Gå til innhold

Har fått faktura for en vare som ble levert for 7 år siden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pengekrav foreldes etter tre år. Hvis du ønsker å gjøre opp for deg og betale for varen du tross alt har fått, kan du betale fakturaen, men du er i din fulle rett til å bestride den med begrunnelsen at kravet er foreldet.

Anonymkode: d907d...e97

Skrevet

Fakturaer foreldes etter 3 år.

Anonymkode: 865a1...5d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fordi jeg oppriktig ikke har tenkt tanken på at det ikke er betalt i alle disse åra. Trodde ikke det var mitt ansvar å etterlyse faktura fra et seriøst firma, og så å sende inkasso etter 7 år. Til samme adressa jeg har bodd på 7 år. 

igjen så sitter jeg med spørsmålet hvorfor jeg gidder å skrive noe som helst her inne, kvalm oppførsel på samtlige av dere da man kommer med et spørsmål🤮

Anonymkode: 6614b...cf1

Det var da voldsomt.

Anonymkode: 65152...e57

• Liker 4
Skrevet

Du bestrider kravet på bakgrunn av foreldelsesfrist.
Hvis de ikke godtar det, så ber du de legge frem dokumentasjon på fristavbrudd. 

Og til neste gang: du er ansvarlig for å betale det du mottar, noe som også innebærer at du burde ha skjønt at det var noe feil når du ikke mottok faktura for varer du har mottatt. Du burde ha skjønt at dette lasset med matjord ikke var en gave til deg. Dermed burde du ha etterlyst faktura for det når du ikke mottok den. 

Anonymkode: 53ee5...2d3

Skrevet

Ville bestridt inkasso og visst til at du ikke har mottatt faktura. Så ville jeg henvendt meg til firmaet og bedt om ny faktura uten purregebyr.

Siden det gikk så lang tid (1 år pluss x antall måneder), før faktura ble sendt ut, syns jeg ikke du skal betale purregebyr og inkassosalær. Hovedstolen bør du gjøre opp for, for du var ikke uvitende om at du hadde bestilt en tjeneste som kostet penger.

Men om de skaper seg, og ikke vil trekke ekstra påløpende ville jeg nok visst til at faktura var foreldet ja.

Anonymkode: de6f9...2bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

nei, så lenge de kan vise at de har forsøkt fakturere deg er du som kjøper ansvarlig. 

Anonymkode: 67b19...14c

Tøys og tull. 

Pengekravet er foreldet etter tre år, med mindre kreditor har tatt rettslige skritt (utføre utleggsforretning)- da er forelelsesfristen ti år. 

Hvis kreditor ikke har fulgt opp kravet noe annet enn å sende ut faktura så er kravet foreldet. Sucks to be them at de er så dårlige på faktureoppfølging, det koster. 

Anonymkode: 68d61...bff

• Liker 2
Skrevet

Du må ikke anerkjenne kravet, da opphører foreldelsesfristen. 

Skrevet
Ane Rikke skrev (5 minutter siden):

Anerkjenne? Ts har jo fått inkasso i posten, skal hen late som ingenting?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anerkjenne? Ts har jo fått inkasso i posten, skal hen late som ingenting?

Ja. 

kravet er foreldet. 

• Liker 1
Skrevet
Ane Rikke skrev (7 minutter siden):

Kravet er allerede foreldet. Kreditor har ikke noen sak her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. 

kravet er foreldet. 

👍🏻

Skrevet

Ts, på inkassovarseler du har fått - hvilken dato står det?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kravet er allerede foreldet. Kreditor har ikke noen sak her. 

Dette er feil. Les foreldelsesloven § 14. Så lenge TS sitter stille i båten, skjer det ingenting. Sier hen «stemmer det, men saken er foreldet», begynner saken å løpe igjen. 

Endret av Ane Rikke
  • Liker 1
Skrevet

At du kaller oss kvalme fordi ‘vi’ skriver at du burde betalt for varen, viser at du kan lett gå i forsvar.

Hvis du er ærlig og kontakter de og sier du ikke har fått faktura men kan tilby å betale fakturaen, den opprinnelige - så kan du kanskje få til en ordning. 

Men, hvis du behandler inkassobyrået på samme måte, som oss her - så kan du nok ikke forvente å møte noe velvillighet.

Skrevet
8 minutter siden, Ane Rikke said:

Dette er feil. Les foreldelsesloven § 14. Så lenge TS sitter stille i båten, skjer det ingenting. Sier hen «stemmer det, men saken er foreldet», begynner saken å løpe igjen. 

Dette stemmer ikke, dersom en fordring allerede er foreldet, er en erkjennelse uten betydning. Det vil si at hvis du erkjenner kravet etter 2 år og 11 måneder starter ny foreldelsesfrist etter at det har gått tre år er du fri. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, spør dere for veit ikke hvordan jeg skal gå frem. 

For 7 år siden bestilte jeg et lastebillass med matjord. Flytta fra det huset bare noen måneder senere(ikke at det har noe å si på saken).

Har nå fått inkassovarsel på dette lasset, med forfall i 2020. Har aldri fått faktura, ikke påminnelser heller, men nå, 7 år etter levering er det plutselig inkassovarsel. Hva gjør jeg? 

Alminnelig foreldelsesfrist er 3 år. Drit i det.

Anonymkode: 3dc05...a83

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Har det noe å si om man flytter til en annen adresse, ikke oppgir ny adresse til selger, gidder ikke betale Posten for videresending av post og ny eier bare kaster feiladresserte fakturaer? Gjelder fortsatt foreldelsesfristen da?

Dersom kreditor mangler nødvendige opplysninger om skyldner, og har gjort det man rimelig skal kunne forvente for å finne tak i disse opplysningene, vil det påløpe tilleggsfrist på ett år, som begynner å løpe når denne hindringen/manglende opplysningen har opphørt - dvs bla si at skyldner flytter uten å oppgi ny adresse eller ikke endrer adressen sin i de pålagte registrene (folkeregisteret). Slik tilleggsfrist kan løpe i 10 år. En ting er for kreditor å klare å finne en adresse, en annen er for inkassoselskap å klare det - de har tilgang til flere registre å søke i. Det er deres bevisbyrde at denne informasjonen manglet og at de har krav på tilleggsfrist. 

Det er derimot skyldner sin risiko dersom kreditor har sendt faktura til en adresse de med rimelighet kunne forvente å nå skyldner - da er det skyldners risiko hvis det ikke kommer frem - som å sende pr post til en adresse skyldner selv har oppgitt. Dersom man bestiller noe (her jord) og ikke har grunn til å tro at det ikke har blitt levert (pga forhold på selgers side), kan man da ikke bare flytte uten å oppdatere riktig fakturaadresse og tro at man slipper å betale. Dersom selger har sendt faktura til den adressen er det din risiko at du ikke har mottatt den. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...