AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 Jeg drikker mye mindre alkohol enn kjæresten, men det er aldri et tema når vi er ute og spiser sammen etc. han fester så og si aldri. Han drikker ca 2-3 glass (vin, øl eller margarita lignende drinker) hver dag. Jeg drikker 1-3 glass av noe i uka maks. Så har vi vært i lag med familie og venner av han i flere uker som drikker mer enn han. I familie middager når det er mange dager i strekk blir der jo mange dager hvor jeg er den eneste som ikke drikker hver dag. Og noen i familien hans spurte meg rett ut hvorfor jeg ofte sier nei takk til flere glass, nesten på en litt kritiserende måte foran alle. jeg forklarte at jeg drikker noe, men ikke ønsker å drikke mer enn jeg gjør. Og vi var nylig i lag med noen venner av han i 10 dager i strekk. Jeg har aldri vært så mye sammen med dem på en gang før. De drakk gjerne 1-3 øl til lunsj. Gjerne et glass eller to mot ettermiddagen og gjerne 2-3 glass på kvelden igjen. Så da jeg spurte kjæresten om han reagerer på at jeg drikker så mye mindre enn alle andre så hadde jeg alle disse tingene jeg har nevnt over i bakhodet. Og han svarte at nei, ikke noe problem for han. Jeg sa at vennene hans sikkert drakk mer enn vanlig nå da vi er på ferie og jul og han sa at de alltid drikker slik. Fikk litt sjokk, «virkelig?» spurte jeg. Virket ikke som om han brydde seg «du drikker lite, jeg drikker litt mer og de drikker litt mer enn meg». Virket ikke som om han syntes de drikker mye. Men blir jo fort opp i 5++ enheter for dem. Er dette virkelig vanlig? Det er jo ikke bare snakk om en preferanse, de må jo ødelegge levra si fullstendig selvom de fungerer normalt? Anonymkode: 88e3f...81c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Dere drikker mye begge to. Anonymkode: 3be07...2f8 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #3 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere drikker mye begge to. Anonymkode: 3be07...2f8 Hva mener du? Jeg skrev at jeg drikker 1-3 glass i uka, maksimalt. Altså flere uker jeg ikke drikker i det hele tatt. Mener du at å drikke i det hele tatt er for mye? Anonymkode: 88e3f...81c 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #4 Skrevet 23. januar 2024 Pass dine egne saker. Du drikker det du synes er passe, han drikker det han synes er passe og de andre styrer sitt konsum. Det er ikke KG eller du som setter mal for andres alkoholforbruk. Anonymkode: 7287a...b43 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #5 Skrevet 23. januar 2024 Du skriver i første innlegg at du drikker hver uke. Det er for mye. Anonymkode: 3be07...2f8 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #6 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skriver i første innlegg at du drikker hver uke. Det er for mye. Anonymkode: 3be07...2f8 Skrev at jeg drikker 1-3 ting maksimalt. Altså, mange uker drikker jeg ikke i det hele tatt. Jeg reagerer på det her fordi det er et helseproblem å drikke så mye. Så klart får vennene hans drikke hvor mye de vil, men høres fryktelig usunt ut. Det jeg synes er underlig er at kjæresten ikke reagerer på venner som drikker slike mengder og ødelegger sin egen helse. Anonymkode: 88e3f...81c 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #7 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): «du drikker lite, jeg drikker litt mer og de drikker litt mer enn meg». Dette er vel greit. Er du veldig problemorientert? Anonymkode: 7287a...b43 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #8 Skrevet 23. januar 2024 2-3 drinker er altfor mye daglig. Tipper han drikker minimum 4 enheter daglig. Det blir 28 enheter i uka. Selv 21 ville vært for mye. Å drikke 5 drinker (sikkert 8 enheter minimum) daglig i 10 dager er mye! Hvordan er kroppen hans? Jeg hadde blitt tjukk av så mye ekstra kalorier. Anonymkode: 3fc47...418 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #9 Skrevet 23. januar 2024 Han og hele familien er alkoholikere. Anonymkode: 3028a...74a 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #10 Skrevet 23. januar 2024 Hans venner og familie har vell du ingen med, selv det mye. Hadde heller reagert på at han drakk hverdag, sånt kan for eskalere i antal. Anonymkode: 16254...b5f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #11 Skrevet 23. januar 2024 Ingen drikker for mye, hverken dere eller dem. Det er normalt å ta noen enheter om dagen i ferien, mener jeg. Man er ikke alkoholiker av den grunn (rart å måtte forklare dette). Anonymkode: c6c93...436 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #12 Skrevet 23. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Han og hele familien er alkoholikere. Anonymkode: 3028a...74a Håper det ikke er barn tilstede der.. Høres litt trist ut hele greia. Ts, har han abstinenser på morgenen? Typisk skjelving i hendene? Jeg har en onkel som er fungerende alkoholiker. Godt utddnna og i god jobb. Men avhengig av alkohol. Der har det eskalert sakte. Fra litt vin, til mer. Ser han strever med å være edru en hel dag. Anonymkode: 3fc47...418 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #13 Skrevet 23. januar 2024 Vennene hans reagerer på at du drikker så lite, fordi ved at du ikke er full hele dagen, vil du se at de har et seriøst alkoholproblem. Du drikker normalt, de har en avhengighet, også samboer din. Anonymkode: 76bd3...34b 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #14 Skrevet 23. januar 2024 Dessverre er det ikke unormalt. Og alle som vokser opp med slikt, fortsetter å se på det som "normalt", selv om det selvsagt ikke er bra for verken kropp eller sinn. Min eks kommer fra en kultur hvor høyt alkoholinntak er veldig normalisert både i familieselskap og i omgangskretser. Det er snakk om langt høyere inntak enn du beskriver i HI. Særlig fordi det er mye sprit, shots etc. Han forstod ingenting av min bekymring før han etterhvert i førtiårene begynte å utvikle magesår, og fikk vite at levra hadde problemer, og svært høyt kolesterol. Selv da ville han ikke egentlig innse det, og han hadde et par runder fram og tilbake. Nå som han er helt edru (på fjerde året) ser han alt utenifra, og han synes det er skremmende og helt galskap. Men, når vi står oppi det og alle andre drikker mye, så oppleves det ikke som et problem. Det som også hjalp han, var å lære hvor vanvittig stor påvirkning alkohol har for mental helse. Såpass mye alkohol vil nesten alltid føre til en kraftig endring i personlighet pga avhengighet og evnt underliggende depresjon som ikke oppdages fordi man, når man drikker, føler seg helt normal. Man skjuler symptomene med mer av det som forårsaker symptomene. Uansett.. Det som er garantert, er at verken han eller vennene eller familien noensinne vil minke alkoholbruket basert på din mening og velmenende råd. Statistisk sett er det mer sannsynlig at kjæresten din kan gå motsatt vei: drikke mer, hvis du ber han om å drikke mindre. Personlig kommer jeg aldri til å ha noen nær meg dersom de har høyt alkoholforbruk. Det er derimot lettere sagt enn gjort når man allerede er forelsket i noen med dette problemet. Men det er et helvete på mange måter, down the line... Anonymkode: 3242e...6df 4 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #15 Skrevet 23. januar 2024 De drikker veldig mye. Urovekkende. Du drikker lite. Det er bra. Anonymkode: d6992...5e0 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #16 Skrevet 23. januar 2024 Jeg synes dere slenger ut "alkoholiker" alt for lett. Det er for lite å gå på. I julen var jeg på hyttetur. Det ble 5-10 enheter hver dag i nesten en uke. Så jeg er nå alkoholiker? Da vet dere ikke hva alkoholisme er. Anonymkode: c6c93...436 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #17 Skrevet 23. januar 2024 Det er tydelig at denne kjæresten din har et problem. Og at kretsen hans har det gjør det ikke bedre. Det er en veldig usunn livsstil. Om du tenker på å få barn etterhvert ville jeg ihvertfall avsluttet forholdet. Har selv opplevd dette, og siden jeg var forelsket forsøkt å unnskylde det med at det ikke var så ille. Men tok min egen intuisjon, og alvoret i og med at jeg hadde barn fra før, og trakk meg ut. Det viste seg noen år etter at det var et høyst reelt problem hos han. Du ser tegnene nå, du kan velge å gjøre deg selv en tjeneste og ikke kaste bort år av livet ditt. Anonymkode: c83ca...37f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #18 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dessverre er det ikke unormalt. Og alle som vokser opp med slikt, fortsetter å se på det som "normalt", selv om det selvsagt ikke er bra for verken kropp eller sinn. Min eks kommer fra en kultur hvor høyt alkoholinntak er veldig normalisert både i familieselskap og i omgangskretser. Det er snakk om langt høyere inntak enn du beskriver i HI. Særlig fordi det er mye sprit, shots etc. Han forstod ingenting av min bekymring før han etterhvert i førtiårene begynte å utvikle magesår, og fikk vite at levra hadde problemer, og svært høyt kolesterol. Selv da ville han ikke egentlig innse det, og han hadde et par runder fram og tilbake. Nå som han er helt edru (på fjerde året) ser han alt utenifra, og han synes det er skremmende og helt galskap. Men, når vi står oppi det og alle andre drikker mye, så oppleves det ikke som et problem. Det som også hjalp han, var å lære hvor vanvittig stor påvirkning alkohol har for mental helse. Såpass mye alkohol vil nesten alltid føre til en kraftig endring i personlighet pga avhengighet og evnt underliggende depresjon som ikke oppdages fordi man, når man drikker, føler seg helt normal. Man skjuler symptomene med mer av det som forårsaker symptomene. Uansett.. Det som er garantert, er at verken han eller vennene eller familien noensinne vil minke alkoholbruket basert på din mening og velmenende råd. Statistisk sett er det mer sannsynlig at kjæresten din kan gå motsatt vei: drikke mer, hvis du ber han om å drikke mindre. Personlig kommer jeg aldri til å ha noen nær meg dersom de har høyt alkoholforbruk. Det er derimot lettere sagt enn gjort når man allerede er forelsket i noen med dette problemet. Men det er et helvete på mange måter, down the line... Anonymkode: 3242e...6df Dette har jeg også opplevd i et forhold. I min familie var det aldri alkohol feks på julaften eller i familieselskap,kan huske mamma og pappa drakk et glass vin en sjelden gang bare. I eksens familie er det alltid alkohol når de samles,om det er jul,bursdag,konfirmasjon osv. Selv med barn til stede. Veldig uvant for meg,men helt vanlig for dem. Anonymkode: e8843...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #19 Skrevet 23. januar 2024 Du har et normalt forbruk, de andre drikker for mye. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ingen drikker for mye, hverken dere eller dem. Det er normalt å ta noen enheter om dagen i ferien, mener jeg. Man er ikke alkoholiker av den grunn (rart å måtte forklare dette). Anonymkode: c6c93...436 TS skriver at de drikker like mye til hverdags som i ferien. Anonymkode: 5a6ff...e46 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #20 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes dere slenger ut "alkoholiker" alt for lett. Det er for lite å gå på. I julen var jeg på hyttetur. Det ble 5-10 enheter hver dag i nesten en uke. Så jeg er nå alkoholiker? Da vet dere ikke hva alkoholisme er. Anonymkode: c6c93...436 Det er mye for flere dager på rad. Og ts skriver i tillegg at dette er vanlig inntak flere dager i uka utenom ferier også. Da har man et problem. Eller får straks et problem, som ikke er så lett å komme ut av. Man utvikler en toleranse, men mengden er likevel ikke uvesentlig. Anonymkode: c83ca...37f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå