Gå til innhold

Gått ekstremt mye ned i vekt - bekymring for egen helse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble vegetarianer for 10 måneder siden av den enkle grunn at jeg ikke vil støtte en industri som mishandler dyr. Tenkte at det kom til å gå helt fint da jeg har lest mye forskning på plantebasert kosthold og at kroppen skal ta opp næringen bedre, at immunforsvaret forsterkes og reduksjon i innflammasjon i kroppen. 

Det gikk bra de første 6-7 ukene helt til jeg begynte å få sterk hodepine daglig og diaré flere ganger i uken. Tenkte det kom til å bedre seg etter noen måneder, men det har ikke skjedd. Jeg er syk med forkjølelse minst to ganger i måneden, har problemer med magen (reagerer på mat som jeg lett kunne spise før), mister hår, energinivået er på bunn og jeg har gått ned 15 kilo. Var normalvektig før.. B12 nivået har stupt og jeg har nå mangler. Får kommentarer daglig på at jeg ser syk ut som ikke er noe hyggelig å høre.

Jeg nekter i utgangspunktet å spise kjøtt igjen da jeg bare blir kvalm av tanken. Hvilke andre muligheter har jeg for å få bedre helse? Jeg tar tilskudd hver dag. Kan en ernæringsfysiolog lage matplan? Man skal jo kunne leve helt fint på et plantebasert kosthold så noe må jeg ha gjort feil. 

Anonymkode: 9e3bf...f76

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble vegetarianer for 10 måneder siden av den enkle grunn at jeg ikke vil støtte en industri som mishandler dyr. Tenkte at det kom til å gå helt fint da jeg har lest mye forskning på plantebasert kosthold og at kroppen skal ta opp næringen bedre, at immunforsvaret forsterkes og reduksjon i innflammasjon i kroppen. 

Det gikk bra de første 6-7 ukene helt til jeg begynte å få sterk hodepine daglig og diaré flere ganger i uken. Tenkte det kom til å bedre seg etter noen måneder, men det har ikke skjedd. Jeg er syk med forkjølelse minst to ganger i måneden, har problemer med magen (reagerer på mat som jeg lett kunne spise før), mister hår, energinivået er på bunn og jeg har gått ned 15 kilo. Var normalvektig før.. B12 nivået har stupt og jeg har nå mangler. Får kommentarer daglig på at jeg ser syk ut som ikke er noe hyggelig å høre.

Jeg nekter i utgangspunktet å spise kjøtt igjen da jeg bare blir kvalm av tanken. Hvilke andre muligheter har jeg for å få bedre helse? Jeg tar tilskudd hver dag. Kan en ernæringsfysiolog lage matplan? Man skal jo kunne leve helt fint på et plantebasert kosthold så noe må jeg ha gjort feil. 

Kanskje kroppen DIN ikke lever helt fint på et plantebasert kosthold? 

Er du veganer eller vegetarianer? 

Anonymkode: e46e4...7ba

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Hva er det du spiser da? Vegetarkosthold er ikke nødvendigvis sunt bare fordi det er vegetar. Jeg har ikke spist kjøtt på 20 år, men jeg kan ikke si at jeg er spesiell sunn.

Anonymkode: 8e592...0bc

• Liker 11
Skrevet

Høres ut som du mangler svært mange næringsstoffer og at du ikke får i deg det du trenger.

Så kanskje du må se på HVA du putter i deg. 

Om du skal la vær å spise kjøtt, er det svært viktig å passe på å få i seg proteiner og næringsstoffer på andre måter. 

Så her må du virkelig jobbe og sette deg inn i kostholdet ditt........ Dette er selv påført, så du kan fint rydde opp i dette RASKT. 

Anonymkode: 2303e...ebe

• Liker 11
Skrevet

Unnskyld på forhånd for "jo", men altså.

Du må jo fremdeles spise nok selv om du spiser annerledes.

Folk som har en agenda, bruker sterke virkemidler for å påvirke. Du kan kjenne igjen sterke virkemidler ved at du blir irritert, men da biter det ikke på deg, eller ved at du blir redd, eller i fyr og flamme, men da har det bitt på deg. 

Mennesker som er sårbare, er spesielt lette å påvirke. 

Mennesker flest leser forskningsresultater for å få bekreftet antakelsene sine. Seriøse forskere leser dem for å prøve å motbevise dem.

Anonymkode: 2194b...f8a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Høres jo ut som du får i deg altfor lite kalorier. Hva spiser du?  Siden du er vegetarianer kan du jo også spise melkeprodukter, da burde ikke B12 påvirkes. Hva bruker du som proteinkilder?

Jeg har vært vegetarianer i 9 år og spiser ikke egg heller, men aldri blitt syk. Har hatt lav D vitamin, bare.

Og du må nok øke mengden mat betraktelig. Du trenger ikke spise sunt heller, sleng på en pizza med masse ost, feks.

Anonymkode: 3a290...c6f

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Du kan ha påført deg selv lavt nivå av hvite blodlegemer. Det er alvorlig og må rettes på med å spise riktig. Du får nok i deg for lite næring. 
Du må spise mye mer proteiner! Du trenger ikke spise kjøtt - jeg spiser ikke dyrekjøtt og har helt fine verdier av både b12 og D vit. Du må spise masse bønner, linser og belgfrukter, fisk, grønnsaker og grove kornprodukter. Og pass på å få i deg nok mat. Gå aldri sulten, spis fire ganger om dagen og alltid både grønnsaker, kornprodukt eller proteiner i form av bønner/kikerter/linser eller fisk. Det kan ta opp til fire uker før du merker forskjell. 

Anonymkode: 9e770...1d1

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ha påført deg selv lavt nivå av hvite blodlegemer. Det er alvorlig og må rettes på med å spise riktig. Du får nok i deg for lite næring. 
Du må spise mye mer proteiner! Du trenger ikke spise kjøtt - jeg spiser ikke dyrekjøtt og har helt fine verdier av både b12 og D vit. Du må spise masse bønner, linser og belgfrukter, fisk, grønnsaker og grove kornprodukter. Og pass på å få i deg nok mat. Gå aldri sulten, spis fire ganger om dagen og alltid både grønnsaker, kornprodukt eller proteiner i form av bønner/kikerter/linser eller fisk. Det kan ta opp til fire uker før du merker forskjell. 

Anonymkode: 9e770...1d1

Vegetarianere spiser ikke fisk. Ellers helt enig i alt du sier!

Anonymkode: 3a290...c6f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ernæringsfysiolog kan absolutt lage matplan, det er jobben deres. B12-mangel kan være alvorlig, det høres ut som du kan ha fått i deg for ensidige næringsstoffer dette året og må tenke litt nytt om vegetarlivet. Du kan helt sikkert få et fullverdig kosthold, men man må være ekstra obs på å spise variert nok, fordi vi mennesker er laget for å ta opp næring fra kjøtt og andre animalske kilder.

Anonymkode: b119b...c6c

• Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke alle som kan spise alt. Det kan være at du f.eks. ikke tåler visse frukt eller grønnsaker, ikke tar opp næring effektivt fra det du får i deg, ikke spiser riktig typer planter for å få i deg nok proteiner og fett, eller har klart å få i dag en eller annen mikroorganisme som skaper problemer.

I mitt tilfelle så tar ikke kroppen min opp B12 fra piller bra. Det er samme greia med hele familien min. Spiser jeg kjøtterstatning basert på bønner får jeg brennende følelse I magen (selv om jeg tåler bønner fint). Spiser jeg mye grønnsaker så blir fordøyelsen rask (helt fint for meg, egentlig 😋), men det er ikke greit å ha diaré - det er ikke noe sunn tilstand.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

B12 mangler kan føre til permanente lammelser som starter i tær og fingre. 

Man får depotsprøyter med B12 fra lege. 

Du bør også sjekke jernlagre og HB hos lege og kanskje ta jerntilskudd daglig - og gjør det riktig. Ikke ta jern med magen full av melkeprodukter. Det hemmer jernopptak.

Anonymkode: a8783...50e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det du spiser da? Vegetarkosthold er ikke nødvendigvis sunt bare fordi det er vegetar. Jeg har ikke spist kjøtt på 20 år, men jeg kan ikke si at jeg er spesiell sunn.

Anonymkode: 8e592...0bc

Søtpotet, kidneybønner, linser, salater, wok, taco, pai, havregryn, frukt, bær, grønnsaker indisk, brød osvosv. Jeg er vegetarianer

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Søtpotet, kidneybønner, linser, salater, wok, taco, pai, havregryn, frukt, bær, grønnsaker indisk, brød osvosv. Jeg er vegetarianer

indisk kun som i grønnsaker med krydder? (Siden indisk mat er bygget rundt kylling, geit, fisk, scampi etc, regner jeg med du ikke får i deg noen av de nøringstoffene du trenger fra slikt så hva tar du av tilskudd for å veie opp for det du ikke spiser? 

Anonymkode: e6b59...64b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

indisk kun som i grønnsaker med krydder? (Siden indisk mat er bygget rundt kylling, geit, fisk, scampi etc, regner jeg med du ikke får i deg noen av de nøringstoffene du trenger fra slikt så hva tar du av tilskudd for å veie opp for det du ikke spiser? 

Lager indisk vegetargryte. Bruker blomkål, søtpotet, tomat, fløte og litt løk med ris til

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må oppdatere informasjonen din. 31 % av indias befolkning er vegetarianere og det er enormt mye god indisk vegetarmat.

Anonymkode: 5e83a...fc0

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du må oppdatere informasjonen din. 31 % av indias befolkning er vegetarianere og det er enormt mye god indisk vegetarmat.

Anonymkode: 5e83a...fc0

Kilde på dette?

Anonymkode: 2303e...ebe

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var veganer i mange år, så jeg snakker av erfaring når jeg sier at plantebasert kosthold ikke passer for alle. Jeg ble veldig syk av det over tid, til tross for at jeg spiste veldig balansert og tok tilskudd av b12 osv.

Hvis du skal ha noen sjans til å lykkes, så er et minimum at du må spise rikelig med såkalt fullverdige planteproteiner. Du må spise godt med f.eks quinoa, bokhvete, chia, m.m daglig. Få i deg sunt fett (avokado, kaldpresset olivenolje, ubehandlede nøtter, frø, etc).
 Mange reagerer negativt umiddelbart på belgfrukter, og får problemene du nevner med diare og magebesvær. Jeg vet om folk som har fått ulcerøs colitt pga plantebasert kost med mye belgfrukter, det er bare ikke alle som kan håndtere det. Belgfrukter inneholder mye lektiner som vi ikke kan fordøye. 

Så er spørsmålet om du spiser annen animalsk, som f.eks fisk. For fet fisk vil også gi deg b12, og ikke minst kollagen, som du ikke får fra noe plantemat. Jeg bar sterkt preg av kollagenmangel, for å si det sånn. Ja, jeg vet at vegeterianere ikke spiser fisk, men jeg ser for mange si de er vegeterianere når det kun er kjøtt de ikke spiser. Vi klarer ikke ta opp mer enn 5 % av b12 fra egg, så det er ingen god kilde. Og melkeprodukter har veldig lite sammenlignet med kjøtt.

Hvis du ikke vil spise rødt kjøtt (det er her den beste næringen ligger), så spis i hvertfall fet fisk regelmessig. Men forstå at rødt kjøtt inneholder hemjern som kan absorberes og brukes langt bedre enn plantejern. Jeg spiser bare økologisk kjøtt fra lokale bønder/viltkjøtt, og det var en ekstrem vanskelig prosess etter 16 år uten. Men jeg tvang meg til det, og sånn ble helsen bedre.

Hvis du ikke vil spise verken fisk eller kjøtt, vel da trenger du b12 tilskudd i rikelige mengder daglig, og du må passe på å få i deg godt med jern kombinert med c vitamin fra planter. Men fra min egen erfaring, så er ikke det alene optimalt over tid. 

Anonymkode: ef6c5...c64

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Kan det ha vært en for brå omvending? 

Dersom det er dyrevelferden som er viktig for deg så går det fint Ann å kjøpe kjøtt fra bønder som behandler dyrene sine fint men det koster vesentlig mer. Men da kan du få i deg små mengder med kjøtt en periode og forhåpentligvis få opp næringsstoffer som du MÅ ha. Du bør kanskje ta kontakt med en ernæringsfysiolog?

Anonymkode: 29cfb...eb0

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingenting av det du nevner her er fullverdige proteiner, og du nevner heller ikke egg/melk, nøtter, frø. 

Anonymkode: ef6c5...c64

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må vel velge. Er dyrevelferd viktigere enn din egen helse? 

Så tar du konsekvensen av valget ditt. 

Anonymkode: 4d66e...3c7

• Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...