erter Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 Hei, mann 36 her som trenger tips/råd/tanker fordi jeg er veldig usikker på hvordan og hva man skal gjøre. Jeg var sammen med eksen i 15 år. I fjor sommer flyttet jeg ut da forholdet egentlig hadde død ut. Ikke et dramatisk brudd, vi fant ut at vi bodde sammen fordi det var praktisk og vi ikke var kjærester. Vi har et barn som nå er 4 år og vi har 50/50 samvær. Vi samarbeider kjempe godt og har god dialog på alt rundt barnet. Vi kan også dra på ting sammen. Jeg har nå funnet meg ei ny ei og lurer på hvordan jeg skal håndtere dette. Jeg ønsker virkelig ikke at dette skal gå utover samarbeidet og dialogen vi har, og det har jeg gjort klart for hun nye at barnet er pri 1 her i livet, derfor er også den dialogen med eksen viktig for meg. Det er ikke et tema å introdusere hun nye til barnet, men jeg synes det er litt ryddig å si ifra til eksen, selv om jeg ikke har noe forpliktelse til det. Jeg bryr meg jo om følelsene hennes og vil ikke at det skal være sårt, så derfor lurer jeg litt på om dere har noen gode tanker eller innspill på hva jeg skal gjøre her. Evt. hvor seriøst det forholdet skal være før man forteller.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Det kan være fornuftig å informere din eks siden dette er første person du dater. Etter det er det ingen meldeplikt, da vet hun at du dater. Hun trenger ikke info om navn eller møte vedkommende før det er aktuelt å involvere barnet. Anonymkode: d566b...a48 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #3 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det kan være fornuftig å informere din eks siden dette er første person du dater. Etter det er det ingen meldeplikt, da vet hun at du dater. Hun trenger ikke info om navn eller møte vedkommende før det er aktuelt å involvere barnet. Anonymkode: d566b...a48 Ser ikke logikken i det svaret. Hvorfor skulle det være viktig å gi beskjed om dating og ikke mer/oppdatering? Jeg mener han ikke burde trenge å si noe før det evt blir seriøst og datteren får møte henne. Anonymkode: a7dc0...8c0 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. januar 2024 #4 Skrevet 24. januar 2024 Ser heller ikke poenget med å si noe. Dere dater og koser dere uka du ikke har ungen🤷🏻♀️ Den dagen du vil at dama og ungen skal møtes så er det fint å fortelle eks om det.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #5 Skrevet 24. januar 2024 Jeg så det ikke som aktuelt å informere eks før det nye hadde vart i ett år og jeg tenkte jeg kunne introdusere barna for ham. Anonymkode: 76a8f...b70
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #6 Skrevet 24. januar 2024 erter skrev (22 timer siden): Hei, mann 36 her som trenger tips/råd/tanker fordi jeg er veldig usikker på hvordan og hva man skal gjøre. Jeg var sammen med eksen i 15 år. I fjor sommer flyttet jeg ut da forholdet egentlig hadde død ut. Ikke et dramatisk brudd, vi fant ut at vi bodde sammen fordi det var praktisk og vi ikke var kjærester. Vi har et barn som nå er 4 år og vi har 50/50 samvær. Vi samarbeider kjempe godt og har god dialog på alt rundt barnet. Vi kan også dra på ting sammen. Jeg har nå funnet meg ei ny ei og lurer på hvordan jeg skal håndtere dette. Jeg ønsker virkelig ikke at dette skal gå utover samarbeidet og dialogen vi har, og det har jeg gjort klart for hun nye at barnet er pri 1 her i livet, derfor er også den dialogen med eksen viktig for meg. Det er ikke et tema å introdusere hun nye til barnet, men jeg synes det er litt ryddig å si ifra til eksen, selv om jeg ikke har noe forpliktelse til det. Jeg bryr meg jo om følelsene hennes og vil ikke at det skal være sårt, så derfor lurer jeg litt på om dere har noen gode tanker eller innspill på hva jeg skal gjøre her. Evt. hvor seriøst det forholdet skal være før man forteller. Hvis du fortsatt bryr deg om følelsene til eksen, er du ikke over eksen, og bør ikke date nye damer. Meget spesielt å fortelle den nye dama at eksen skal være prioritert før henne. Bli heller sammen med eksen igjen, er mitt råd. Anonymkode: 1c32f...10d 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #7 Skrevet 24. januar 2024 Mann her. Jeg og ekskona var også sammen i 15 år da vi ble skilt. Det var hun som gikk. Jeg informerte henne om at jeg hadde begynt å date da jeg traff en jente jeg likte godt. Det ble et helvete, mildt sagt. Jeg tror på mange måter det ikke hadde gått ordentlig opp for henne at bruddet var et faktum før jeg hadde en ny, og alt var fint frem til da. Så det er en reaksjon du må være forberedt på. Du har ingen meldeplikt, men dersom det er slik at hun ellers vil finne det ut (felles venner, fortsatt venner på sosiale medier), så er det greit å gi beskjed. Det å gjøre ting sammen med eksen og barnet eller holde en løpende dialog urelatert til barnet, tror jeg ikke nye dama vil finne seg i (eller noen andre for den saks skyld). Hvis dere fungerer SÅ godt sammen, burde dere kanskje ikke splittet opp. Du sier barnet er førsteprioritet, og det beste for barnet er faktisk at mor og far er sammen. Anonymkode: 602d9...892 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #8 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mann her. Jeg og ekskona var også sammen i 15 år da vi ble skilt. Det var hun som gikk. Jeg informerte henne om at jeg hadde begynt å date da jeg traff en jente jeg likte godt. Det ble et helvete, mildt sagt. Jeg tror på mange måter det ikke hadde gått ordentlig opp for henne at bruddet var et faktum før jeg hadde en ny, og alt var fint frem til da. Så det er en reaksjon du må være forberedt på. Du har ingen meldeplikt, men dersom det er slik at hun ellers vil finne det ut (felles venner, fortsatt venner på sosiale medier), så er det greit å gi beskjed. Det å gjøre ting sammen med eksen og barnet eller holde en løpende dialog urelatert til barnet, tror jeg ikke nye dama vil finne seg i (eller noen andre for den saks skyld). Hvis dere fungerer SÅ godt sammen, burde dere kanskje ikke splittet opp. Du sier barnet er førsteprioritet, og det beste for barnet er faktisk at mor og far er sammen. Anonymkode: 602d9...892 Dette, TS. Ikke gå i den fella å ha masse felles middager, overnatting og lignende med eksen "av hensyn til barnet". Dere har allerede valgt det som er "next best" for barnet, altså skilsmisse. Og da er dere ikke lenger en familie SAMMEN. Anonymkode: 1c32f...10d 3
exictence Skrevet 24. januar 2024 #9 Skrevet 24. januar 2024 Jeg ville heller ikke sagt noe til x før den nye skal møte barnet. Mulig hun dater selv nå som dere er skilt. Synes du hun burde si det til deg? 1
erter Skrevet 24. januar 2024 Forfatter #10 Skrevet 24. januar 2024 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du fortsatt bryr deg om følelsene til eksen, er du ikke over eksen, og bør ikke date nye damer. Meget spesielt å fortelle den nye dama at eksen skal være prioritert før henne. Bli heller sammen med eksen igjen, er mitt råd. Anonymkode: 1c32f...10d Forstår hvorfor du svarer sånn du gjør. Men det er forskjell på å ha følelser for og å bry seg om personer. Det handler om å prioritere barnet, og derav kommunikasjon med eksen. Jeg har på ingen måte lyst å bli sammen med eksen igjen 12 minutter siden, AnonymBruker said: Mann her. Jeg og ekskona var også sammen i 15 år da vi ble skilt. Det var hun som gikk. Jeg informerte henne om at jeg hadde begynt å date da jeg traff en jente jeg likte godt. Det ble et helvete, mildt sagt. Jeg tror på mange måter det ikke hadde gått ordentlig opp for henne at bruddet var et faktum før jeg hadde en ny, og alt var fint frem til da. Så det er en reaksjon du må være forberedt på. Du har ingen meldeplikt, men dersom det er slik at hun ellers vil finne det ut (felles venner, fortsatt venner på sosiale medier), så er det greit å gi beskjed. Det å gjøre ting sammen med eksen og barnet eller holde en løpende dialog urelatert til barnet, tror jeg ikke nye dama vil finne seg i (eller noen andre for den saks skyld). Hvis dere fungerer SÅ godt sammen, burde dere kanskje ikke splittet opp. Du sier barnet er førsteprioritet, og det beste for barnet er faktisk at mor og far er sammen. Anonymkode: 602d9...892 Det er litt denne reaksjonen jeg frykter, og derfor spør om erfaringer og råd. Takk for at du deler! Det er helt klart en balanse mellom hvor mye man skal finne på sammen, men jeg er ganske uenig i at det beste for barnet er å være sammen for en hver pris. Det er en fin prinsipiell påstand, men når man ikke har det bra så er man heller ikke en bra foreldre. Man kan fungere fint sammen i korte perioder, men ikke å leve sammen. 9 minutter siden, AnonymBruker said: Dette, TS. Ikke gå i den fella å ha masse felles middager, overnatting og lignende med eksen "av hensyn til barnet". Dere har allerede valgt det som er "next best" for barnet, altså skilsmisse. Og da er dere ikke lenger en familie SAMMEN. Anonymkode: 1c32f...10d Dette har jeg blitt bevist på og tatt mer avstand, så det du sier er egentlig en bekreftelse. 1 minutt siden, exictence said: Jeg ville heller ikke sagt noe til x før den nye skal møte barnet. Mulig hun dater selv nå som dere er skilt. Synes du hun burde si det til deg? Nei jeg bryr meg fint lite om hun gjør det, men jeg har en følelse av at hun kan ta det verre enn hva jeg selv vil
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #11 Skrevet 24. januar 2024 erter skrev (3 minutter siden): Det er litt denne reaksjonen jeg frykter, og derfor spør om erfaringer og råd. Takk for at du deler! Det er helt klart en balanse mellom hvor mye man skal finne på sammen, men jeg er ganske uenig i at det beste for barnet er å være sammen for en hver pris. Det er en fin prinsipiell påstand, men når man ikke har det bra så er man heller ikke en bra foreldre. Man kan fungere fint sammen i korte perioder, men ikke å leve sammen. Jeg har ikke sagt at mennesker skal holde sammen "for enhver pris". Forhold med ekstremt konfliktnivå eller fysisk og psykisk vold er jo ikke bra for barna. Men det høres jo ut som dere er et stykke unna dette. Dette er et betent diskusjon for mange, men la gå; de fleste som er skilt vil synes skilsmisse er rett beslutning, spesielt dersom de gikk eller initierte det selv. I utstrekning av det valget, vil de alltid rettferdiggjøre det. Sannheten er at skilsmisse er det siste et barn ønsker, selv om foreldre til tider er uvenner. Barn er ikke så fragile at de ikke takler dårlig stemning i hjemmet. Et splittet hjem har dessuten mange ulemper som går mange ganger utenpå ulempene ved et ikke-perfekt samliv; ustabilitet, flytting, dårlig kommunikasjon mellom foreldrene der de er fanget i midten. De færreste blir bedre venner etter en skilsmisse, da er det ingenting å tape. Om det så skjer, er det ofte midlertidig, før det er nye partnere i bildet. Da vil begge parter disponere tiden sin annerledes, og latente følelser kommer til overflaten. Jeg sier ikke dette for at folk skal slutte å gå fra hverandre, men jeg skulle ønske at flere hadde ryggrad til å si at de gjør det for seg selv, og ikke for barna. Du var 21 da du traff eksen, du har forsaket hele tiåret der du skulle datet og reist og truffet andre. Så jeg forstår det. Min ekskone og jeg burde nok aldri vært gift. Hun hadde et ekstremt temperament og vi hadde en del konflikter. Dette forverret seg etter bruddet, og etter jeg traff en ny. Jeg er nå gift på ny med nytt barn, og hun takler ikke dette, flere år etter skilsmissen. Jeg er på et viss glad for at alt skjedde så jeg fikk søke lykken igjen, og mitt nåværende ekteskap er mye, mye bedre. Men kunne jeg designet livet mitt selv, så hadde jeg nok ventet noe med skilsmissen. Vår yngste var 5 og har nok lidd en del under det. Barnet måtte takle omveltningen rundt skolestart mens vi kranglet og leve i en bag i en periode der stabilitet var viktig. Jeg merket utryggheten, vanskelig blikkontakt og andre ting jeg synes tyder på dårlig selvbilde, og det er vondt at barnet fra mitt første ekteskap ikke får de gode rammene som mine nye barn har. Dersom du virkelig setter barnet først og heller ikke vil leve med din eks, så kan dere inngå en avtale på at dere begge venter med ny partner til barnet er begynt på skolen. Anonymkode: 602d9...892
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #12 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser ikke logikken i det svaret. Hvorfor skulle det være viktig å gi beskjed om dating og ikke mer/oppdatering? Jeg mener han ikke burde trenge å si noe før det evt blir seriøst og datteren får møte henne. Anonymkode: a7dc0...8c0 WhisperingWind skrev (2 timer siden): Ser heller ikke poenget med å si noe. Dere dater og koser dere uka du ikke har ungen🤷🏻♀️ Den dagen du vil at dama og ungen skal møtes så er det fint å fortelle eks om det. Hvis han og eks har et godt samarbeid, så kan det være som over her sier "fornuftig". Jeg hadde ikke synes det var greit at plutselig skulle en ny person inn i livet til barnet. Da er det greit å ha fått vent seg litt til tanken på forhånd, kanskje de kan snakke sammen om hvordan forventningene er for introduksjon osv. Min man informerte sin eks da vi møttes, selv om jeg ikke møtte barna med en gang. Dette gjorde at eks var trygg på meg når jeg endelig ble introdusert for barna. Jeg synes slikt er viktig for et godt samarbeid. Anonymkode: 20a37...849 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #13 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har ikke sagt at mennesker skal holde sammen "for enhver pris". Forhold med ekstremt konfliktnivå eller fysisk og psykisk vold er jo ikke bra for barna. Men det høres jo ut som dere er et stykke unna dette. Dette er et betent diskusjon for mange, men la gå; de fleste som er skilt vil synes skilsmisse er rett beslutning, spesielt dersom de gikk eller initierte det selv. I utstrekning av det valget, vil de alltid rettferdiggjøre det. Sannheten er at skilsmisse er det siste et barn ønsker, selv om foreldre til tider er uvenner. Barn er ikke så fragile at de ikke takler dårlig stemning i hjemmet. Et splittet hjem har dessuten mange ulemper som går mange ganger utenpå ulempene ved et ikke-perfekt samliv; ustabilitet, flytting, dårlig kommunikasjon mellom foreldrene der de er fanget i midten. De færreste blir bedre venner etter en skilsmisse, da er det ingenting å tape. Om det så skjer, er det ofte midlertidig, før det er nye partnere i bildet. Da vil begge parter disponere tiden sin annerledes, og latente følelser kommer til overflaten. Jeg sier ikke dette for at folk skal slutte å gå fra hverandre, men jeg skulle ønske at flere hadde ryggrad til å si at de gjør det for seg selv, og ikke for barna. Du var 21 da du traff eksen, du har forsaket hele tiåret der du skulle datet og reist og truffet andre. Så jeg forstår det. Min ekskone og jeg burde nok aldri vært gift. Hun hadde et ekstremt temperament og vi hadde en del konflikter. Dette forverret seg etter bruddet, og etter jeg traff en ny. Jeg er nå gift på ny med nytt barn, og hun takler ikke dette, flere år etter skilsmissen. Jeg er på et viss glad for at alt skjedde så jeg fikk søke lykken igjen, og mitt nåværende ekteskap er mye, mye bedre. Men kunne jeg designet livet mitt selv, så hadde jeg nok ventet noe med skilsmissen. Vår yngste var 5 og har nok lidd en del under det. Barnet måtte takle omveltningen rundt skolestart mens vi kranglet og leve i en bag i en periode der stabilitet var viktig. Jeg merket utryggheten, vanskelig blikkontakt og andre ting jeg synes tyder på dårlig selvbilde, og det er vondt at barnet fra mitt første ekteskap ikke får de gode rammene som mine nye barn har. Dersom du virkelig setter barnet først og heller ikke vil leve med din eks, så kan dere inngå en avtale på at dere begge venter med ny partner til barnet er begynt på skolen. Anonymkode: 602d9...892 Vel, jeg personlig gikk for barnas skyld. Far klarte ikke å være god far så lenge han følte seg fanget i et hus sammen med ei dame han ikke elsket. Det ble så ille at barnevernet ble involvert på grunn av fars oppførsel, og da satt jeg ned foten. I dag er det 6 år siden brudd, begge har nye partnere, og vi er faktisk gode venner, jeg og eksen. Han er også en veldig god far. Anonymkode: 1c32f...10d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #14 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis han og eks har et godt samarbeid, så kan det være som over her sier "fornuftig". Jeg hadde ikke synes det var greit at plutselig skulle en ny person inn i livet til barnet. Da er det greit å ha fått vent seg litt til tanken på forhånd, kanskje de kan snakke sammen om hvordan forventningene er for introduksjon osv. Min man informerte sin eks da vi møttes, selv om jeg ikke møtte barna med en gang. Dette gjorde at eks var trygg på meg når jeg endelig ble introdusert for barna. Jeg synes slikt er viktig for et godt samarbeid. Anonymkode: 20a37...849 Men denne personen skal jo ikke inn i livet til barnet nå, eller på lenge enda. Far har sex med noen. Det blir litt overkill å informere eksen at han har pult, liksom. Anonymkode: 1c32f...10d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #15 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvis du fortsatt bryr deg om følelsene til eksen, er du ikke over eksen, og bør ikke date nye damer. Meget spesielt å fortelle den nye dama at eksen skal være prioritert før henne. Bli heller sammen med eksen igjen, er mitt råd. Anonymkode: 1c32f...10d Man kan være over kjæresteforholdet til eksen, og likevel bry seg?!?! Det er jo ikke alle som går fra hverandre pga de er uvenner. Mange er glade i hverandre, selv om de ikke ligger sammen lenger, og det er tross alt mor til dine barn det handler om. TS prioriterer ikke eksen - han prioriterer barnet! Anonymkode: 20a37...849 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #16 Skrevet 24. januar 2024 Om du vil si noe til eksen, så si er du også at det ikke er aktuelle å presentere denne nye for barnet enda. Da vet hun også ståa i forhold til barnet og hva du tenker der. Anonymkode: cd229...ea4 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #17 Skrevet 24. januar 2024 exictence skrev (30 minutter siden): Jeg ville heller ikke sagt noe til x før den nye skal møte barnet. Mulig hun dater selv nå som dere er skilt. Synes du hun burde si det til deg? Det er greit å få vite litt på forhånd at man har funnet en ny person som man snart tenker å introdusere for barnet. Det kan jo være barnet for sjokk når det far/mor introduserer ny kjæreste/stefar/stemor, og da kan det være greit at den andre forelderen er litt i forkant, kanskje de kan snakke med barnet om det litt på forhånd osv. Det er lettere for mor/far å takle at barnet ditt får en ny steforelder, hvis det ikke blir klesket i ansiktet på deg som en bombe. Anonymkode: 20a37...849 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #18 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du vil si noe til eksen, så si er du også at det ikke er aktuelle å presentere denne nye for barnet enda. Da vet hun også ståa i forhold til barnet og hva du tenker der. Anonymkode: cd229...ea4 Akkurat sånn ville jeg gjort det Anonymkode: 20a37...849 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #19 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er greit å få vite litt på forhånd at man har funnet en ny person som man snart tenker å introdusere for barnet. Det kan jo være barnet for sjokk når det far/mor introduserer ny kjæreste/stefar/stemor, og da kan det være greit at den andre forelderen er litt i forkant, kanskje de kan snakke med barnet om det litt på forhånd osv. Det er lettere for mor/far å takle at barnet ditt får en ny steforelder, hvis det ikke blir klesket i ansiktet på deg som en bombe. Anonymkode: 20a37...849 Men han skal jo ikke presentere denne dama for barnet SNART. Foreløpig treffes de og har sex. Hvorfor skal han dele sitt sexliv med eksen? Anonymkode: 1c32f...10d 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #20 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man kan være over kjæresteforholdet til eksen, og likevel bry seg?!?! Det er jo ikke alle som går fra hverandre pga de er uvenner. Mange er glade i hverandre, selv om de ikke ligger sammen lenger, og det er tross alt mor til dine barn det handler om. TS prioriterer ikke eksen - han prioriterer barnet! Anonymkode: 20a37...849 Er du glad i dama som har født ditt barn, så forbli sammen med henne. Man trenger ikke å være stormforelsket til enhver tid. Man kan gjerne åpne forholdet og ha sex med andre, hvis sex med hverandre gir fullstendig avsmak. Men man dumper ikke noen man er GLAD I. Anonymkode: 1c32f...10d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå