AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 Hei, spør dere for veit ikke hvordan jeg skal gå frem. For 7 år siden bestilte jeg et lastebillass med matjord. Flytta fra det huset bare noen måneder senere(ikke at det har noe å si på saken). Har nå fått inkassovarsel på dette lasset, med forfall i 2020. Har aldri fått faktura, ikke påminnelser heller, men nå, 7 år etter levering er det plutselig inkassovarsel. Hva gjør jeg? Anonymkode: 6614b...cf1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #4 Skrevet 23. januar 2024 Foreldet, fristen er 3 år. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1979-05-18-18 Men du blir jo så klart svartelistet fra firmaet. Anonymkode: 54e1d...dd5 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #5 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva gjør jeg? Anonymkode: 6614b...cf1 Du kan starte med å bevise at du betalte for 7 år siden? Anonymkode: 6de88...6b7 5 1
newman01 Skrevet 23. januar 2024 #6 Skrevet 23. januar 2024 Har det noe å si om man flytter til en annen adresse, ikke oppgir ny adresse til selger, gidder ikke betale Posten for videresending av post og ny eier bare kaster feiladresserte fakturaer? Gjelder fortsatt foreldelsesfristen da? 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #7 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, spør dere for veit ikke hvordan jeg skal gå frem. For 7 år siden bestilte jeg et lastebillass med matjord. Flytta fra det huset bare noen måneder senere(ikke at det har noe å si på saken). Har nå fått inkassovarsel på dette lasset, med forfall i 2020. Har aldri fått faktura, ikke påminnelser heller, men nå, 7 år etter levering er det plutselig inkassovarsel. Hva gjør jeg? Anonymkode: 6614b...cf1 du kan jo starte med å ringe entreprenøren og si at det er litt i overkant sent å komme med en foreldet faktura som inkasso nå fire år etter og vise til oven.. Så kan du jo tilby deg å betale den opprinnelige regningen om du ikke alt har betalt den.. Anonymkode: 67b19...14c 10 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #8 Skrevet 23. januar 2024 newman01 skrev (1 minutt siden): Har det noe å si om man flytter til en annen adresse, ikke oppgir ny adresse til selger, gidder ikke betale Posten for videresending av post og ny eier bare kaster feiladresserte fakturaer? Gjelder fortsatt foreldelsesfristen da? nei, så lenge de kan vise at de har forsøkt fakturere deg er du som kjøper ansvarlig. Anonymkode: 67b19...14c 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #9 Skrevet 23. januar 2024 newman01 skrev (1 minutt siden): Har det noe å si om man flytter til en annen adresse, ikke oppgir ny adresse til selger, gidder ikke betale Posten for videresending av post og ny eier bare kaster feiladresserte fakturaer? Gjelder fortsatt foreldelsesfristen da? Jeg betalte for videresending i 1 år Anonymkode: 6614b...cf1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #10 Skrevet 23. januar 2024 Du tenkte ikke på å etterlyse faktura da den aldri kom? Så med andre ord betalte du aldri for lasset? Jeg hadde betalt uansett om det er foreldet eller ikke, det har jo noe med stoltheten å gjøre. Anonymkode: 65152...e57 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #11 Skrevet 23. januar 2024 Jeg lurer bare på hvorfor du ikke skal betale for en vare du har bestilt og fått? Anonymkode: 8abb6...ad6 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #12 Skrevet 23. januar 2024 Prøver du å unngå å betale en tjeneste du har fått? Anonymkode: afc72...a5b 3 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #13 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei, spør dere for veit ikke hvordan jeg skal gå frem. For 7 år siden bestilte jeg et lastebillass med matjord. Flytta fra det huset bare noen måneder senere(ikke at det har noe å si på saken). Har nå fått inkassovarsel på dette lasset, med forfall i 2020. Har aldri fått faktura, ikke påminnelser heller, men nå, 7 år etter levering er det plutselig inkassovarsel. Hva gjør jeg? Anonymkode: 6614b...cf1 Du er 100% klar over at du skylder firmaet penger. Gjør opp for deg. Anonymkode: afc72...a5b 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #14 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg lurer bare på hvorfor du ikke skal betale for en vare du har bestilt og fått? Anonymkode: 8abb6...ad6 Fordi jeg oppriktig ikke har tenkt tanken på at det ikke er betalt i alle disse åra. Trodde ikke det var mitt ansvar å etterlyse faktura fra et seriøst firma, og så å sende inkasso etter 7 år. Til samme adressa jeg har bodd på 7 år. igjen så sitter jeg med spørsmålet hvorfor jeg gidder å skrive noe som helst her inne, kvalm oppførsel på samtlige av dere da man kommer med et spørsmål🤮 Anonymkode: 6614b...cf1 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #15 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi jeg oppriktig ikke har tenkt tanken på at det ikke er betalt i alle disse åra. Trodde ikke det var mitt ansvar å etterlyse faktura fra et seriøst firma, og så å sende inkasso etter 7 år. Til samme adressa jeg har bodd på 7 år. igjen så sitter jeg med spørsmålet hvorfor jeg gidder å skrive noe som helst her inne, kvalm oppførsel på samtlige av dere da man kommer med et spørsmål🤮 Anonymkode: 6614b...cf1 Ikke vær så gjerrig kverulant. Betal det du skylder. Anonymkode: afc72...a5b 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #16 Skrevet 23. januar 2024 23 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, spør dere for veit ikke hvordan jeg skal gå frem. For 7 år siden bestilte jeg et lastebillass med matjord. Flytta fra det huset bare noen måneder senere(ikke at det har noe å si på saken). Har nå fått inkassovarsel på dette lasset, med forfall i 2020. Har aldri fått faktura, ikke påminnelser heller, men nå, 7 år etter levering er det plutselig inkassovarsel. Hva gjør jeg? Anonymkode: 6614b...cf1 Kontakter selger og forklarer saken, og opplyser om at du betaler for varen du mottok innen fristen, eventuelt spør om det er mulig å få beløpet utsatt eller delt opp. Anonymkode: 39ff0...46f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #17 Skrevet 23. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi jeg oppriktig ikke har tenkt tanken på at det ikke er betalt i alle disse åra. Trodde ikke det var mitt ansvar å etterlyse faktura fra et seriøst firma, og så å sende inkasso etter 7 år. Til samme adressa jeg har bodd på 7 år. Anonymkode: 6614b...cf1 Det er faktisk ditt ansvar å betale faktura, eventuelt etterlyse den om den ikke kommer frem. Fikk du ettersendt posten etter flytting? Har du ønske om å betale den, eller slippe unna betaling? Anonymkode: 39ff0...46f 2 1
newman01 Skrevet 23. januar 2024 #18 Skrevet 23. januar 2024 Høres jo litt merkelig ut at de ikke har gjort mer for å drive inn gjelden enn å bare fortsette å sende til en adresse som ikke responderer. Kjedelig å bestille noe til 8000kr, og få en faktura 7 år etterpå med sikkert dobbelt i pålydende pga. gebyrer, forsinkelsesrente, inkassosalær og rettsgebyrer... Det kan være fort gjort å glemme at man bestilte masse jord når man er midt i en flytteprosess, og ikke hører noe på 7 år. 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #19 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er faktisk ditt ansvar å betale faktura, eventuelt etterlyse den om den ikke kommer frem. Fikk du ettersendt posten etter flytting? Har du ønske om å betale den, eller slippe unna betaling? Anonymkode: 39ff0...46f TS virker gjerrig og prøver å unngå å betale Anonymkode: afc72...a5b 1 1
Kristin70 Skrevet 23. januar 2024 #20 Skrevet 23. januar 2024 Jeg hadde gitt beskjed om at kravet er foreldet og ikke betalt. Seriøse selskap sender ikke ut inkassokrav og faktura 7 år etter levering, de vet at det er deres ansvar å få betaling i tide. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå