv hpv er det alt du har. Hadde du hatt celleforandringer også så hadde du fått vite det samtidig som hpv svaret. 

Du skal sikkert ta ny prøve og sjekke om det er hpv. Er det det igjen, blir det også sjekket om du har celleforandringer. Er den negativ så sjekkes det ikke om du har celleforandringer. 

Anonymkode: 95595...4b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...