AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 Dette er ett tenkt tilfelle. Mine foreldre har gått bort, arven er fordelt på meg og mine søsken. Jeg tar en dna test (Feks My Heritage) for gøy, resultatet viser at jeg og mine søsken har ett halvsøsken. Hva skjer da med arven ? Noen som vet.., Anonymkode: 3443d...28c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Reglene om fraværende arvinger er i dag regulert i lov om forsvunne personer kapittel 6. Utgangspunktet i lov om forsvunne personer § 18 er at arvingen settes ut av betraktning ved skiftet hvis det ikke er sikkert at han eller hun har overlevd arvelateren. Hvis det senere viser seg at arvingen har overlevd arvelateren, kan arvingen eller arvingens arvinger på nærmere vilkår kreve tilbakesøkning av den eller de som har mottatt arven. Anonymkode: 277fa...dc1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #3 Skrevet 23. januar 2024 Så lenge farsskapet/morsskapet er registrert på det eventuelle halvsøskenet, så vil de få beskjed om arverett ved dødsfall. Det vil si; Ditt tenkte tilfelle ville ikke skje. Om man finner ut i ettertid at man har ett halvsøsken, så har man ikke arverett - da det ikke har vært registrert farsskap/morsskap i forkant av arveoppgjøret. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/bror-har-ukjent-arving/ Anonymkode: 9c9a1...073 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #4 Skrevet 23. januar 2024 Som den over sier så vet staten om det hvis det er registrert andre barn på en av dine foreldre. Det står registrert i folkeregisteret. Så det vil komme frem ved dødsfall og arveoppgjør. Anonymkode: d5554...9b8 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #5 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så lenge farsskapet/morsskapet er registrert på det eventuelle halvsøskenet, så vil de få beskjed om arverett ved dødsfall. Det vil si; Ditt tenkte tilfelle ville ikke skje. Om man finner ut i ettertid at man har ett halvsøsken, så har man ikke arverett - da det ikke har vært registrert farsskap/morsskap i forkant av arveoppgjøret. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/bror-har-ukjent-arving/ Anonymkode: 9c9a1...073 Dette stemmer ikke. Linken du selv linker til sier jo at man kan fastsette farskap etter at faren er død ved hjelp av dna test. Da har barnet fremdeles arverett. Anonymkode: 4ea20...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #6 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette stemmer ikke. Linken du selv linker til sier jo at man kan fastsette farskap etter at faren er død ved hjelp av dna test. Da har barnet fremdeles arverett. Anonymkode: 4ea20...b5e Men det står jo at det er snakk om testing i forkant av arveoppgjøret i linken? Anonymkode: fc3cc...ef3 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #7 Skrevet 23. januar 2024 Man har rett på å kreve arv i 10 år, etter det faller den bort. https://lovdata.no/lov/2019-06-14-21/§71 Anonymkode: 864f2...c97
Hedda-78 Skrevet 23. januar 2024 #8 Skrevet 23. januar 2024 Hva hvis dette ukjente biologiske halvsøskenet allerede har en juridisk far, fordi mor var gift og farskapet ble bestemt etter pater est-regelen uten at mor noen gang fortalte sannheten? Har da dette "barnet" arverett etter både sin juridiske far og sin biologiske far?
Merlin Skrevet 23. januar 2024 #9 Skrevet 23. januar 2024 (endret) Er halvbroren eller halvsøsteren adoptert har ikke hen arverett. Endret 24. januar 2024 av Merlin 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #10 Skrevet 23. januar 2024 1 hour ago, Hedda-78 said: Hva hvis dette ukjente biologiske halvsøskenet allerede har en juridisk far, fordi mor var gift og farskapet ble bestemt etter pater est-regelen uten at mor noen gang fortalte sannheten? Har da dette "barnet" arverett etter både sin juridiske far og sin biologiske far? Nei, bare juridiske. Anonymkode: 9c9a1...073 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå