Gå til innhold

4H eller Speider’n?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har et barn på 8 som er glad i å være ute og er aktiv. Tenker at en fritidsaktivitet tilpasset det, må være fint for ham samtidig som det ikke bindes opp så mye tid som det gjør med fotball/håndball. De har både 4H og Speider’n her vi bor. Hva er egentlig forskjellen på disse, og hva har dere best erfaring med?

Anonymkode: b85c5...f82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Speideren er kristen, 4H er ikke. Har bare hørt bra om speideren. Selv gikk jeg i 4H i mange år da jeg var barn og ungdom. Har bare gode minner! Masse forskjellige aktiviteter, turer og leirer. Lærer mye samarbeid, organisering av aktiviteter m.m. Veldig godt miljø den klubben jeg tilhørte. Passer godt for de som liker å variere aktiviteter litt, man velger et individuelt tema/oppgave hvert år + masse forskjellige aktiviteter man kan velge mellom på leirer o.l. Man gjør mye selv, bestemmer sammen med de andre medlemmene hvilke aktiviteter man skal ha sammen gjennom året. 

Anonymkode: 9f3f7...e34

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Speideren er kristen, 4H er ikke. Har bare hørt bra om speideren. Selv gikk jeg i 4H i mange år da jeg var barn og ungdom. Har bare gode minner! Masse forskjellige aktiviteter, turer og leirer. Lærer mye samarbeid, organisering av aktiviteter m.m. Veldig godt miljø den klubben jeg tilhørte. Passer godt for de som liker å variere aktiviteter litt, man velger et individuelt tema/oppgave hvert år + masse forskjellige aktiviteter man kan velge mellom på leirer o.l. Man gjør mye selv, bestemmer sammen med de andre medlemmene hvilke aktiviteter man skal ha sammen gjennom året. 

Takk for innspill!

Det som er her er Norsk Speiderforbund, ikke KFUM. Forstår at speiderløftet osv har blitt religionsnøytralt. Så klarer liksom ikke helt å forstå hva som er forskjellen 😄 Virker som det er ganske likt. Og liker veldig at det er fritidsaktivitet uten så mye konkurransepreg, og med ulike aktiviteter. Begge deler virker veldig bra! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for innspill!

Det som er her er Norsk Speiderforbund, ikke KFUM. Forstår at speiderløftet osv har blitt religionsnøytralt. Så klarer liksom ikke helt å forstå hva som er forskjellen 😄 Virker som det er ganske likt. Og liker veldig at det er fritidsaktivitet uten så mye konkurransepreg, og med ulike aktiviteter. Begge deler virker veldig bra! 

Ja, det virker veldig likt. Med et barn som liker å være ute høres Speideren supert ut.

Skrevet

4H er flinke på å hjelpe ungeme til å være involvert og drive klubben selv. De gir opplæring i å ha tillitsverv etc. Det er også fleksibelt, da ungene velger et årlig prosjekt ut i fra egne interesser. Noe for enhver smak. 

Anonymkode: e775c...021

• Nyttig 1
Skrevet

Definitivt speideren, spesielt siden deres tilhører Norsk Speiderforbund og ikke KFUM. Har en ungdom som er med på 10-ende året og han har fått oppleve så mye kult både i inn og utland. I sommeren som var deltok han blant annet på "verdensleir" i Sør Korea. Satte det i " " siden selve leiren gikk til helvete, men det var uansett en kjempespennende opplevelse med ungdom fra hele verden og masse gode minner.

Nå er han hjelpeleder, noe som er supert å ta med på CV'n og har ingen planer med å gi seg selv om han nærmer seg ferdig med videregående.

Anonymkode: e1f44...5d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje forskjell i de ulike 4H og speidergrupper, men her hos oss er speiderne mer ute, på teltturer, fisketurer, flere uteaktiviteter enn det 4H har.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg elsket speidern. Der ble jeg veldig trygg i naturen og fra lærte samarbeid og ledelse veldig tidlig.

Anonymkode: e86c8...350

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg gikk i speideren i fire år. Trivdes stort sett godt. Kan ikke huske spesielt fokus på Gud❤️

Anonymkode: 06c69...dd3

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

4H er flinke på å hjelpe ungeme til å være involvert og drive klubben selv. De gir opplæring i å ha tillitsverv etc. Det er også fleksibelt, da ungene velger et årlig prosjekt ut i fra egne interesser. Noe for enhver smak. 

Anonymkode: e775c...021

Det gjør de i speideren også. Der deles det inn i patruljer med patruljefører (for de som har lyst på litt lederansvar). Jo eldre de blir jo mer ansvar får de for å styre sin egen aktivitet og klare seg ute. Men speider er ikke bare tur og bål de gjør også inne-aktiviteter som er bra for samhold og hodet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg elsket 4H 😄 var på leir om sommeren både i Norge, Sverige og Danmark, jeg hadde styreverv og lærte masse om organisasjonsarbeid der, fikk venner fra hele landet og hadde det generelt veldig artig. Klubben min var aktiv, vi hadde medlemsmøter en gang i måneden, juleverksted, akedag/skidag, juleverksted, grillkveld, arrangerte bingo osv. Anbefales 😊

Anonymkode: 61682...508

• Hjerte 1
Skrevet

Vil anbefale speideren så lenge man er glad i friluftsliv. Sønnen på snart 13 har gått i speideren i snart ett år, og elsker det. Var på leir en uke i sommer og koste seg veldig.

Anonymkode: 07717...97c

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg og brodern gikk i hver vår, jeg stortrivdes i 4H og så frem til fylkesleirene hver sommer, mens brodern stortrivdes i speideren.

Det eneste jeg kunne kanskje se som en bakdel i speideren er flaggheisinga rundt omkring på 17. mai, for her har de ett opplegg at folk reiser rundt for å heise flaggene forskjellige steder hver 17. mai i speideren.

For 4H kan det være det å skulle være med som forelder på forskjellige leirer om sommeren, for foreldrene blir involvert i hele leir-delen.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg var med på 4h da jeg var liten. Der var det en årsoppgave som skulle jobbes med og leveres inn hvert år. Vi var mest på klubbhuset og hadde noen få turer. 
Min eldste er med på speidern. De er på tur ca annenhvert møte og har ingen oppgaver som skal jobbes med utover det som skjer på møtene. Mye mer fokus på friluftsliv. Så jeg ville valgt speidern basert på min erfaring. Men det er sikkert forskjell på gruppene, så det beste er egentlig å spore opp noen som har barn i de forskjellige gruppene der dere bor og spørre dem. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Både jeg og min bror gikk i speideren. Han gikk mye lengre enn meg.

Grunnen til det var at etter det første året sluttet alle i min årsgruppe unntagen meg, så neste år gikk jeg i gruppe med de som var ett år yngre enn meg. Surprise, surprise; alle i det året sluttet også! Ja, unntagen meg. Jeg ble da satt sammen med de som var to år yngre enn meg, og utover året fungerte det ikke for meg. Vi gikk gjennom det samme som jeg hadde gjort to ganger allerede, og ja, de andre var to år yngre...

Hvorfor alle sluttet? Aner ikke. Kan hende de ble litt mye fokus på kristendom? By rett i 'Bibelbeltet' på 1980-tallet.

Anonymkode: f58a8...115

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk i speideren i mange år, det var kjempekjekt! Og som voksen har det gått opp for meg hvor mye bra vi lærte der som jeg ikke tenkte på som barn. Type planlegge på tur, passe på de andre, hvordan løse påkledning/pakking best mulig og mye mer. I tillegg fikk vi prøvd mye forskjellig - tur på beina, tur på ski i snøhule når vi ble større, kanopadling, kajakk, klatring, i tillegg til også kjekke inneaktiviteter på vanlige møter. Jeg gikk i KFUM, noen var kristne og andre ikke. 

Anonymkode: 642b3...2ef

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har et speiderbarn og kan ikke skryte nok av den aktiviteten. De lærer så mye kjekt og får opplevelser for livet! De drar på turer, setter opp telt, sover ute i hengekøye, lager bord og lager mat. De har fokus på å ta ansvar for hverandre og seg selv og får oppgaver tilpasset alder, etterhvert blir de ledere for de yngre og verdifull kompetanse. De leser kart og møter på speidere fra mange andre steder og de voksne er utrolig dedikerte.

Mitt barn går i kfuk, men det betyr kun at de skal være åpne for Gud, ingen trenger å være personlig kristne men de må opptre med respekt. Og de to speiderforbundene blir slått sammen over tid, neste år har de felles leir på Gjøvik tror jeg.

Anonymkode: 61c28...bba

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er bare KFUK/KFUM-speideren som er kristent. Norges Speiderforbund er religionsnøytralt. Jeg har ingen kjennskap til 4H, men to av barna mine går i speideren (ikke den kristne) og det er vi kjempefornøyd med. Det er en aktiv, sosial og variert aktivitet som går på tvers av både kjønn og alder. I all idrett er man bare sammen med barn av samme kjønn og stort sett født samme år som en selv så det er helt supert at de i speideren er sammen med en større variasjon av barn. De lærer veldig mye og får mulighet til fine og spennende turer også. :) 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

4H

Får øvd seg på oppgaver.

Anonymkode: 6995d...acc

• Liker 1
Skrevet

I tillegg har Speideren Kretskonkurranser med kvalifisering til NM i speiding, så det er ikke bare lek. Dette er for de fra 5-10 klasse og gir enorm motivasjon og mestring. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...