Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder konfirmasjon. Ber dere inn konfirmantens grandtante/onkler? (tante/onkel til mor eller far) Hvis en ber en tante av mor eller far bør en be alle, så ingen tanter/onkler blir fornærmet? Ber man de en ønsker som vi føler vi har mest kontakt med? Eller må vi kanskje be alle i samme familie, eller kan vi be kun noen av samme familie? Eksempelvis har mannen fettere (brødre) men mest kontakt med den ene av disse brødrene. Blir det da feil å be kun den ene fetteren? Disse er forøvrig voksne med egen familie. Hva har dere gjort? 

Anonymkode: 8ce31...221

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi inviterte én av konfirmantens grandtanter samt hennes datter (min manns søskenbarn), men ingen andre grandtanter/-onkler eller søskenbarn av foreldre. Det er fordi disse to er noen vi har mye kontakt med og som det var naturlig å invitere, mens de andre bor langt unna og vi har så godt som ingen kontakt med dem. Jeg tror de knapt vet navnene på barna våre for å si det sånn. 

Jeg tenker at det bør være et naturlig skille mellom dem man inviterer og ikke, og hvis det som hos dere er et sett søsken som kanskje bor i nærheten av hverandre er det kanskje ikke et like naturlig skille. Det er ikke feil å invitere bare én av flere fettere, men da må dere være sikre på at det er åpenbart for alle at det er naturlig at bare den ene inviteres og at ingen føler seg utelatt. Er man usikker inviterer man alle. 

Skrevet

Enig med Arkana. I barns konfirmasjon er det helt i orden å invitere bare de man har kontakt med av egne tanter, onkler og søskenbarn. Eneste unntak kan tenkes om det er veldig veldig få, type at konfirmanten har tre sett med grandtanter/grandonkler, alle bor i nærområdet og hatt noen kontakt, og så velger man å invitere to.

I konfirmasjonene i min familie familie har det typisk vært invitert en-to grandtanter/grandonkler og litt flere søskenbarn, men da de man har kontakt med og som bor i nabolaget.

Her er det sikkert ulike tradisjoner rundt om. Men jeg har tenkt at det vanlige er å invitere konfirmantens besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn og faddere. Og så er slekt utover det mer bonus, slik at ingen egentlig forventer å bli invitert.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Vi inviterte kun en tante og onkel av konfirmantens far. Konfirmanten har ett forhold til de og de eneste som bodde i samme by. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...