Gå til innhold

Arbeidsuke 9 trinn. Hva om ungdommen ikke finner noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har vært på alle butikkene på senteret. Skal på ett par til litt lenger ut, men hva om han ikke finner noe?

Anonymkode: 5f759...81f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har vært på alle butikkene på senteret. Skal på ett par til litt lenger ut, men hva om han ikke finner noe?

Vi pleide å la guttungen jobbe hos noen for pengene, dvs en nabo som trengte å male eller noen andre som trengte hjelp med ett eller annet. Spørs om skolen aksepterer dette da, men verdt å spørre 

Anonymkode: 4f55f...1ae

• Liker 8
Skrevet

Du må nesten høre med skolen og ikke oss. Det ordner seg helt sikkert på en eller annen måte.

Anonymkode: f62af...a70

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Skolen skal være behjelpelig hvis de ikke finner noe selv. Ta kontakt med lærer.

Anonymkode: a42af...6d4

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette tar du med lærer, og ikke med kg. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Har du enten kontakter selv eller noe familie og venner som har kontakter? Han kan jo jobbe med mye, hjelpe til på et kontor for eksempel, eller være hjelpegutt hos en snekker. Mange muligheter, må ikke være butikk. Han må tenke litt utenfor boksen. Hør hos snakker, rørleggere og sånne steder de setter pris på en hjelpegutt. Vår gutt var det hos en tømrer, og elsket det så mye at han valgte tømrerlinja pga det. 

Anonymkode: 11341...f59

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Pleier det ikke være et alternativt opplegg på skolen? Det var det da jeg gikk husker jeg. 

Anonymkode: 7c2fa...825

• Liker 2
Skrevet

Tror skolen hjelper til. I klassen til guttungen her, fikk de som ikke hadde skaffet jobb beskjed om at hvis de ikke fann noe selv, måtte de jobbe på ... . Men her er problemet at ungdommene ikke gidder å gjøre noe med saken da. Men det er vel andre jobber enn kun butikksenter i nærheten? Skole, barnehage, div håndtverkere, kontor eller fabrikker? Hva med dere foreldre, eller andre slektninger?

Anonymkode: 7869d...43d

• Liker 2
Skrevet

Det må jo ikke være butikk :) Selv var jeg på barneskole.

Anonymkode: 71e5d...e44

• Liker 5
Skrevet

Må ikke være butikk. 

Sykehjem, barnehage, skole, kantine / catering, gårdsarbeid, hundekennel, bygg og annleggsbedrifter (hjelpearbeider), malerfirma, renhold. 

Send ut en felles melding til familie ig venner og hør om deres arbeidsgiver er villig til å ha en på arbeidsuke? Eller legg ut annonse på Facebook.

Anonymkode: c8a5d...cb0

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Gode minner.

Selv jobbet jeg i arbeidsuken på Freia, der jeg sorterte vekk godteri fra et samlebånd, man kunne spise så mye man ville i arbeidstiden (men det var stikkontroll ved utgangen, så det var forbudt å ta med seg noe hjem), og i butikken tilknyttet fabrikken, var det halv pris på alt.

Vil gjette på at mange av dagens unge hadde siklet etter en slik arbeidserfaring.

Anonymkode: 2c2af...0b1

• Liker 5
Skrevet

hva er poenget med arbeidsuke når ungdommene må gjøre apearbeid på butikk, være slave for en feit håndverker, eller underholde demente gamlinger? Det er ikke rart unge får avsmak på arbeidslivet. Nei, skolene skulle fikset det slik at de fikk følge mennesker med SKIKKELIG jobber (advokat, lege, sivilingeniør, osv.), slik at de fikk motivasjon til å sikte høyt.

Anonymkode: 0a148...cd1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hva er poenget med arbeidsuke når ungdommene må gjøre apearbeid på butikk, være slave for en feit håndverker, eller underholde demente gamlinger? Det er ikke rart unge får avsmak på arbeidslivet. Nei, skolene skulle fikset det slik at de fikk følge mennesker med SKIKKELIG jobber (advokat, lege, sivilingeniør, osv.), slik at de fikk motivasjon til å sikte høyt.

Det høres ut som en KJEMPEIDE. 

Neste gang jeg skalctil legen håper jeg det er en niendeklassing som skal undersøke meg. Da er jeg trygg på at selv om jeg ikke får riktig hjelp, så er det i det minste en ungdom som lærer seg hvor fantastisk fastlegeyrket er så han sikter seg inn mot medisinstudie. 

Hva kan gå galt, liksom?! 

:ironi: 

Anonymkode: 8895c...227

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Da vi hadde ringt evig mange steder fikk vi rådgiver på skolen til å ringe for oss og fikk napp på kort tid.

Anonymkode: ec6b9...7e0

Skrevet

Butikk er ikke eneste mulighet, jeg var på et bibliotek selv. Var en fin rolig uke.

Men ta kontakt med skolen og forklar at dere sliter med å finne noe sted som vil ta inn noen til arbeidsuke, og se om de ikke har en ordning på slike situasjoner.

Anonymkode: 902fe...97d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig jeg har en «skikkelig» jobb, men tror en ungdom hadde kjedet ræva av seg på advokatkontoret hos oss. Der er det ikke mye for en ungdom å ta seg til. Blir å sette på kaffe, og bestille lunsj. 

Anonymkode: 89198...299

• Liker 9
Skrevet

Jeg hang opp gardiner og sorterte papirer på jobben til mamma🤣. Hun hadde en kontorjobb i kommunen.. Kan dere ordne noe sånt på din jobb?

Eller så får han være hushjelp hjemme.

Anonymkode: 10120...171

Skrevet

Vet ikke hvor ts bor, men Fjord1 har i hvert fall tidligere hatt ungdomsskoleelever på arbeidsuke på ferger. Selv jobbet jeg i bank i arbeidsuka, og der hadde de et veldig bra opplegg med forskjellige avdelinger hver dag, så jeg fikk skikkelig innblikk i hva man kunne jobbe med i en bank. Biblioteket var også veldig populær arbeidsplass. Ellers kan kanskje museum være aktuelt? Det er mye mer å gjøre der enn å tørke støv av gamle ting. Lokalavis, nærradio, lokal-tv? NRK distriktskontor? Den mest originale jeg vet om, var han som hadde arbeidsuke i begravelsesbyrå.

Anonymkode: 72589...255

• Liker 3
Skrevet

Hjelpemann på bil, altså alle mulige selskaper som leverer ut noe til kundene sine (trenger ikke være Bring, du har alt fra blomsterhandlere og de som leverer kontorrekvisita etc). 

Office managers, vaktmestere, Facility manager eller resepsjonister på store kontorbygg. 

SFO og barnehage og eldresenter. Kirkens bymisjon etc. 

Hvorfor butikk? 

Anonymkode: d2bc4...27c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

😅😅 Ja, dette skulle jammen skolen ha ordnet, gitt. 

Anonymkode: a35fe...482

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...