Gå til innhold

Søvnmedisin og gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken fikk du på resept og hva gjorde den med deg? Fikk du sove? Jeg har fått legetime for å snakke om sovemedisin, etter anbefaling fra to helsepersonell - men jeg er så enormt redd det skal bare gjøre meg enormt døsig og treg, så jeg blir liggende våken i en ikke-kvikk tilstand, og ikke få meg til å faktisk sove en hel natt. Så lurte på om noen har noen erfaringer :hjerte: Takk! 

Anonymkode: 2b79f...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man tar ikke sovemedisiner når man er gravid. Punktum. 

Anonymkode: 12784...e7e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg velger å stole på helsepersonell som har tatt vurderingen. Jeg søkte råd om type medisin andre har tatt; og hvordan virkning de hadde, ikke personlige meninger om jeg bør ta sovemedisin eller ikke. 

Anonymkode: 2b79f...909

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å gå søvnløs er mer skadelig for både mor og foster… Kan ende opp i psykose, økt stress, blodtrykket øker, hodepine, fysisk syk (immunforsvaret synker, man blir fortere syk og kan bli veldig mye dårligere enn man normalt ville blitt) , hjernen slutter å fungere til slutt. I værste fall kan man dø fordi hjernen kortslutter (hvis man sover 0 på flere døgn). 

Anonymkode: 4ff05...9ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde alvorlige søvnforstyrrelser og fikk 10 stk Imovane 7,5 mg jeg kunne dele i to. Altså 3,75 mg per dose x 20. Jeg fikk dem da jeg var ca 7 mnd på vei og skulle kun tas til nøds om jeg hadde gått lenge uten søvn. Jeg fikk også beskjed å unngå å bruke dem de siste to ukene for termin pga fare for at baby kunne påvirkes. En baby som er avhengig av sovemedisiner ved fødsel er ingen god start💔

Det gikk veldig fint for vår del. Var en trygghet bare det å bli tatt på alvor og ha dem liggende som en mulighet. Hjalp på søvnen bare det. Hadde 4 stk igjen da babyen kom.

Anonymkode: 43cea...be7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å gå søvnløs er mer skadelig for både mor og foster… Kan ende opp i psykose, økt stress, blodtrykket øker, hodepine, fysisk syk (immunforsvaret synker, man blir fortere syk og kan bli veldig mye dårligere enn man normalt ville blitt) , hjernen slutter å fungere til slutt. I værste fall kan man dø fordi hjernen kortslutter (hvis man sover 0 på flere døgn). 

Anonymkode: 4ff05...9ea

Ikke hør på mamma politiet over her. Klart det er mer uheldig for foster med en mor uten søvn.

Ei venninne gikk et halvt svangerskap uten søvn og legen skjønte ikke alvoret. Baby vokste ikke som den skulle og ble født 4 uker for tidlig med akutt keisersnitt pga uregelmessig hjertefrekvens. Det antas det var utelukkende pga mor ikke sov nok. 3-4 time ri døgnet i flere måneder. Hun levde sunt forøvrig, ingen medisiner osv. men hadde eit høyt stressnivå og mange luftveisinfeksjoner pga mangel på søvn.

Anonymkode: 43cea...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Typisk kg å komme med en så bastant påstand uten begrunnelse. Slike svar hjelper ingen!

Anonymkode: 23a5e...0de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...