Gå til innhold

Noen som er gode på boliginvestering her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg ikke forstår her TS, fra ett økonomisk synspunkt sådan. Hvis du allerede eier en leilighet som du vurderer å selge fram i tid. Vil det ikke da være bedre for deg å bo i denne i forkant av salg (1år) slik at du da slipper skatt på evt gevinst?🤷

Anonymkode: f1604...3f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En ting jeg ikke forstår her TS, fra ett økonomisk synspunkt sådan. Hvis du allerede eier en leilighet som du vurderer å selge fram i tid. Vil det ikke da være bedre for deg å bo i denne i forkant av salg (1år) slik at du da slipper skatt på evt gevinst?🤷

Anonymkode: f1604...3f7

Har bodd her 1,5 år. Har ikke nok egenkapital til å fortsette å bo her, selv med venninnen min

Anonymkode: 2b3f0...d52

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har bodd her 1,5 år. Har ikke nok egenkapital til å fortsette å bo her, selv med venninnen min

Så du har for høye fellesutgifter eller at avdragsfri periode er på vei å løpe ut? For ellers så skjønte jeg ikke helt hvorfor du ønsket å selge nå uten noen særlig avkastning. Jeg kjøpte selv en fin og enkel leilighet som jeg bor i og driver å pusser litt på for å kanskje selge om noen år og bo meg opp på den måten. Hadde hvertfall ikke kjøpt noe før jeg hadde fått solgt. Er det noen enkle justeringer du kan klare på egenhånd for å øke verdien der du bor? Male, bytte fronter/benkeplate, pusse/olje benkeplate, pusse ned/olje parkett, sette inn glassdører/lettvegg for ekstra soverom/walk in closet mm.  

Anonymkode: 1027b...678

Skrevet (endret)
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønte ikke utsagnet. Mulig at du bør kommunisere litt bedre hva som egentlig er problemet.

Egenkapital (EK) er innskudd i boligen. Ved kjøp av boligen skal du ha minst 15% EK. I enkelte tilfeller kan det gjøres unntak.

Innskudd du mangler, ofte de resterende 85%, finansieres ved hjelp av et banklån. Summen du betaler er tredelt. Den er satt sammen av innskudd, rente og gebyr.

Ved andelseie kan det komme fellesutgifter på toppen.

Hva sliter du med nå? 

Det virker som om du ikke kan betjene lånet ditt. Stemmer det? Mener du det når du skriver om "ikke nok EK" ?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
Skrevet
Schmuhu skrev (1 time siden):

Jeg skjønte ikke utsagnet. Mulig at du bør kommunisere litt bedre hva som egentlig er problemet.

Egenkapital (EK) er innskudd i boligen. Ved kjøp av boligen skal du ha minst 15% EK. I enkelte tilfeller kan det gjøres unntak.

Innskudd du mangler, ofte de resterende 85%, finansieres ved hjelp av et banklån. Summen du betaler er tredelt. Den er satt sammen av innskudd, rente og gebyr.

Ved andelseie kan det komme fellesutgifter på toppen.

Hva sliter du med nå? 

Det virker som om du ikke kan betjene lånet ditt. Stemmer det? Mener du det når du skriver om "ikke nok EK" ?

Schmuhu

Jeg er klar over alt dette.

Sammenlagt har jeg og venninnen min nok inntekt til å betjene - altså god nok betjeningsevne. Men vi har for lite egenkapital til å nå egenkapitalkravet på 15%. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er klar over alt dette.

Sammenlagt har jeg og venninnen min nok inntekt til å betjene - altså god nok betjeningsevne. Men vi har for lite egenkapital til å nå egenkapitalkravet på 15%. 

Vi skjønner fortsatt ikke- hvis dere allerede har kjøpt er det vel ingen problem med egenkapitalen nå??

Anonymkode: ba195...c7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi skjønner fortsatt ikke- hvis dere allerede har kjøpt er det vel ingen problem med egenkapitalen nå??

Anonymkode: ba195...c7d

Bor her med en annen nå som skal flytte sammen med kjæresten og da hadde det beste vært at venninna mi kunne kjøpt den andre ut

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Bor her med en annen nå som skal flytte sammen med kjæresten og da hadde det beste vært at venninna mi kunne kjøpt den andre ut

Men virker jo greit det. Har du da et behov om å bytte bolig? Har din "beste venninna" muligheten til å kjøpe hun andre du bor sammen med ut?

Schmuhu

Skrevet
Schmuhu skrev (4 timer siden):

Men virker jo greit det. Har du da et behov om å bytte bolig? Har din "beste venninna" muligheten til å kjøpe hun andre du bor sammen med ut?

Schmuhu

«Beste venninna» ? Leste du feil?
Nei, hun har ikke mulighet til å kjøpe han ut da jeg og venninna mi ikke har nok egenkapital samlet til å nå egenkapitalkravet. Han hadde mye mer i egenkapital. 

Skrevet (endret)
6 hours ago, AnonymBruker said:

«Beste venninna» ? Leste du feil?
Nei, hun har ikke mulighet til å kjøpe han ut da jeg og venninna mi ikke har nok egenkapital samlet til å nå egenkapitalkravet. Han hadde mye mer i egenkapital. 

Takk for presiseringen.

Jeg fikk inntrykk av at du eier alene nå, i hvert fall når en leser hovedinnlegget ditt.

Jeg oppsummerer faktene. 

Du bor sammen med en han. Dere har kjøpt bolig. Nå skal han flytte sammen med kjæresten sin og ønsker å frigjøre kapitalen sin. Han ønsker å selge. Du har ikke nok innskudd i boligen alene og banken nekter deg en finansiering pga. egenkapitalkravet. Selv med en venninne på laget får du ikke beholde boligen, da hun ikke kan skyte inn nok heller. Derfor ønsker du og din venninne kjøpe noko annet etter salg.

Med andre ord du ønsker å selge deg ned.

Videre sier du at dere to fint kan betjene et lån men at egenkapitalkravet er eneste hinder.

Har jeg skjønt din situasjon er korrekt?

Hvor mange prosent av boligen (innskudd) har du? 

Har dere vurdert om fleksibilitetskvote kan være en løsning?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Skrevet
Schmuhu skrev (På 26.1.2024 den 7.26):

Takk for presiseringen.

Jeg fikk inntrykk av at du eier alene nå, i hvert fall når en leser hovedinnlegget ditt.

Jeg oppsummerer faktene. 

Du bor sammen med en han. Dere har kjøpt bolig. Nå skal han flytte sammen med kjæresten sin og ønsker å frigjøre kapitalen sin. Han ønsker å selge. Du har ikke nok innskudd i boligen alene og banken nekter deg en finansiering pga. egenkapitalkravet. Selv med en venninne på laget får du ikke beholde boligen, da hun ikke kan skyte inn nok heller. Derfor ønsker du og din venninne kjøpe noko annet etter salg.

Med andre ord du ønsker å selge deg ned.

Videre sier du at dere to fint kan betjene et lån men at egenkapitalkravet er eneste hinder.

Har jeg skjønt din situasjon er korrekt?

Hvor mange prosent av boligen (innskudd) har du? 

Har dere vurdert om fleksibilitetskvote kan være en løsning?

Schmuhu

Ja du har forstått riktig. Jeg er helst litt forsiktig med å legge ut alle detaljer. Takk for at du tar deg tid til å forstå. 
Samlet har vi ca 10% av egenkapitalkravet. 
Har ikke tenkt at fleksibilitetskvote er et alternativ siden lånerådgiveren min ikke nevnte det når jeg og venninnen min forhørte oss om refinansiering med henne som ny medlåntaker. 

Skrevet (endret)
On 1/25/2024 at 12:56 PM, AnonymBruker said:

2 hours ago, AnonymBruker said:

Samlet har vi ca 10% av egenkapitalkravet. 
Har ikke tenkt at fleksibilitetskvote er et alternativ siden lånerådgiveren min ikke nevnte det når jeg og venninnen min forhørte oss om refinansiering med henne som ny medlåntaker. 

Jeg går ut fra at de 10% inkluderer ditt innskudd i boligen, samt sparepengene til deg og din venninne.

Det er muligens litt kjip for kompisen du har kjøpet sammen med, men jeg mener at du bør utfordre han om å kunne beholde boligen og at din venninne kan overta etter han. Dette gir et forutsigbar salg for alle parter utenfor markedet.

Hvordan kan du gå frem? Du kan vurdere følgende punkter. Et tankeeksperiment.

1) Tvil på markedsverdien til boligen. Markedet har gått litt opp og ned i det siste. Spesielt meglere kan overprise boliger og det skjer ikke så sjelden. Undersøk verdien nøye og sett litt press på prisen. Dette steget er veldig kosmetisk men mulig du kan hente en del kroner her. Du sier det kan svinge alt fra +/- 100k bare for din del. Hvor mye svinger det for han? Dette er din forhandlingsposisjon. Får dere til en overtakelse, så kan han få en veldig forutsigbar og stabil pris. Er han ikke for gjerrig, kan det godt være du får presset verdien ned.

2) Din kompis sparer jo meglerutgifter og stress når det gjelder visning og markedsføring, gitt at dere kan overta. Det er ikke sikkert boligen selges med det samme heller. Er han interessert i å frigjøre kapital fort, så har du en spennende forhandlingsposisjon her. Gjør f.eks. forslaget om å trekke rundt 80% av meglerkostnadene fra boligens pris, gitt at du og din venninne kan overta. Godt mulig dere kan bli enige om gode 80k avslag på boligens pris.

3) Et salg kan ta tid uansett. Kompisen din må jo også se etter et nytt sted. Brikkene faller ikke så fort på plass med en gang. Godt mulig at kompisen din også kan gi deg litt ekstra tid, dersom han vet at du og din venninne får det til. Ta en vurdering om hvor mye tid du har igjen, eventuell er nødvendig. Det er sikkert et par måneder minst, der du kan gå i full sparemodus og sette livet litt på vent. Samtidig kan du gå gjennom eiendeler og selge unna en del stuff. Vurder å selge de store tingene slik som sofa, tørketrommel, oppvaskmaskin, TV, PC, ski og så videre. Det som du er liksom villig å selge og som du klarer deg utenom. Alle disse tingene kan du få på plass igjen etterpå. Din venninne bør gjøre det samme. Jeg synes også at salg av bilen hennes kan være en vurdering. Prøv å skaffe penger fra alle hjørner og kanter.

Ok, nå til tankeeksperimentet. Lass oss si du gjennomfører punktene 1), 2) og 3) nevnt ovenfor. Hvor mange prosent egenkapitalen har dere nå?

4) Søk aktiv om fleksibilitetskvote. Forklar situasjonen til banken på nytt. Bevis betalingsevnen. Har dere godt nok betalingsevne som du sier, så tror jeg banken er mer enn villig å gi dere de ekstra prosentene.

5) Undersøk om foreldrene har muligheten til å være kausjonist for manglende egenkapital.

Alternativt.

Dersom de punktene ovenfor ikke er gjennomførbare, så har dere for lite råd. Da bør boligen selges. Når dette er tilfelle, så anbefaler jeg at du først leier en plass og at du da starter på nytt om ett år. Å hoppe fra et kortvarig boligkjøp til neste kortvarig boligkjøp kan skade deg og din økonomi. Derfor var spørsmålet om tidshorisonten veldig vesentlig i starten av tråden. Det du må betale i etableringskostnader, rentekostnader, vedlikehold, megler og annet kan være vesentlig mer enn en husleie. I tillegg kommer usikkerheten markedet medfører.

Har dere tenkt å eie boligen i minst 6 år? Bedre med 12 år da. Er det sannsynlig?

Håper det var spennende og at du får plukket noko med deg. Ellers er det bare å forkaste min post.

Lykke til!

Schmuhu

Endret av Schmuhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...