Gå til innhold

Arealplanlegger - Hvordan er yrket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å søke meg inn på NMBU sin 5-årige integrerte master «by- og regionplanlegging» til høsten. Med andre ord ønsker jeg å bli arealplanlegger. Da er spørsmålene mine: Hvordan er arbeidsmulighetene som arealplanlegger? Er det vanskelig å få jobb i hjembyen sin? Hvordan er egentlig yrket sett fra ditt perspektiv? Hvilke egenskaper kreves det?Og til slutt, hvilken lønn kan en regne med å få?

Anonymkode: bcc67...7b1

Skrevet

Arealplanlegger er et kjekt yrke, det er enklest å få jobb i det offentlige fortiden da det er byggestopp i byggebransjen, det private. Men det kan jo snu, om det blir økonomisk bedre tider igjen.

Som nyutdannet arealplanlegger bør man søke jobb der det er ledig, få erfaring, og så søke seg der en vil bo. Det kan gå litt i bølger med ledige stillinger, som nevnt er det mindre ledige stillinger i det private i dag. 

Jeg trives veldig godt, får jobbe med planer innen både næring, bolig osv. Passer for de som liker litt av alt av arkitektur, geografi, samfunn, natur og utvikling. Jeg har fleksitid og hjemmekontor i kommunen jeg jobber I. Lønnen går vel fra rundt 600k nå i det offentlige, noen starter lavere som nyutdannet. Mens i det private er lønnen høyere. 

Anonymkode: 6c341...3b1

Skrevet

Takk for svar. Hva studerte du? Noen som evt. har noe erfaring med NMBU?

Skrevet
Emma1008 skrev (4 timer siden):

Takk for svar. Hva studerte du? Noen som evt. har noe erfaring med NMBU?

Det er kjekt du vurderer å studere i NMBU, hadde nok vurdert det selv om jeg var ung😄

Jeg visste ikke om yrket før jeg var over 30 så jeg hadde da en samfunnsvitenskapelig bachelor der jeg hadde studert forskjellige emner innen blant annet sosialantropologi. Jeg kom inn med min bachelor i to årig master i Fysisk Planlegging på NTNU, så kan si at de relevante fagene jeg har er fra masteren. Det er en bra utdanning om en har en bachelor fra før. 

Jeg tenker at det er kjekt å studere sammen med de samme medstudentene i alle fem årene som du kan få på NMBU. Det virker som en bra skole 🙂

Anonymkode: 6c341...3b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...