AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 Ja, småhysterisk gravid her (så får vi unna den med en gang). Vi skal få lunsj på jobb i dag, og det vi får en "koldtbordtallerken" med litt forskjellig og brød ved siden av. Sist var det karbonade, eggerøre, røykelaks, roastbiff og reker. Hadde dere spist reker og laks? Jeg aner jo ikke noe om hvordan de har oppbevart maten, men det er jo fra et storkjøkken så må vel bare anta at det er trygt? De jeg jobber med kommer til å bli mistenkelige når jeg plutselig er så småspist 🙈 Anonymkode: de0ba...d07
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Det er jo bare å si at man ikke er så sulten. De fleste gravide er mer mer oppmerksomhetssyke enn de er hysteriske. Anonymkode: cc972...3e3 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #3 Skrevet 23. januar 2024 Ja, det hadde jeg. Det er ikke farlig med matforgiftning faktisk. Selv om sjansen for det er minimal Anonymkode: 3d433...f14
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #4 Skrevet 23. januar 2024 Herregud reker er jo ikke farlig. Jeg hadde spist som normalt. Anonymkode: 40ae7...0e2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #5 Skrevet 23. januar 2024 Karbonade, eggerøre og reker går helt fint, så det er jo bare å holde seg til de matvarene som du kan spise. Jeg ville personlig styrt unna røkelaksen, først og fremst pga. de sakene som har vært i media i det siste med så mange funn av listeria tidlig i verdikjeden. Og det kan man jo skylde på uavhengig av om man er gravid eller ikke om dagen 😅 Anonymkode: e1032...014 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #6 Skrevet 23. januar 2024 Jeg ville ikke spist laksen eller roastbiff. Du kan jo si ifra på forhånd at du ønsker vegetar. Hvis noen skulle kommentere det så si at du forsøker å spise mindre kjøtt pga. miljøet/dyrevelferd/helsa (det som er mest troverdig for deg) Anonymkode: 7dbdf...c99 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #7 Skrevet 23. januar 2024 Men, jeg har i mange slike tilfeller spist veldig lite fordi jeg er kresen. Og det skjer en gang i skuddåret at noen bryr seg eller kommenterer det altså. "Jeg er ikke så sulten" er et godkjent svar, de færreste bryr seg så mye om hva andre spiser og hvor mye. Anonymkode: 7dbdf...c99 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #8 Skrevet 23. januar 2024 Bare å spise laksen, men roastbeef skal du ikke spise. Anonymkode: 67bb0...f8f
IkkeStudentLenger Skrevet 23. januar 2024 #9 Skrevet 23. januar 2024 (endret) Hold deg unna røkelaks og roastbiff, spekemat og oster som ikke er harde oster. Ellers går det garantert bra! Sjekk fhi.no/nhi.no for oppdaterte råd. Jeg husker ikke hva råd er ang røkelaks, men rå laks (sushi) skal være greit. Endret 23. januar 2024 av IkkeStudentLenger 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #10 Skrevet 23. januar 2024 Jeg er gravid og ville kuttet ut mat som ikke er varmebehandlet skikkelig (i dette tilfellet roastbiff og laks (hvis røkelaks)). Jeg ville ikke vært bekymret for krysskontaminering eller slikt. Det er ikke vanlig at alle spiser alt uansett. Tviler på at noen legger så veldig merke til det. Anonymkode: e7514...13b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #11 Skrevet 23. januar 2024 Eventuelt kan du be sjefen bestille uten laks og rostbeef til deg,og heller en ekstra karbonade. Tviler på at noen legger merke til det. (Hvis sjefen vet du er gravid da,eller du syns det er greit å fortelle nå) Anonymkode: 2fb5a...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #12 Skrevet 23. januar 2024 Det finnes ikke råd om å unngå reker. Det verste som kan skje, er matforgiftning. Og det er ikke farlig for fosteret. Røkelaks kan spises godt innenfor holdbarhetsdato. Jeg hadde nok ikke turt siden man ikke kjenner til datoen. Jeg ville ikke ha spist roastbiff. Anonymkode: 46f92...342
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #13 Skrevet 23. januar 2024 40 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, småhysterisk gravid her (så får vi unna den med en gang). Vi skal få lunsj på jobb i dag, og det vi får en "koldtbordtallerken" med litt forskjellig og brød ved siden av. Sist var det karbonade, eggerøre, røykelaks, roastbiff og reker. Hadde dere spist reker og laks? Jeg aner jo ikke noe om hvordan de har oppbevart maten, men det er jo fra et storkjøkken så må vel bare anta at det er trygt? De jeg jobber med kommer til å bli mistenkelige når jeg plutselig er så småspist 🙈 Anonymkode: de0ba...d07 Ingen pålegg utenom som ost? Jeg villr bare holdt meg unna røkelaks og roastbiff. Alt annet er innafor. Anonymkode: a596b...62d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #14 Skrevet 23. januar 2024 Ja, selvfølgelig hadde jeg spist. Man må anta at maten man får servert i Norge er trygt. Anonymkode: bb938...9bc
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #15 Skrevet 23. januar 2024 Jeg ville droppet roastbiff og laks. Ellers spist som normalt Anonymkode: 7e771...714 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #16 Skrevet 23. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja, selvfølgelig hadde jeg spist. Man må anta at maten man får servert i Norge er trygt. Anonymkode: bb938...9bc Det er listeria i mat man får servert i Norge også altså 🙄 Det kan også være toxo i rødt kjøtt men det er mindre sannsynlig. Men spesielt med en sånn naiv tro på at alt her i Norge bare er megatrygt. Listeria er ikke trygt for et foster. Og laks er ikke frarådet men i en slik setting aner man jo ikke noe om ferskhet. Det har også vært mye i avisen om listeria i laks i det siste så jeg ville ikke tatt sjansen, så viktig er ikke rå laks for meg iallfall.. Anonymkode: 7dbdf...c99
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #17 Skrevet 23. januar 2024 Med tanke på all listeria i laks nå om dagen anser jeg det som mer risikabelt å spise laks enn roastbiff. Ingen har dødd av roastbiff i det siste, men folk har dødd av laks. Foster er ennå mer utsatt. Så jeg ville droppet laks og roastbiff. Anonymkode: 939bc...af5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå