Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i utgangspunktet en flott mann som har mange gode kvaliteter. Men i det siste så har han så store humørsvingninger at jeg blir sprø. Selv mener han at det er jeg som er sprø og at han er helt jevn i humøret. Jeg har begynt å lure på om han kan ha kommet i overgangsalder eller noe? Han har vippet 50-tallet. 

Jeg kan bruke ettermiddagen i dag som eksempel. Det er bare små ting hver for seg, men til sammen kjennes det mye for meg. 

1. Vi må handle inn til middag. Jeg spør om han kan handle samtidig som han henter ett av barna på trening. Selv sitter jeg og jobber, fordi det er mye jeg ikke har fått unna på jobb grunnet en ekstra sak jeg måtte håndtere. Men det var helt umulig, fordi han mente at maten måtte være klar før han hentet barnet på trening (vi har aldri fast tidspunkt, fordi vi tilpasser barnas aktiviteter, så vet ikke hvor den kom fra). Vi pratet om hva vi skulle ha til middag. Så foreslår han noe som verken barna eller jeg liker. Jeg liker det aller meste, men det er 2-3 retter jeg kan styre min begeistring for. Og det vet han. Da begynte han å stønne og sukke, og sa at det var helt idiotisk av meg å gjøre meg slik til og at jeg burde kunne klare å spise denne retten. 
Det er vanskelig å forklare, men hele holdningen er nedlatende. Jeg sier at jeg ikke setter pris på å bli pratet til på en slik måte, og at jeg synes det er urimelig å lage en av de få tingene verken jeg eller barna liker. Da snøfter han og sier at vi kan la saken ligge. Jeg drar og handler inn maten, orker ikke mer styr. 

2. Etter å ha ryddet etter middagen, så setter jeg meg til å jobbe litt til. Han setter seg da i sofaen som er like ved mitt skrivebord. Setter på tv på høy lyd, samtidig som han ser på videoer på mobilen med høy lyd. Jeg ber han om å skru ned lyd, eller i det minste ha på en av tingene og ikke begge deler. Da blir han sur og sier at jeg lager sinnsykt drama over litt lyd. 

3. Utover kvelden legger jeg disse tingene til side og tenker at vi fremdeles kan ha en fin kveld sammen. Jeg setter meg sammen med han på sofaen. Vi er nær, koser oss og ender opp med å ha deilig sex på badet. Jeg er fornøyd og han er fornøyd. Omtrent 1 minutt etter orgasme, så åpner han baderomsskapet for å hente noe. Det detter da ut noen pakker med papirlommetørkler. Han tar pakken og slenger den i gulvet, og sier at han irriterer seg noe så sinnsykt over at de pakkene ligger der de ligger. Jeg sier at vi har en ledig hylle som han kan legge de på, slik at problemet er løst. Men jeg påpeker samtidig at det oppleves voldsomt å gå fra himmel til helvete i humøret over noen papirlommetørkler. Han bare ler det bort og sier at det ikke var så alvorlig ment. 

4. Etter at vi hadde lagt oss, så la jeg merke til en lyd som gjentok seg hvert 10.sekund. Og ja - jeg vet at jeg er mer sensitiv enn mange på lyd. Men en slik lyd som surrer og går klarer jeg ikke så sove i. Jeg lytter derfor etter lyden og finner ut av at den kommer fra mobilen hans. Han tester ut en ny lader. Og denne lager tydeligvis en type varslingslyd hele tiden. Jeg tenkte derfor å sette den på lading via ledning istedenfor. Jeg går rolig på soverommet for å ikke forstyrre han, for å ordne med mobilen. Da spretter han opp av sengen og spør hvorfor jeg lager så sinnsykt hysteria over noe slikt og at jeg må skjerpe meg. Han gjentar at det er helt sinnsykt av meg å oppføre meg slik. Han virker rett og slett rasende. Jeg forklarer lyden. Men han påstår at det ikke er lyd. Han hører veldig dårlig, så det er godt mulig at han ikke hører den. Så legger han seg og sovner igjen. 

Men jeg får ikke sove. Jeg blir så sliten av dette. Trenger virkelig søvn for jeg har en tøff arbeidsdag foran meg i morgen. 

Jeg har forsøkt å fremlegge balansert. Men det blir jo min subjektive opplevelse. Han har sikkert en annen vinkling på dette enn meg. 

Men basert på det jeg skriver - kan jeg ha fått en ektefelle i overgangsalderen? Eller er det andre ting på gang her?

Anonymkode: 91e13...3ab

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Glemte å skrive at han skjelte meg ut fordi jeg hadde satt søpla ved utgangsdøren og ikke tatt den ut i søplekassene. Noe han oppdaget fordi han gikk forbi søpla ved utgangsdøren og ut i bilen, dvs fordi at han gikk forbi søplekassene.. 

• Hjerte 4
Gjest Raphael
Skrevet

Det finnes ikke noen "overgangsalder" for menn. Han høres bare ut som en mann som er lei av å leve et liv med lite rom for ham og hans ønsker, og nå begynner han så smått å gjøre opprør. Den klassiske 40-årskrisa, bare at han har vært tålmodig i 10 ekstra år.

Skrevet
Just now, Raphael said:

Det finnes ikke noen "overgangsalder" for menn. Han høres bare ut som en mann som er lei av å leve et liv med lite rom for ham og hans ønsker, og nå begynner han så smått å gjøre opprør. Den klassiske 40-årskrisa, bare at han har vært tålmodig i 10 ekstra år.

Synes ikke det høres ut som det er spesielt lite rom for ham. 

Uansett formidler han det på en barnslig måte

Anonymkode: 87ffc...25c

• Liker 13
Skrevet

Helt umiddelbart, så tenker jeg at han er ute etter å få deg til å avslutte. Vet det høres drastisk ut, men har du noen mistanke til at han kan ha møtt en annen?

Det er bare sånne klassiske eksempler på at han har gått lei, og oppfører seg som en drittsekk for å få deg til å ta det første skrittet mot et brudd.

Dere må selvsagt snakke sammen om hva som plager ham, og håper at du får et ærlig svar...

Anonymkode: e7658...304

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Raphael skrev (5 timer siden):

Jeg håper i grunnen at 40-års krisa ble unnagjort for lengt. Vi har vært et par i 9 år, så vi har ikke vært sammen så lenge. 

Det er nok mer rom for han og hans ønsker enn det er for meg. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Helt umiddelbart, så tenker jeg at han er ute etter å få deg til å avslutte. Vet det høres drastisk ut, men har du noen mistanke til at han kan ha møtt en annen?

Det er bare sånne klassiske eksempler på at han har gått lei, og oppfører seg som en drittsekk for å få deg til å ta det første skrittet mot et brudd.

Dere må selvsagt snakke sammen om hva som plager ham, og håper at du får et ærlig svar...

Jeg tror ikke han har møtt en annen. Men han kan jo rett og slett være lei av meg. 

Jeg har spurt flere ganger om det er noe galt, men får til svar at han er blid og fornøyd. Det oppleves ikke slik fra min side. 

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Når min er oppfarende, er det typisk at det er noe annet som har laget kort lunte, spesielt i jobbsituasjonen. Han har en lederstilling, så hodet er mye på jobb i privatlivet også. Jeg har ikke mistanke om utroskap her. 

Anonymkode: 629ee...144

• Liker 2
Skrevet

Ja, hvis man har en logisk forklaring, som hun som skriver om jobbrelaterte problemer som kan føre til grinete oppførsel hjemme, så kan det være årsaken, selvsagt.

Men, det virker ikke som at TS ser noen opplagte grunner til oppførselen hans. Da ville jeg ha blitt mer årvåken. Han trenger ikke være utro, det er kanskje å krisemaksimere, men noe er det som ligger bak oppførselen hans. Jeg ville ha fulgt med.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Når min er oppfarende, er det typisk at det er noe annet som har laget kort lunte, spesielt i jobbsituasjonen. Han har en lederstilling, så hodet er mye på jobb i privatlivet også. Jeg har ikke mistanke om utroskap her. 

Anonymkode: 629ee...144

Han har det krevende på jobb om dagen med mye å gjøre. Men han pleier å like å ha det slik. Men kanskje det er noe der og da hadde det vært fint om han bare kunne sagt det. Det er så mye lettere å være forståelsesfull når sammenhenger er mer tydelig. 

• Hjerte 1
Skrevet

Du beskriver det som en dag, med mange utbrudd. Er det slik ofte? Med så mange utbrudd fra han?

Utgangspunktet er viktig: Har det vært slik lenge? Er det likt i ukedagene og helgene? Og var han lett irritabel før? Er det helomvending i oppførsel, eller er det "bare" økning i utbrudd/irritasjon?

Typen min er verdens roligste, men han kan være litt irritabel på de verste periodene på jobb. Men han går mer å murrer i det stille, aldri sint mot meg. Så jeg ville reagert veldig om han plutselig hadde blitt sint flere ganger om dagen for småting. Pappa derimot er en sånn som kan bli irritert lett og sier i fra. Så for han ville det ikke vært like stor endring hvis han plutselig hadde utbrudd flere ganger om dagen slik som mannen din. Det hadde vært en endring/økning, men ikke så stor som hos typen min. Med typen ville jeg blitt bekymret, fordi det hadde vært så drastisk endring. Ikke bekymret for utroskap, men helse.

Anonymkode: 7dc8e...0aa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du beskriver det som en dag, med mange utbrudd. Er det slik ofte? Med så mange utbrudd fra han?

Utgangspunktet er viktig: Har det vært slik lenge? Er det likt i ukedagene og helgene? Og var han lett irritabel før? Er det helomvending i oppførsel, eller er det "bare" økning i utbrudd/irritasjon?

Typen min er verdens roligste, men han kan være litt irritabel på de verste periodene på jobb. Men han går mer å murrer i det stille, aldri sint mot meg. Så jeg ville reagert veldig om han plutselig hadde blitt sint flere ganger om dagen for småting. Pappa derimot er en sånn som kan bli irritert lett og sier i fra. Så for han ville det ikke vært like stor endring hvis han plutselig hadde utbrudd flere ganger om dagen slik som mannen din. Det hadde vært en endring/økning, men ikke så stor som hos typen min. Med typen ville jeg blitt bekymret, fordi det hadde vært så drastisk endring. Ikke bekymret for utroskap, men helse.

Anonymkode: 7dc8e...0aa

Han kan være litt oppfarende innimellom, slik har han vært hele veien. Noe han ikke ser selv. Men ikke slik som nå. Det siste halve året har han vært slik som jeg beskriver over. Noen dager bedre, andre dager verre. Det kjennes ikke bra i det hele tatt. 

• Hjerte 4
Skrevet

Her har vi en mann som blir hundset gjennom livet, og blir lei. Kona skal sitte i stua og arbeide, en meter fra sofaen og da skal alle ta hensyn. Sikkert en helt ubetydelig sak som er sååå viktig at hun må sitte i stua å arbeide. I beste fall har hun hatt hjemmekontor, og klarte allikevel ikke handle. Det måtte han gjøre etter å ha hentet ungen, og han kan vel lage middagen også? Hvilke retter er det du og ungene ikke kan spise? Med mindre det er blodpudding eller smalahove så har du sikkert smittet ungene med ditt syn på disse rettene, og kanskje han er dritt lei den evige kyllingen. 

Den sexen på badet kan nok like gjerne ha vært straffesex fordi alt går på dine premisser og regler. De jævla serviettene tyter sikkert ut av den døren hver gang, og hvem klarer å påstå at en ny mobillader lager lyd? Den er vel ikke på din side av sengen? 

Nei, her har mannen lov til å bli irritert. Det får du bare stå i og heller forsøke å tilpasse deg litt selv. Folk blir lei folk som sitter på hjemmekontor og tror de jobber så hardt. 

Anonymkode: 6a35f...15b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Depresjon og/eller vil ut. Det med at han blir så irritert selv rett etter sex er klassisk. Da Skullerud han normaltid sett vært chil og tom sovet. ⁰å

Mobilladere kan lage lyd om det er ikke originale lader eller er kommet fukt i ladeåpninga, ikke utenkelig i snøstorm/ flom. 

Anonymkode: e16c4...e11

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Her har vi en mann som blir hundset gjennom livet, og blir lei. Kona skal sitte i stua og arbeide, en meter fra sofaen og da skal alle ta hensyn. Sikkert en helt ubetydelig sak som er sååå viktig at hun må sitte i stua å arbeide. I beste fall har hun hatt hjemmekontor, og klarte allikevel ikke handle. Det måtte han gjøre etter å ha hentet ungen, og han kan vel lage middagen også? Hvilke retter er det du og ungene ikke kan spise? Med mindre det er blodpudding eller smalahove så har du sikkert smittet ungene med ditt syn på disse rettene, og kanskje han er dritt lei den evige kyllingen. 

Den sexen på badet kan nok like gjerne ha vært straffesex fordi alt går på dine premisser og regler. De jævla serviettene tyter sikkert ut av den døren hver gang, og hvem klarer å påstå at en ny mobillader lager lyd? Den er vel ikke på din side av sengen? 

Nei, her har mannen lov til å bli irritert. Det får du bare stå i og heller forsøke å tilpasse deg litt selv. Folk blir lei folk som sitter på hjemmekontor og tror de jobber så hardt. 

Du har det ikke helt greit i livet, skjønner jeg.

Mannen min blir på ingen måte hundset. Og ang å jobbe kveld, så gjør han det samme selv. Og nei, jeg var ikke hjemme hele dagen, jeg var på jobb. Når det gjelder barna, så har vi ingen felles. Han har 4 og jeg har 1 barn. Likevel deler vi likt på oppfølging og økonomi. Så han har ingenting å klage over der heller. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Og steaffesex?? Jeg er en godt voksen kvinne, slikt tull driver jeg ikke med. Sex skal være for godt og gøy for begge parter. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er vel best å ikke anta at alle andre har dine problemet? Det er ingenting i hovedinnlegget som antyder at mannen har det så fælt. 

Jeg synes det høres plausibelt ut med både trøbbel på jobben og depresjon. Med fem barn høres det også ganske travelt ut, slitenhet kan få frem det verste i mennesker. Dere burde prate sammen i fredstid. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis min mann en sjelden gang blir ekstremt lett irritert over ting er det 3 mulige årsaker:

Er det lenge siden sex? Har han symptomer på allergi? Har det skjedd noe på jobb som skaper irritasjon eller stress? Hvis ikke spør jeg rett og slett om han har vært på do i dag (han blir ekstremt gretten hvis han er forstoppet) 😅

Anonymkode: d4331...428

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis min mann en sjelden gang blir ekstremt lett irritert over ting er det 4 mulige årsaker:

Er det lenge siden sex? Har han symptomer på allergi? Har det skjedd noe på jobb som skaper irritasjon eller stress? Hvis ikke spør jeg rett og slett om han har vært på do i dag (han blir ekstremt gretten hvis han er forstoppet) 😅

Skrevet
Raphael skrev (8 timer siden):

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/hvordan-er-menns-overgangsalder

Aldersrelaterte hormonendringer hos menn blir også kalt menns overgangsalder. Hva kan du forvente skal skje med kroppen, og hva er behandlingen?

Enkelte menn kan ved en viss alder oppleve:

• Tretthet
  • Svakhet
  • Depresjon
  • Seksuelle problemer

Anonymkode: 1c574...d83

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...