Gå til innhold

Naboen banka hardt på veggen fordi barnet mitt gråt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har alltid vært urolig ved legging og kan hylgråte ved innsovning. Legging tar 60-90 minutter. Vi har sjekket opp dette med leger og sykehus, men de har ikke funnet ut av noe. Etter flere år, har jeg liksom akseptert det og stryker hen i håret, gir kos, trygghet og er i rommet. Det tar tid før hen stopper å gråte/sovner.

Vi har fått nye naboer i blokka, og i kveld banket de hardt i veggen da barnet gråt så vi ble litt satt ut. Nå er jeg redd de skal ringe polititet…

Det har jo småbarn selv, så de må jo skjønne at barn gråter. 

Jeg synes dette var veldig spesielt.

Anonymkode: 9564d...0aa

• Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har fått nye naboer i blokka, og i kveld banket de hardt i veggen da barnet gråt så vi ble litt satt ut. Nå er jeg redd de skal ringe polititet…

Og hva tror du skjer når de ringer politiet?

Tror du virkelig at politiet møter opp på døra di fordi barnet ditt gråter? Tror du VIRKELIG de bruker ressurser på det? 

Om barnet ditt har hylgrått i ett døgn, så er det helt på sin plass at noen reagerer, men så lenge det er disse 60-90 minuttene med legging, så vil politiet nærmest bare LE av de som ringer inn.

Om dette blir ett problem at naboen banker i veggen, så får du gå å banke på hos naboen da vettu, å fortelle dem at barn gråter.

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes dette var veldig spesielt.

Synes faktisk det er mer spesielt at man skal lage en tråd på kvinneguiden om dette. Dette er en IKKE-sak. 

Anonymkode: 25576...fa5

• Liker 11
Skrevet

Hadde tatt en prat med dem og satt dem på plass med en gang.

Anonymkode: edc78...528

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du trenger i hvert fall ikke bekymre deg for politiet, så lenge det ikke handler om at barnet ditt blir forsømt.

Veldig hensynsløst av naboen å banke slik i veggen, de burde heller snakket med deg om det var sånt et problem. Du kan ta det opp med dem, og forklare situasjonen, de har ingenting de skal ha sagt når det gjelder dette. Velger man å bo tett, kan det være lyder, og barnet gråter jo ikke sent på natt. Har litt tro på at du legger deg en stund sammen med barnet, slik at det roer seg skikkelig.

Anonymkode: 411d0...513

• Liker 4
Skrevet

Naboene dine kan ikke være de skarpeste knivene i skuffen. 

Anonymkode: 01a9c...bdb

• Liker 9
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Gråt i halvannen time ved legging over flere år er ikke normalt.

Er barnet trøtt når du legger det? Eller overtrøtt? Har du vurdert å bli liggende litt sammen med barnet og la h*n sovne i voksensenga?

Det er selvfølgelig ikke ok å banke i veggen for gråtende barn, men jeg antar at du ødelegger legging av naboens barn hver eneste dag, så kan egentlig godt forstå frustrasjonen.

Anonymkode: a5e36...dc4

Det er ikke gråt sammenhengende i 90 minutter hele tiden. Det varierer hvor mye hen gråter. Hen legger seg ca. kl. 19.00 hver natt og er synlig trøtt ja. Jeg ligger/sitter med barnet til det sovner. 

Ja, det er sikkert det. Men hva skal jeg gjøre? Hen sliter med uro ved legging. Mulig hen kun trenger å få ut følelser og frustrasjon gjennom gråt. For hen har blitt sjekket fysisk flere ganger. 

Ts

• Hjerte 4
Skrevet

Drit i naboen, de kan ta seg en bolle eller bo i enebolig hvis de ikke ønsker naboer tett på. 
Hvor gammelt er barnet ditt nå? Har du prøvd å høre på lydbøker? Min femåring elsker å høre på fantorangen sine podcaster på nrkradioappen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Altså - om han bruker halvannen time på å sovne hver kveld, har du prøvd å endre leggetid? 

Også må jeg jo si jeg kan skjønne naboen din.. jeg hadde blitt gal om jeg skulle sitte hver kveld og hørt på hyling i halvannen time.

Anonymkode: b0bf2...953

• Liker 38
  • Nyttig 9
Skrevet

Det er bare å la de banke, med god samvittighet. Da får de ut litt energi før de skal legge seg, så de kan sove bedre om natta. 

Anonymkode: f4ce6...eef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke gråt sammenhengende i 90 minutter hele tiden. Det varierer hvor mye hen gråter. Hen legger seg ca. kl. 19.00 hver natt og er synlig trøtt ja. Jeg ligger/sitter med barnet til det sovner. 

Ja, det er sikkert det. Men hva skal jeg gjøre? Hen sliter med uro ved legging. Mulig hen kun trenger å få ut følelser og frustrasjon gjennom gråt. For hen har blitt sjekket fysisk flere ganger. 

Ts

Synlig trøtt er nok for sent vil jeg tro. Siden dette har pågått i flere år antar jeg at barnet er så stort at det ikke sover på dagen? I så fall kan du prøve å legge 1830 til eksempel.

Kjenner en som fikk veldig god hjelp fra sove-Karin, kanskje det kan være en ide med en konsultasjon?

Ville som sagt også testet samsoving/la barnet sove i din seng til du legger deg, det har fungert veldig bra hos oss. 

Dette er nok ikke noe fysisk, men noe i rutinene fungerer jo ikke som det skal.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synlig trøtt er nok for sent vil jeg tro. Siden dette har pågått i flere år antar jeg at barnet er så stort at det ikke sover på dagen? I så fall kan du prøve å legge 1830 til eksempel.

Kjenner en som fikk veldig god hjelp fra sove-Karin, kanskje det kan være en ide med en konsultasjon?

Ville som sagt også testet samsoving/la barnet sove i din seng til du legger deg, det har fungert veldig bra hos oss. 

Dette er nok skrevet i beste mening, men jeg vil tro TS har prøvd veldig mye for å løse problemet, de har til og med vært på sykehus. Da skal man være forsiktig med å komme med råd som kan tolkes slik at de gjør noe feil, og at ungen dermed gråter pga noe hun gjør eller ikke gjør. 

TS, prøv å ikke bry deg om hva naboene gjør. Noen barn gråter lite og andre mye. De har sikkert vært heldige med barn som gråter lite, og tenker ikke på at å dunke i veggen på ingen måte får et barn til å slutte å gråte. Veldig bra at du er i rommet og gir kos og trygghet😊

Anonymkode: e304c...992

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi hadde det sånn med datteren vår da hun var liten. Hun måtte legges før hun ble trøtt. 

Leggetid var som regel da hun var på sitt beste, da hun bare smilte og var glad. Det var da vi måtte starte leggingen, hvis det gikk så lite som 10 minutter over den tiden så var det bråk og skrik ved leggetid. 

Har du mulighet til å få prøvd dette, TS? Legge litt tidligere og evt. prøve med samsoving? Kanksje barnet bare rett og slett er redd på rommet sitt? Redd for å være alene der?

Anonymkode: 1686a...472

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis de ikke orker bråk får de bo et sted uten naboer vegg i vegg. Hadde ikke ofret de naboene en tanke. 

• Liker 4
Skrevet

Hadde ringt purken og meldt om truende adferd mot barnet. Og sagt til purken at de holder babyen våken med å hamre løs på veggene, og dermed skremmer babyen. Det er 0% sjanse for at purken ikke vil være på deres side.

Anonymkode: 4458b...4b9

• Liker 2
Skrevet
Plantemas skrev (Akkurat nå):

Hvis de ikke orker bråk får de bo et sted uten naboer vegg i vegg. Hadde ikke ofret de naboene en tanke. 

Og hvis mam må skrike hver kveld i nesten 1 og 1/2 time bør man ikke bosette seg i nærheten av andre. Vil tro at skrikingen holder nabobarna våkne og det er ikke greit. Hensyn går begge veier og TS må også ta hensyn til naboene sine. 

Anonymkode: 0f95e...296

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvis mam må skrike hver kveld i nesten 1 og 1/2 time bør man ikke bosette seg i nærheten av andre. Vil tro at skrikingen holder nabobarna våkne og det er ikke greit. Hensyn går begge veier og TS må også ta hensyn til naboene sine. 

Dette gjelder et barn. TS er tilstede sammen med barnet sitt ved leggingen, og har søkt helsehjelp for å utelukke fysiske plager. Dette vil nok gå seg til, og i mellomtiden er det naboen som må ta hensyn. 

• Liker 5
Skrevet
Plantemas skrev (Akkurat nå):

Dette gjelder et barn. TS er tilstede sammen med barnet sitt ved leggingen, og har søkt helsehjelp for å utelukke fysiske plager. Dette vil nok gå seg til, og i mellomtiden er det naboen som må ta hensyn. 

TS sier skrikingen har pågått over flere år. For naboene må det være tortur…. Og naboungene har også rett på å få sove om kveldene. 
Forstår godt at naboene klikker litt og banket i veggen. De banket EN gang. TS sitt barn har skreket over flere ÅR. Naboene må være sinnsykt tålmodige. TS blir snurt over å få EN tilbakemelding 

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg kan på en måte forstå naboen her også, når barnet skriker i oppmot 90 minutter hver kveld i flere år, som du skriver. Jeg skjønner at det er kjipt for deg at andre reagerer, for du er sikkert sliten og fortvilet over situasjonen selv. Har du snakket med naboen om utfordringene du står i og at du jobber med å finne løsninger? Min erfaring er at det ofte er lettere for folk å akseptere at det er støy og bråk når man veit at det faktisk forsøkes å gjøre noe med... 

Anonymkode: f191d...a8a

• Liker 11
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...