Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Januar mnd har vært ekstra tøff økonomisk.. har betalt 17.000 kr av lønna på div. Og det er uten boliglån, mat, strøm og det vanlige. 
Egentlig kun på ungdommen. Siste regning på det som sto igjen på førerkort, første husleia på hybel til poden så han kommer seg et steg foran før neste lønna hans (lærling) pluss en liten startpakke på hybelen, trafikalt grunnkurs på minsten.. osv. det går ekstremt mye penger i den alderen der 

Anonymkode: 71222...27d

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette visste du vel da barnet ble født? Og satte av penger underveis? De har da bursdager og jul, en barnefar og barnetrygd. Spar 300 kr hver mnd fra barnet er født gir råd til slike utgifter, og barnet må få seg helgejobb og sommerjobb. Ikke ment å forsørge ungdommer fra de er 16 år. 

Anonymkode: f8714...705

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Januar mnd har vært ekstra tøff økonomisk.. har betalt 17.000 kr av lønna på div. Og det er uten boliglån, mat, strøm og det vanlige. 
Egentlig kun på ungdommen. Siste regning på det som sto igjen på førerkort, første husleia på hybel til poden så han kommer seg et steg foran før neste lønna hans (lærling) pluss en liten startpakke på hybelen, trafikalt grunnkurs på minsten.. osv. det går ekstremt mye penger i den alderen der 

Anonymkode: 71222...27d

Førerkort er noe du velger å dekke, og absolutt ikke noe som bør forventes. Hybel til lærling går vel egentlig for det samme. Ja, det er dyrt å være unødvendig raus. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Synes det er flott at du har så mye penger at du kan være så generøs mot barna dine. Ikke alle har den muligheten.

Men husk at det er du som bestemmer. Du må ikke bare fordi du kan.

Det er også et poeng som fort kan gå litt ut av fokus, og det er at ungdommen trenger å lære å tjene og spare penger, og det gjør de ikke hvis de får alt opp i hendene hele tiden.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har en gutt på 18 år som går siste år vgs. Han er dyr i drift. 2 forskjellige aktiviteter som vi betaler for, telefon, utstyr. Vi betaler for billappen, vi betalte for lett motorsykkellappen og motorsykkel for 2 år siden, så jeg regner med at vi lander på 50.000 kun for sertifikater. Siden han trener mye spiser han som en hest også, lett det dobbelte av det jeg spiser.

Jeg tipper at han koster oss 10.000 i måneden for tiden, men til sommeren er det jo ferdig. Jobber i ferie og til høsten flytter han pga studiene. Vi tenker å sponse mobil, tannlege og fylle kjøleskapet i ny og ne, men største byrden med å forsørge er vi ferdig med.

Anonymkode: b36b3...207

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet (endret)

Sær tråd dette. Skjønte ikke helt meningen. Jeg har forslag til følgende tråder i samme slengen.

1) Det koster mye å spise mat.

2) Det koster mye å bo hjemme.

3) Det koster mye å dø døden.

Ser frem til debattinnleggene.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

De utgiftene der er ju noe du frivillig valgt å sponse for ungene så blir for dumt å klage på at det er dyrt.

Anonymkode: b26f7...b50

• Liker 7
Skrevet

Vi har to tenåringer i hus, og opplever ikke at de er spesielt dyre i drift. 

Men våre har ikke begynt med kjøretimer, og bor fortsatt hjemme og går på skole. 

Så da er jo utgiftene mat, klær, telefon og fritidsaktiviteter. 
Fritidsaktiviteter er vel ca 10.000 i året pr ungdom.  (pluss 10.000 i turer pr år.) 
Telefon er vel noe mindre, 6-7.000kr pr år pr ungdom. 
Mat går det jo en del av, men det er vi på en måte mer "vant med" og anser som en del av husholdningsbudsjettet. 
Og klær koster jo litt, men der styrer vi også litt hvor mye vi er villige til å bruke. 

Generelt sett tenker jeg jo det blir mye dyrere for dem om noen år når vi skal forsøke å hjelpe dem å komme seg ut av huset og bli mer selvstendige. Studere, bo på hybel osv. 
Samtidig støtter man jo da mer etter hva man kan, ettersom de da teoretisk skal kunne klare seg selv økonomisk. 

Anonymkode: d6441...394

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bra du ikke har flere jevngamle ungdommer da.

Anonymkode: 2efc4...fa5

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var tenåring betalte jeg for lappen selv, og den tok jeg uten at foreldrene mine visste om det. Jobbet 100% hver sommer + helgejobbing for å få råd til den. Studentbolig ordnet jeg også selv, samt depositum og inventar. Var bare snakk om å stå på og tjene penger for å kunne leve.

Foreldrene mine har forøvrig en god del millioner på bok, men det var ikke snakk om at jeg fikk ett rødt øre av dem. Vokste helt klart mer på å lære å tjene penger selv.

Anonymkode: 02cd4...328

• Liker 5
Skrevet

Jeg har en på 18. Det er vel kun ekstra mat, strøm, forsikring og mobilabonnement som er ekstra. Han skal ha trafikalt grunnkurs snart og det fikk han i bursdagsgave. Han liker ikke å bruke penger, liker best skole og pc. Skal han noe sted utenfor skolen blir han kjørt. Han nekter plent å gå på butikken for å «shoppe».  Mobilen arves her fra jobbmobil hvert år om han vil det. Når han blir lærling eller får jobb skal han betale litt hjemme, betale busskort og spare til førerkort/potensielt eget hjem på sikt. 8-åringen min «krever» mer enn 18-åringen, men jeg tenker dette er hva man legger opp til selv. 

Anonymkode: 80cec...21b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette visste du vel da barnet ble født? Og satte av penger underveis? De har da bursdager og jul, en barnefar og barnetrygd. Spar 300 kr hver mnd fra barnet er født gir råd til slike utgifter, og barnet må få seg helgejobb og sommerjobb. Ikke ment å forsørge ungdommer fra de er 16 år. 

Man får barnetrygd til de er 18, så jo, man er ment å forsørge fra de er 16. 

Anonymkode: b206c...9c3

• Liker 6
Skrevet

Ja, det er dyrt med tenåringer - har to selv, så vet. Eldste er 19 og holder på med førstegangstjenesten nå, så sparer en del på at han ikke bor hjemme og spiser for å si det sånn - trener mye og spiser mer enn oss andre til sammen. Han tok lappen da han var 18 og det betalte vi. Han fikk bil til 18-års dagen, gikk på dyrt studie på vgs som kostet mye penger i turer og utstyr (idrettslinje) og han har alltid vært med oss på ferier ol. Yngste er 16 og har gjennomført trafikalt grunnkurs og skal på utveksling til USA neste år, noe som koster 150 000 +++. Skjønner godt at langt fra alle har muligheten til å sponse ungene sine med sånt, og både ungene og vi, er takknemlige for at vi har den muligheten. Trodde det var dyrt med småunger i barnehage som måtte ha all verdens Reima-dresser, Viking-sko, ullklær osv osv, men det er jo bare smårusk i forhold til hva store barn koster. Er ofte en vanskelig balansegang også, hvor mye skal man dekke og hva skal man kreve at de må betale selv. Noen har selvsagt mindre valg her, ikke all har råd til å dekke alt. Hvor mye skal man kreve at ungdommen jobber selv, og hvor mye tid bør det ta i forhold til skole, eventuelt trening eller andre fritidsinteresser. Skole tar mye tid! Nå har begge mine gått studiespes (eldste med fordypning idrett og yngste 1vgs nå) så mulig skolearbeid er på et annet nivå hvis man tar andre linjer, at mer kanskje blir gjort på skolen, i praksis el (jeg aner ikke). For vår del, som har muligheten, så vil jeg heller at de bruker mest mulig tid på skolearbeid enn å jobbe utenom skolen (for all del, mange klarer begge deler med glans!) og at de også har litt fritid - tenåringer i dag har et mye mer hektisk liv enn jeg kan huske at jeg hadde. 

Men, for å ta dyr januar - så er det jo mulig å legge av til det man vet kommer da, som kjøretimer ol. Vi satt inn faste summer på egne kontoer for sånt hver mnd - konfirmasjoner, lappen, turer, utveksling osv - da merkes ikke dette innhogget i ellers magre måneder så godt. Mat er det selvsagt verre med, det må man jo ha og prisene på det har jo flydd i været - men ukes -eller månedshandling hjelper godt på. Kjøp større kvanta av kjøtt ol når tilbud og frys ned, kjøp "billig"-merkene til butikkjedene (elsker bla. First Price), få deg Trumf-konto og Æ-appen og se hva du kan spare med det - der ser jeg at vi kan spare inn en del + alltid greit å spare opp litt ekstra penger på Trumf-kontoen. 

Anonymkode: 7ab32...d08

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

De utgiftene du ramser opp, er jo helt frivillig.

Jeg er enslig mor, og har ikke så god råd, så førerkort får de ikke av meg, men trafikalt grunnkurs, sånn så de kan øvelseskjøre har jeg betalt for. Og har de ikke råd til å bo på hybel, så får de bo hjemme.

Anonymkode: 07b77...cae

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, for det er jo ikke sånn at barn koster frem til de blir 16, så heldigvis kan alle ha en stor sum på konto til da......

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De utgiftene du ramser opp, er jo helt frivillig.

Jeg er enslig mor, og har ikke så god råd, så førerkort får de ikke av meg, men trafikalt grunnkurs, sånn så de kan øvelseskjøre har jeg betalt for. Og har de ikke råd til å bo på hybel, så får de bo hjemme.

Anonymkode: 07b77...cae

Ja jeg har mine foreldre å takke for livet. Og ingenting annet....

Har heldigvis skodd mine egne barn langt bedre

Anonymkode: 95224...730

• Liker 1
Skrevet

Du må da ikke betale for lappen og husleie. Dette er utgifter de kan takle selv.

Anonymkode: 24529...282

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobbet i kassen på Rema og betalte for førerkort selv. Sparte også konfirmasjonspengene. 

Anonymkode: 834ff...7d1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De skal forsørgrgs til de er 19 under utdanning

Lærlinger som ikke bor hjemme kan søke om borteboerstipend.

Anonymkode: 20161...556

• Liker 1
Skrevet

Har en tenåring på 17 år som er utøver på et kjent, norsk cheerleaderlag. Her har idrettslaget fridd til oss foresatte med ønske om å delta på to ekstra konkurranser denne våren til den nette sum av 4000 nok per konkurranse. Klart at summen kan gå ned ved dugnadsjobbing (salg av bambussokker og skrapelodd). Treningene er lagt opp slik at på siden av skole er det ikke mulig for utøverne å jobbe. Da må vi foresatte trå til økonomisk. Her har vi dessverre måttet være de kjipe foreldrene som må sette ned foten og si nei. I tillegg skal de ha nye drakter i år, som koster 2k. 
Skal nevnes at det koster 6k å trene i året, i tillegg til avgift til NAIF, reise til og fra (500 i månedskort/5k i året), ca 1000 kroner i sminke og hårprodukter som brukes under konkurranser +++. 

Da hun var liten trente hun på det lokale idrettslaget som kostet 400 kroner i året. Så ja, kostnaden er enorm. Kunne vi vite dette når hun ble født? Nei, dette var ikke noe som kunne forutses. Men ja, vi har spart opp til regulering, førerkort o.l fra hun var liten. I disse tider derimot kan idrettslaget glemme ekstra konkurranser.

Tenåringen lever drømmen mens vi spiser first price til middag. Helt i orden. Leve kan vi gjøre når vi blir gamle. 

Anonymkode: c687e...679

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...