Gå til innhold

Noen som kan noe om trygdeytelser ved permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har de siste 5 årene vært fulltidsstudent ved en høgskole. Jeg fikk et barn i september 05, og tok da ut permisjon tre uker før og seks uker etter fødsel. Deretter tok min samboer ut permisjon. Januar 06 fikk begynte han i full stilling, og jeg er hjemme med barnet, samtidig som jeg studerer. Pga. mye obligatorisk arbeid, praksis o.l. blir det umulig for meg å fullføre til våren (Jeg går siste året), og jeg har søkt om permisjon. Dette studiet begynner ikke opp igjen før januar 07, og jeg har iflg. Lånekassen rett på permisjonspenger fra dem frem til juni 06. Jeg har nå funnet ut at jeg er gravid igjen, med termin i september. Jeg skal forsøke å gjenoppta studiene over jul, men vet ikke om det lar seg gjennomføre med to små.

Så til spørsmålet: Har jeg noen som helst rett på økonomisk støtte etter sommeren (med unntak av engangsstønaden i forbindelse med fødsel)? Permisjonen nå varer til juni, men hva skjer etter det? Har jeg f.eks. rett på arbeidsledighetstrygd (Jeg har vel ikke tjent mer enn litt i overkant av 40.000 i fjor) Eller forlenges permisjon og penger fra Lånekassen?

Bør jeg bare kontakte Trygdekontoret? (Har fått høre fra andre at de er lite behjelpelige med slike spørsmål...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er overhodet ikke noen ekspert på dette, men jeg syns deaaverre ikke det høres ut som om du i utgangspunktet har rett til noen støtte. Men, det finnes mange ordninger jeg ikke kjenner til, så forslaget ditt om å ta kontakt med sosialkontoret syns jeg høres ut som en god idé.

Skrevet

Jeg vil tro du har rett på permisjonspenger fra lånekassen for neste barn også.

Regelen for å ha rett til permisjonspenger når du jobber er jo at du må ha jobbet 6 av de siste 10 månedene før permisjonen begynner. Tror samme regel gjelder for lånekassen. Permisjon regnes også som jobb/studier.

Hvis du har termin i september, begynner kanskje permisjonen din i slutten av august? (begynner 3 uker før termin). Og permisjonen du er i nå løper fram til juni. Da blir det drøye 2 måneder (fra juni til slutten av august) som du ikke gjør noe, men slik jeg har forstått dette bør ikke det spille noen rolle.

Husk også at hvis du får fødselsstipend fra lånekassen har du samtidig rett på engangsstønad fra Trygdekontoret.

Jeg ville forresten råde deg til å ringe lånekassen, de bør kunne svare deg på om jeg har rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...