Gå til innhold

Hadde dere gjort som naboene mine her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en firemannsbolig, og i ene leiligheten er det et par i starten av 30-årene som leier. Vi har stor parkeringsplass som er ekkel og islagt nå for tiden. Det hjelper selvsagt litt med grus, men det er jo ikke noe gøy å være gravid og skulle passe ekstra godt på seg selv, i tillegg til at man har med seg småbarn som helst vil løpe. Parkeringsplassen er sånn at det er et lite stykke å gå til boligen, men helt inntil huset er det en biloppstillingsplass, som dette unge paret uten barn har tatt, og der står bilen alltid. Om man parkerer der kan man gå trygt hjem, for der er ikke is.

Jeg har ikke laget noen sak av dette, men må si jeg går og irriterer meg så smått over at dette paret absolutt skal ha denne plassen, når de vet det bor gravide i boligen og de er de eneste som ikke har barn. Hadde det vært meg hadde jeg jo tenkt automatisk at det finnes andre som trenger plassen mer enn meg, og så hadde jeg latt den stå til disposisjon til de som vil bruke den. De har ingen åpenbare fysiske funksjonshemninger som får meg til å tenke at de har mer bruk for plassen enn noen andre.

Nå vet jeg selvsagt at jeg kan ta det opp med dem, og siden dette er kg føler jeg for å understreke at jeg er fullstendig klar over at dette er et ubetydelig i-landsproblem. Det er ikke verdens undergang for noen av oss. Og ja, de vet jeg er gravid og at alle andre har små barn.

Jeg vet at jeg selv ville tenkt på å ta hensyn til andre her uten at noen trengte å kommentere det, men er det noe man bør kunne forvente av voksne folk, eller er det sånn at folk flest trenger beskjed før de tenker sånn? Hva tenker dere?

Anonymkode: ec421...e08

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde en nabo kommet til meg og sakt at de vil ha den plassen fordi hun er gravid, hadde jeg sakt ok og fortsatt å parkere der. Hadde de derimot kommet og sakt at det hadde vært fint om alle kunne parkere på sine egne plasser slik at den kunne stå ledig til av og pålessing hadde jeg tenk at det er greit og parkert et annet sted.

Jeg vil ha fordi jeg har det verst eller er viktigst ser jeg rett forbi.

Anonymkode: 77d15...29b

• Liker 31
  • Nyttig 8
Skrevet

Ville snakket med naboene. Ikke sikkert de har tenkt på det en gang. For gravide er det jo ekstra risiko å falle, men for alt du vet er naboen gravid også uten at det synes enda

Anonymkode: 5650e...1e2

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg bil tro et barnløst, ungt par kanskje ikke tenker så langt. Jeg bet ikke om jeg heller hadde tenkt på det før jeg hadde vært igjennom en graviditet med bekkenløsning, jeg er ikke utpreget omsorgsfull av natur.

Anonymkode: 7d1af...d53

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

De fleste trenger hyggelig beskjed før de tenker sånn, med mindre noen av naboene er eldre (over 80) eller ellers tydelig dårlige til beins/funksjonshemmede. Jeg har barn selv, og ville aldri tenkt på at vi hadde noe mer rett til å parkere nærmest døra enn andre. Og siden dere er flere med barn, hvem skal da få førsteretten? Du, siden du er gravid? -Greit det akkurat i vinter, men du må jo spørre. 

Anonymkode: 13c96...91d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi bor i en firemannsbolig, og i ene leiligheten er det et par i starten av 30-årene som leier. Vi har stor parkeringsplass som er ekkel og islagt nå for tiden. Det hjelper selvsagt litt med grus, men det er jo ikke noe gøy å være gravid og skulle passe ekstra godt på seg selv, i tillegg til at man har med seg småbarn som helst vil løpe. Parkeringsplassen er sånn at det er et lite stykke å gå til boligen, men helt inntil huset er det en biloppstillingsplass, som dette unge paret uten barn har tatt, og der står bilen alltid. Om man parkerer der kan man gå trygt hjem, for der er ikke is.

Jeg har ikke laget noen sak av dette, men må si jeg går og irriterer meg så smått over at dette paret absolutt skal ha denne plassen, når de vet det bor gravide i boligen og de er de eneste som ikke har barn. Hadde det vært meg hadde jeg jo tenkt automatisk at det finnes andre som trenger plassen mer enn meg, og så hadde jeg latt den stå til disposisjon til de som vil bruke den. De har ingen åpenbare fysiske funksjonshemninger som får meg til å tenke at de har mer bruk for plassen enn noen andre.

Nå vet jeg selvsagt at jeg kan ta det opp med dem, og siden dette er kg føler jeg for å understreke at jeg er fullstendig klar over at dette er et ubetydelig i-landsproblem. Det er ikke verdens undergang for noen av oss. Og ja, de vet jeg er gravid og at alle andre har små barn.

Jeg vet at jeg selv ville tenkt på å ta hensyn til andre her uten at noen trengte å kommentere det, men er det noe man bør kunne forvente av voksne folk, eller er det sånn at folk flest trenger beskjed før de tenker sånn? Hva tenker dere?

Det er nok ganske håpløst å forvente det nå til dags. Vanlig folkeskikk er på vei ut. Ser jo det av svarene over her, lite empati og omtenksomhet for andre! 

Anonymkode: 9e4f3...b43

• Liker 6
Skrevet

Før jeg var gravid selv så tok jeg hensyn når jeg kom på at noe ville gjøre det enklere eller tryggere for gravide. Jeg hadde aldri kommet på det med parkeringen. Når det er sagt så haddee jeg heller aldri bare tatt den parkeringsplassen

Anonymkode: 43074...37c

• Liker 1
Skrevet

Hva står det i sameiets regler om hvem som har førsterett til den plassen? 

Anonymkode: 0783e...3a0

• Liker 19
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville snakket med naboene. Ikke sikkert de har tenkt på det en gang. For gravide er det jo ekstra risiko å falle, men for alt du vet er naboen gravid også uten at det synes enda

Et langt svangerskap isåfall, de gjorde krav på den plassen så snart de flyttet inn for et års tid siden 😅 Om hun er gravid nå er det jo forsåvidt greit, men jeg ville jo uansett passet på at andre også fikk bruke plassen når jeg visste andre også var gravide. Når

det ikke er glatt ute bryr jeg meg ikke, synes bare det er så tankeløst å okkupere plassen til enhver tid når det er sånne forhold. Hun er ufør uten sertifikat og han jobber på sjø, så bilen er jo alltid hjemme.

• Liker 1
Skrevet

dersom det ikke er henviste plasser i denne firmannsboligen er det vel først til mølla som gjelder... 

Anonymkode: 8e5ee...041

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet

Er dette en plass det er førstemann til mølla som gjelder? Eller?

Om det er så, så er det dessverre sånn det er å ikke være førstemann..

Det går absolutt an å prate med naboene, men dette med "gravid og småbarn" også videre er  i utgangspunktet ingen andres problem enn ditt og din partners. 

Anonymkode: 7f101...6bb

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

De fleste trenger hyggelig beskjed før de tenker sånn, med mindre noen av naboene er eldre (over 80) eller ellers tydelig dårlige til beins/funksjonshemmede. Jeg har barn selv, og ville aldri tenkt på at vi hadde noe mer rett til å parkere nærmest døra enn andre. Og siden dere er flere med barn, hvem skal da få førsteretten? Du, siden du er gravid? -Greit det akkurat i vinter, men du må jo spørre. 

Anonymkode: 13c96...91d

Jeg mener at ingen bør ha førsterett, at det skal være førstemann til mølla og at man gjerne viker om man vet man har brukt plassen lenge i strekk 😊 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva står det i sameiets regler om hvem som har førsterett til den plassen? 

Anonymkode: 0783e...3a0

Det er egentlig ikke parkeringsplass, så det står ikke noe om den. Det står derimot at hver leilighet disponerer sin faste plass på den store parkeringsplassen, men vi har valgt å være fleksible så alle parkerer der de vil.

• Liker 1
Skrevet

Et langt svangerskap isåfall, de gjorde krav på den plassen så snart de flyttet inn for et års tid siden 😅 Om hun er gravid nå er det jo forsåvidt greit, men jeg ville jo uansett passet på at andre også fikk bruke plassen når jeg visste andre også var gravide. Når

det ikke er glatt ute bryr jeg meg ikke, synes bare det er så tankeløst å okkupere plassen til enhver tid når det er sånne forhold. Hun er ufør uten sertifikat og han jobber på sjø, så bilen er jo alltid hjemme.

Så kanskje hun er permament litt bevegelsesbegrenset grunnet sin uførhet, mens du kun er det akkurat disse månedene? Det vet du antakelig lite om.

Anonymkode: b287c...a00

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at ingen bør ha førsterett, at det skal være førstemann til mølla og at man gjerne viker om man vet man har brukt plassen lenge i strekk 😊 

Det er egentlig ikke parkeringsplass, så det står ikke noe om den. Det står derimot at hver leilighet disponerer sin faste plass på den store parkeringsplassen, men vi har valgt å være fleksible så alle parkerer der de vil.

Er dette ett borettslag? Hvor langt er det å gå til parkeringen egentlig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok ganske håpløst å forvente det nå til dags. Vanlig folkeskikk er på vei ut. Ser jo det av svarene over her, lite empati og omtenksomhet for andre! 

Anonymkode: 9e4f3...b43

Er mange I eldre generasjoner som mangler det samme. Populært hos mange mellom 40-60: Stelle seg midt i veien et eller annet sted og prate. Folk av alle andre er faktisk avhengig av respons på det de gjør innimellom for å forstå at de gjør noe galt/irriterende.

• Liker 4
Skrevet

De har vel fått beskjed av utleier om at de kan stå der, da. Dere kan sette opp et skilt med «kun korttidsparkering», så plassen stort sett er ledig ved vareleveranser, ekstra store handleturer og andre ganger man trenger kjøre nært huset.

Anonymkode: e007b...4e2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så kanskje hun er permament litt bevegelsesbegrenset grunnet sin uførhet, mens du kun er det akkurat disse månedene? Det vet du antakelig lite om.

Anonymkode: b287c...a00

Nei, jeg bare antar utifra det jeg ser, for hun går mye tur og er aktiv med hundene sine. Uførheten vet jeg er pga. psykiske vansker. Jeg mener ikke at jeg har mer rett enn noen andre til plassen, det er jo heller de som bruker den konstant som mener de har det.

• Liker 3
Skrevet

Det er to ting her:

1. du er gravid og sier du enten leier eller holder barn i trafikkert areal. Da bruker man brodder. Punktum. Ta ansvar for egen helse. Uavhengig av hvor godt folk strør trenger du bare en liten flekk for å havne på rumpa. Tåler du ikke falle? Da bruker du brodder 100% av tiden. Kan du ikke bøye deg og ha på brodder? Da må du ordne et system du kan ta på og av. Din helse er ditt ansvar, inkludert faren for fall.

2. du må kommunisere ditt behov. «Gravid» er ikke et behov. «Gidder ikke bruke brodder» er heller ikke et behov. Men har du - her og nå eller permanent - behov for tilrettelegging? Da må du på høflig måte kommunisere det til omgivelsene. De kan ikke gjette, fordi det vil være diskriminerende å tilrettelegge for et bestemt individ uten at den man tilrettelegger for har uttrykt sitt behov. 

Anonymkode: 644fa...3dc

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har vært borti noe liknende. Vi hadde indre vei, som man aldri skulle parkere på av hensyn til nødetatene. Veien var ikke bred nok til at man kunne kjøre forbi, slik at man bare skulle drive av- og pålessing.

Et ungt par i firemannsboligen vår parkerte støtt og stadig ved «innkjørselen» til en av utstikkerne på denne indre veien, fordi de var for late til å gå de 100 meterne fra parkeringsplassen, hvor de i tillegg hadde egen garasjeplass.

En dag måtte en annen beboer i firemannsboligen tilkalle ambulanse pga illebefinnende, og den bilen stod så jævlig i veien, at ambulansepersonellet brukte lang tid både på å komme seg inn i boligen, og å komme seg ut igjen til bilen.

Beboeren døde på vei til sykehuset, som var 11km (18 min med normal kjøring) unna. Tror dere de noensinne parkerte utenfor igjen?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er to ting her:

1. du er gravid og sier du enten leier eller holder barn i trafikkert areal. Da bruker man brodder. Punktum. Ta ansvar for egen helse. Uavhengig av hvor godt folk strør trenger du bare en liten flekk for å havne på rumpa. Tåler du ikke falle? Da bruker du brodder 100% av tiden. Kan du ikke bøye deg og ha på brodder? Da må du ordne et system du kan ta på og av. Din helse er ditt ansvar, inkludert faren for fall.

2. du må kommunisere ditt behov. «Gravid» er ikke et behov. «Gidder ikke bruke brodder» er heller ikke et behov. Men har du - her og nå eller permanent - behov for tilrettelegging? Da må du på høflig måte kommunisere det til omgivelsene. De kan ikke gjette, fordi det vil være diskriminerende å tilrettelegge for et bestemt individ uten at den man tilrettelegger for har uttrykt sitt behov. 

Anonymkode: 644fa...3dc

Trodde jeg spesifiserte det greit i hovedinnlegget at jeg ikke lurer på HVA jeg kan gjøre med situasjonen, jeg er mer interessert i å diskutere folks høflighet og hvor mye hensyn det er vanlig å ta til hverandre uten at man trenger beskjed. Jeg bruker brodder fordi jeg er redd for å lande på ræva, og jeg tar det lett opp med naboene om jeg føler for det. Jeg trenger altså ikke hjelp til å løse situasjonen :)

• Liker 4
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...