Gå til innhold

Alkohol og sosioøkonomisk status.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne er interresant, og bekrefter det jeg ser rundt meg. Høyutdannede drikker mer, men får færre alkoholskader

At for mye alkohol er skadelig vet vi alle (håper jeg), men alkoholbruk likevel ses i forhold til livsstil ellers. Trening, som er den fremste faktoren for fysisk helse, normalvekt, kosthold, trygg økonomi, sosialt nettverk. 

Jeg drikker lite selv, men nyter vin til en bedre middag av og til. Jeg kaller meg ikke avholds selv om det går mange uker mellom hvert glass. Har ikke behov for noen hvit måned. I min omgangskrets er det få som er totalavholds. Noen drikker for mye, ingen tvil om det, men de fleste har et avslappet forhold til alkohol. En venninne er avholds og hun prater mye om at hun ikke drikker, men hun er overvektig, trener aldri, og drikker brus hver dag.

I debatten om alkoholens skadevirkninger så savner jeg denne totalvurderingen av helse. Det gjelder forsåvidt alt - en som trener men spiser usunt har ofte bedre helse enn en som aldri trener og er overvektig, selv om vedkommende spiser sunt. En som er litt overvektig, men som trener, har bedre helse enn en som aldri trener, spiser usunt og er tynn. En som gjør "alt" rett, spiser sunt, trener, er avholds, men som lever isolert uten et godt sosialt nettverk vil likevel ikke ha god helse fordi psykisk helse er også fysisk helse. 

Savner dette fokuset når alkohol diskuteres. 

Anonymkode: ede05...260

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En som kunne hatt stålhelsen til en idrettsutøver men som velger å drikke den ned til bare middels god helse er like mye alkis i min bok som en ufør sosialklient som finner trøst i flaska. Samme hvor mye finkulturelt alkosnobberi førstnevnte lurer seg selv med.

Anonymkode: 43caf...802

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En som kunne hatt stålhelsen til en idrettsutøver men som velger å drikke den ned til bare middels god helse er like mye alkis i min bok som en ufør sosialklient som finner trøst i flaska. Samme hvor mye finkulturelt alkosnobberi førstnevnte lurer seg selv med.

Anonymkode: 43caf...802

Så at jeg trener 5 dager i uka, ikke drikker brus eller godteri, og har bedre kropp en den gjennomsnittlige 20 åring,  så er det et par glass vin i uka som gjør meg til "alkis"? 

For å si det slik, når jeg ser hvor mye søppelmat folk spiser, så er det ikke alkohol vi må stramme inn på. Overvekt og livsstilssykdommer er mer utbredt enn alkoholskader.

Anonymkode: 2710b...6c3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så at jeg trener 5 dager i uka, ikke drikker brus eller godteri, og har bedre kropp en den gjennomsnittlige 20 åring,  så er det et par glass vin i uka som gjør meg til "alkis"? 

Jeeez, du drikker deg jo ikke ned til "bare" middels god helse ved å nyte et par glass vin i uka. 

Med mindre du stresser en del, som er noe av det mest skadelige for helsa, er du sikkert sunn.

Anonymkode: 25795...e49

• Liker 1
Skrevet

Det er fordi det er sliiiiitsomt og kjeeedelig å tenke helhetlig. Og fordi, og det er kanskje derfor, enkle tips og skremmende artikler fanger oppmerksomheten, og de som synes enkle tips og skremmende artikler er digg, er mer villige til å betale for dette, enn folk som tenker helhetlig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 7.33):

For å si det slik, når jeg ser hvor mye søppelmat folk spiser, så er det ikke alkohol vi må stramme inn på. Overvekt og livsstilssykdommer er mer utbredt enn alkoholskader.

Da du ikke "trener" ligger du i senga? Hva trener/øver du på?

Selv trener jeg 50-100.ganger 24/7 for å kunne prate/kommunisere igjen etter å hatt fått en elg over meg.

Anonymkode: 4ffd4...389

• Nyttig 1
Skrevet

Helt enig, TS. Min far er definitivt alkoholiker, røyker for mye gjør han også. Han er dog en ihuget tennisspiller, virkelig ELSKER jobben sin (nekter å slutte enda han er 79 år). Han er virkelig frisk som en fisk. Alkoholen har nok gjort sitt, men han har en fantastisk helse totalt sett. 

Anonymkode: 775c9...de5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...