Gå til innhold

Dagpenger innvilget, første utbetaling ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Om man får innvilget dagpenger, da fra og med i November, hvor lenge etter man får brev om innvilget dagpenger får man pengene utbetalt, noen erfaringer? 

Vet at når man først har fått innvilget og går på dagpenger så blir de utbetalt innen ett par dager etter innsendt meldekort, spørsmålet her er hvor lenge man må vente på første utbetaling etter å fått innvilget?

Anonymkode: 06340...512

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs, ble du sagt opp/permittert eller sa du opp selv? Dersom du sa opp selv er det 3 dager egenandel + 18 uker fra søknadsdato. Ble du sagt opp/permittert er det fra første dag du har krav på dagpenger + 3 dager egenandel. Egenandelen trekkes fra på utbetalingen. 

Dette står alt greit forklart på nav.no 😊

Anonymkode: f5cbb...b18

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spørs, ble du sagt opp/permittert eller sa du opp selv? Dersom du sa opp selv er det 3 dager egenandel + 18 uker fra søknadsdato. Ble du sagt opp/permittert er det fra første dag du har krav på dagpenger + 3 dager egenandel. Egenandelen trekkes fra på utbetalingen. 

Dette står alt greit forklart på nav.no 😊

Anonymkode: f5cbb...b18

Må nok ha det inn med teskje 😅 Dette står i vedtaket, så det betyr at det er tre dager ventetid fra og med jeg fikk innvilget, dvs 3 dager ifra idag? 

Jeg sa opp selv pga diverse årsaker, hadde siste jobbdag 21.November, og ser jeg har fått innvilget fra da av så har sluppet unna karantenetiden. 

Vedtak

Vi har innvilget søknaden din om dagpenger fra og med 24. november 2023.

Du får ikke utbetalt dagpenger de tre første dagene. Dette kaller vi ventetid. Du kan lese mer om ventetid lenger ned i brevet.

Skrevet

Har du ikke fått noe melding fra nav om å logge inn og sende meldekort? For meg ser det ut som du har fått innvilget dagpenger fra 24. november. 

Skrevet

Har du ikke skrevet noe meldekort siden november?

Skrevet

TS

Jo har sendt meldekort siden jeg søkte om dagpenger i November, men søknaden ble først innvilget idag

Skrevet

TS

Neste meldekort kan ikke sendes inn før 27.Januar

Skrevet

Da får du penger og etter betaling fra neste meldekort 

Skrevet

Jeg lurer akkurat på det samme ta. Også fått innvilget idag, håper pengene kommer denne uka. Jeg tror det også. Forferdelig hvis man skal måtte vente enda 2 uker på penger når de allerede har brukt nesten 2 måneder på behandlingstid. Sendte siste meldekort på søndag. 

Anonymkode: 5a219...b7e

Skrevet

Og ventetiden trekker de bare fra første utbetalingen. Så de trekker 3 dager. Påvirker ikke NÅR første utbetalingen kommer. 

Skrevet

Det bør stå i innvilgingen.

Anonymkode: 3fd0d...399

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer akkurat på det samme ta. Også fått innvilget idag, håper pengene kommer denne uka. Jeg tror det også. Forferdelig hvis man skal måtte vente enda 2 uker på penger når de allerede har brukt nesten 2 måneder på behandlingstid. Sendte siste meldekort på søndag. 

Da får du mandag/ tirsdag etter neste meldekort 

• Liker 1
Skrevet

Er saken innvilget i dag, beregnes meldekort i natt. Da har du pengene på konto om 1-3 dager - kanskje allerede i morgen 😊

Anonymkode: 6181d...b82

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er saken innvilget i dag, beregnes meldekort i natt. Da har du pengene på konto om 1-3 dager - kanskje allerede i morgen 😊

Anonymkode: 6181d...b82

Takk for svar 😊

Skrevet

Du får mandag/tirsdag etter neste meldekort. Etterbetaling kan komme fort eller drøye. Dersom du har hatt sosialhjelp i påvente av dagpenger kan det kreves refusjon i etterbetalingen din. Sosialtjenesten har inntil tre uker på å sende refusjonskrav 😊 Er det ikke noe refusjonskrav går det fortere. 

Anonymkode: b4d53...c1b

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Fikk utbetalt for noen dager i fra 24.November (minus de dagene de trekker) og hele Desember nå idag 😊 Så da kommer vell dagpengene for Januar etter meldekort den 27. Takk for svar alle

Skrevet

Stemte at jeg fikk pengene for November/Desember utbetalt idag ja 😄

Skrevet

Åh fy... har de virkelig brukt 2 måneder på en vanlig dagpengesøknad? Jeg søkte i forrige uke det er jo helt krise om jeg må vente i 2 måneder. Det stod 5 uker behandlingstid på siden.

Håper det er jul som er litt av skylden og at ventetiden ikke blir like lang nå.

Er også delvis sykmeldt og skal få en kombinasjon av dagpenger og sykepenger, men jeg kommer jo ikke til å få sykepenger heller før de har behandlet søknaden siden man skal få sykepenger av dagpenger 😥 Dessuten var det så mange forskjellige dokumentasjonskrav når man er sykmeldt og ikke kan ta alle jobber så er redd for å få avslag først pga. at de ikke synest dokumentasjonen er god nok selv om jeg har legeerklæring.

Jeg har forøvrig søkt gjenopptak av dagpenger siden det var 10 måneder siden sist jeg gikk på dagpenger, er det mulig at det går litt raskere da?

Godt å høre at det går raskt når man endelig har fått godkjent, er bare å sørge for å fylle inn meldekort som normalt.

Anonymkode: a3565...585

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 12.20):

Må nok ha det inn med teskje 😅 Dette står i vedtaket, så det betyr at det er tre dager ventetid fra og med jeg fikk innvilget, dvs 3 dager ifra idag? 

Jeg sa opp selv pga diverse årsaker, hadde siste jobbdag 21.November, og ser jeg har fått innvilget fra da av så har sluppet unna karantenetiden. 

Vedtak

Vi har innvilget søknaden din om dagpenger fra og med 24. november 2023.

Du får ikke utbetalt dagpenger de tre første dagene. Dette kaller vi ventetid. Du kan lese mer om ventetid lenger ned i brevet.

Kan jeg spørre hvordan du slapp unna det? Hadde du dokumentasjon at det var dårlig å jobbe der? 

Spør fordi når man søker dagpenger så må man jo krysse av for grunn til at man er arbeidsledig, og et av punktene heter er jo om man har sagt opp selv. Og man skal ha god grunn for å slippe karantene, også skal man jo dokumentere med kontrakt osv.

Har du oppgitt falske opplysninger om hvorfor arbeidsforholdet opphørte så kan du bli straffet i etterkant med å måtte tilbake betale og eventuelt blir utestengt fra dagpenger.

Anonymkode: a3565...585

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...