Gå til innhold

Hund til vennepar har tisset i sofaen vår.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Et vennepar var på besøk og hadde med hunden sin på 3 år. Når venner selv spør om å ta med hunden så tar vi som selvfølge at hunden er renslig og spesielt med tanke på at den er 3 år. 
Da vi hadde besøk gikk hunden rundt i huset og den fikk ligge i sofaen. Det var først etter at venneparet vårt dro at vi oppdaget flere tissedammer rundt i huset. Her snakker jeg ikke bare om litt urin dråper, men skikkelig tissing. Ikke at det andre hadde vært greit heller. Prikken over i’en var da vi oppdaget at hunden i tillegg har tisset to steder i sofaen og den ene plassen har urinen trukket helt inn til selve puta i sofaen.  Har heldigvis stor nok vaskemaskin til å vaske den hjemme, men det er ikke mye moro å få en haug med klesvask etter besøk av det vi trodde var en renslig hund. 
Det ble ikke bedre da jeg ringte venninnen min og hun mente det bare var markering. Da jeg fortalte om sofaen så svarte hun først: «Er det sant?!» Akkurat som om det var noe jeg diktet opp! Hun sa beklager, men jeg syntes dette var ganske provoserende, vi er garantert ikke de første som har fått hunden på besøk og dette kan umulig ha vært første gang hunden har gjort det.

Anonymkode: 53f2c...36f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at dette må være ekstremt drygt, og regner med at venninnen din skammer seg selv om du kanskje ikke tenker dette. ''Er det sant'' er jo ikke nødvendigvis at hun ikke tror deg, men kanskje noe hun sa fordi hun ble sjokkert, utilpass eller av naturlig reaksjon. Regner med jeg selv også fint kunne svart '' er det sant? Dette beklager jeg virkelig''. Men igjen, gjort er gjort, og jeg regner med det er en ekkel situasjon for begge kanter

Anonymkode: 6fccb...67a

• Liker 7
Skrevet

Hunder kan bli lett nervøse, eller pisseredd, av nye steder selv om de er stuereine hjemme.

"og den fikk ligge i sofaen"     Fikk lov av hvem? Hvis deg har du medansvar?

Hvis det er Ikea-sofa tror jeg nye puter om nødvendig kan bestilles. Eller er kanskje https://www.dineputer.no/innepute hvis de er umulig å få reine/luktfrie.

Anonymkode: 0c988...bac

• Liker 2
Skrevet

Siden du klarte å vaske det vekk, ville jeg ikke gjort noe mer ut av det nå, men tatt flere forholdsregler neste gang. Hvis eierne ikke ville hjulpet til med å avgrense hvor hunden kunne gå, ville jeg ikke sluppet den inn.

I jula måtte jeg vaske mensblod bort fra sofaputa etter en tenåring hadde hatt et uhell. Uhell skjer, men hvis folk lærer av dem, er det ingen grunn til å dvele ved dem.

Anonymkode: 00a2d...ea5

• Liker 3
Skrevet

Hvor lenge var de på besøk egentlig? Og hvorfor tillot de at hunden gikk fritt uten tilsyn i et fremmed hjem?

• Liker 1
Skrevet

Og markering skulle liksom være greit da eller?? 
Fy f så jævlig!! 
aldri slipp den hunden inn igjen!!!

Anonymkode: fabd4...046

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min sønn har tendens til allergi mot hund. Det bruker jeg for alt det er verdt og gjør det mye verre enn det egentlig er. 
Dermed kan jeg uten problemer holde besøkende hunder ute 😁😇😇

Anonymkode: fabd4...046

• Hjerte 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (15 timer siden):

Hvor lenge var de på besøk egentlig? Og hvorfor tillot de at hunden gikk fritt uten tilsyn i et fremmed hjem?

Hvorfor de tillot dette er ikke godt å si.

Anonymkode: 3f2b1...11d

Skrevet (endret)

"BARE" MARKERING?! Det er jo ikke greit det heller! En slik hund skal befinne seg ute!

Endret av katties
  • Liker 1
Skrevet

"Er det sant?" er vel vanligvis en respons på at man er overrasket/at det er uforventet? 

Hvorfor kan det umulig være første gang hunden har tisset i et besøk?

Hva mer vil du hun skal gjøre enn å beklage hvis sofaputen kunne vaskes og det andre var tissedammer?

Altså, selvfølgelig, ideelt sett burde det jo ikke ha skjedd, men hva hvis det var første gangen da? En gang er jo alltid den første liksom..

Som mangeårig hundeeier har jeg jo også opplevd at hunder har fått UVI noen ganger, eller har hatt nyrestein/nyrekrystaller, problemer med prostata etc.. Da har jo økt tissing/tissing inne kommet helt ut av det blå på godt voksne, husrene hunder.

Hva mener du man skulle gjort da?

Og hva skulle hun gjort?

Hadde det vært meg hadde jeg jo regnet med at du allerede hadde vasket det opp, så det er jo ikke så mye hjelp i å si at jeg kan komme tilbake å vaske? Det fordrer jo at man må la tisset ligge imens, og det er vel uansett ikke noe særlig?

Jeg hadde selvfølgelig også tilbudt å erstatte sofaputen og beklaget, men vet ikke helt hva mer jeg kunne gjort?

Hadde antakelig bestilt en time til veterinær da selvfølgelig... Mine er husrene, så tisser de inne er noe galt.

Om hunden deres er syk er det jo igjen derimot veldig ufølsomt av deg å bli sur. Spesielt hvis du er sur på hunden....

Anonymkode: 30722...041

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 1.42):

Hei! 
Et vennepar var på besøk og hadde med hunden sin på 3 år. Når venner selv spør om å ta med hunden så tar vi som selvfølge at hunden er renslig og spesielt med tanke på at den er 3 år. 
Da vi hadde besøk gikk hunden rundt i huset og den fikk ligge i sofaen. Det var først etter at venneparet vårt dro at vi oppdaget flere tissedammer rundt i huset. Her snakker jeg ikke bare om litt urin dråper, men skikkelig tissing. Ikke at det andre hadde vært greit heller. Prikken over i’en var da vi oppdaget at hunden i tillegg har tisset to steder i sofaen og den ene plassen har urinen trukket helt inn til selve puta i sofaen.  Har heldigvis stor nok vaskemaskin til å vaske den hjemme, men det er ikke mye moro å få en haug med klesvask etter besøk av det vi trodde var en renslig hund. 
Det ble ikke bedre da jeg ringte venninnen min og hun mente det bare var markering. Da jeg fortalte om sofaen så svarte hun først: «Er det sant?!» Akkurat som om det var noe jeg diktet opp! Hun sa beklager, men jeg syntes dette var ganske provoserende, vi er garantert ikke de første som har fått hunden på besøk og dette kan umulig ha vært første gang hunden har gjort det.

Anonymkode: 53f2c...36f

Bla-bla-bla!

Ta lærdom av dette, si nei neste gang noen vil ha med hund.

Å skrive om dette her, det hjelper i alle fall ikke. Legge fra deg dette nå, gå videre (forhåpentligvis etterpåklok).

• Liker 1
Gjest beaglevalp
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor kan det umulig være første gang hunden har tisset i et besøk?

Og hva skulle hun gjort?.

Om hunden deres er syk er det jo igjen derimot veldig ufølsomt av deg å bli sur. Spesielt hvis du er sur på hunden....

Om hunden er syk og tisser overalt i et fremmed hus er det vel forventet at eierne gir beskjed, beklager og forklarer at hunden er syk og skal til veterinær. Og ikke si noe er merkelig og ganske frekt. 

Hun skammet seg sikkert, siden det at en 3 årig hund tisser inne sier veldig mye om eierne. Om hunden ikke er syk, da.

Om hunden er frisk tisser den garantert overalt, hjemme og i alle hus den er i over tid. Hunder tisser ikke av instinkt der de sover eller bor over lengre perioder. Mulig eierne bare er slappe og ikke følger med så uvanen har satt seg 🤷

Skrevet
beaglevalp skrev (1 minutt siden):

Om hunden er syk og tisser overalt i et fremmed hus er det vel forventet at eierne gir beskjed, beklager og forklarer at hunden er syk og skal til veterinær. Og ikke si noe er merkelig og ganske frekt. 

Hun skammet seg sikkert, siden det at en 3 årig hund tisser inne sier veldig mye om eierne. Om hunden ikke er syk, da.

Om hunden er frisk tisser den garantert overalt, hjemme og i alle hus den er i over tid. Hunder tisser ikke av instinkt der de sover eller bor over lengre perioder. Mulig eierne bare er slappe og ikke følger med så uvanen har satt seg 🤷

Hadde man visst om det på forhånd hadde man vel heller dratt til veterinær enn i besøk. 

Jeg kan ikke skjønne hva slags mennesker som skulle ta med en hund som de vet tisser masse overalt i besøk uten å si noe, og attpåtil reagerer med å bli overrasket etterpå. Det høres jo helt rart ut. 

At en 3-årig hund tisser masse inne hos eierne så er vel eierne såpass ute å kjøre at det skulle man ha merket allerede?!?

Skrevet

Om hunden markerer inne til andre mennesker, tar man den selvsagt ikke med på besøk. 

Lite du kan gjøre med det nå ts. Du har sagt i fra, og venninnen din var kjipt som ikke tilbydde noe form for erstatning (eks. rens av sofaputene). Men konsekvensen må jo være at de ikke får ta med hunden på besøk hos dere mer.

Anonymkode: 30a03...f87

Skrevet

Tipper det ikke er hunden, men mannen i venneparet som er en skikkelig pervo og tenkte at endelig kan han tisse rundt i huset til noen kjente og skylde på noen andre. 

Anonymkode: fca44...a5e

• Nyttig 1
Skrevet
tvertimot skrev (På 24.1.2024 den 2.11):

Bla-bla-bla!

Ta lærdom av dette, si nei neste gang noen vil ha med hund.

Å skrive om dette her, det hjelper i alle fall ikke. Legge fra deg dette nå, gå videre (forhåpentligvis etterpåklok).

Forstår ikke hvorfor du svarer så arrogant og småfrekt? 

Jeg har hund selv og synes det er greit å lese hvordan en slik situasjon kan oppstå. 

Min hund har tidligere tisset inne i situasjoner der han har vært veldig usikker, men aldri gått rundt og tisset flere steder.

Om det var min hund i HI hadde jeg selvsagt beklaget på det sterkeste og tilbudt meg å betale rensing og vask. Det ville føltes svært ubehagelig.

Anonymkode: 0e865...cd7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forstår ikke hvorfor du svarer så arrogant og småfrekt? 

Jeg har hund selv og synes det er greit å lese hvordan en slik situasjon kan oppstå. 

Min hund har tidligere tisset inne i situasjoner der han har vært veldig usikker, men aldri gått rundt og tisset flere steder.

Om det var min hund i HI hadde jeg selvsagt beklaget på det sterkeste og tilbudt meg å betale rensing og vask. Det ville føltes svært ubehagelig.

Anonymkode: 0e865...cd7

Her er det TS som må justere egne forventninger, klart at om man slipper en hund inn så må man nødvendigvis forvente at slik kan skje, nettopp derfor er bikkjer ikke velkommen hit.

Jo da, jeg har hatt venner med hund på besøk, bikkja har da blitt henvist til å måtte sove ute i bilen til de som har vært på besøk. Fullstendig uaktuelt at et illeluktende dyr som røyter og lukter skal slippe inn her, da får eierne heller gå ut til dyret sitt.

Når TS tillot hunden i hus så kan vedkommende takke seg selv, enkelt og greit. Å være overasket og å lage oppstyr av at et dyr gjør ting dyr ofte gjør, toskeskap medfører uønskede konsekvenser, med å benytte hodet så ville episoden ikke inntruffet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...