AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Jeg og samboer har bodd sammen i tre år, jeg har alltid tjent mindre enn han da jeg har studert, mens han er i 100% fast jobb i ett godt betalt yrke. Han eier leiligheten, og jeg betaler leie ut i fra % av inntekt. Det er absolutt ikke snakk om svimlende summer, da jeg kun har 40% fast ett sted, men jobber som vikar tre andre plasser. Så som regel fyller jeg opp måneden greit. Økonomi har alltid vært sårt tema hos oss, han sier stygge ting og snakker meg ned, jeg føler jeg prøver å være fornuftig, men jeg klarer ikke å være saklig når han begynner med kommentarene.. Nå er jeg i en fase hvor jeg søker 100%, det er jo absolutt ikke lett å få, men jeg søker og søker. Jeg søker på ting som er helt urelevant for meg også, kun for å komme i fast jobb. Nå har han begynt å si at vi skal endre på denne prosent betalingen, slik at det ikke lenger går på inntekt, men andel man jobber. Han mener det er urettferdig at siden han jobber mer, så må han betale mer - på sitt eget hus, som han eier og investerer i. Jeg blir helt satt ut, og klarer ikke å forstå hvordan han tenker. Jeg sitter allerede igjen med next to nothing i måneden, fordi jeg tar som regel på meg å handle inn mat/husholdningsprodukter. Nå frister det mest og bare finne seg en jobb, og flytte ut. Jeg er så lei krangler, hvor han ikke har ett realistisk bilde av økonomien vår. Jeg skjønner det er frustrerende å være den med best inntekt, men dette var noe han var klar over da vi flyttet sammen. Samtidig som han faktisk investerer, det hadde ikke vært noe billigere for han å bo alene. Er det jeg som er urimelig? Når han begynner med at det skal straffe seg at jeg ikke har fått fatt i en 100% stilling enda?.. Anonymkode: 9b4a4...6cc 4
Frøkenragnhild Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Tror du må spørre deg selv om du tror dere har noen fremtid? Kan du se det for deg? Problemer dere har nå forsvinner ikke, kanskje blir de verre, kanskje blir dere enige..men måten han oppfører seg på, kan du leve med det? 3
Saunaminimum Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg og samboer har bodd sammen i tre år, jeg har alltid tjent mindre enn han da jeg har studert, mens han er i 100% fast jobb i ett godt betalt yrke. Han eier leiligheten, og jeg betaler leie ut i fra % av inntekt. Det er absolutt ikke snakk om svimlende summer, da jeg kun har 40% fast ett sted, men jobber som vikar tre andre plasser. Så som regel fyller jeg opp måneden greit. Økonomi har alltid vært sårt tema hos oss, han sier stygge ting og snakker meg ned, jeg føler jeg prøver å være fornuftig, men jeg klarer ikke å være saklig når han begynner med kommentarene.. Nå er jeg i en fase hvor jeg søker 100%, det er jo absolutt ikke lett å få, men jeg søker og søker. Jeg søker på ting som er helt urelevant for meg også, kun for å komme i fast jobb. Nå har han begynt å si at vi skal endre på denne prosent betalingen, slik at det ikke lenger går på inntekt, men andel man jobber. Han mener det er urettferdig at siden han jobber mer, så må han betale mer - på sitt eget hus, som han eier og investerer i. Jeg blir helt satt ut, og klarer ikke å forstå hvordan han tenker. Jeg sitter allerede igjen med next to nothing i måneden, fordi jeg tar som regel på meg å handle inn mat/husholdningsprodukter. Nå frister det mest og bare finne seg en jobb, og flytte ut. Jeg er så lei krangler, hvor han ikke har ett realistisk bilde av økonomien vår. Jeg skjønner det er frustrerende å være den med best inntekt, men dette var noe han var klar over da vi flyttet sammen. Samtidig som han faktisk investerer, det hadde ikke vært noe billigere for han å bo alene. Er det jeg som er urimelig? Når han begynner med at det skal straffe seg at jeg ikke har fått fatt i en 100% stilling enda?.. Anonymkode: 9b4a4...6cc 1. høres ut som standard kvinnefelle med det at du betaler mat/husholdningsutstyr i tillegg til husleien. Dette skal jo fordeles jevnt mellom dere. 2. Dere må snakke skikkelig om dette, for det høres ikke ut som om dere har en fremtid sammen. Hvorfor får du ikke sjans til å kjøpe deg inn i leiligheten? Jeg syns du skal ta opp at dere kanskje heller skal finne noe dere kan eie sammen, som begge har råd til. Dere må ha denne samtalen for å etablere om dere i det hele tatt har en fremtid, og utfra det du skriver virker det ikke akkurat sånn. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 Saunaminimum skrev (6 minutter siden): 1. høres ut som standard kvinnefelle med det at du betaler mat/husholdningsutstyr i tillegg til husleien. Dette skal jo fordeles jevnt mellom dere. 2. Dere må snakke skikkelig om dette, for det høres ikke ut som om dere har en fremtid sammen. Hvorfor får du ikke sjans til å kjøpe deg inn i leiligheten? Jeg syns du skal ta opp at dere kanskje heller skal finne noe dere kan eie sammen, som begge har råd til. Dere må ha denne samtalen for å etablere om dere i det hele tatt har en fremtid, og utfra det du skriver virker det ikke akkurat sånn. Jeg har ikke råd til å kjøpe meg inn sånn økonomien min er nå, og har også sagt at jeg ikke ønsker å kjøpe meg inn her vi bor nå, men heller at vi kjøper noe sammen så fort jeg har råd. Jeg har prøvd å være bevisst på å ikke gå i denne kvinnefellen, og tenkt at leien jeg betaler er fair ettersom jeg ikke kunne bodd noe billigere av å leie av andre uansett.. Men ja er jo urettferdig at jeg står for det meste av felles, men når jeg prøver å ta det opp blir han usaklig og mener selvfølgelig at han handler også.. Er snakk om at jeg har vært oppi å betale 12 000kr alene, kun i mat for to personer, og har lønn under 20 000kr i måneden. Han tjener mer enn dobbelt av det.. Anonymkode: 9b4a4...6cc 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 Frøkenragnhild skrev (14 minutter siden): Tror du må spørre deg selv om du tror dere har noen fremtid? Kan du se det for deg? Problemer dere har nå forsvinner ikke, kanskje blir de verre, kanskje blir dere enige..men måten han oppfører seg på, kan du leve med det? Nei er dette jeg begynner å lure på.. Vi er i starten av tyve årene, og har de siste månedene følt på en enorm trang på å kunne flytte ut, om så ikke gjøre det slutt, men komme meg unna disse usaklige kranglene. Jeg føler jeg blir satt i en umulig situasjon, hvor han kan herse med meg, fordi jeg har jo ikke mer penger enn jeg har.. Men som du sier, så er det mulig disse problemene ikke forsvinner. Jeg har ett håp om at når jeg tjener vesentlig bedre enn per dags dato, så vil han kutte det tullet han driver med nå. Anonymkode: 9b4a4...6cc
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #6 Skrevet 23. januar 2024 La ham betale den dyre maten sin selv, og flytt ut. Anonymkode: e1e0a...df4 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #7 Skrevet 23. januar 2024 Tror du har gått av og flytte ut og stå på egne bein, så finner du da ut om det er et sånt forhold du ønsker. Jeg ville ikle forsatt med en spnn type mann, grøss og gru om du skulle få barn med han. Og jeg ville aldri bodd med en som var så nedlantened. Flytt ut og start og spar til noe eget, aldri gå inn i et forhold igjen der du er avhengi av en mann. Han der utnytter deg, og nærmest mener du skal kaste bort alle pengene dine du har, fordi han ikke er fornøyd nok. Du vil sitte igjen med ingenting Anonymkode: d800c...bc8 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #8 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei er dette jeg begynner å lure på.. Vi er i starten av tyve årene, og har de siste månedene følt på en enorm trang på å kunne flytte ut, om så ikke gjøre det slutt, men komme meg unna disse usaklige kranglene. Jeg føler jeg blir satt i en umulig situasjon, hvor han kan herse med meg, fordi jeg har jo ikke mer penger enn jeg har.. Men som du sier, så er det mulig disse problemene ikke forsvinner. Jeg har ett håp om at når jeg tjener vesentlig bedre enn per dags dato, så vil han kutte det tullet han driver med nå. Anonymkode: 9b4a4...6cc Tror du virkelig det, synes du det er greit at han behandler deg sånn bare for nå har du ikke nok penger? Ikke la deg tråkke ned av en sånn type, er du ikke bra nok nå hvorfor skal du tillate han og være bra nok for deg når du tjener mere? Det finnes gode menn der ute, han der er en dritt som fortjener en ting. Et stort tupp ræva og ut av livet ditt Anonymkode: d800c...bc8 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #9 Skrevet 23. januar 2024 12000?? Hvor mange unger har dere? Uansett. Han er ikke nedlatende fordi du jobber for lite. Han er nedlatende fordi han er en slem person! Hadde han vært en snill person som elsker og respekterer deg, så hadde han ikke vært slem. Anonymkode: c6cd4...602 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #10 Skrevet 23. januar 2024 Jeg hadde helt klart flyttet. Han behandler deg dårlig, og utnytter deg. Og det vil ikke bli bedre, får du deg full jobb med bra lønn, så er det vel du som skal betale mesteparten av lånet hans, og alle utgifter til mat og husholdning. Anonymkode: 5a203...620 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #11 Skrevet 23. januar 2024 Han snakker stygt til deg og behandler deg dårlig. Får deg til å kjøpe mat og "krype". Det sier deg vel det du trenger å vite. Vil du ha det sånn resten av livet? Anonymkode: 585e5...9f2 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 23. januar 2024 #12 Skrevet 23. januar 2024 Hadde aldri giddet å være i et forhold der økonomi er et emne. Jeg har vært i forhold der mennene jeg har vært sammen med har hatt betydelig høyere inntekt enn meg. Vi har allltid delt utgiftene etter inntekt sånn at begge har det bra. Det er jo det et partnerskap handler om. Har nå en kjæreste og igjen; han tjener mye mer enn meg. Jeg har vært veldig klar på at jeg forsørger meg selv. Jeg har vel vært den som har kjøpt mest av smågaver til han. Mens han vil betale om vi gjør ting sammen. Føler ikke økonomi er noe vi egentlig bekymrer oss om. Som da jeg kjøpte noe greier til han som han ville Vippse meg for. Da sa jeg at det var ikke et sånt forhold jeg ønsket. Der vi teller småkronene og vippser hverandre i hytt og pine for småting. Jeg tilbød og å Vippse han da han kjøpte noe for meg og da fikk jeg et soleklart nei. Han kjenner nok litt mer på det fordi han har bedre råd enn meg, men etter vi tok den praten har det ikke kommet opp noe mer. Og det er sånn jeg vil ha det. Vi har begge et sunt forhold til økonomi og penger og vi er et par. Så vi finner en balanse som fungerer for oss som et par.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #13 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei er dette jeg begynner å lure på.. Vi er i starten av tyve årene, og har de siste månedene følt på en enorm trang på å kunne flytte ut, om så ikke gjøre det slutt, men komme meg unna disse usaklige kranglene. Jeg føler jeg blir satt i en umulig situasjon, hvor han kan herse med meg, fordi jeg har jo ikke mer penger enn jeg har.. Men som du sier, så er det mulig disse problemene ikke forsvinner. Jeg har ett håp om at når jeg tjener vesentlig bedre enn per dags dato, så vil han kutte det tullet han driver med nå. Anonymkode: 9b4a4...6cc Folk som behandler andre dårlig finner alltid en "grunn". Flytt. Få egen økonomi. Kanskje blir det en vekker så han snur på oppførselen sin. Kanskje ikke. Men da kan du gå videre med eget liv. Anonymkode: 585e5...9f2 1
imagineme Skrevet 23. januar 2024 #14 Skrevet 23. januar 2024 Jeg støtter meg på de andre her i tråden om at du bør vurdere å flytte for deg selv dersom dere er såpass på kanten etter kun 3 år. I tillegg stusser jeg på et matbudsjett på 12000 i måneden når du allerede har en anstrengt økonomi? Det er mer enn det dobbelte jeg bruker i måneden og jeg har to barn som spiser som hester.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #15 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei er dette jeg begynner å lure på.. Vi er i starten av tyve årene, og har de siste månedene følt på en enorm trang på å kunne flytte ut, om så ikke gjøre det slutt, men komme meg unna disse usaklige kranglene. Jeg føler jeg blir satt i en umulig situasjon, hvor han kan herse med meg, fordi jeg har jo ikke mer penger enn jeg har.. Men som du sier, så er det mulig disse problemene ikke forsvinner. Jeg har ett håp om at når jeg tjener vesentlig bedre enn per dags dato, så vil han kutte det tullet han driver med nå. Anonymkode: 9b4a4...6cc Hvorfor har du dette håpet? Hvordan tenker du at han skal lære seg å tenke på en annen måte? Jeg tenker det er best du flytter ut, så har han en mulighet til å tenke og reflektere på egne valg. Så kan dere heller vurdere å flytte sammen igjen når du får jobb og han et nytt tankesett Anonymkode: 88597...1e4
Andro Skrevet 23. januar 2024 #16 Skrevet 23. januar 2024 Dette høres hverken sunt eller riktig ut. Kallenavn, utskjelling... det er aldri greit, og det kategoriseres som psykisk vold. Slutt å kjøpe dagligvarer til fellesen. Det høres ut som han har fått seg samboer for å ha noen å utnytte, ikke fordi han er glad for å ha deg der. Personligheten hans blir ikke bytta ut av at du får mer penger. Ikke baser forhold på folks potensiale, men i hvem de er. Nå. Du kan ikke kjøpe deg fri fra å bli mobba og trakassert hjemme. Han vil alltid finne på noe nytt... Det er mange som prøver å bli flinkere og yte mer for å få fred og kjærlighet tilbake, men det er ikke slik det fungerer. Jo lenger han kan strekke deg, jo mindre vil han respektere deg. Jo mer du tåler av kjeft, jo mer kjeft vil du få. Jo mer du greier å betale, jo mer vil han ønske å få. Lei din egen bolig. Du utsettes for psykisk og økonomisk vold. Ring VO-linjen 116 006, og få veiledning.
Gjest Lars1009 Skrevet 23. januar 2024 #17 Skrevet 23. januar 2024 Kanskje du har krav på økt stilling tilsvarende faktisk arbeidet arbeidstid de siste 12 måneder? AML 14-4a. Dump ham uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå