AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 Jeg bor i selveier rekkehus og naboen på den ene siden har nettopp flyttet inn. Det er en yngre enslig mann som liker å spille høy musikk med surroundanlegg og bass, se actionfilmer, game, har masse besøk av kompiser med dertil hørende biler som står på tomgang utenfor soveromsvinduet og stinker (legg til bilstereo og røyking). I tillegg har han to hunder som bjeffer hele dagen og gjør fra seg overalt. Jeg har snakket med ham, han mener at jeg er ei sur gammal kjerring og at han kan gjøre som han vil. Dessverre er jeg den eneste som bor vegg i vegg med han. Spørsmålet er: Hva kan jeg gjøre? Kan jeg anmelde ham til politiet? Jeg får aldri i livet solgt eller leid ut leiligheten i denne tilstanden, det føles som livet mitt er ødelagt. Vi har ikke styre eller velforening. Anonymkode: fb7c3...c45 2
Carrot Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Han har lov å leve som normalt, du må kjøpe deg ørepropper og finne en løsning for egen del. 9 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #3 Skrevet 23. januar 2024 Sjekk ut grannelova og ta ting via advokat. Anonymkode: 3446d...9dd 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #4 Skrevet 23. januar 2024 Inviter han over til deg neste gang bassen står i taket hos ham og kompisene står utenfor på tomgang. Kanskje han skjønner hvorfor andre blir sur da. Og kjøp et gigantisk vindspill eller andre gammel-dame greier som du kan ha litt tilfeldig nær hans soverom. Anonymkode: ab03d...39b 12
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #5 Skrevet 23. januar 2024 Jeg ville kontaktet en advokat i første omgang. Det er vel strengt talt ikke innafor å forstyrre naboene så til de grader… Samtidig ville jeg lagt noe penger i å lydisolere vegg inn mot naboen. Det vil også trekke opp verdien av bolig ved salg. Ofte er det dårlig lydisolering, som man ikke legger så mye merke til med mindre det kommer en skikkelig bråkmaker. At han røyker ute får du vel ikke gjort noe med, annet enn å spørre pent om han kan gjøre dette på et annet sted dersom det er rett ved et soveromsvindu. Anonymkode: 0e72c...678 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #6 Skrevet 23. januar 2024 Så lenge det er stille etter kl 23 er det ikke mye du kan gjøre. Lydisolasjon hos deg er vel den mest fornuftige løsningen samt kjøpe bedre lydanlegg enn hva han har. Er litt enig med begge sidene, har selv bra anlegg for film og musikk , har mange fester. Derfor bor jeg også på landet i enebolig, med flere hundre meter til nærmeste nabo. Anonymkode: ab236...068 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #7 Skrevet 23. januar 2024 Carrot skrev (28 minutter siden): Han har lov å leve som normalt, du må kjøpe deg ørepropper og finne en løsning for egen del. Nei. Det TS beskriver i sitt innlegg er IKKE normal oppførsel. Og en skal ikke være nødt til å gå rundt med ørepropper dagen lang eller bruke hodetelefoner for å greie å høre TV'en. Eller ikke kunne ha besøk fordi naboen overdøver samtaler og ødelegger hele stemningen. Så bare kutt ut å forsvare sånt. TS; Begynn med å kontakte advokat. Det kan være du får dekket av forsikringen også. Sjekk det ut, og lykke til! Anonymkode: 3cdc7...914 22 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #8 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge det er stille etter kl 23 er det ikke mye du kan gjøre. Lydisolasjon hos deg er vel den mest fornuftige løsningen samt kjøpe bedre lydanlegg enn hva han har. Er litt enig med begge sidene, har selv bra anlegg for film og musikk , har mange fester. Derfor bor jeg også på landet i enebolig, med flere hundre meter til nærmeste nabo. Anonymkode: ab236...068 Hvorfor gjentar folk denne usannheten gang på gang? Det er ikke slik at det er fritt frem å bråke og være til sjenanse for andre, bare fordi klokken ikke har slått 23 ennå. Litt tilpasning fra begge sider må det så klart være - de som vil ha det helt stille hele tiden, må akseptere en fest i ny og ne, og at barn innimellom løper rundt og hoier eller at naboen pusser opp, men de som bråker må også tilpasse seg at de bor rundt andre. TS: Du kan angripe dette privatrettslig, og til syvende og sist er det det eneste som kan løse problemet én gang for alle. Men det enkleste, hvert fall på kort sikt, er å ta en prat med vedkommende, og forklare at du skjønner at du må akseptere en fest i ny og ne, men at du kommer til å ta rettslige skritt om situasjonen ikke bedrer seg og at omfanget per nå er uakseptabelt. Deretter kan du også ringe politiet (ikke 112 så klart) hver gang det er støy - de har ikke kapasitet til å gjøre noe hver gang, men da blir det hvert fall logget et sted (som kan være nyttig med ev. senere rettslig prosess), og kommer det nok klager vil de antakelig rykke ut på et tidspunkt. Her er det også supert om flere naboer melder fra. Angående hundedriten kan du jo kanskje ikke gjøre så mye, men det går jo an å ta en spade og flytte den tilbake der den hører hjemme, så kanskje han tar hintet… Anonymkode: 9236d...99f 11 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #9 Skrevet 23. januar 2024 Etter å ha både leid og eid bolig i 40 år er mitt eneste råd. Selg og flytt. Anonymkode: f37d6...ad9 6 3
Hannah80 Skrevet 23. januar 2024 #10 Skrevet 23. januar 2024 Du har min dypeste medfølelse ts. Jeg bodde under lignende forhold tidligere. Jeg eier ikke et eneste voldelig gen i kroppen. Men hadde endt opp som drapskvinne hvis jeg ikke hadde flyttet. All støyen gikk på helsa løs. Nå bor jeg i et sameie, kun omgitt av gæmliser. Min nærmeste nabo er 90. Null bråk. Lykke til🥰 7 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #11 Skrevet 24. januar 2024 Ja, det er fantastisk å få sånne " omtenksomme naboer", som ødelegger helse og livskvaliteten til andre, så TS, du har min fulle sympati. Ett tips, selvfølgelig noe "psyko", men la han få smake sine egen medisin......lei deg ett gedigent annlegg, sett bassere og høytalere rett inn i hans vegg, vent til han er skikkelig fyllesyk en dag, og sett på den mest forferdelige musikken som finnes, type trekkspill, felegnikking, opera osv, på det høyeste, og " rømm" huset selv for noen timer...... se om det hjelper etterhvert. ( si gjerne ifra til de andre uskyldige naboene)....... ellers hadde jeg bare ringt til politiet. Anonymkode: 4a127...ccf 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #12 Skrevet 24. januar 2024 On 1/23/2024 at 12:41 PM, Carrot said: Han har lov å leve som normalt, du må kjøpe deg ørepropper og finne en løsning for egen del. Sjenerende høy musikk, surround, er unødvendig og ikke ok i de fleste sameier som har ordensregler. Det er personen som er nødt til å sette på anlegget på full guffe, som får ta på seg øreklokker. Anonymkode: 7a8d5...5b5 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #13 Skrevet 24. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det er fantastisk å få sånne " omtenksomme naboer", som ødelegger helse og livskvaliteten til andre, så TS, du har min fulle sympati. Ett tips, selvfølgelig noe "psyko", men la han få smake sine egen medisin......lei deg ett gedigent annlegg, sett bassere og høytalere rett inn i hans vegg, vent til han er skikkelig fyllesyk en dag, og sett på den mest forferdelige musikken som finnes, type trekkspill, felegnikking, opera osv, på det høyeste, og " rømm" huset selv for noen timer...... se om det hjelper etterhvert. ( si gjerne ifra til de andre uskyldige naboene)....... ellers hadde jeg bare ringt til politiet. Anonymkode: 4a127...ccf Enig, jeg gjorde det samme. Og TS, dere har vel et styre? Klag. Anonymkode: 7a8d5...5b5
Carrot Skrevet 24. januar 2024 #14 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sjenerende høy musikk, surround, er unødvendig og ikke ok i de fleste sameier som har ordensregler. Det er personen som er nødt til å sette på anlegget på full guffe, som får ta på seg øreklokker. Anonymkode: 7a8d5...5b5 Selv-eier står det i overskriften... Altså ens egen bolig, og i eget hjem må man få lov å leve som man vil. 1
Fighter83 Skrevet 24. januar 2024 #15 Skrevet 24. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 14.59): Etter å ha både leid og eid bolig i 40 år er mitt eneste råd. Selg og flytt. Anonymkode: f37d6...ad9 Enig. Selge og flytt. Du får fint solgt med dette som nabo. Folk vet jo ikke hva naboen din er for en kar. Endret 24. januar 2024 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #16 Skrevet 25. januar 2024 Carrot skrev (5 timer siden): Selv-eier står det i overskriften... Altså ens egen bolig, og i eget hjem må man få lov å leve som man vil. 100 % irrelevant. Viser til grannelova, også kalt naboloven. Ikke tro at du kan gjøre hva f*en du vil, så lenge du har naboer. Da burde du tenke deg om en gang til, og opplyse deg selv. Anonymkode: 3cdc7...914 12
ThereGoesBob Skrevet 25. januar 2024 #17 Skrevet 25. januar 2024 Høres ikke spesielt sjarmerende ut, men "nabo fra Helvete" blir vel å ta litt vel hardt i, ikke? Det som skjer på dagtid ville jeg ikke lagt meg borti, men om det går ut over nattesøvn og slikt blir det straks mer alvorlig. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #18 Skrevet 25. januar 2024 Vi hadde en sånn nabo fra helvete, minus røykingen. Han spilte høy musikk til alle døgnets tider. Både i bil og på anlegget sitt. Dette var et nabolag bestående av eneboliger, så han bodde ikke vegg i vegg med noen, men det støyet ganske bra. Vi turte aldri å klage, men noen naboer begynte å ringe politiet. Det var ikke alltid politiet hadde kapasitet, men noen ganger tok de turen innom. Det kunne like gjerne være fredag formiddag, som lørdag kveld. I følge granneloven skal du ikke være til sjenanse for naboene. Det gjelder når som helst på døgnet. Politiet beslagla etterhvert noen kabler. Så tok de en forsterker. Så ble han bøtelagt for bil på tomgang... Etterhvert ble det såpass ubehagelig å være han at han vokste opp og innrettet seg. Jeg bor ikke lenger i nabolaget, men i følge gamle venner har han nå en fest en gang i blant, ellers er det stille. Han er selvfølgelig dypt bitter på naboene som ødela moroa for han, men han innretter seg... Anonymkode: 56fa9...7fa 8 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #19 Skrevet 25. januar 2024 ThereGoesBob skrev (2 timer siden): Høres ikke spesielt sjarmerende ut, men "nabo fra Helvete" blir vel å ta litt vel hardt i, ikke? Det som skjer på dagtid ville jeg ikke lagt meg borti, men om det går ut over nattesøvn og slikt blir det straks mer alvorlig. Nei, det er ikke å ta i. Du vet at folk jobber skift, prøver å ha gjester på besøk en gang i blant, og prøver å se på TV på kvelden også? Prøver å leve et liv i sitt eget hjem, rett og slett. Det er uakseptabelt at folk støyer så mye at det blir ulevelig å bo vegg i vegg. Eller i nærheten til og med, slik AB over her skriver. Tror ikke du har opplevd noe sånt, så da sier du at du "ikke ville lagt deg borti" nå. Men om du hadde opplevd det selv ville nok pipa fått en annen lyd, tenker jeg. Anonymkode: 3cdc7...914 6 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #20 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 14.50): Hvorfor gjentar folk denne usannheten gang på gang? Det er ikke slik at det er fritt frem å bråke og være til sjenanse for andre, bare fordi klokken ikke har slått 23 ennå. Litt tilpasning fra begge sider må det så klart være - de som vil ha det helt stille hele tiden, må akseptere en fest i ny og ne, og at barn innimellom løper rundt og hoier eller at naboen pusser opp, men de som bråker må også tilpasse seg at de bor rundt andre. TS: Du kan angripe dette privatrettslig, og til syvende og sist er det det eneste som kan løse problemet én gang for alle. Men det enkleste, hvert fall på kort sikt, er å ta en prat med vedkommende, og forklare at du skjønner at du må akseptere en fest i ny og ne, men at du kommer til å ta rettslige skritt om situasjonen ikke bedrer seg og at omfanget per nå er uakseptabelt. Deretter kan du også ringe politiet (ikke 112 så klart) hver gang det er støy - de har ikke kapasitet til å gjøre noe hver gang, men da blir det hvert fall logget et sted (som kan være nyttig med ev. senere rettslig prosess), og kommer det nok klager vil de antakelig rykke ut på et tidspunkt. Her er det også supert om flere naboer melder fra. Angående hundedriten kan du jo kanskje ikke gjøre så mye, men det går jo an å ta en spade og flytte den tilbake der den hører hjemme, så kanskje han tar hintet… Anonymkode: 9236d...99f Enig i denne. Og hundedriten kan jo på magisk vis flytte seg til under soveromsvinduet hans. Anonymkode: 0db92...941 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå